Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

ArrivaBas schreef: vr 22 mar 2024, 16:35 Het is natuurlijk wel mogelijk om de bovenleiding kapot te trekken als de bak van de vuilniswagen omhoog staat tijdens het rijden. In Vught is de bovenleiding ook al twee keer in korte tijd gesneuveld omdat een vrachtwagenchauffeur zijn kiepbak of kraan niet inklapt voordat die gaat rijden en een soort stuurslot om te voorkomen dat een vrachtwagen met een uitgeklapte arm of bak gaat rijden zit niet standaard op zo'n joekel.
Dan vrachtwagenchauffeurs herinneren om de bak/kraan inklappen…
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred »

SLH schreef: vr 22 mar 2024, 16:55 De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)
Aan 1 kant waarschijnlijk? Andere kant zou origineel blijven.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ODRAIL »

Julius schreef: vr 22 mar 2024, 18:29
ArrivaBas schreef: vr 22 mar 2024, 16:35 Het is natuurlijk wel mogelijk om de bovenleiding kapot te trekken als de bak van de vuilniswagen omhoog staat tijdens het rijden. In Vught is de bovenleiding ook al twee keer in korte tijd gesneuveld omdat een vrachtwagenchauffeur zijn kiepbak of kraan niet inklapt voordat die gaat rijden en een soort stuurslot om te voorkomen dat een vrachtwagen met een uitgeklapte arm of bak gaat rijden zit niet standaard op zo'n joekel.
Dan vrachtwagenchauffeurs herinneren om de bak/kraan inklappen…
... door middel van waarschuwingsborden (ruim) voor de overweg :idea: ;) .
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

SLH schreef: vr 22 mar 2024, 16:55 De 5217A is vandaag voorzien van een metrosnor (M-logo en gele lijnen op de kop)
Zijn daar foto's van? De Facebook pagina lijkt heel lang niet geüpdatet te zijn.
PSA: Links gaan, rechts staan
Marijnvdm
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
Locatie: Noordwijk

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marijnvdm »

Weet iemand hier misschien waar het oorspronkelijke TramPlus-plan uit 1994 te vinden is? Er is online erg weinig over te vinden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Eerder in dit topic is het plan gedeeld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De omleidingen in Schollevaar blijven zich opstapelen. Inmiddels is ook de Herenburg afgesloten voor doorgaande verkeer, bus 30 rijdt nu de route Port Saiïdstraat - Vrijheidsdans - Station Schollevaar. De informatie over de lijnen 605 en 606 is echter tegenstrijdig. RET website meld dat deze om zouden rijden tussen Alexanderium III en Station Schollevaar, maar in werkelijkheid lijken deze slechts tussen Alexanderium III en Sara Burgerhart Erf een omleiding te rijden. Ik vermoed dat de RET de omleiding te vroeg heeft aangekondigd, in april starten er namelijk werkzaamheden aan kruising van de Filomeentje Erf en Beatrijs Erf en dan zal de genoemde omleiding dus wel nodig zijn.

Op lijn 606 reed overigens net weer het rode buurtbusje, bestemming op 'Geen Dienst, Twente Bedankt' of iets dergelijks.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Eindelijk. ;)
Maar ik vraag me wel af of de infrastructuur dan al volledig klaar is. Met de aanleg van de haltes van lijn 44 is men al vrij ver, maar langs de Pleinweg is nog geen spoor van nieuwe haltes te bekennen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door les7 »

Meltrain schreef: ma 25 mar 2024, 13:01 Eindelijk. ;)
Maar ik vraag me wel af of de infrastructuur dan al volledig klaar is. Met de aanleg van de haltes van lijn 44 is men al vrij ver, maar langs de Pleinweg is nog geen spoor van nieuwe haltes te bekennen.
de halte Pleinweg (t.h.v. Wolphaertsbocht) is al gerealiseerd aan de oostzijde van de kruising (beide richtingen). Halte Amelandsestraat en Charloisse Poort zijn er nog niet.

Op noord ligt halte Tiendplein er ook al.
Van lijn 32 zag ik ook al de nieuwe halte ‘s-Gravendijkwal. Deze ligt iets verder richting de kruising in westelijke richting t.o.v. de huidige halte Dijkzigt (ri Centraal).
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Hoe wil je extra haltes realiseren in een verdiepte bak? Alleen bij de stoplichten naast de Euromast zou je eventueel nog een halte kunnen maken, maar ik vraag me af hoe handig en veilig dat is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
HSG3
Berichten: 164
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?
Chollo
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 12:21 Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html
Ik zie de wijziging van lijnen 65 en 79 helemaal niet terug, zouden die nog doorgaan?
Let op: links uitstappen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bedoel je de opheffing van die lijnen en de introductie van lijn 64?
Die wijziging maakt deel uit van Vervoerplan 2025 en zal pas (mits goedgekeurd) plaatsvinden in januari.
Laatst gewijzigd door Meltrain op di 26 mar 2024, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 12:21 Wijzingen in de dienstregeling voor de bus ingaand vanaf 8 april. Dit hangt samen met de ingebruikname van de HOV-busbaan op de Maastunnelcorridor:

https://www.ret.nl/home/reizen/dienstre ... pdate.html
En is STOP-en-GO volledig vervallen.
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
HSG3 schreef: ma 25 mar 2024, 20:43 Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?
Vast niet, RET zit al erg krap met materieel en metrobestuurders.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Die bussen voor 8x/uur lijn 44 zal de RET wel vrijspelen door de snellere route.
Wanneer de route bijv. 20% sneller wordt, kun je met hetzelfde aantal bussen 20% meer ritten rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

En zolang er niet voldoende chauffeurs zijn, wordt er "slechts" 6x/uur gereden.
In het Vervoerplan 2025 wordt wel een frequentie van 8x/uur genoemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Julius schreef: di 26 mar 2024, 08:00
010rdamm schreef: ma 25 mar 2024, 20:19
jesse-cruzu schreef: ma 25 mar 2024, 14:06 ^^ Ik denk zelf dat ze dat wel redden. Op de Pleinweg gaan er nota bene alleen doordeweeks bussen rijden. Van wat ik heb gezien zijn de haltes gewoon eenvoudig en goedkoop uitgevoerd langs lijn 44. Vind het niet echt "hoogwaardig" uitstralen met de standaard abri's en simpele DRIS. Als je hier echt een statement wilt uitdrukken om het autogebruik terug te dringen hadden ze wel meer geld mogen uitgeven aan de faciliteiten. Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken in de praktijk. Gaat bus 44 echt hoge prioriteit krijgen in het verkeer? Dus dan heb ik het over bij kruispunten met verkeerslichten en met invoegen ect.
Mee eens. Valt zo niet heel veel op qua HOV gehalte. Geen R-Net en ook geen luxere bussen😀… Verder mis ik toch ook wel wat haltes. Zoals bij de Euromast voor een overstap op lijn 8 bijv. En tussen Dijkzigt en Tiendplein. Zou ook graag gelede bussen willen zien. Zeker met het oog op dat er maar Max 8x per uur een bus door de tunnel mag rijden. Benieuwd hoe dat gaat met standaard bussen straks en als de lijn echt aanslaat. En maar afwachten of de files nu gaan verdwijnen 😅.
44 is ook niet echt een bus dat je voor 30+ minuten kan nemen en dus geen betere bussen nodig heeft. Ik vraag me nog steeds af waar RET de bussen krijgt voor de 8x/uur op lijn 44.
Die halen ze uit de mottenballenvloot. Alle Citaro's die de RET nog heeft (behalve 375, omdat ie is omgebouwd tot lesbus) worden weer dienstvaardig gemaakt.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Dus Citaro’s op lijn 44? *O*
Meltrain schreef: di 26 mar 2024, 09:35 En zolang er niet voldoende chauffeurs zijn, wordt er "slechts" 6x/uur gereden.
In het Vervoerplan 2025 wordt wel een frequentie van 8x/uur genoemd.
Wel goed: de afdeling tram heeft deze dagen veel nieuwe leerlingen. Er wordt waarschijnlijk straks weer normale dienstregeling gereden.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CB-e-bike-ov »

HSG3 schreef: ma 25 mar 2024, 20:43 Ergens volgende maand zal de Spijkenisserbrug voor een langere tijd worden afgesloten, waardoor extra veel mensen met de metro van/naar Spijkenisse zullen gaan reizen. Is er bekend of de RET hierop gaat inspelen, zoals bijvoorbeeld een verandering in de dienstregeling of iets dergelijks?
De brug wordt alleen voor het autoverkeer afgesloten, voor brommers, fietsers en voetgangers blijft de brug gewoon toegankelijk. Het voornamelijkste alternatief voor wie niet wil omrijden via de Hartelbrug en A15 is dan ook om de fiets te pakken. Voornamelijk voor inwoners van Hoogvliet en Spijkenisse die in de buurstad moeten zijn is de fiets sowieso de meest voor de hand liggende (want snelste) manier, jammer dat veel mensen toch de auto pakken op dat korte stukje. Deze brug kent echt onnodig veel lokaal autoverkeer.

Ik ga er van uit dat de RET wel de situatie monitort, maar niet gelijk extra materieel in zal zetten, alleen als de situatie echt uit de hand loopt. Normaliter rijden overdag de metro's van C en D met een frequentie van 10 minuten, vaak volgt lijn C 3 minuten later op lijn D. Er wordt met een interval van 7-3-7-3 door de tunnel onder de Oude Maas gereden en is de wachttijd overdag niet langer dan 7 minuten. Normaal gesproken is dit ruim genoeg mits er met normale materieellengte wordt gereden. De laatste weken worden er op lijn C veel 2'tjes 53xx en 54xx ingezet waardoor je vaker moet staan, helaas ook buiten de spits. De inzet van 2jes tijdens de spits met stampvolle metro's als gevolg.
Ik hoop stiekem wel dat de RET dit ook mee leest en er iig voor zorgt, hoe moeilijk het ook is dat er in elk geval normale lengte metro's worden ingezet gedurende die periode. De standaard interval zou bij normale lengte wel voldoende moeten zijn in principe en verwacht ik voor de rest geen extra maatregelen bij de metro.

Die afsluiting heeft voor automobilisten die vanuit Rotterdam komen en in Hoogvliet moeten wezen een piepklein voordeeltje: Je staat iig niet vast op de Aveling als de brug weer eens open staat :lol: (Hoogvliet uit is een ander verhaal vrees ik :p)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Overvolle metro’s vooral op lijn A. Het lijkt alsof geen enkele metro A een tweetje is.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Zou RET tijdens de werkzaamheden aan de brug op lijn D geen viertjes in kunnen zetten zoals ook wel is bij de marathon gebeurde in het verleden?
Of is er nog een groot materieel tekort?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 221 gasten