Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er is ook een variant met 15 metro's per uur geweest maar dat was tijdens de herfstvakantie. Enige keer dat ik me kan herinneren dat de RET een twaalfminutendienst reed bij de metro.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: wo 14 feb 2024, 14:39 Wellicht omdat die dan vrijwel leeg v/n Rhoon zou rijden?
Wanneer je tussen Slinge en Tussenwater niet rijdt, kun je (met het beperkte materieel en personeel) metro C vaker laten rijden.
Als je tussen Rhoon en Tussenwater een metro laat rijden, hoeft op dat traject geen pendelbus ingezet te worden.
Dat scheelt weer bussen en is voor de reizigers ook prettiger (want sneller).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Of het sneller is weet ik niet, die metro zal dan hooguit 4x per uur rijden dus als de bus niet perfect aansluit is doorrijden met de bus naar Tussenwater en overstappen op de frequent rijdende lijn C sneller. Daarnaast is er bij Rhoon op het viaduct weinig ruimte voor pendelbussen en vanaf de bushalte op de Groene Kruisweg is het 400m lopen naar de metro. Dan is Tussenwater handiger en prettiger.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

En bussen rijden dan doorgaans verder naar Hoogvliet om daardan te keren.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Rare kronkel in de reisinformatie net. Zowel app als de borden op het perron gaven net aan dat er een rit van lijn A naar Binnenhof uitviel. Ik hoopte nog op een bijsturingsactie want lijn B naar Nesselande was fors vertraagd en reed met een solo SG3, maar het bleek gewoon een rare kronkel in de systemen te zijn want lijn A reed gewoon keurig op tijd met 2xSG3, met op minimale opvolgtijd erna de fors vertraagde en propvolle lijn B met solo SG3.

En een kronkel op de RET website, de omleiding van de lijnen 30/31/36 is sinds enkele dagen verdwenen van de omleidingenpagina, terwijl de Grote Beer nog tot 16:00 vanmiddag afgesloten zou zijn. Inmiddels is de Grote Beer zelf weer open, maar de afzettingen op de Kleine Beer stonden er net wel nog steeds waardoor je niet kon voorsorteren voor rechtdoor en het dus in feite nog steeds afgesloten is, men rijdt de omleiding dus ook nog (waarschijnlijk tot einde dienst?).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef: vr 16 feb 2024, 17:12 Rare kronkel in de reisinformatie net. Zowel app als de borden op het perron gaven net aan dat er een rit van lijn A naar Binnenhof uitviel. Ik hoopte nog op een bijsturingsactie want lijn B naar Nesselande was fors vertraagd en reed met een solo SG3, maar het bleek gewoon een rare kronkel in de systemen te zijn want lijn A reed gewoon keurig op tijd met 2xSG3, met op minimale opvolgtijd erna de fors vertraagde en propvolle lijn B met solo SG3.
Nee geen rare kronkel.

Rond 12:30 uur was er op lijn B een wagendienst uitgevallen en rond 16:30 waren de gevolgen nog steeds merkbaar voor de reizigers.

(eigen waarnemingen)
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Wel rare kronkel want zoals ik schreef reed de betreffende rit gewoon, maar pas toen deze de perronsectie bezette verscheen er 'A Binnenhof' op de borden zonder wachttijd, terwijl de app nog altijd 'rijdt niet' meldde...

De vertraagde lijn B lijkt trouwens op De Tochten gekeerd te zijn want de terugrit was keurig op tijd en dat lukt je niet met een keertijd van 6 minuten in Nesselande terwijl je +9 hebt.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

ODRAIL schreef: vr 16 feb 2024, 17:39 Nee geen rare kronkel.

Rond 12:30 uur was er op lijn B een wagendienst uitgevallen en rond 16:30 waren de gevolgen nog steeds merkbaar voor de reizigers.

(eigen waarnemingen)
Een simpele rituitval rond 12:30 heeft echt geen gevolgen 4 uur later. Tenzij die rit nog steeds niet reed. Dus dan is er wat anders aan de hand. Zoals bijvoorbeeld een rit rijden met een enkele wagen...
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

Meltrain schreef: do 15 feb 2024, 07:50 Als je tussen Rhoon en Tussenwater een metro laat rijden, hoeft op dat traject geen pendelbus ingezet te worden.
Dat scheelt weer bussen en is voor de reizigers ook prettiger (want sneller).
Mensen zijn dan meer geneigd om toch lijn D te nemen om tot de conclusie te komen dat een pendelbus veel vertraging op loopt. Nu zullen mensen eerder geneigd zijn op lijn C te pakken en op Beurs over te stappen op D/E.
De pendelbus is alleen om mensen die in Rhoon en Poortugaal wonen en werken op hun bestemming te brengen en niet voor het doorgaande verkeer.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De beschikbaarheid van materieel bij de metro lijkt nog steeds sterk per dag te variëren. De ene dag rijdt lijn A weer grotendeels op lengte, de andere dag is het weer vooral solo SG3. Vandaag was het ook weer vooral solo SG3, aangevuld met de 5401+5418 als tweetje en de 5409+5416+5404 als drietje.

Op de Grote Beer en Evenaar was de RET vergeten om de DRI's van de bus weer in te schakelen na afloop van de werkzaamheden waardoor er geen vertrektijden getoond werden op de haltes, in de app werden de tijden wel weer getoond.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Gisterenmiddag waren alle diensten op lijn A die ik gezien heb solo SG3.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De laatste dagen rijden er volgens mij 6 diensten met solo SG3 en 2 met een drietje SG2/1 rond op lijn A.
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

De metro waar ik zojuist in zat werd tussen Capelsebrug en Prinsenlaan over het linkerspoor gestuurd. Terwijl op Schenkel op het linkerspoor gehalteerd werd kwam een metro over het rechterspoor in tegengestelde richting langs.
Let op: links uitstappen!
HSG3
Berichten: 164
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Waarschijnlijk een defecte metro die onderweg was naar ‘s Gravenweg?
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Chollo schreef: za 24 feb 2024, 10:40 De metro waar ik zojuist in zat werd tussen Capelsebrug en Prinsenlaan over het linkerspoor gestuurd. Terwijl op Schenkel op het linkerspoor gehalteerd werd kwam een metro over het rechterspoor in tegengestelde richting langs.
Die dacht dat dat stukje Engels was :)
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

HSG3 schreef: za 24 feb 2024, 10:43 Waarschijnlijk een defecte metro die onderweg was naar ‘s Gravenweg?
Die kans is groot, metrostel 5410 heeft Schenkel als laatste bekende positie waarna de rest van de rit is uitgevallen, mogelijk stond korte tijd defect en is deze daarna gekeerd en teruggegaan naar de remise?
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Ik zag op een bord dat de Erasmusbrug onderhoud krijgt. Is dat voor alle verkeer of alleen voor de auto’s?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Flinke storing bij de metro, volgens de borden rijden de lijnen A, B en C niet verder dan Capelsebrug, maar vanaf welke kant staat er niet bij. Op Graskruid zie ik twee metro's stilstaan en het is tussen Graskruid en Alexander opvallend druk met voetgangers.

Update: er wordt vanuit Binnehof en Nesselande gekeerd op Graskruid.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

De website van de RET meldt dit:
Technische storing. Metro A, metro B en metro C. Extra reistijd.

Door een technische storing rijden er op lijn A in beide richtingen, B in beide richtingen geen metro's tussen Capelsebrug en Graskruid en op metrolijn C in beide richtingen geen metro's tussen Capelsebrug en de Terp. Houd rekening met extra reistijd.

Op lijn A rijdt er een pendelmetro tussen Graskruid en het Binnenhof

Op lijn A rijdt de metro tussen Schiedam Centrum en de Kralingse Zoom

Op Lijn B rijdt er een pendelmetro tussen Graskruid en station Ambachtsland

Lijn B en C rijdt niet verder dan de Capelsebrug viceversa
Laatst gewijzigd door ODRAIL op zo 25 feb 2024, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij Oosterflank gaan de slagbomen nu al een paar keer spontaan naar beneden zonder dat er een metro in de buurt is. Spontane valse bezetmeldingen?
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Vraagje: Bij de halte Langenhorst is er een halte op de Langenhorst, niet op de Slinge. Wanneer werd dit voor het laatst gebruikt en hoe heet die halte?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zo ver ik kan zien heette de halte Langenhorst en werd deze op 24 november 2013 voor het laatst bediend door Lijn 182 Rotterdam Zuidplein - Barendrecht Station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De storing bij de metro is blijkbaar erg hardnekkig. Er rijden inmiddels wel weer metro's tussen Graskruid en Alexander maar blijkbaar kunnen de daar wissels niet bediend worden waardoor de metro's over hetzelfde spoor heen en terug rijden. De spoorwijzigingen worden echter niet duidelijk gecommuniceerd waardoor er op elk station reizigers op het verkeerde perron staan te wachten. Ook opvallend dat lijn B over spoor 1 rijdt tussen Alexander en De Tochten en lijn A over spoor 2 tussen Alexander en Binnenhof. Hierdoor moeten beide lijnen elkaar dus kruisen bij de splitsing bij Graskruid. Op Capelsebrug wordt wel gewoon via het keerspoor gekeerd en vertrekken de metro's dus vanaf de normale perrons.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

De website van de RET geeft momenteel de volgende informatie:
Technische storing. Metro A, metro B en metro C. Extra reistijd.

Door een technische storing rijden er op lijn A in beide richtingen, B in beide richtingen geen metro's tussen Capelsebrug en Alexander en op metrolijn C in beide richtingen geen metro's tussen Capelsebrug en de Terp. Houd rekening met extra reistijd.

Op lijn A rijdt er een pendelmetro tussen Alexander en het Binnenhof via spoor 2

Op lijn A rijdt de metro tussen Schiedam Centrum en de Kralingse Zoom stap op de Kralingse Zoom over op bus 36

Lijn B en C rijden niet verder dan de Capelsebrug viceversa

Op Lijn B rijdt er een pendelmetro tussen Alexander en de Tochten via spoor 1,

reis tussen de Tochten en Nesselande met de pendelbus. Op Nesselande zijn de tourniquets gesloten.

Op Lijn C rijden er pendelbussen tussen de Terp en de Capelsebrug. Op De Terp, Capelle Centrum en Slotlaan zijn de tourniquets gesloten.

Plan uw reis via www.ret.nl of de RET app
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ik zie geen woord over pendelbussen tussen Capelsebrug en Alexander, alleen bus 36 wordt genoemd die dan ook goed gevuld was vanmiddag. Terwijl ik wel meerdere bussen heb zien rijden hier met "Metrodienst" erop. Ik kon alleen niet opmaken waar de pendelbus bij Schenkel zou stoppen, de enige haltes daar zijn op de Kralingseweg maar de bus die ik zag rijden ging rechtdoor over de Alexanderlaan en stopte zo te zien niet op Schenkel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 201 gasten