Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Van 10 naar 15 minuten interval kost je 30 minuten extra? Die mag je toch even uitleggen dan. Misschien dat een klein aantal reizigers een overstap mist en daardoor langer onderweg is, maar voor de meeste reizigers is er nauwelijks extra reistijd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Weleens gehoord van een metro die net wegrijd op het moment dat een bus aankomt. En de volgende metro gaat pas over een kwartier. En andersom gebeurd dit ook. Extra reis / wachttijd 30 minuten.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Wel eens gehoord van lezen? Je beweert dat dit in een groot aantal gevallen is, terwijl dit waarschijnlijk slechts een zeer klein aantal reizigers betreft. Dus waar loopt de rest van de reizigers vertraging op?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

KM46 en de metrovakantiedienstregling in Rotterdam, het blijft een ongelukkig huwelijk...
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Mooi en goed samengevat :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:Weleens gehoord van een metro die net wegrijd op het moment dat een bus aankomt. En de volgende metro gaat pas over een kwartier. En andersom gebeurd dit ook. Extra reis / wachttijd 30 minuten.
Dat ligt dan aan de dienstregeling van de bus of de vertrektijden van de metro, niet aan de frequentie van de metro. Immers ook een metro die om de 10, 20 of 30 minuten rijdt zou in zo'n situatie net weg kunnen rijden als de bus aankomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

En die dienstregelingen van de bus zijn juist gebaseerd op de vertrek en aankomsttijden van jaardienst van de metro (nee niet de vakantiedienst).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

... en ongelukkige huwelijken zijn vaak vermoeiend.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Bij Nesselande gaat de bus naar Waddinxveen om :25 over heel. De metro komt om :17 over heel aan, dat geeft 8 minuten overstaptijd, geen 30 minuten. Ik weet niet hoeveel dat buiten de zomervakantie is, maar ik neem aan dat het niet heel veel krapper is want we horen je er nooit over.

De bus uit Waddinxveen komt bij Nesselande meestal om :23 aan, in de ochtendspits soms iets later (zie uitschieters naar :27). De metro gaat om :25, dus dat is wel krap. Je kan ook blijven zitten tot Alexander, dan heb je daar een overstap van 4 minuten op lijn A. In totaal heb je dan 9 minuten extra reistijd ten opzichte van de overstap op Nesselande wel halen.

Dus KM46, ik zou graag een nadere toelichting op je problemen willen hebben in de vorm van tijden/ritten, want ik vind het niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Lijn B in de zomerdienst komt ook om :17 (en :47) aan te Nesselande.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Zat net in de spits (iets na vijf uur) in lijn B, dus eventjes opgelet naar de enorme drukte tijdens die vervloekte vakantiedienstregeling. Maar helaas, hoewel het tussen Beurs en Kralingse Zoom druk was, kon ik niets anders concluderen dan dat het gewoon binnen de norm bleef (al had er niet veel bij moeten komen). En na Kralingse Zoom was de metro slechts zitvol, vanaf Capelsebrug richting Alexander was amper 80% van de zitplaatsen bezet. Kortom, het lijkt erop dat het nu daadwerkelijk vakantie is.

Inmiddels is ook de vakantiedienstregeling van de HTM bijgewerkt vanaf het moment dat de tramtunnel weer open gaat, en de rest van de vakantie zijn de ritten van de RET en HTM wel beter verdeeld over het uur, HTM rijdt met de lijnen 3 en 4 exact om de 5 minuten, terwijl de kwartierdienst van de RET precies 2,5 minuut tussen de trams in gaat zitten. Van zaterdag 4 t/m dinsdag 7 augustus zijn er weer werkzaamheden aan de RandstadRail en gaat het samenloopdeel grotendeels plat. Vanuit Den Haag rijdt men tot Laan van NOI (laag), vanuit Rotterdam rijdt RET tot Leidschenveen terwijl HTM vanuit Zoetermeer tot Forepark rijdt. En ook dit maal heeft men weer vergeten te overleggen, zowel RET als HTM hebben hier weer dezelfde tijden te Leidschenveen lopen claimen :roll: Erg handig want RET heeft slechts 4 minuten ingepland om de metro's in Leidschenveen via het keerspoor om te rijden.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door katvis »

Is ergens het aantal instappers per metrostation terug te vinden?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Van 27 augustus tot en met 28 oktober rijdt tram 4 niet tussen Marconiplein en Delfshaven v.v. en tram 8 niet tussen Spartastraat en Delfshaven v.v. wegens werk aan de tramsporen.

Bron: omwonersbrief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Van 13 augustus tot en met 27 augustus rijden er geen metro's tussen Wilhelminapleinn en Maashaven. Er rijden pendelbussen.

Bron: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/ ... -maashaven
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Hè bah, precies op mijn reisroute. Dan moet ik heen en terug met de C.

Naar wat ik eerder gehoord heb, zal de RET (of uitzendkrachten) die stremming zelf gaan rijden met Citaro's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Tevens zal lijn D het op het gehele traject wat wél bereden wordt, het moeten doen met de maximale frequentie van 4x/uur.
Op het noordelijke deel uiteraard aangevuld met 4x/uur lijn E.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door chemie »

Etienne schreef:Hè bah, precies op mijn reisroute. Dan moet ik heen en terug met de C.

Naar wat ik eerder gehoord heb, zal de RET (of uitzendkrachten) die stremming zelf gaan rijden met Citaro's.
Precies hetzelfde hier, dat wordt C en dan de trein op Schiedam Centrum...
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Mijn lijn A had vanmorgen zo'n 5 minuten vertraging. Blijkbaar was dat een kritieke hoeveelheid, want bij aankomst op Capelsebrug werd omgeroepen dat de metro werd opgeheven en we lijn C moesten pakken. Die lijn C had men vastgehouden aan de andere kant van het perron (was inmiddels ook al zo'n 2 minuten vertraagd) dus we konden vlot overstappen. De bestemming van lijn A veranderde in "Niet instappen", de verlichting werd gedoofd, en hij vertrok. Heb de metro ook niet meer teruggezien op Kralingse Zoom, dus ik vermoed dat deze buiten dienst naar Pernis is doorgereden om vanaf daar weer zonder vertraging in dienst te komen.

Moet zeggen dat ik de oplossing wel snap, dat keren op de vrije baan is niet echt robuust, en op dit vroege tijdstip paste de inhoud van lijn A er nog prima bij in lijn C, maar om de metro al op Capelsebrug op te heffen? Vond het eigenlijk wat vroeg, volgens mij loop je die 5 minuten vertraging ook in als je vanaf Beurs zonder te stoppen tot Pernis doorrijdt.

Overigens voorspellen de dienstregelingen op het NDOVLoket een nieuwe proefbedrijf Hoekse Lijn, vanaf 27 augustus t/m 30 september zijn de keersporen te Schiedam niet beschikbaar voor de lijnen A en B. Lijn A gaat daarom de gehele dag (ook in het weekend) door naar Pernis, lijn B keert te Schiedam langs het perronspoor. Afwachten of het nu doorgaat, een dergelijke dienstregeling was vorig jaar ook al ingevoerd in de systemen maar toen weer geschrapt vanwege het uitstel.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zonnig »

De metro niet opheffen zorgt juist voor toenemende vertraging.
Wat een goed oplossing zou zijn. Zo ver als mogelijk non stop doorrijden tot de metro weer volgems dienstregeling kan stoppen.
Dat zou bijv non stop Capelsebrug tot aan beurs kunnen zijn.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Aha, dat verklaarde die +4 van metro C die om 07:19 langs Beurs moet komen.

Het hangt er maar net van af wie er eerder bij Tussenwater is tijdens de zomervakantie, de C van 07:19 of de D van 07:22. Vanwege die +4 ben ik vanochtend maar op de D overgestapt en dat was een goede gok dus. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Tja... de interval in Spijkenisse is gewoon diep triest te noemen tussen lijn C en D.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Aan het begin van de middagspits (ritten van 15:11, 15:26 en 15:41) is het al helemaal erg, dan gaat lijn C 75 seconden achter lijn D aan vanaf De Akkers, om vanaf Schiedam vervolgens 135 seconden voor lijn A uit te komen. Dat ging vanmiddag dus ook grandioos de mist in, lijn C liep de nodige minuten vertraging op achter lijn D en was hierdoor te laat op Schiedam waardoor lijn A voorpiepte. Resultaat: +7 minuten. Vanaf 15:53 wordt de volgorde omgewisseld en gaat lijn C 2 minuten voor lijn D uit en gaat het beter.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Maar lijn C zit dan wel op de verkeerde plek, want lijn C propt zich in de korte interval van lijn D waardoor er in de lange interval van lijn D dus geen metro zit.

Tevens is richting De Akkers een interval van 12¾ / 2¼ ook zeker niet ideaal.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Er zit inderdaad een gat van 9 minuten in de intervallen tussen De Akkers en Tussenwater in de spits gevolgd door drie metro's in 6 minuten. Maar dat vind de RET niet erg, want volgens hun kiezen reizigers bewust voor een van beide lijnen en zijn er maar weinig reizigers die simpelweg de eerste die komt pakken.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Lekker makkelijke gedachte weer... dan kan je net zo goed lijn D gewoon in een regelmatige 7,5 minutendienst laten rijden, want tussen Slinge en CS kiest men natuurlijk dan óók bewust wel of niet voor lijn E.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten