Leuk plaatje om eens te zien. Kan men in de doordeweekse daluren dan niet 18x/h een korte metro rijden? Daarmee bespaar je alsnog bakkilometers (12x90m vs. 18x45m), maar bied je ook een aantrekkelijker product.Bemined schreef:(...) Dat rechtvaardigt een frequentieverlaging van 18 naar 12 metro's per uur, maar niet een frequentieverlaging én kortere voertuigen. (...)
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Laatst gewijzigd door Karl op za 09 mar 2019, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Op zondag en misschien zaterdag zou dat kunnen, maar doordeweeks lijkt het me krap uitgaande van deze cijfers, aantal instappers in de daluren is circa een derde van het aantal in de spits, dus ik zou niet meer dan een derde van de capaciteit laten vallen. Dus van 18 naar 12 metro's per uur, of van 3 naar 2 rijtuigen, maar niet minder. Daarnaast moet je de vraag stellen: is het gewenst dat de metro's overdag even vol zitten als in de spits? De MRDH lijkt dat niet te boeien, in de concessie staan de volgende passages over dit onderwerp:
Er is sprake van een goede afstemming van de in te zetten capaciteit op de (verwachte) vraag van Reizigers wanneer op iedere Lijn in iedere richting tijdens ieder uur van de Dag en Nacht de (verwachte) vraag van Reizigers kleiner of gelijk is aan het aantal zitplaatsen plus de helft van het aantal staanplaatsen in de Railvoertuigen die de Concessiehouder tijdens het desbetreffende uur op de Ritten van de desbetreffende Lijn in de desbetreffende richting inzet.
De maximale bezetting, gemiddeld over het uur, van een los SG3 rijtuig is dus zowel in de spits, overdag als 's avonds 187 reizigers (104 zittend en 83 staand). De RET moet ook zorgen voor een positieve waardering in de klantenbarometer, maar als er voldoende reizigers buiten het centrum of op andere lijnen wel een zitplaats kunnen vinden lukt dat wel. Zo heb ik een tijdje terug die enquête ingevuld op zaterdagochtend in lijn A tussen Prinsenlaan en Capelsebrug, dat haalt dat gemiddelde weer omhoog.De Concessiehouder stemt de inzet van Metro's zodanig af op de vraag van Reizigers dat het oordeel van Reizigers ten aanzien van de kans op een zitplaats, zoals deze volgt uit de OV-Klantenbarometer, voor het Openbaar Vervoer per Metro in 2017, 2018 en 2019 ten minste een 8,0 bedraagt, in 2020, 2021 en 2022 ten minste een 8,1 bedraagt, in 2023, 2024 en 2025 ten minste een 8,2 bedraagt, en in 2026 ten minste een 8,3 bedraagt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er rijdt nu een tweetje SG2/1 op lijn C, dus dat ontkoppelen is al begonnen denk ik.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Proef is alleen op lijn D, waar inmiddels dus enkeltjes SG3 rijden.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zat vanmiddag in een enkele SG3 op lijn D vanaf Slinge tot en met Beurs. Het stelletje zat al propvol vanaf Zuidplein... :N
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dan zal een tweetje MG2/1 ook weinig heil bieden denk ik. Gelukkig is de proef maar 4 dagen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dan zal ik die enkele stellen donderdag wel tegenkomen :? .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Wat is het eigenlijk voor proef? Wordt er daadwerkelijk geteld? Of moet de proef sowieso slagen? Als in, de toetsingscriteria worden achteraf vastgesteld zodat de proef geslaagd is?luka23 schreef:Dan zal een tweetje MG2/1 ook weinig heil bieden denk ik. Gelukkig is de proef maar 4 dagen.
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat verhaal van het koppelen en ontkoppelen is bij de RET niet nieuw. Tot een paar jaar geleden werd het ook gedaan op de lijnen A en B.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Met als verschil dat men daar van 90 naar 60 meter ging en niet van 85 naar 43 meter, en dat de Oost-Westlijn overdag 18 metro's per uur kent en niet 12. Nogal een verschil.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Daar heb je wel een punt ja .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Maar lijn D rijdt over het algemeen toch voornamelijk met MG2/1? Wordt dat dan tijdens de daluren vervangen door SG3? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik kom niet vaak in Rotterdam. Maar als ik er wel was viel het me wel op dat er best wel wat SG3 op lijn D reed.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Op lijn D rijden in de spits 15 omlopen, waarvan normaal 3 stuks met SG3, die in de avonddienst ontkoppelen tot 6 enkeltjes.
Nu zijn dat er 4 die voor de daluren ontkoppelen tot 8 enkeltjes, dus aangevuld met 11 drietjes MG2/1.
Nu zijn dat er 4 die voor de daluren ontkoppelen tot 8 enkeltjes, dus aangevuld met 11 drietjes MG2/1.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Was gisterenmiddag even in Rotterdam. Rond 13 uur richting De Akkers was de SG3 prima te doen, met nog zitplaatsen over. Terug rond een uur of 14 was een ander verhaal. Het stelletje richting Centraal kwam propvol bij Beurs aan, alwaar mensen stonden met een RET reizigersonderzoek hesje.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Was het al haring in ton vervoer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als ik er kom is dat meestal in het weekend. Was misschien wel handig om erbij te vermelden. Ik weet niet wat de geplande inzet van SG3 op lijn D in het weekend is?MetroRET schreef:Op lijn D rijden in de spits 15 omlopen, waarvan normaal 3 stuks met SG3, die in de avonddienst ontkoppelen tot 6 enkeltjes.
Nu zijn dat er 4 die voor de daluren ontkoppelen tot 8 enkeltjes, dus aangevuld met 11 drietjes MG2/1.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het scheelde niet veel.KM46 schreef:Was het al haring in ton vervoer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Op zaterdag zitten er volgens er volgens mij 2 of 3 omlopen met SG3 van een totaal van 8 (welke omlopen weet ik niet, aangezien men niet ontkoppelt op zaterdagavond).Michael schreef:Als ik er kom is dat meestal in het weekend. Was misschien wel handig om erbij te vermelden. Ik weet niet wat de geplande inzet van SG3 op lijn D in het weekend is?MetroRET schreef:Op lijn D rijden in de spits 15 omlopen, waarvan normaal 3 stuks met SG3, die in de avonddienst ontkoppelen tot 6 enkeltjes.
Nu zijn dat er 4 die voor de daluren ontkoppelen tot 8 enkeltjes, dus aangevuld met 11 drietjes MG2/1.
Op zondag zitten er 3 op lijn D (van de 8 totaal), want deze ontkoppelen voor de avonddienst ook tot 6 enkeltjes.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Om precies te zijn, waren het meer dan 187 reizigers, want dat is de norm van de MRDH. Komt neer op alle zitplaatsen bezet en gemiddeld 8 staande reizigers per balkon en 4 in elk stukje gangpad.GVBeestje schreef:Het scheelde niet veel.KM46 schreef:Was het al haring in ton vervoer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De ontkoppelpilot is voortijdig afgeblazen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ben benieuwd of morgen dan de reisinformatie in de apps stuk gaat, dat wil wel eens gebeuren als de RET op het allerlaatste moment besluit een andere dienstregeling in te laden dan gepland, dan kloppen de ritnummers niet meer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Liever geen reisinformatie dan veels te korte metro's. .
Alleen wel jammer is dat de RET het als "geslaagd" bestempeld op twitter, terwijl je aannemelijk met een reden de pilot een dag eerder afblaast.
Wees dan gewoon eerlijk van hoe het écht zit.
Alleen wel jammer is dat de RET het als "geslaagd" bestempeld op twitter, terwijl je aannemelijk met een reden de pilot een dag eerder afblaast.
Wees dan gewoon eerlijk van hoe het écht zit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er was niets mis met de test, en de uitslag is binnen (saturatie is bereikt) waardoor het niet meer nodig is om het onderzoek voort te zetten. Dat de gewonnen inzichten niet bevredigend zijn is duidelijk, maar hoeft RET niet te bevestigen via Twitter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 160 gasten