Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

In elk geval vanmiddag in een lijn B bij Capelsebrug gewoon "Change here for metro line C to De Terp" gehoord, en aan het eind van de middag op Blaak naast de nieuwe omroep van de Bibliotheek (die niet als Library wordt omgeroepen) nog wel de overstaps: "Change here for the bus, tram and train".
Ook de overstap op D en E bij Beurs werd gewoon omgeroepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door SDC »

Meltrain schreef:
SDC schreef:De lijnennetkaart stikt echter wel van de fouten.

- Lijn 56 niet meer rood ingetekend. In de vervoersplannen zouden er alleen "enkele ochtendspitsritten" vervallen, dus het lijkt nog steeds een 6-4-2-lijn;
Lijn 56 is nu natuurlijk gesplitst in 56 en 156, maar ik had het wel logisch gevonden als op het gezamenlijke traject de route wel rood was, zoals ook bij lijn 82/183 gebeurt en op de lijnennetkaart van 2019 wel gebeurde.
Overigens staat in de legenda bij de blauwe lijnen ook onterecht "frequent" vermeld.


In de versie van 2019 was ook de bundel van lijn 56 en 156 nog rood, dus er lijkt bewust vanaf te zijn gestapt.

Meltrain schreef:
SDC schreef:Verder nog wat andere slordigheidjes, zoals lijnnummers in de verkeerde volgorde (126, 56, 156 i.p.v. 56, 126, 156. 283, 183 i.pv. 183, 283).
Meltrain schreef:Ik zie inderdaad bij Vlaardingen Oost dat er "56, 156, 126, 127" staat, maar dat vind ik nog verklaarbaar omdat lijn 56 en 156 eigenlijk dezelfde lijn zijn met een klein verschil in route in Holy.
Je andere voorbeelden kan ik niet vinden.


Mijn andere voorbeeld staat op de kaart direct ten zuiden van de A15, op de kaart in het "verlengde" van de 1e Barendrechtseweg.

Meltrain schreef:
SDC schreef:Ook vind ik het erg jammer dat men geen haltenamen op de kaart vermeldt. Er is ruimte genoeg voor, de kaart is op vrij grote schaal uitgevoerd.
Dat durf ik te betwijfelen. Vooral in gebieden met een grote haltedichtheid wordt dat een onleesbaar zooitje.


Zelfs op kaarten die op grotere schaal zijn uitgevoerd, kan het nog. Gewoon een compact lettertype kiezen en op plaatsen met veel haltes de situatie passend maken, of d.m.v. pijlen aangeven welke halte welke naam heeft. Kijk hier maar: http://kmkrakow.pl/schematy-sieci/aktua ... sieci.html
(Kijk voor de grap ook naar de situatieschetsen van belangrijke haltes onder de kaart, ook iets waarin de RET i.m.o. tekort schiet.)
Meltrain schreef:
SDC schreef: En jammer dat langdurige omleidingen, zoals lijn 174, niet worden vermeld. Er kan best meerdere keren per jaar een ge-update versie van de lijnennetkaart verschijnen. Elk kwartaal bijvoorbeeld.
Ja joh, het maken en drukken van een kaart is vast gratis. :')
Nog een voordeel van de interactieve kaart in de link hierboven. Deze kaart wordt steeds ge-update, wanneer de situatie daarom vraagt. En als we het hebben over een statische lijnnennetkaart, binnen onze eigen landsgrenzen: De HTM heeft meerdere malen per jaar een hardcopy lijnennetkaart met daarop de (tijdelijke) wijzigingen die op dat moment van toepassing zijn. Het is allemaal niet zo moeilijk, i.p.v. één maal 10.000 kaarten laten drukken, kun je er ook 4 maal 2500 drukken, steeds met de laatste wijzigingen. Als HTM dit kan, dan de RET ook. De lijnnennetkaart van HTM is trouwens nog geheel gratis ook.

Mij lijkt dat de RET best de expertise wel in huis heeft (of zou moeten hebben) om de reisinformatie te verbeteren, in bredere zin, dus ook bij omleidingen zoals door anderen aangehaald. Zonder allerlei tropische voorbeelden te noemen zijn er zat vervoerders in onze eigen regio die dit toch beter doen.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Nieuwe dienstregeling bij de RET voor de Metro. Opmerkelijk is dat er om 6:58 vanaf Schiedam Centrum een metro vertrekt richting Oost (een C) en daarna pas om 7:06 weer (een B). Daartussen reed altijd nog een lijn A, maar die is verdwenen door de omschakeling van de kwartierdienst naar de tienminutendienst, waardoor een gat van 22 minuten valt tussen twee ritten van de A.
Even hierop terugkomend, toen ik gister een reis aan het plannen was naar Rotterdam Zuid merkte ik nog twee gaten in de dienstregeling op. Beide bij het omschakelen van de 15 naar 10 minuut intervallen op zaterdagmiddag. De afwijking op Zuid kende ik al (zit er al in sinds de RandstadRail naar Slinge gaat) maar had er nog nooit zelf last van gehad.

De eerste afwijking is van Centraal naar Slinge op zaterdagochtend. Tot 11:00 rijdt de metro netjes elke 7,5 minuut, en vanaf 12:00 elke 5 minuten. In de tussenliggende periode wordt een onregelmatig patroon gereden met 3-10-2-8-7 minuten intervallen. Dus de ene keer twee metro's kort achter elkaar, en de volgende keer 10 minuten lang helemaal niets. Afwijking twee zit op de sneltram, opnieuw zaterdagochtend rond 11:00. Er ontbreekt dan een lijn B naar Steendijkpolder die pas vanaf Kralingse Zoom begint, waardoor er op lijn B een interval van 18 minuten ontstaat. Binnen die interval krijg je twee maal achter elkaar een lijn A met 10 minuten er tussen.

Extra vervelend is dat beide afwijkingen op elkaar aansluiten te Beurs, dus als je rond 11:00 vanaf Alexander naar Zuidplein wilt heb je eerst te maken met 10 minuten wachttijd op de sneltram, en dan met 9 minuten overstaptijd op Beurs. Niet echt wat je van een metro verwacht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

SDC schreef:
Meltrain schreef:
SDC schreef:Verder nog wat andere slordigheidjes, zoals lijnnummers in de verkeerde volgorde (126, 56, 156 i.p.v. 56, 126, 156. 283, 183 i.pv. 183, 283).
Meltrain schreef:Ik zie inderdaad bij Vlaardingen Oost dat er "56, 156, 126, 127" staat, maar dat vind ik nog verklaarbaar omdat lijn 56 en 156 eigenlijk dezelfde lijn zijn met een klein verschil in route in Holy.
Je andere voorbeelden kan ik niet vinden.
Mijn andere voorbeeld staat op de kaart direct ten zuiden van de A15, op de kaart in het "verlengde" van de 1e Barendrechtseweg.
Aha, je hebt dus nog precies één ander voorbeeld gevonden.
Tja, het staat vreemd, maar het is nu ook niet een ramp. Als er nu nog meer lijnen bij stonden, had je nog een punt omdat het mogelijk verwarrend zou zijn, maar met twee lijnen is ook dat niet het geval.
SDC schreef:
Meltrain schreef:
SDC schreef:Ook vind ik het erg jammer dat men geen haltenamen op de kaart vermeldt. Er is ruimte genoeg voor, de kaart is op vrij grote schaal uitgevoerd.
Dat durf ik te betwijfelen. Vooral in gebieden met een grote haltedichtheid wordt dat een onleesbaar zooitje.
Zelfs op kaarten die op grotere schaal zijn uitgevoerd, kan het nog. Gewoon een compact lettertype kiezen en op plaatsen met veel haltes de situatie passend maken, of d.m.v. pijlen aangeven welke halte welke naam heeft. Kijk hier maar: http://kmkrakow.pl/schematy-sieci/aktua ... sieci.html
Hmm dit zou wel eens kunnen werken. Ik maak me alleen nog zorgen over locaties waar de lijnen "horizontaal" rijden en er veel haltes op een klein stukje zijn, zoals Weena, Stadhuis en Pompenburg.
SDC schreef: (Kijk voor de grap ook naar de situatieschetsen van belangrijke haltes onder de kaart, ook iets waarin de RET i.m.o. tekort schiet.)
Dat ben ik met je eens.
SDC schreef:
Meltrain schreef:
SDC schreef: En jammer dat langdurige omleidingen, zoals lijn 174, niet worden vermeld. Er kan best meerdere keren per jaar een ge-update versie van de lijnennetkaart verschijnen. Elk kwartaal bijvoorbeeld.
Ja joh, het maken en drukken van een kaart is vast gratis. :')
Nog een voordeel van de interactieve kaart in de link hierboven. Deze kaart wordt steeds ge-update, wanneer de situatie daarom vraagt. En als we het hebben over een statische lijnnennetkaart, binnen onze eigen landsgrenzen: De HTM heeft meerdere malen per jaar een hardcopy lijnennetkaart met daarop de (tijdelijke) wijzigingen die op dat moment van toepassing zijn.
De HTM gebruikt meestal een schematische lijnennetkaart en daarop iets aanpassen is een stuk makkelijker dan op een natuurgetrouwe lijnennetkaart. In de abri's van de HTM hangen wel natuurgetrouwe lijnennetkaarten en die worden volgens mij niet steeds aangepast.
(Overigens hangt de RET bij langdurige omleidingen bij de tram wel altijd posters op met daarop de wijzigingen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Meltrain schreef:"U bevindt zich in metrolijn D naar. This is metro line D to. Rotterdam Centraal."
Wat vinden jullie fijner? Een bestemmingsomroep tijdens het halteren of bij het naderen van een overstapstation?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Tijdens halteren (bij alle haltes/stations dan wel).
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Was vandaag rond 1230 aan het invoegen op de snelweg richting Rotterdam zuid.
Terwijl ik bezig was, zag ik een lijnbus rijden en hij ging er bij Capelle weer af, alleen door de afstand en ik reed zag ik niet de display

Kan iemand vertellen welke buslijn het wel of niet was en waarom opeens uit die hoek?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Waar ben je de snelweg opgegaan?
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Zie nu pas dat het niet duidelijk genoeg was, sorry
maar dat was bij Jacques Dutilhweg
Met vriendelijke groet,

Gideon.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Geen matrit Kralinge Zoom-Capelsebrug / Garage Krimpen?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Het schijnt van niet.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hoezo schijnt dat niet ? :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De RET stopt op 15 december met contant geld in de bus: https://www.rijnmond.nl/nieuws/188439/R ... -in-bussen

Contant geld in de tram blijft vooralsnog het enige betaalmiddel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Wijzigingspagina staat inmiddels ook online.

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... -2020.html
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Weet iemand of de fietsbus in de maastunnel nog zal komen of dat het alleen een veerpont wordt?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Er komt alleen een veerpont. Die vaart niet 's nachts, dan moet je omfietsen via de Erasmusbrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Ik kan altijd nog met m'n vouwfiets in de 44 (A)
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Schokkend!!! Konak achter CS moet weg, de erfpacht loopt af en de gemeente wil van het pand af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Als eerste waarom zo druk persoon vragen stellen en iemand die iets te veel Valderiaan heeft genomen.
kan zijn dat die vrouw familie is van Dr. Phil?


Zo die pand staat er wel heel lang ja, volgens mij liep ik er als kind nog langs
Kan me niet herinneren dat ik er ooit heb gegeten, maar goor wel vaak positive dingen over hem.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ik zelf eet daar af en toe de bekende kippizza met een flinke laag knoflooksaus eroverheen. Lekker man. Persoonlijk vind ik het dus jammer dat ie weg moet. Zo als je trek hebt en je uit het station loopt of gewoon tussendoor ff naar Konak. Ja hoor.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daantje »

Ik heb het gehoord en de naam kwam me bekend voor maar niet de link gelegd met die zaak achter het station.
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door JeroenN75 »

Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door omaylie »

JeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
Nog niet, maar ik vond wel meer foto's van de dieselbussen (klik hier). Die bussen krijgen inderdaad een dubbele voordeur.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Lijn 45 »

Die dubbele deur zal weinig nut hebben, ik zie namelijk alleen een chipkaartlezer aan de chaffeurszijde.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ovVeluwe »

JeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
Heb wel een compleet grijze hybride gezien op sluisjesdijk afgelopen week, ook zonder nummer. Weet niet of dit hem kan zijn.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten