Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50936
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

http://www.rijnmond.nl/nieuws/155072/RE ... r-tot-2034

RET houdt het busvervoer voor de periode december 2019 - december 2034. Bij aanvang concessie worden 110 hybride bussen aangeschaft, vanaf 2025 stromen de eerste elektrische bussen in, in vier stappen zijn vanaf 2030 alle bussen dan elektrisch.

Op dit moment zijn er 254 dieselbussen in het wagenpark die dagelijks worden ingezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bretgrenz
Donateur
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bretgrenz »

Dat is goed nieuws! Ik ben wel heel erg benieuwd naar het materieel wat RET en HTM in gedachten hebben om dit allemaal te realiseren.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Gideon »

Zeker en ik vraag me daarom wel stiekem af als RET en HTM samen inkopen.
Volgens mij kan je wel eens korting of wat extra fixen met een groot order
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9176
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Dat is precies wat een aantal Duitse busmaatschappijen in het ruhrgebied ook altijd doen. Die kopen gezamenlijk een groot aantal bussen d.m.v. 1 order. Zo kunnen ze maximaal profiteren van de korting bij zo'n grote order.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lange_Dre
Berichten: 534
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Lange_Dre »

Mooi dat de HTM en de RET het bus vervoer behouden. Zover ik het goed begrijp krijgt de RET eerst Hybride bussen en na een aantal jaar elektrische bussen. Bij de HTM behoud men in drie fases de huidige gas bussen. Vanaf volgend jaar komen er eerst (zodra de proef 29 mei aanstaande slaagt) elektrische bussen welke via een pantograaf onder de bovenleiding van de trams in een paar minuten oplaad. En de jaren er na komen er in fases nieuwe elektrische bussen welke de huidige MAN bussen gaan vervangen. Ik ben benieuwd of de RET tegen die tijd voor het zelfde type bus kiest en samen met de HTM een order gaat plaatsen.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/3423202 ... ram-krijgt
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Michael 1988 »

Aanvulling op eerder bericht. Vanaf 2019/2020 zullen er 55 elektrische bussen worden ingezet. Volgens de NOS in het centrum van Rotterdam, Spijenisse en Vlaardingen.

Maar als ik het NRC moet geloven is het HTM die vanaf 2020 elektrische bussen gaan inzetten die hun stroom afnemen van het HTM tramnetwerk. Diezelfde bron spreekt ook over 50 bussen in 2023 en 100 bussen in 2030.

Belangrijkste conclusie: ALLE nieuwspublicanten spreken elkaar tegen.
MetroRET
Berichten: 3830
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Michael 1988 schreef:Rotterdam, Spijkenisse en Vlaardingen.
Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen.

In Spijkenisse rijdt tenslotte geen RET als bus, uitgezonderd BOB8.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Michael 1988 »

Klopt, mijn fout. Haalde die twee even door elkaar.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Fijn dat de RET blijft rijden. Is dit geen Goed moment om harmonica bussen te bestellen voor lijnen 68 en 70???
dylanwild94
Berichten: 6189
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Op lijn 70 rijden er als het goed is al 2. Maar lijn 68 en de korte ritten van 69 met geleed. *bus*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Dat bedoelde ik dus ook. *bus*
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Snap sowieso niet waarom er niet eerder een vervolg order is gekomen. Want ze waren als proef die 2 geleden Citaro's. Maar nooit iets gehoord van een succes of iets dergelijks.

Behalve lijnen 68 en 69 kunnen er een aantal andere buslijnen extra capaciteit goed gebruiken.
dylanwild94
Berichten: 6189
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Lijn 66 en lijn 76 zijn ook goed druk. Maar gelede bussen heb je voornamelijk in Rotterdam Zuid nodig.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BusFreakRotterdam
Berichten: 962
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

RET zou heel graag meer gelede wagens in de vloot willen hebben dan de 2 gelede citaro's die nu ingezet worden overigens nog steeds als proef.

Het probleem is meer dat de RET op bepaalde trajecten niet met gelede wagens kan rijden omdat de gemeente Rotterdam de wegen zo heeft aangepakt dat deze gelede wagens hier niet meer kunnen komen ivm de lengte/ en of breedte of dat de nieuwe verhoogde haltes zo zijn ingericht dat er simpelweg geen 18 meter wagen kan stoppen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5285
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Lijn 45 »

Geldt dat ook voor 15 meterwagens? Dat zou ook een optie kunnen zijn.
dylanwild94
Berichten: 6189
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

15 meter wagens heeft een grotere draaicirkel dan een 18 meter bus. Als een 18 meter niet past dan gaat een 15 meter helemaal niet.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

regenmaker schreef:Dat is precies wat een aantal Duitse busmaatschappijen in het ruhrgebied ook altijd doen. Die kopen gezamenlijk een groot aantal bussen d.m.v. 1 order. Zo kunnen ze maximaal profiteren van de korting bij zo'n grote order.
Ik ben toch benieuwd hoeveel procent korting het wordt, al zal dat nooit bekend geraken.

Al denk ik niet dat het zo extreem wordt als bij Ryanair dat ze maar 40 procent van de prijs betalen over 100 toestellen die ze in 2014 hebben gekocht. Maar vliegtuigen met bussen vergelijken is natuurlijk appels en peren (hoewel Ryanair-toestellen niks anders zijn dan vliegende bussen al zeg ik dat zelf als cabinesteward in opleiding :') )
fred1954
Berichten: 3472
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

regenmaker schreef:Dat is precies wat een aantal Duitse busmaatschappijen in het ruhrgebied ook altijd doen. Die kopen gezamenlijk een groot aantal bussen d.m.v. 1 order. Zo kunnen ze maximaal profiteren van de korting bij zo'n grote order.
We hebben in de 60er jaren hier ook gezamenlijk bussen ingekocht. Dat waren de rode standaard DAF bussen voor de grote steden. Is later ook nooit meer voorgekomen. Blijkbaar toch niet zo bevallen?
Bemined
Berichten: 5973
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Of de bureaucratie overwon de efficiëntie :P Wat de laatste tijd ook meespeelt is dat elke lokale overheid andere eisen stelt, wat het naar mijn idee niet eenvoudig maakt om tot één type bus te komen. Elke nieuwe concessie worden de eisen ook weer strenger, en de concessies gaan op verschillende data in, dus het lijkt me nogal een puzzel om twee vervoerders te vinden die op hetzelfde moment nieuwe bussen nodig hebben welke aan dezelfde eisen hoeven te voldoen. Wat dat betreft is de MRDH wel een verbetering, minder verschillende bestuursorganen die zich willen onderscheiden van andere steden met nog betere en/of schonere bussen.
fred1954
Berichten: 3472
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

Bemined, je hebt inderdaad gelijk, in die tijd hadden we nog geen aanbestedingen van concessies. En inderdaad elke concessie/vervoerder geeft zijn eigen invulling aan materieel binnen de eisen die de concessieverlener stelt. Ik las daarnet dat er gediscussieerd werd over gelede bussen voor Rotterdam. Ik kom af en toe in Rotterdam en realiseer me nu, dat ik daar inderdaad nog nooit een gelede stadsbus heb zien rijden, terwijl dat in de stadsregio Amsterdam al jaren heel normaal is. Ook een teken dat elke concessie verlener maar ook houder andere eisen stelt aan materieel, zo kun je nooit tot een gezamenlijke inkoop komen. Misschien nu in de MRDH, dat er iets gezamenlijks kan gaan gebeuren.
Bemined
Berichten: 5973
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET heeft twee gelede bussen die op Zuid rijden, in het verleden waren dit er wel meer. Het aantal lijnen dat in aanmerking komt voor gelede bussen is overigens niet zo groot, je hebt lijnen nodig die vaker dan 6x per uur moeten rijden om iedereen te vervoeren, want een tienminutendienst terugbrengen tot een kwartierdienst vanwege langere bussen lijkt me ongewenst. Lijnen die in de spits frequent rijden maar in de daluren slechts een kwartierdienst hebben is ook een beetje verspilling, dus je zoekt een lijn die in de spits 8x of 10x per uur rijdt en in de daluren 6x of 8x. Lijnen 66 en 70, en misschien lijn 38 en 44 lijken de enige te zijn die hieraan te voldoen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

fred1954 schreef:
regenmaker schreef:Dat is precies wat een aantal Duitse busmaatschappijen in het ruhrgebied ook altijd doen. Die kopen gezamenlijk een groot aantal bussen d.m.v. 1 order. Zo kunnen ze maximaal profiteren van de korting bij zo'n grote order.
We hebben in de 60er jaren hier ook gezamenlijk bussen ingekocht. Dat waren de rode standaard DAF bussen voor de grote steden. Is later ook nooit meer voorgekomen. Blijkbaar toch niet zo bevallen?
Hoewel het standaardbussen waren viel het met die standaardisering ook wel weer mee, ze kwamen op nogal wat verschillende chassis voor. Zelfde was ook het geval bij de MB200en. Het "standaard" was daarmee eigenlijk meer van toepassing op de carrosserie en daarmee het uiterlijk, verder zaten er nog aardig wat verschillen tussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3472
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

Bemined schreef:De RET heeft twee gelede bussen die op Zuid rijden, in het verleden waren dit er wel meer. Het aantal lijnen dat in aanmerking komt voor gelede bussen is overigens niet zo groot, je hebt lijnen nodig die vaker dan 6x per uur moeten rijden om iedereen te vervoeren, want een tienminutendienst terugbrengen tot een kwartierdienst vanwege langere bussen lijkt me ongewenst. Lijnen die in de spits frequent rijden maar in de daluren slechts een kwartierdienst hebben is ook een beetje verspilling, dus je zoekt een lijn die in de spits 8x of 10x per uur rijdt en in de daluren 6x of 8x. Lijnen 66 en 70, en misschien lijn 38 en 44 lijken de enige te zijn die hieraan te voldoen.

Dank voor je antwoord. Ik heb uiteraard geen zicht op de vervoersvraag in het algemeen in Rotterdam, maar voor mijn gevoel zou die toch redelijk overeen moeten komen met die van een stad als Amsterdam. Buiten 3 spitslijnen rijden er nog 10 andere lijnen met gelede bussen met frequenties van 6/8/10 x per uur overdag en 4/6 x per uur in de avonden. En nog zitten ze soms afgeladen. En het zijn geen toeristen lijnen, dit zijn allemaal bussen naar de buitenwijken voornamelijk in Noord en West. Ik hoop voor de MRDH dat er voor de middellange en lange termijn goede beslissingen genomen worden w.b. het OV, want hier in Amsterdam zijn in het verleden en worden nog steeds de verkeerde beslissingen genomen, waardoor langzamerhand het OV door zijn hoeven zakt in Amsterdam door de gigantische drukte in tram/bus/metro en in de stad zelf. Hier laat ik het bij, want ik ga off-topic. Succes daar in Rotterdam :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Verschil is natuurlijk wel dat de metro in Rotterdam de stad totaal anders bediend dan in Amsterdam (waar die meer een rondje om de stad heen rijdt en sowieso geen verbinding CS -> West biedt). Daar zou heel goed een deel van de oorzaak van het verschil in noodzaak voor geleed materieel kunnen zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3472
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door fred1954 »

Dat klopt Daniel, dat kan inderdaad ook een medeoorzaak zijn. Maar dat heeft weer te maken met verkeerde beslissingen in het verleden hier in het Amsterdamse. Wat dat betreft is het gras groener in Rotterdam..... 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten