Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Claus Plein
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Claus Plein »

Gisteren was ik in de buurt van de Roseknoop en ik dacht hoge trottoirbanden te zien voor de nieuwe halte Varkenoordseviaduct, maar vanuit de Laan op Zuid gezien vóór de splitsing van lijn 23 en lijn 25. Kan dit kloppen zodanig dat lijn 25 een nieuwe stop gaat krijgen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het zou me niks verbazen. Er wordt (als het goed is) ook een verbinding gemaakt tussen de 2e Rosestraat en het Varkenoordseviaduct en dat gaat niet samen met de oude locatie van de halte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

SLH schreef: zo 16 jul 2023, 13:55 De 5800-serie metrorijtuigen zal waarschijnlijk bestaan uit vijf bakken, met twee draaistellen per bak (dus geen draaistellen meer onder de geleding). Iedere bak zal 18 meter lang worden, waardoor de SG5 90 meter lang wordt. Hij zal net als de SG3 overal inzetbaar worden, dus ook voorzien van ZUB.

Bovenstaande is nog slechts een plan.
Is het bekend hoeveel passagiers er ongeveer extra kunnen worden vervoerd met een 5-delige 90m treinstel ipv 2×SG3?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Simpele rekensom: huidige 2xSG3 is 85,4 meter lang met 4 cabines. Elke cabine neemt zo'n 2 meter in beslag, dus reizigersdeel is 77,4 meter lang. Een metro van 90 meter met twee cabines zou 86 meter opleveren voor de reiziger, dat is 11% meer. Exact aantal extra reizigers hangt af van zaken als aantal deuren en stoelindeling.
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jossevb »

Klinkt een beetje als de nieuwe B23 DLR-stock
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

https://www.ret.nl/home/reizen/omleidin ... ingen.html
Vanwege de Rotterdam Unlimited rijden de trams vanaf 27 juli tot 30 juli diverse omleidingen. De Coolsingel en de Schiedamsedijk zijn vanaf 27 juli om 8 uur tot 30 juli einde dienst dicht. De lijnen 8, 23 en 125 rijden via de Eendrachtsweg. De lijnen 21 en 24 via Pompenburg en Meent. Ook rijd lijn 23 op 28 juli tot 6 uur. Ook is er een extra lijn 18 vanaf 12:00 tot 19:00 die vanaf de Euromast naar Wilhelminaplein rijdt. (Alleen ik weet niet welke dag of dagen)
Op zaterdag 29 juli rijden alle lijnen in het centrum een geknipte of ingekorte route.
Lijn 4 rijd de hele dag tussen Diergaarde Blijdorp en Molenlaan.
Lijn 7 rijd de hele dag tussen Woudestein - Oostplein - De Esch.
Lijn 8 rijd de hele dag in 2 delen. Deel 1 Spangen - Wilhelminaplein. Deel 2 Kleiweg - Oostplein.
Lijn 21 en 24 rijden de hele dag een ingekorte route tussen Woudhoek/Holy en Rotterdam centraal. Alleen de laatste ritten van lijn 24 rijden door naar Avenue Concordia.
Lijn 125 rijd de hele dag alleen tussen Diergaarde Blijdorp en Schiebroek.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef: za 15 jul 2023, 17:05 De zomerdienstregeling in Crooswijk is wel erg magertjes. Bus 38 is ingekort terwijl tramlijnen 7 en 8 een omleiding rijden vanwege werkzaamheden waardoor lijn 7 nu een groot deel van Crooswijk overslaat. Alles komt nu dus neer op lijn 8 die in het weekend een magere 20-minutendienst rijdt. Rond het middaguur zat lijn 8 dan ook goed vol met in beide richtingen staanplaatsen, terwijl lijn 7 vooral lucht vervoerde.
Meltrain schreef: za 15 jul 2023, 19:42 Die 20-minutendiensten zijn inderdaad waardeloos.
Ik dacht dat ze in 2020 tijdelijk waren ingevoerd, maar ze zijn stilzwijgend verlengd, terwijl ze volgens mij nooit in een vervoerplan zijn opgenomen en er ook nooit op geadviseerd is. :s
De kwartierdiensten van de metro zijn ook behoorlijk waardeloos. Een fatsoenlijk aansluiting met tram en bus lijnen is er nauwelijks. Andersom trouwens ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Niet alle tramlijnen hebben dezelfde frequentie, dus is het sowieso moeilijk om altijd een goede overstap te bieden.
Gelukkig rijdt de metro op de belangrijkste trajecten in elk geval nog elke 5 minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

ODRAIL schreef: do 20 jul 2023, 11:21 De kwartierdiensten van de metro zijn ook behoorlijk waardeloos. Een fatsoenlijk aansluiting met tram en bus lijnen is er nauwelijks. Andersom trouwens ook niet.
Als je een fatsoenlijke aansluiting wilt, zoek je en reisadvies op en kijkt met welke metro je de beste aansluiting hebt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Etienne »

Precies; ik heb nu wel 8x per uur een metro vanuit Spijkenisse naar Rotterdam. Maar 2 daarvan sluiten nooit goed aan op de trein en zal ik dus niet nemen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

ODRAIL schreef: do 20 jul 2023, 11:21 De kwartierdiensten van de metro zijn ook behoorlijk waardeloos. Een fatsoenlijk aansluiting met tram en bus lijnen is er nauwelijks. Andersom trouwens ook niet.
Maximaal een kwartier wachten noem ik anders nog best een goede aansluiting.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Het is maar hoe je het bekijkt. Voor stadsvervoer vind ik het redelijk lang. Zeker als ze net voor je neus wegrijden.

Maar voor de overstap van stadsvervoer op streekvervoer (metro -> streekbus op station Nesselande) is nu in de vakantie maar maximaal 20 minuten i.p.v. 30 minuten met de normale dienstregelingen (van zowel RET als Arriva).
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Zag bij de RET op Sluisjesdijk van de week 2 nieuwe VW Crafters worden afgeleverd, laag vloer met RET bestickering erop.
Zijn dat nieuwe busjes voor lijnen die ze zelf rijden of voor de buurtbus? Als ze voor de buurtbus zijn zou dat mooi zijn
want daar rijden nu nog Mercedes Sprintertjes op met hoogvloer instap al zijn die busjes nog niet zo oud toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

ODRAIL schreef: vr 21 jul 2023, 11:17 Maar voor de overstap van stadsvervoer op streekvervoer (metro -> streekbus op station Nesselande) is nu in de vakantie maar maximaal 20 minuten i.p.v. 30 minuten met de normale dienstregelingen (van zowel RET als Arriva).
Als de metro minimaal elke 15 minuten rijdt, is de maximale wachttijd toch hetzelfde?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Gemiddeld genomen wel ja.

Want het is eigenlijk een scheve kwartierdienst de ene keer is het gemiddeld tien minuten wachten en de andere keer twintig. En tot nu toe heb ik telkens de pech gehad om twintig minuten te moeten wachten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik zie dat lijn 44 in het weekend overdag slechts 3x/uur rijdt in plaats van 4x/uur.
Is dat omdat het nu vakantie is of was dat al langer zo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Lijn 44 rijdt normaal 4x per uur in het weekend, maar dat is nu inderdaad afgeschaald vanwege de personeelstekorten. Normaal hebben bussen geen aparte vakantiedienst in het weekend. Lijn 30 is zelfs afgeschaald van 4x naar 2x per uur, en in de bus die ik bij Oosterflank langs zag komen vanmiddag moesten meerdere mensen staan.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

En wat ze met lijn 70 hebben gedaan vind ik ook wel bijzonder. In de weekenden was het altijd 4x per uur, nu is het 4x per uur van Garage Sluisjesdijk tot Paasweide en 2x per uur van Paasweide tot Keizerswaard. Dit geld overigens ook voor de doordeweekse dagen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

De vakantiedienstregeling is dit jaar wel erg slecht vind ik. Lagere frequenties begrijpelijk tot op zekere hoogte. Moet de aanbod wel voldoen aan de vraag die er nog is. Maar inkorten van lijnen is gewoon asociaal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8689
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Er moet toch iets gebeuren als er simpelweg te weinig personeel is. Je ontkomt gewoon niet aan inkortingen of lagere frequenties hoe vervelend het ook is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Inderdaad liever een preventief goed uitgedunde dienstregeling, dan een dienstregeling presenteren die dan alsnog niet gereden kan worden door personeelstekort. Bij twijfel kunnen de dagelijkse passagiers van U-OV vertellen hoe goed dat anders gaat op dit moment.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Vandaar dat ik zei de lagere frequenties begrijpelijk vind. Maar in sommige gevallen is het wel erg magertjes op een aantal buslijnen waar de vraag hoger is dan het aanbod. Sommigen busritten zitten overvol en er vallen hier en daar nog steeds ritten uit. Het inkorten van buslijn 38 vind ik gewoon bizar dat dit heeft plaats kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Z2N »

Die drukte is erger in busritten na een uitgevallen rit, dus liever het aantal ongepland aantal uitgevallen ritten zoveel mogelijk beperken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

Ik ben benieuwd wat voor effect dit soort afschalingen op de reizigersaantallen en de algehele waardering voor de RET gaan hebben. Weet iemand of de RET dat soort zaken ook jaarlijks publiceert en zo ja, waar? Ik heb ooit weleens reizigersaantallen per buslijn gezien bijvoorbeeld.
Let op: links uitstappen!
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Normaal gesproken geeft men in het vervoerplan inzicht in de ontwikkelingen qua reizigersaantallen, en ligt men op basis van deze aantallen toe waarom een bepaalde frequentie aangepast wordt. Probleem is alleen dat er al 3 jaar geen volwaardig vervoerplan meer gepubliceerd is, men werkt nu met het transitieprogramma maar dat heeft veel minder diepgang en de wijzigingen vanwege het personeelstekort vallen daar ook nog eens buiten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 178 gasten