Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Aha ... vandaar dat het tussen Rotterdam Centraal en Beurs zo druk was in de metro.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Rotterdam leeft vandaag in de geschiedenis. Op de Leuvehaven rijdt een sik heen en weer (straatspoor aan de kade bij het Museum), terwijl bij de Koningshaven de Hef vanmiddag weer eens geopend moest worden om een zeilboot door te laten (vanwege Monumentendag hadden ze de hef net laten zakken toen de boot er aan kwam). Ook de Koninginnebrug moest hiervoor open, en het lijkt een ongeschreven regel te zijn dat deze brug altijd open moet vlak voor lijn 32 eraan komt :roll:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

De DRIM's lijken een beetje de weg kwijt te zijn. De laatste tijd komt het voor dat metro D met een (R)SG3 rijdt en dat er op de DRIM toch 3 bakjes vermeld staan.

Vanaf Slinge had ik vanmiddag voor de verandering eens een kort-trajectrit tot Nootdorp en deze komt leeg vanaf de Waalhaven op Slinge aan, maar deze was goed warm binnen. Aannemelijk heeft deze de hele dag in het zonnetje gestaan en dan helpt de airco/luchtverversing ook niet echt meer.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De RET pakt de spoorvernieuwing op de Schiedamseweg behoorlijk voortvarend aan. Levert wel een hoop geluidsoverlast op...

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Kunnen ze meteen de haltes Van Duylstraat en Zeilmakerstraat platgooien en het combineren tot 1 halte t.h.v. de Grote Visserijstraat.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Karl »

Waarom? De tram rijdt boven de metro toch? Laat de metro snel zijn en de tram een ontsluitende functie hebben. Dan is er een duidelijk onderscheid in vervoerproduct.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ben het met Karl eens :wink: . Het gebeurd vaak genoeg dat ik net tussen twee metrostations in moet zijn en dat de tram met een tussenhalte dan uitkomst bied :wink: .
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik vind 250 meter tussen twee haltes anders wel erg overdreven weinig. Maar als je lijn 8 echt wil versnellen moet je deze via de Pelgrimsstraat en Vierhavenstraat sturen, iets wat toch vroeg of laat zal moeten gaan gebeuren als men bij de herontwikkeling van M4H fatsoenlijk OV wil bieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik ben wel benieuwd hoe je een trambaan op de Vierhavensstraat goed wil laten aansluiten op het Marconiplein, daar zit een leuk hoogteverschilletje door de zeewering :)

Verder mee eens dat een halte dichter bij het Grote Visserijplein volgens mij logischer is dan de huidige twee haltes op de Schiedamseweg. Maar ik heb geen plannen voor aanpassing gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Het Marconiplein is pas heringericht en er is totaal geen rekening mee gehouden om de tram aan te laten sluiten die over de Vierhavenstraat zal moeten gaan rijden. Hier hebben ze de plank volledig misgeslagen wat mij betreft. Hoezo investeren in de tram? :neg:
Of motten we wachten op die stadsbrug die daar moet landen? Met al dat autoverkeer rond het Marconiplein zie ik als enige oplossing een conflictvrije tramhub bouwen. Dus de lucht in met die handel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Vanaf vandaag is de mogelijkheid om met munten geld op de chipkaart te laden verdwenen op een aantal metrostations, zie http://bit.ly/RETcashless

Zover ik kan zien allemaal stations langs de sneltram, die zeer moeilijk afsluitbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Men wil de nachtmetro met een jaar verlengen, met enkele wijzigingen. Zo gaat lijn D door naar De Akkers, terwijl lijn C op zijn beurt wordt ingekort tot Hoogvliet met overstap van 4 minuten op lijn D. Ook gaat lijn A voortaan vanaf Schiedam Centrum rijden i.p.v. vanaf Kralingse Zoom, twee ritten van lijn B vervangende, lijn A en B vormen dan samen een kwartierdienst Schiedam Centrum - Graskruid tussen 0:10 en 1:10. Een van de ritten wordt zo te zien dan een rit Hoek van Holland Haven - Binnenhof (zodra Bombardier z'n software oplevert).

De concept-dienstregeling is als volgt (zwarte ritten zijn de nachtmetro's, geel zijn wijzigingen ten opzichte van 2018):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Vanaf vandaag is de mogelijkheid om met munten geld op de chipkaart te laden verdwenen op een aantal metrostations, zie http://bit.ly/RETcashless

Zover ik kan zien allemaal stations langs de sneltram, die zeer moeilijk afsluitbaar zijn.
Op zich wel logisch.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

Op de een of andere manier kan de metro van 06:25 uit Den Haag richting Slinge geen dag op tijd rijden. :(
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

Vanmiddag kwam metro E te laat binnen op Slinge en zou daardoor met vertraging weer vertrekken. Ondertussen was op het spoor ernaast een metro D binnengekomen en veel mensen stapten in deze in, met de indruk dat die als eerste zou weg gaan. De D mocht echter wachten en de E ging met vertraging als eerste weg. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Dit heb ik zó vaak op Capelsebrug. Soms wilt een aardige bestuurder nog via de buitenomroepinstallatie aankondigen welke als eerste vertrekt maar vaak is het gissen voor mij. Soms komt er een C’tje als eerst aan dan de A en dan mag de A tòch vertrekken. Joost mag jet weten.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Ik mocht met de metro niet in omdat volgens de RET'er de fiets niet mee mag in de metro. Schijnbaar ken ik de regels beter dan hij want er staat toch echt overal "In metrolijnen A, B, C, D en E mag de fiets wel mee, behalve op maandag t/m vrijdag voor 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur."
Dat zei ik, en naar mij luisteren wilde hij ook niet want hij liep doodleuk de metro in :roll:
PSA: Links gaan, rechts staan
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Roeland »

Etienne schreef:Vanmiddag kwam metro E te laat binnen op Slinge en zou daardoor met vertraging weer vertrekken. Ondertussen was op het spoor ernaast een metro D binnengekomen en veel mensen stapten in deze in, met de indruk dat die als eerste zou weg gaan. De D mocht echter wachten en de E ging met vertraging als eerste weg. :)
Het lijkt mij eigenlijk wel logisch dat je de E zo min mogelijk vertraging wilt geven vanwege het samenlooptraject met HTM tussen Leidschenveen en Den Haag CS. Weet trouwens niet of daarover afspraken bestaan tussen RET en HTM.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

luka23 schreef:Ik mocht met de metro niet in omdat volgens de RET'er de fiets niet mee mag in de metro. Schijnbaar ken ik de regels beter dan hij want er staat toch echt overal "In metrolijnen A, B, C, D en E mag de fiets wel mee, behalve op maandag t/m vrijdag voor 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur."
Dat zei ik, en naar mij luisteren wilde hij ook niet want hij liep doodleuk de metro in :roll:
Tsja ... RET personeel is er nou eenmaal voor het bedrijf zelf en niet voor de klant :? .
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Voor een bedrijf dat 16 jaar geleden het motto "we rijden zo vaak dat een dienstregeling uitbrengen overbodig is" had is het inderdaad niet nodig om te melden welke metro er als eerste gaat. Overigens kun je het als ervaren reiziger wel merken aangezien een van de twee metro's bij het binnenrijden door de ATB naar een lagere snelheid gedwongen wordt.
luka23 schreef:Schijnbaar ken ik de regels beter dan hij want er staat toch echt overal "In metrolijnen A, B, C, D en E mag de fiets wel mee, behalve op maandag t/m vrijdag voor 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur."
Formeel gezien heeft de RET gelijk, want fiets mogen meenemen is geen recht en je mag geweigerd worden als het naar oordeel van de vervoerder geen ruimte is. En dat "geen ruimte" is natuurlijk rekbaar naar het humeur van de medewerker.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Zijn argument was dan niet dat er geen ruimte was, maar dat fietsen "tot 7 uur" niet zijn toegestaan, wat ook niet klopt.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bemined schreef:Nog niet in de nieuwsbrief maar wel al verwerkt in de reisinformatie is dat men in de weekenden 6/7 en 13/14 oktober gaat werken bij Marconiplein, er is dan slechts één spoor beschikbaar. Liggen gelukkig aan beide kanten van het station wissels dus het is maar een paar honderd meter enkelspoor, maar alsnog een vrij riskante dienstregeling met zowel lijn B en C via enkelspoor terwijl lijn A gaat keren op Coolhaven. En dat met de normale frequenties van 6x per uur op zaterdag voor alle drie de lijnen. Voor lijn A is er op zaterdag slechts 30 seconden keertijd op Coolhaven.
Blijkbaar heeft de RET toch nog een interne kwaliteitscontrole. De dienstregeling voor aanstaande zaterdag is toch nog aangepast, in plaats van een krappe kering van 30 seconden op Coolhaven gaat lijn A nu op Blaak keren waar 4 minuten keertijd is. Wel redelijk laat doorgevoerd, de eigen website toont nog de oude dienstregeling met lijn A tot Coolhaven, hopelijk volgt daar morgen nog een update.

Zondag is echter nog niet door de kwaliteitscontrole gegaan, RandstadRail gaat vanwege grootschalige werkzaamheden bij de NS om de 7,5 minuut rijden, met een overdreven complexe dienstregeling. Lijn D vanuit De Akkers krijgt hierdoor een 13/17 interval terwijl Slinge - Centraal een 6/3/2/4/4/5/2/4 interval wordt. Lijn E richting Slinge krijgt 2x per uur een langere stop op Blijdorp om vervolgens via het middenspoor te gaan bij Rotterdam Centraal, met een zeer optimistische opvolgtijd. Kan me niet voorstellen dat dit zonder vertragingen gaat lukken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Op 28 september was die aanpassing met inkorting tot Beurs nog niet bekend, want dat stond niet in de ABC-lijn nieuwsbrief: in de weekenden van 6 en 7 oktober en van 13 en 14 oktober rijdt metrolijn A een ingekorte route tussen Binnenhof en Coolhaven in verband met werkzaamheden bij Marconiplein.

Nieuw sinds vandaag is dat in de avonduren lijn B keert op Parkweg in plaats van Schiedam Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef:Zondag is echter nog niet door de kwaliteitscontrole gegaan, RandstadRail gaat vanwege grootschalige werkzaamheden bij de NS om de 7,5 minuut rijden, met een overdreven complexe dienstregeling. Lijn D vanuit De Akkers krijgt hierdoor een 13/17 interval terwijl Slinge - Centraal een 6/3/2/4/4/5/2/4 interval wordt. Lijn E richting Slinge krijgt 2x per uur een langere stop op Blijdorp om vervolgens via het middenspoor te gaan bij Rotterdam Centraal, met een zeer optimistische opvolgtijd. Kan me niet voorstellen dat dit zonder vertragingen gaat lukken.
Ik snap oprecht niet waarom lijn D nog met Slinge-pendels moet blijven rijden op zondag, als lijn E met de verhoogde frequentie die capaciteit al opzich neemt. :roll:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Nieuw sinds vandaag is dat in de avonduren lijn B keert op Parkweg in plaats van Schiedam Centrum.
Klopt het dat lijn A de hele dag doorrijdt naar Parkweg?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten