Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:Wie niet betaalt (organisaties achter de events of de MRDH met het initiatief), gebeurt er ook niks.
Ik snap dit soort dingen nooit zo goed. Dit soort evenementen brengt volk op de been die normaal niet met het OV gaan. Juist die wil je op een redelijke manier vervoeren, want dan komen ze nog eens terug. Lever je slechte kwaliteit, zie je ze nooit meer terug. Maar kennelijk willen vervoerders (het is me vaker opgevallen) vooral winst maken op die ene avond in plaats van het grote plaatje te zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik snap je punt, maar we moeten wel realistisch zijn. Het rijden van metro's gebeurd voor 100% op reizigersinkomsten, dus er is niet veel financiële ruimte om te investeren in een beter aanbod. Heel jammer, want de RET laat daardoor bijna noodgedwongen kansen liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Maar hóé kan een volle metro geen geld opleveren? Als je dat niet kan als vervoerder, dan ben je toch klaar om vervangen te worden?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Die metro levert geld op, maar doet de metro van kwart over negen dat ook?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat ontkoppelen is ook niet gratis, in het verleden wel eens personeelsdiensten gezien waarbij een bestuurder met een lege metro van Binnenhof naar de remise moest, vervolgens met een pendelbusje naar Kralingse Zoom terug, vervolgens passagieren met een metro naar Nesselande om daar weer een metro te ontkoppelen, weer inrukken en wéér met het busje naar Kralingse Zoom terug voor nog een paar ritten.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Suus schreef:Die metro levert geld op, maar doet de metro van kwart over negen dat ook?
Uiteraard weet ik dat niet, maar langer rijden lijkt me geen personeel te kosten. Dat is één van de grootste kostenposten.

En verder rijdt lijn C volgens mij wel met lange voertuigen (iig zie ik dat wel eens), misschien een paar van die voertuigen gebruiken op D en de voertuigen van D dan gebruiken op C? Dat lijkt me gemakkelijker te doen, want op de Akkers heb je én lijn D én lijn C?
Het is een spectrum.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Bemined schreef:Dat ontkoppelen is ook niet gratis, in het verleden wel eens personeelsdiensten gezien waarbij een bestuurder met een lege metro van Binnenhof naar de remise moest, vervolgens met een pendelbusje naar Kralingse Zoom terug, vervolgens passagieren met een metro naar Nesselande om daar weer een metro te ontkoppelen, weer inrukken en wéér met het busje naar Kralingse Zoom terug voor nog een paar ritten.
Ja, is maar net wat je leuk vindt.

En dat kon ook niet anders ofzo.
Zoals, iemand uit de spitsdienst met een avonddienst machinist laten meerijden en die dan laten ontkoppelen als laatste opdracht.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat deed men vroeger, nadeel was dat men dan al om 18:30 met enkeltjes zat want toen gingen die bestuurders uit de spits naar huis. Dat was toen al al niet echt een succes, tegenwoordig gaat dat helemaal niet meer lukken.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Ik zag de waterstofbus op een testrit bij metrostation Slinge. Ik zal zo spoedig mogelijk een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Het is weer vrijdag, dus de RET heeft weer nieuwe berichten naar de reisinformatiepanelen gepusht.

"Door werkzaamheden bij Koemarkt en Schiedamseweg wordt op tram 21 en 24 van 9 okt tot 22 okt, niet gereden Marconiplein / Schiedam Centrum gebruik metro A, B of C"

Voor uitval e.d heeft men een keurig standaard tekstje, maar bij werkzaamheden leeft iemand zich daar steeds uit met gewoon rommelige berichten als gevolg. Jammer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Lekker kort door de bocht ook. Er zijn wel meerdere alternatieven naast de metro. Buslijnen 38, 51, 54 en 126 worden helemaal niet genoemd...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De twee lijnen komen tijdens de werkzaamheden ook helemaal niet op Marconiplein maar slaan rechtsaf naar Spangen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeroenN75
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 21:54

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JeroenN75 »

Heeft iemand al foto’s van de nieuwe waterstofbus die vandaag op lijn 70 rijdt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Meteen na het lezen van bovenstaand bericht keek ik even of er eentje in de buurt was en toen dat het geval bleek te zijn, sprong ik op mijn fiets en kon ik de 406 bij de halte Paasweide op de foto zetten:

AfbeeldingRET 406 Lijn 70 Paasweide 1 by Melvin Koote, on Flickr

AfbeeldingRET 406 Lijn 70 Paasweide 2 by Melvin Koote, on Flickr
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

Op de koplampen na, prachtig ding *bus*
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Weet iemand hoe ik een afbeelding kan delen zonder flickr aan te maken?
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

imgur.com?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Nu maar hopen dat er meer van die dingen komen. Want tot nu toe heeft de RET nooit een vervolg serie van de andere schonere bussen afgenomen/besteld...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

In de nieuwe concessie zijn ze verplicht naar Zero Emission te gaan, dus het zal de komende jaren zeker komen. Of dat een waterstofbus zal zijn is nog een open vraag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zugführer »

Bericht over nachtmetro afgesplitst naar een eigen topic
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

De RET moet wel haast maken, want de eerste lading Citaro's (dec. 2006) moeten al eind 2018 eruit zijn. De rest van het hele wagenpark (dec. 2008) kan tot eind 2020 blijven zingen bij de RET.

Ik hoop voor ze dat ze al besloten hebben welk Zero emission busmerk ze gaan nemen om de gehele wagenpark te vervangen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Ja, soms bekijk ik ze ook wel en die van tram 23 en 25 zijn voor mij de leukste.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Suus schreef:De twee lijnen komen tijdens de werkzaamheden ook helemaal niet op Marconiplein maar slaan rechtsaf naar Spangen :X
Lijn 23 komt toch ook van dezelfde sporen af? Als ik de berichten goed lees, gaat die wel naar Marconiplein. Waarom kunnen 21 en 24 dan niet daar eindigen? Dan breng je de reizigers in ieder geval naar een fatsoenlijk knooppunt, in plaats van de reizigers met nog meer ellende op te zadelen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Ja, 23 gaat wel naar Marconiplein. Ik weet de exacte redenen voor de keuzes van de RET ook niet, maar ik vermoed dat de RET denkt dat twee sporen op Marconiplein voor vijf tramlijnen te druk is (23 keert op spoor B, 4 keert op spoor C, lijn 8 rijdt richting Kleiweg ook over spoor C). Dus sturen ze de 21/24 dan maar naar Spangen, waar ook een tweesporige keerlus ligt maar nu slechts één tram keert.

Ik vind dit echter heel slecht gecommuniceerd (ik heb alleen in een advertentie in De Havenloods een kaartje gevonden) en al helemaal geen klantvriendelijke oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten