Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
In elk geval vanmiddag in een lijn B bij Capelsebrug gewoon "Change here for metro line C to De Terp" gehoord, en aan het eind van de middag op Blaak naast de nieuwe omroep van de Bibliotheek (die niet als Library wordt omgeroepen) nog wel de overstaps: "Change here for the bus, tram and train".
Ook de overstap op D en E bij Beurs werd gewoon omgeroepen.
Ook de overstap op D en E bij Beurs werd gewoon omgeroepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Meltrain schreef:Lijn 56 is nu natuurlijk gesplitst in 56 en 156, maar ik had het wel logisch gevonden als op het gezamenlijke traject de route wel rood was, zoals ook bij lijn 82/183 gebeurt en op de lijnennetkaart van 2019 wel gebeurde.SDC schreef:De lijnennetkaart stikt echter wel van de fouten.
- Lijn 56 niet meer rood ingetekend. In de vervoersplannen zouden er alleen "enkele ochtendspitsritten" vervallen, dus het lijkt nog steeds een 6-4-2-lijn;
Overigens staat in de legenda bij de blauwe lijnen ook onterecht "frequent" vermeld.
In de versie van 2019 was ook de bundel van lijn 56 en 156 nog rood, dus er lijkt bewust vanaf te zijn gestapt.
Meltrain schreef:SDC schreef:Verder nog wat andere slordigheidjes, zoals lijnnummers in de verkeerde volgorde (126, 56, 156 i.p.v. 56, 126, 156. 283, 183 i.pv. 183, 283).Meltrain schreef:Ik zie inderdaad bij Vlaardingen Oost dat er "56, 156, 126, 127" staat, maar dat vind ik nog verklaarbaar omdat lijn 56 en 156 eigenlijk dezelfde lijn zijn met een klein verschil in route in Holy.
Je andere voorbeelden kan ik niet vinden.
Mijn andere voorbeeld staat op de kaart direct ten zuiden van de A15, op de kaart in het "verlengde" van de 1e Barendrechtseweg.
Meltrain schreef:Dat durf ik te betwijfelen. Vooral in gebieden met een grote haltedichtheid wordt dat een onleesbaar zooitje.SDC schreef:Ook vind ik het erg jammer dat men geen haltenamen op de kaart vermeldt. Er is ruimte genoeg voor, de kaart is op vrij grote schaal uitgevoerd.
Zelfs op kaarten die op grotere schaal zijn uitgevoerd, kan het nog. Gewoon een compact lettertype kiezen en op plaatsen met veel haltes de situatie passend maken, of d.m.v. pijlen aangeven welke halte welke naam heeft. Kijk hier maar: http://kmkrakow.pl/schematy-sieci/aktua ... sieci.html
(Kijk voor de grap ook naar de situatieschetsen van belangrijke haltes onder de kaart, ook iets waarin de RET i.m.o. tekort schiet.)
Nog een voordeel van de interactieve kaart in de link hierboven. Deze kaart wordt steeds ge-update, wanneer de situatie daarom vraagt. En als we het hebben over een statische lijnnennetkaart, binnen onze eigen landsgrenzen: De HTM heeft meerdere malen per jaar een hardcopy lijnennetkaart met daarop de (tijdelijke) wijzigingen die op dat moment van toepassing zijn. Het is allemaal niet zo moeilijk, i.p.v. één maal 10.000 kaarten laten drukken, kun je er ook 4 maal 2500 drukken, steeds met de laatste wijzigingen. Als HTM dit kan, dan de RET ook. De lijnnennetkaart van HTM is trouwens nog geheel gratis ook.Meltrain schreef:Ja joh, het maken en drukken van een kaart is vast gratis. :')SDC schreef: En jammer dat langdurige omleidingen, zoals lijn 174, niet worden vermeld. Er kan best meerdere keren per jaar een ge-update versie van de lijnennetkaart verschijnen. Elk kwartaal bijvoorbeeld.
Mij lijkt dat de RET best de expertise wel in huis heeft (of zou moeten hebben) om de reisinformatie te verbeteren, in bredere zin, dus ook bij omleidingen zoals door anderen aangehaald. Zonder allerlei tropische voorbeelden te noemen zijn er zat vervoerders in onze eigen regio die dit toch beter doen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Even hierop terugkomend, toen ik gister een reis aan het plannen was naar Rotterdam Zuid merkte ik nog twee gaten in de dienstregeling op. Beide bij het omschakelen van de 15 naar 10 minuut intervallen op zaterdagmiddag. De afwijking op Zuid kende ik al (zit er al in sinds de RandstadRail naar Slinge gaat) maar had er nog nooit zelf last van gehad.Suus schreef:Nieuwe dienstregeling bij de RET voor de Metro. Opmerkelijk is dat er om 6:58 vanaf Schiedam Centrum een metro vertrekt richting Oost (een C) en daarna pas om 7:06 weer (een B). Daartussen reed altijd nog een lijn A, maar die is verdwenen door de omschakeling van de kwartierdienst naar de tienminutendienst, waardoor een gat van 22 minuten valt tussen twee ritten van de A.
De eerste afwijking is van Centraal naar Slinge op zaterdagochtend. Tot 11:00 rijdt de metro netjes elke 7,5 minuut, en vanaf 12:00 elke 5 minuten. In de tussenliggende periode wordt een onregelmatig patroon gereden met 3-10-2-8-7 minuten intervallen. Dus de ene keer twee metro's kort achter elkaar, en de volgende keer 10 minuten lang helemaal niets. Afwijking twee zit op de sneltram, opnieuw zaterdagochtend rond 11:00. Er ontbreekt dan een lijn B naar Steendijkpolder die pas vanaf Kralingse Zoom begint, waardoor er op lijn B een interval van 18 minuten ontstaat. Binnen die interval krijg je twee maal achter elkaar een lijn A met 10 minuten er tussen.
Extra vervelend is dat beide afwijkingen op elkaar aansluiten te Beurs, dus als je rond 11:00 vanaf Alexander naar Zuidplein wilt heb je eerst te maken met 10 minuten wachttijd op de sneltram, en dan met 9 minuten overstaptijd op Beurs. Niet echt wat je van een metro verwacht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Aha, je hebt dus nog precies één ander voorbeeld gevonden.SDC schreef:Mijn andere voorbeeld staat op de kaart direct ten zuiden van de A15, op de kaart in het "verlengde" van de 1e Barendrechtseweg.Meltrain schreef:SDC schreef:Verder nog wat andere slordigheidjes, zoals lijnnummers in de verkeerde volgorde (126, 56, 156 i.p.v. 56, 126, 156. 283, 183 i.pv. 183, 283).Meltrain schreef:Ik zie inderdaad bij Vlaardingen Oost dat er "56, 156, 126, 127" staat, maar dat vind ik nog verklaarbaar omdat lijn 56 en 156 eigenlijk dezelfde lijn zijn met een klein verschil in route in Holy.
Je andere voorbeelden kan ik niet vinden.
Tja, het staat vreemd, maar het is nu ook niet een ramp. Als er nu nog meer lijnen bij stonden, had je nog een punt omdat het mogelijk verwarrend zou zijn, maar met twee lijnen is ook dat niet het geval.
Hmm dit zou wel eens kunnen werken. Ik maak me alleen nog zorgen over locaties waar de lijnen "horizontaal" rijden en er veel haltes op een klein stukje zijn, zoals Weena, Stadhuis en Pompenburg.SDC schreef:Zelfs op kaarten die op grotere schaal zijn uitgevoerd, kan het nog. Gewoon een compact lettertype kiezen en op plaatsen met veel haltes de situatie passend maken, of d.m.v. pijlen aangeven welke halte welke naam heeft. Kijk hier maar: http://kmkrakow.pl/schematy-sieci/aktua ... sieci.htmlMeltrain schreef:Dat durf ik te betwijfelen. Vooral in gebieden met een grote haltedichtheid wordt dat een onleesbaar zooitje.SDC schreef:Ook vind ik het erg jammer dat men geen haltenamen op de kaart vermeldt. Er is ruimte genoeg voor, de kaart is op vrij grote schaal uitgevoerd.
Dat ben ik met je eens.SDC schreef: (Kijk voor de grap ook naar de situatieschetsen van belangrijke haltes onder de kaart, ook iets waarin de RET i.m.o. tekort schiet.)
De HTM gebruikt meestal een schematische lijnennetkaart en daarop iets aanpassen is een stuk makkelijker dan op een natuurgetrouwe lijnennetkaart. In de abri's van de HTM hangen wel natuurgetrouwe lijnennetkaarten en die worden volgens mij niet steeds aangepast.SDC schreef:Nog een voordeel van de interactieve kaart in de link hierboven. Deze kaart wordt steeds ge-update, wanneer de situatie daarom vraagt. En als we het hebben over een statische lijnnennetkaart, binnen onze eigen landsgrenzen: De HTM heeft meerdere malen per jaar een hardcopy lijnennetkaart met daarop de (tijdelijke) wijzigingen die op dat moment van toepassing zijn.Meltrain schreef:Ja joh, het maken en drukken van een kaart is vast gratis. :')SDC schreef: En jammer dat langdurige omleidingen, zoals lijn 174, niet worden vermeld. Er kan best meerdere keren per jaar een ge-update versie van de lijnennetkaart verschijnen. Elk kwartaal bijvoorbeeld.
(Overigens hangt de RET bij langdurige omleidingen bij de tram wel altijd posters op met daarop de wijzigingen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Wat vinden jullie fijner? Een bestemmingsomroep tijdens het halteren of bij het naderen van een overstapstation?Meltrain schreef:"U bevindt zich in metrolijn D naar. This is metro line D to. Rotterdam Centraal."
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Tijdens halteren (bij alle haltes/stations dan wel).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Was vandaag rond 1230 aan het invoegen op de snelweg richting Rotterdam zuid.
Terwijl ik bezig was, zag ik een lijnbus rijden en hij ging er bij Capelle weer af, alleen door de afstand en ik reed zag ik niet de display
Kan iemand vertellen welke buslijn het wel of niet was en waarom opeens uit die hoek?
Terwijl ik bezig was, zag ik een lijnbus rijden en hij ging er bij Capelle weer af, alleen door de afstand en ik reed zag ik niet de display
Kan iemand vertellen welke buslijn het wel of niet was en waarom opeens uit die hoek?
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Waar ben je de snelweg opgegaan?
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zie nu pas dat het niet duidelijk genoeg was, sorry
maar dat was bij Jacques Dutilhweg
maar dat was bij Jacques Dutilhweg
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Geen matrit Kralinge Zoom-Capelsebrug / Garage Krimpen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het schijnt van niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hoezo schijnt dat niet ?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De RET stopt op 15 december met contant geld in de bus: https://www.rijnmond.nl/nieuws/188439/R ... -in-bussen
Contant geld in de tram blijft vooralsnog het enige betaalmiddel.
Contant geld in de tram blijft vooralsnog het enige betaalmiddel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Weet iemand of de fietsbus in de maastunnel nog zal komen of dat het alleen een veerpont wordt?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er komt alleen een veerpont. Die vaart niet 's nachts, dan moet je omfietsen via de Erasmusbrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik kan altijd nog met m'n vouwfiets in de 44 (A)
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Schokkend!!! Konak achter CS moet weg, de erfpacht loopt af en de gemeente wil van het pand af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als eerste waarom zo druk persoon vragen stellen en iemand die iets te veel Valderiaan heeft genomen.
kan zijn dat die vrouw familie is van Dr. Phil?
Zo die pand staat er wel heel lang ja, volgens mij liep ik er als kind nog langs
Kan me niet herinneren dat ik er ooit heb gegeten, maar goor wel vaak positive dingen over hem.
kan zijn dat die vrouw familie is van Dr. Phil?
Zo die pand staat er wel heel lang ja, volgens mij liep ik er als kind nog langs
Kan me niet herinneren dat ik er ooit heb gegeten, maar goor wel vaak positive dingen over hem.
Met vriendelijke groet,
Gideon.
Gideon.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik zelf eet daar af en toe de bekende kippizza met een flinke laag knoflooksaus eroverheen. Lekker man. Persoonlijk vind ik het dus jammer dat ie weg moet. Zo als je trek hebt en je uit het station loopt of gewoon tussendoor ff naar Konak. Ja hoor.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik heb het gehoord en de naam kwam me bekend voor maar niet de link gelegd met die zaak achter het station.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Nog niet, maar ik vond wel meer foto's van de dieselbussen (klik hier). Die bussen krijgen inderdaad een dubbele voordeur.JeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Die dubbele deur zal weinig nut hebben, ik zie namelijk alleen een chipkaartlezer aan de chaffeurszijde.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Heb wel een compleet grijze hybride gezien op sluisjesdijk afgelopen week, ook zonder nummer. Weet niet of dit hem kan zijn.JeroenN75 schreef:Zijn er al foto’s van de R-Net bussen van de RET?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 162 gasten