Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
satkijker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 16:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door satkijker »

Weet iemand of de busdienstregeling a.s. zondag eerder wordt opgestart en of er extra bussen rijden?
Ik weet dat dat in voorgaande jaren wel het geval was.
Ik kan er op de RET website niets over vinden.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 363
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Volgens mij is het op een paar buslijnen.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

satkijker schreef: vr 12 apr 2024, 13:29 Weet iemand of de busdienstregeling a.s. zondag eerder wordt opgestart en of er extra bussen rijden?
Ik weet dat dat in voorgaande jaren wel het geval was.
Ik kan er op de RET website niets over vinden.
Ja, oa lijn 33 en 146 hebben paar extra ritten. Staat op de website bij omleidingen Marathon
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 363
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »


Wijzigingen marathon:
Vrijdag
Tram
Lijn 21, 23 en 24 rijden vanaf 10:00 tot einde dienst via de Lijnbaan.
Zaterdag
Tram
Lijn 8 rijdt tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.
Lijn 21 en 24 rijden tussen 11:30 en 17:00 via de Lijnbaan en Kipstraat.
Lijn 23 rijdt tussen aanvang dienst tot 11:30 en 17:00 tot einde dienst via Lijnbaan.
Lijn 23 en 125 rijden tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.

https://bestanden.ret.nl/Marathon2024_o ... zigers.pdf
Laatst gewijzigd door Julius op za 13 apr 2024, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Via Lijnbaan én Kipstraat :|
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Zo staat het op de RET website:
Tramlijn 21 en 24
Rijden van aanvang dienst tot 11:30 en van 17:00 tot einde dienst een omleiding tussen Beurs en Rotterdam Centraal via de Van Oldenbarneveltstraat en -plaats, Mauritsweg en het Kruisplein.

Tevens rijden lijn 21 en 24 tussen 11:30 en 17:00 in beide richtingen een omleiding tussen het Oostplein en het Weena via de Goudsesingel en het Pompenburg.
Dus van aanvang dienst tot 11:30 via de Lijnbaan, daarna tot 17:00 via de Kipstraat en daarna weer via de Lijnbaan.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door mb90 »

Julius schreef: vr 12 apr 2024, 20:24 Wijzigingen marathon:
Vrijdag
Tram
Lijn 21, 23 en 24 rijden vanaf 10:00 tot einde dienst via de Lijnbaan.
Zaterdag
Tram
Lijn 8 rijdt tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.
Lijn 21 en 24 rijden tussen 11:30 en 17:00 via de Lijnbaan en Kipstraat.
Lijn 23 rijdt tussen aanvang dienst tot 11:30 en 17:00 tot einde dienst via Lijnbaan.
Lijn 23 en 125 rijden tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.
Zondag
Tram
Zelfde als gisteren.
Bus
Lijn 32 rijdt alleen tussen Overschie - Eendrachtsplein.
Lijn 33 heeft 4 extra ritten.
Lijn 44 rijdt tussen CS en Zuidplein tot 15:30 uur via de Pleinweg en Strevelsweg.
Lijn 68 rijdt
Vervolgt nog.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon een link naar alle omleidingen te plaatsen. Scheelt een hoop typewerk en is minder foutgevoelig ;) :
https://bestanden.ret.nl/Marathon2024_o ... zigers.pdf
satkijker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 dec 2008, 16:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door satkijker »

Bedankt voor de antwoorden. Bus 84 heeft dus geen extra ritten. 1x per uur in de ochtend is wel heel karig Dat was vorig jaar beter geregeld.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 363
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

mb90 schreef: vr 12 apr 2024, 21:33
Julius schreef: vr 12 apr 2024, 20:24 Wijzigingen marathon:
Vrijdag
Tram
Lijn 21, 23 en 24 rijden vanaf 10:00 tot einde dienst via de Lijnbaan.
Zaterdag
Tram
Lijn 8 rijdt tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.
Lijn 21 en 24 rijden tussen 11:30 en 17:00 via de Lijnbaan en Kipstraat.
Lijn 23 rijdt tussen aanvang dienst tot 11:30 en 17:00 tot einde dienst via Lijnbaan.
Lijn 23 en 125 rijden tussen 11:30 en 17:00 via Eendrachtsplein.
Zondag
Tram
Zelfde als gisteren.
Bus
Lijn 32 rijdt alleen tussen Overschie - Eendrachtsplein.
Lijn 33 heeft 4 extra ritten.
Lijn 44 rijdt tussen CS en Zuidplein tot 15:30 uur via de Pleinweg en Strevelsweg.
Lijn 68 rijdt
Vervolgt nog.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon een link naar alle omleidingen te plaatsen. Scheelt een hoop typewerk en is minder foutgevoelig ;) :
https://bestanden.ret.nl/Marathon2024_o ... zigers.pdf
Die bestand zocht ik.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

Vandaag de dag van de Marathon en ondanks het materieeltekort lijkt alles tot zover ik kan nagaan zonder problemen te verlopen, ik zie niks op de site of app. Dat is positief. :pos:
Maar het is ook de eerste dag dat de Spijkenisserbrug eruit ligt voor wegverkeer (muv het fiets/voetpad) :!:

Ik ben de komende dagen benieuwd naar de materieelinzet op dit stuk. Nu betreffen het de lijnen C en D, pure 3e rail trajecten. Als de RET slim is zetten de op deze lijnen puur alleen MG2/1 en SG2/1 3'tjes in, dan heb je de meeste capaciteit, maar ze moeten nu dus niet met 2'tjes gaan rijden of enkeltjes (H/R)SG3 en zeker niet in de spits. In de spits is het al zo erg dat als de metro op Hoogvliet vanuit Spijkenisse aan komt, dat deze al vol zit en je moet staan de hele rit en dan heb ik het over een 3'tje uit de 5300 of 5400 serie en nu komen daar een x-aantal mensen bij die de auto laten staan en voor het ov kiezen. Ik ben reuze benieuwd hoe dit gaat verlopen de komende dagen. Ik ben ook benieuwd naar jullie bevindingen de komende dagen!
Over all verwacht ik morgenochtend een regelrechte puinhoop in deze regio...
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Gisteren reden er nog meerdere tweetjes MG2/1 op lijn C, terwijl er drietjes SG2/1 op lijn A reden.
Laatst gewijzigd door Bemined op zo 14 apr 2024, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Tja... men rijdt helaas nog altijd geen 5-minutendienst op lijn D en de RET heeft ook niet echt de intensie die ooit weer in te willen gaan voeren heb ik het idee.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het vervoerplan van 2025 gaat uit van 6x per uur tussen De Akkers en Slinge ja, volgens de RET blijft de bezetting hier onder de norm. En men zou eventueel ook nog viertjes in kunnen zetten hier, qua hoeveelheid materieel zal het niet veel uitmaken in vergelijking met het door laten rijden van de ritten tot Slinge.

Maar voorlopig is er voor beide opties onvoldoende materieel. Lijn A reed vandaag wonderwel wel met de normale lengte (5 tweetjes SG3 en 3 drietjes SG2/1), maar op lijn C zag ik nog twee tweetjes MG2/1 of SG2/1 rijden (kon ik van die afstand niet zien). Ook lijken bijna alle metro's vanuit het centrum vertraagd te rijden vanmiddag. Dat zal deels door de drukte zijn maar de nodige ritten waren al vanaf het beginpunt vertraagd. Men rijdt vandaag in andere patroontijden dan de normale tienminutendienst en de ritten richting oost zijn niet echt goed over het uur verdeeld, de lijnen A en B rijden een 5-minutendienst en lijn C is daar tussendoor gepropt met 1,5 minuut opvolgtijd achter lijn A wat natuurlijk nooit past vanwege de benodigde halteertijd op Beurs.
MetroRET
Berichten: 3825
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Blijf het toch altijd verwonderen dat als men basisdrgl heeft, deze niet gewoon ook dan rijdt, maar het wiel speciaal voor vandaag opnieuw moet uitvinden.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er is nog wat voor te zeggen als men de dienstregeling van de RandstadRail op die van de HTM moet afstemmen, maar dat heeft men dus ook niet gedaan, een deel van de ritten van lijn E ligt vol in conflict met lijn 4 op het samenloopdeel.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MarkNL »

Toch fijn dat in het wijzigingsdocument voor de marathon nog even wordt benoemd dat de bob bus niet rijdt. Want die hebben zo vaak gereden de afgelopen jaren :') .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: zo 14 apr 2024, 14:19 Men rijdt vandaag in andere patroontijden dan de normale tienminutendienst en de ritten richting oost zijn niet echt goed over het uur verdeeld, de lijnen A en B rijden een 5-minutendienst en lijn C is daar tussendoor gepropt met 1,5 minuut opvolgtijd achter lijn A wat natuurlijk nooit past vanwege de benodigde halteertijd op Beurs.
Op zich zorgt dit wel voor een betere verdeling tussen Capelsebrug en Graskruid. Maar dan zou het beter zijn om lijn C 2,5 minuut achter lijn A te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De drukte voorbij Capelsebrug valt meestal wel mee, een 6/4 verdeling zou goed moeten kunnen. Overigens is ook van Zuidplein richting Centraal een 1½/3½/5 interval gepland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

6/4-intervallen vind ik echt een drama. In Berlijn zijn die er ook, op de U3 (omdat er op het samenlooptraject met de U1 nog 1 metro per 10 minuten tussengepropt zit (daar dus 3/3/4)), en dan is de metro van het korte interval vaak nog een minuut te vroeg ook. In de praktijk hik je dan al heel snel tegen een 8/2-interval aan, en dat probeert dan aan te sluiten op S-Bahnen in een 5-minuten interval. Kansloos.

Hoe dat in Rotterdam in de praktijk gaat weet ik niet. Maar gelijkmatige intervallen, waar mogelijk, lijken me toch een goed streven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21371
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam heb je hetzelfde probleem op in elk geval de Oost-Westlijn: de lijnen A, B en C rijden elk om de tien minuten, dus oof op het traject waar alledrie de lijnen rijden of op het traject waar alleen lijn A en B rijden, ontstaat sowieso een scheve verdeling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het drukke deel van de lijnen A/B/C zit doordeweeks tussen Dijkzigt en Kralingse Zoom, ook bij de marathon zal de grootste drukte na Kralingse Zoom voorbij zijn want daar zit een groot P&R terrein dat altijd bomvol staat op dit soort dagen. Het lijkt me dus dat je juist hier een gelijkmatige verdeling wilt hebben, tussen Capelsebrug en Graskruid ligt niemand wakker van een 4/6 verdeling, sowieso wordt de drukte vanaf Alexander vooral bepaald door wanneer er een trein is binnengekomen en dat is met een 5/5 verdeling dus net zo ongelijkmatig als met een 4/6 of 3/7 verdeling.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Las zojuist dit column in dagblad010 over de nieuwe lijn 44... zou er een kern van waardheid in zitten?

https://dagblad010.nl/Columns/buslijn-4 ... al-zeperd-

Hoe heeft lijn 44 het de eerste week gedaan? Zaten de bussen vol?
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Ik kan het me verkeerd inlezen, maar voor mij gevoel zoekt ze juist dingen om dit te gaan haten.
Veder waar is een busbaan anders voor, soms neem ik bus 75 naar Kralingse Zoom en ben ik blij dat ik niet met de auto was gegaan.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^Ik heb persoonlijk nog zoiets van: Geef het nog even de tijd. Mensen moeten eraan wennen. Lijn 44 heeft natuurlijk ook een tijdje niet gereden naar Zuid. Aan de andere kant is het wel te verklaren waarom de bus buiten de spits leeg rondrijdt. De route van lijn 44 was voorheen door de wijken Blijdorp, Oude Westen en Carnisse. Nu rijd deze om de wijken heen waardoor er voor bepaalde groepen reizigers de loop- en reistijden juist zijn toegenomen.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 363
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

BusFreakRotterdam schreef: zo 14 apr 2024, 16:40 Las zojuist dit column in dagblad010 over de nieuwe lijn 44... zou er een kern van waardheid in zitten?

https://dagblad010.nl/Columns/buslijn-4 ... al-zeperd-

Hoe heeft lijn 44 het de eerste week gedaan? Zaten de bussen vol?
Als die na Erasmus MC al leeg is, lijkt het meer op een lijn die pendelt tussen de twee overstappunten. Die 6 miljoen kon wel naar iets anders zijn gegaan.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten