Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

De metro bij mij rijdt maar 2x per uur. :(
🍉
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Je kunt het een luxeprobleem noemen, maar dat kun je vervolgens ook weer zeggen over 2x per uur een trein, of over überhaupt een trein hebben. Mensen laten toch, waar mogelijk, de bereikbaarheid meespelen in hun beslissing ergens te gaan wonen en/of werken. Of mensen kiezen bewust geen auto te nemen omdat het goed bereikbaar is per openbaar vervoer. Als die omstandigheden dan opeens veranderen voel je je bedrogen, als er altijd een kwartierdienst was geweest had je bijvoorbeeld nooit die keuze gemaakt.

De kwartierdienst in de zomer is ook iets van de laatste jaren, vroeger (tot 2004) reed men gewoon elke 10 minuten in de zomer. TramPlus reed ook enige tijd een kwartierdienst in de zomer, maar dat is inmiddels weer verhoogd tot elke 10 minuten, de overige tramlijnen rijden nog wel een kwartierdienst. Schiebroek en Beverwaard zijn dus wel elke 10 minuten per tram bereikbaar in de zomer, maar Nesselande en Capelle per metro niet.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Natorious »

KM46 schreef:@Hainje: Dan woon je zeker niet in een buitenwijk van Rotterdam waar je om thuis te komen maar met 1 metrolijn mee kunt. En als je dan telkens de achterlichten van de metro ziet. Dan ben je weer blij als er om de 10 minuten gereden wordt.
Ik woon wel in een buitenwijk van Amsterdam waar in de zomer ook maar elk kwartier gereden wordt per lijn. Een tip: vrede hebben met de situatie, dan gaat het een stuk sneller. Die metro komt echt niet door jouw "net-metro-gemist"gemok eerder voorrijden. Je kunt wat langzamer lopen, een winkel in-en uit, je bent tenslotte op Beurs. Spotify werkt ook heel goed! :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Hij bedoelt denk ik meer dat je je een beetje aanstelt. Het is vervelend een kwartier moeten wachten, maar er is mee te leven. Is een beetje nadeel van hoogfrequente verbindingen, je raakt snel verwend. :P
Ja, klopt. Is ook wel zo dat als je normaal elke 10 minuten een verbinding hebt. Het vervelend is dat er dan een kwartierdienst wordt gereden in de vakanties. Maar het kan erger met bijvoorbeeld altijd een uursdienst. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Ik ben blij als de vakantiedienst weer is afgelopen omdat dan de metro weer goed aansluit op de bussen op Spijkenisse centrum. Het is daar regelmatig gebeurd dat ik 20 tot 25 minuten heb mogen wachten op de 105 naar Rozenburg. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef:Schiebroek en Beverwaard zijn dus wel elke 10 minuten per tram bereikbaar in de zomer, maar Nesselande en Capelle per metro niet.
Ja maar In Capelle rijden ook nog buslijnen van de RET en in Nesselande niet. In Nesselande komt wel een bus, maar die is niet van de RET en rijdt bovendien een halfuur dienst.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Wat hebben die bussen daarmee te maken? En wat doet het er toe of ze wel of niet van de RET zijn? De bussen in Capelle stellen ook maar weinig voor: buslijn 37 rijdt eens in het uur rijdt en niet 's avonds en niet op zondag en lijn 31 rijdt een halfuurdienst en ook niet 's avonds en niet op zondagochtend. Niet echt iets om op te bouwen. Alleen lijn 30 is een volwaardige buslijn, maar die komt niet in de buurt van Capelle Centrum.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Die bussen hebben er overdag mee te maken dat je behalve een metro ook nog voor een ander openbaar vervoermiddel kan kiezen. In Zevenkamp en Nesselande heb je die mogelijkheid (helaas) niet.

En dan heb ik het niet over avond en weekenddiensten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:De metro bij mij rijdt maar 2x per uur. :(
Dat is geen metro, maar een trein :wink: .
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:
Hainje schreef:De metro bij mij rijdt maar 2x per uur. :(
Dat is geen metro, maar een trein :wink: .
Ssssshhhttt! (A)
🍉
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

KM46 schreef:Die bussen hebben er overdag mee te maken dat je behalve een metro ook nog voor een ander openbaar vervoermiddel kan kiezen. In Zevenkamp en Nesselande heb je die mogelijkheid (helaas) niet.
Je zegt toch zelf dat er een bus naar Nesselande rijdt, dus waarom zou je die mogelijkheid niet hebben? En die bus stopt ook nog vlakbij metrostation De Tochten. Maar hoe realistisch is het dat reizigers bij gebrek aan een tienminutendienstregeling de veel minder frequente en tragere bus pakken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:Ik ben blij als de vakantiedienst weer is afgelopen omdat dan de metro weer goed aansluit op de bussen op Spijkenisse centrum. Het is daar regelmatig gebeurd dat ik 20 tot 25 minuten heb mogen wachten op de 105 naar Rozenburg. -o-
Dan had je dus een metro later kunnen nemen. :)
KM46 schreef:Die bussen hebben er overdag mee te maken dat je behalve een metro ook nog voor een ander openbaar vervoermiddel kan kiezen.
Niet echt: voor Capelle (Zuid) is alleen lijn 37 een mogelijkheid, maar die rijdt slechts eens per uur, dus moet je ook maar net geluk hebben dat die vertrekt op het moment dat jij op Capelsebrug bent (of goed plannen, zoals ik doe als ik die lijn nodig heb ;) ).
Lijn 37 doet 14 minuten over Capelsebrug - Capelle Centrum en lijn C doet er 3 minuten over. Dus alleen als de metro meer dan 11 minuten na de bus vertrekt, is het lonend om de bus te pakken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bemined schreef:
KM46 schreef:Die bussen hebben er overdag mee te maken dat je behalve een metro ook nog voor een ander openbaar vervoermiddel kan kiezen. In Zevenkamp en Nesselande heb je die mogelijkheid (helaas) niet.
Je zegt toch zelf dat er een bus naar Nesselande rijdt, dus waarom zou je die mogelijkheid niet hebben? En die bus stopt ook nog vlakbij metrostation De Tochten.
Dat klopt ja. Maar de rest van Zevenkamp doet deze bus niet aan.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dan blijft de vraag 'wat heeft dit in vredesnaam met de kwartierdienst van de metro te maken' nog altijd open. Zoals Meltrain al aangeeft, de overstap + extra reistijd zorgen er voor dat je nauwelijks sneller bent door de bus te pakken als je de metro net gemist hebt. En waarom Capelle wel een busalternatief zou hebben en Zevenkamp niet snap ik ook niet, bij station Slotlaan komt geen enkele bus, en bij De Terp komt alleen een bus richting Alexander en niet richting Capelsebrug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

De enige reden die ik kan bedenken is dat KM46 een prothese aan zijn been heeft en nog wat andere lichamelijke ongemakken waardoor grote stukken lopen voor hem moeilijker/zwaarder is dan voor 'den gemiddelden mensch'. En dat er in Zevenkamp een bestemming is waar hij vaak heen moet.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:De enige reden die ik kan bedenken is dat KM46 een prothese aan zijn been heeft en nog wat andere lichamelijke ongemakken waardoor grote stukken lopen voor hem moeilijker/zwaarder is dan voor 'den gemiddelden mensch'.
Haha ... nee ik heb geen prothese aan mijn been. Maar ik heb wel orthopedisch schoeisel omdat ik een beenlenteverschil van ruim 7 centimeter heb. En ben daardoor slecht ter been en kan geen lange afstanden lopen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:Haha ... nee ik heb geen prothese aan mijn been. Maar ik heb wel orthopedisch schoeisel omdat ik een beenlenteverschil van ruim 7 centimeter heb. En ben daardoor slecht ter been en kan geen lange afstanden lopen.
I was so close, but yet so far away. :lol:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Om KM46 niet te vrolijk te maken had lijn B vandaag verstoord verkeer wegens een onwel geraakte reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Van die vertraging had ik had ik zelf geen last. Het stond wel op de informatieborden aangegeven.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:
KM46 schreef:Haha ... nee ik heb geen prothese aan mijn been. Maar ik heb wel orthopedisch schoeisel omdat ik een beenlenteverschil van ruim 7 centimeter heb. En ben daardoor slecht ter been en kan geen lange afstanden lopen.
I was so close, but yet so far away. :lol:
Ach je kunt ook niet alles weten :wink: .
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Bemined schreef:Dan blijft de vraag 'wat heeft dit in vredesnaam met de kwartierdienst van de metro te maken' nog altijd open. Zoals Meltrain al aangeeft, de overstap + extra reistijd zorgen er voor dat je nauwelijks sneller bent door de bus te pakken als je de metro net gemist hebt. En waarom Capelle wel een busalternatief zou hebben en Zevenkamp niet snap ik ook niet, bij station Slotlaan komt geen enkele bus, en bij De Terp komt alleen een bus richting Alexander en niet richting Capelsebrug.
Ik denk dat Zevenkamp geen bus alternatief heeft omdat de wijk er niet op gebouwd is. Het stratenpatroon daar is heel vaag. Het zijn alleen maar straatjes die kriskras lopen. Er is wel een ring, maar dat is geen ring die goed genoeg is om een snelle en stabiele busverbinding te maken. De Zevenkampse Ring is niet eens een ring daar zo.

Dat zou ik beter zo laten. Of kan je ook 1x per uur een "grote buurtbus" in zetten. Die komt hoe dan ook niet bij station Ambachtsland. Als je er een bus komt, is het vast lijn 175 met extra haltes die omrijdt via Zevenkampse weg- Capelseweg of de bus loopt:
Alexander station- Capelseweg- Zevenkampseweg- Zevenkampse Ring(Zuid via sporthal/parrallel aan bus B1)- Tochtenweg(lijn 175)- Cole Porterstraat- Zevenkampse Ring(Noord).

Dat trekt ook niet veel.

De volgende keer voor de reserve bussen die dan moeten rijden voor metro lijn A en B kan het wel zo zijn dat er gewoon 3 lijnen worden gemaakt. Deze rijden allemaal 3x per uur(of vaker) en kunnen dan elk een gaatje opvullen.
Bus A: ringlijn President Wilsonweg/Rooseveltweg(binnenhof)- Prins Alexanderlaan(station Graskruid tot aan Schenkel) en dan via N210 naar Capelsebrug.
Bus B: Nesselande(tot aan halte De Hofstee parallel met B1)- Prins Alexanderlaan(station Graskruid tot aan Schenkel) en dan via N210 naar Capelsebrug.
Bus C: Nesselande(tot aan halte De Hofstee parallel met B1)- Prins Alexanderlaan(station Graskruid tot aan Schenkel)- Schenkel Metro(bushalte lijn 37)- Schenkelse Dreef- N219 naar Couwenhoekseweg- De Linie tot aan Station De Terp en terug via De Linie naar Station Capelle a/d IJssel/Kerklaan- Rembrantsingel(parallel met lijn 37 tot aan van Kerklaan naar Rembrandtsingel)- Station Slotlaan- via N219 en N210 naar Capelsebrug.

Zo niet kan je het bestaande busnet vaker laten rijden en die dan als alternatieven op wijzen. Zo passen lijn 31, 35 en 37 goed in het kader van metrovervangende lijnen. De oude lijnen 96 en 98 kunnen ook terugkomen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Zal ik dan ook eens positief nieuws brengen? Ik ging vandaag naar het WK roeien op de Alexanderbaan in Nesselande/Zevenhuizen. Arriva rijdt speciaal deze week een pendelbus 875 tussen metrostation Alexander en de WA-baan. Alles was top geregeld, stond goed aangegeven, mooie half uursdienst de hele dag door. Weliswaar langer onderweg dan met de auto maar ik vond het wel zo relaxed.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Nu volg ik het roeien niet, maar een WK een week na de Olympische spelen :shock:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

In een Olympisch jaar zijn er op het WK voor de senioren alleen de niet-olympische nummers, junioren WK en onder 23 WK. Overigens wel uniek dat dat alledrie op één locatie is. Er zijn wel sporters die vorige week nog in Rio zaten maar er zijn er ook veel die het net niet haalden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Daantje schreef:Zal ik dan ook eens positief nieuws brengen? Ik ging vandaag naar het WK roeien op de Alexanderbaan in Nesselande/Zevenhuizen. Arriva rijdt speciaal deze week een pendelbus 875 tussen metrostation Alexander en de WA-baan. Alles was top geregeld, stond goed aangegeven, mooie half uursdienst de hele dag door. Weliswaar langer onderweg dan met de auto maar ik vond het wel zo relaxed.
Die roeibaan ligt bijna in mijn achtertuin :wink: . Het WK kan ik bijna vanuit mijn slaapkamerraam zien.

De baan ligt weliswaar op grondgebied van Zevenhuizen (gemeente Zuidplas) maar hij is aangelegd en voor een groot gedeelte betaald door de gemeente Rotterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten