Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Claus Plein »

Daniel schreef:Nabij de trappen richting metrostation Blaak vanaf de treinperrons op dat station is iemand wat overenthousiast bezig geweest: daar hangen nu al borden met "A Vlaardingen Centrum" en "B Hoek van Holland" erop :P
Deze hangen er best al een tijdje.
luka23 schreef:Ik denk (hoop) dat je bedoelt Vlaardingen West, want anders is die enthousiasteling toch nog net iets te enthousiast geweest :')
Het is inderdaad Vlaardingen West :)

Afbeelding

Bovenstaande lijnennetkaart zag ik op Rotterdam Centraal alsmede Blijdorp. Links is een sticker te zien over de Hoekse Lijn (met een klein stukje onbedekte lijnen A en B naast Schiedam Centrum) tot over de legenda wat wel slim gedaan is. Kwestie van sticker eraf en klaar als het nodig is. Verder veel icoontjes met o.a. ziekenhuis en overstapmogelijkheden op tram en bus wat ik alleen nog maar op internet tegenkwam. Wat me opviel, is dat station Meijersplein nu, net zoals aangegeven op de reisinformatie, 'Meijersplein/Airport' heet. Gaat dit fysiek op het station zelf ook nog veranderd worden?

Ook is de E-lijn wat donkerder van kleur geworden en is de lay-out van de stations Pijnacker Zuid tot Melanchthonweg veranderd wat ik esthetisch niet zo mooi vind, maar dat is persoonlijk. (Daarnaast had ik 'Beurs' in het kwadrant rechtsonder mooier gevonden maar dat is helemaal mierenneukerij :wink: )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Volgens mij stond Pijnacker Centrum eerst ook het rechte gedeelte boven Centraal, en zaten Nootdorp en Leidschenveen in de "bocht".

P+R is een goede toevoeging, maar het eerdere NS-logo voor de stations was een stuk subtieler. Tram en ziekenhuis vind ik weinig toegevoegde waarde hebben, bovendien zijn tram en bus nu niet consequent toegepast want Haagse stations waar tram of bus komt zijn genegeerd.

Ik zou het busicoontje wel laten bestaan (wel wat subtieler), maar alleen gebruiken voor plekken waar een flink aantal streekbussen aansluiten op het metronetwerk. Ik denk zelf aan Alexander, Capelsebrug, Kralingse Zoom, Rodenrijs, Zuidplein, Spijkenisse Centrum en Den Haag Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Bij Capelsebrug is er eentje waar het vlak af is gehaald, lijn B gaat ook nog "maar" tot Hoek van Holland Haven, waar bij de oude versie al tot Strand ging.

Tevens deel ik de mening van Suus over die icoontjes, ze zijn te prominent aanwezig en voegen niet altijd iets toe. Ziekenhuis is op zich wel handig maar tram en bus hadden wel echt een heel stuk subtieler gekund. Kunnen ze toepassen met de verlenging naar strand, dan zijn er toch al nieuwe bordjes nodig :D
PSA: Links gaan, rechts staan
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ovforens »

Iets wat ik mij al jaren afvraag:

De metro van Rotterdam genereert een bepaald geluid wat ik verder nergens anders hoor bij andere metrosteden.

Het is volgens mij het geluid van korte onderbrekingen in de spoorstaven, die je per as/draaistel als een kedeng-kedeng hoort in je metrostel of op het perron. Je hoort het niet consequent om de zoveel 100 meter, waardoor het niet overkomt alsof het noodzakelijk is voor sectiebeveiliging oid.

Waarom hoor ik dit wel in Rotterdam en niet elders?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Hoor je niet gewoon de lampjes uit en aan gaan van de indicatoren (eindbestemming/volgend station) boven de lichtkrant?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Die lampjes hoor je toch niet?! :shock:

Bedoelt ovforens misschien het 'getik' wat je op het perron vanuit het spoor hoort als er een metro aan komt rijden?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Stefan »

En dat getik is waarschijnlijk het geluid wat van de stroomafnemers komt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Hendrik schreef:Die lampjes hoor je toch niet?! :shock:
Oh echt wel, je hebt het tot nu toe alleen nog niet gehoord.

Alvast excuses vooraf dat je leven vanaf nu nooit meer hetzelfde zal zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hendrik »

O nee, nu ga ik er voortaan op letten natuurlijk... :o In de 13 jaar dat ik nu met de metro reis, is het me echt nog nooit opgevallen! :wink:
Stefan schreef:En dat getik is waarschijnlijk het geluid wat van de stroomafnemers komt.
Klopt!
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

^^ Ik las dat terwijl ik in de metro zag, dichtbij de lichtkrant en ik hoorde alsnog niks; probeerde er zelfs op te letten! *O*
PSA: Links gaan, rechts staan
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ovforens »

https://youtu.be/x0H78oElHg0

Ik doel op het geluid op bijvoorbeeld minuut 33 seconde 38 seconde.
En seconde 33:45 en 33:56.

Het kedeng geluid. Hoor je nergens anders met dat geluid in andere steden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Het geratel is naar mijn idee een eigenschap de SG3. Verder niets bijzonders.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
010rdamm
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door 010rdamm »

Dat geluid is niet specifiek alleen bij de sg3 rijtuigen, ligt aan het spoor en je hoort het vaak bij bijvoorbeeld het binnenrijden op stations. Je hoorde dit ook bij de oude metro's die inmiddels uit dienst zijn. Typisch Rotterdams idd :)
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

ovforens schreef:Ik doel op het geluid op bijvoorbeeld minuut 33 seconde 38 seconde. En seconde 33:45 en 33:56.
Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ovforens »

Bemined schreef:
ovforens schreef:Ik doel op het geluid op bijvoorbeeld minuut 33 seconde 38 seconde. En seconde 33:45 en 33:56.
Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
Kan er geen geisoleerd stuk materiaal tussen de beide rails geplaatst worden waardoor het ouderwetse kedeng-geluid verdwijnt? Ook prorail maakt gebruik van ES-lassen maar die hoor je bijna nooit.

Komt mij wat ouderwets over dit.
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door SDC »

De lassen zijn bij NS zeker wel hoorbaar, het ligt er wel heel erg aan waar in de trein en in welk materieeltype men zich bevindt. Bij bijvoorbeeld de SGMm zijn de naden duidelijk hoorbaar en ook wanneer men zich in de VIRM op het balkon bevindt.

De metro in Moskou maakt (op sommige lijnen) trouwens ook dit geluid, met als verschil dat de intervallen daar wel min of meer gelijk zijn.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Etienne »

In aanvulling op de nieuwe metrokaarten die op de stations staan, zie ik dat ook in de metro nieuwe kaarten geplakt zijn en waarbij over de legenda en de rest van de Hoekse Lijn een sticker geplakt is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

^ik heb het idee dat die nieuwe routevorke op een veel lagere resolutie zijn afgedrukt; ze lijken veel minder scherp dan die hiervoor
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Aha ... dan ligt het gelukkig niet aan mijn ogen :wink: .
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef:Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
In Amsterdam worden ook gebruik gemaakt van assentellers en koppelspoelen maar ook hier is dat geluid te horen, juist bij de assentellers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Claus Plein schreef:Wat me opviel, is dat station Meijersplein nu, net zoals aangegeven op de reisinformatie, 'Meijersplein/Airport' heet. Gaat dit fysiek op het station zelf ook nog veranderd worden?
Op Meijersplein staan nu stationsborden met Meijersplein / Airport. Ook de omroep en de lichtkranten zijn aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Spoedwerkzaamheden op metrostation Stadhuis.

Lijn D rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Beurs, lijn E rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Slinge.

Helaas precies op het moment dat lijn 8, 23 en 25 niet via Beurs rijden wegens spoorvernieuwing op de Schiedamsedijk...

Edit: er is asbest aangetroffen tijdens de verbouwing van station Stadhuis: https://www.rijnmondveilig.nl/incidente ... rotterdam/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Er is asbest aangetroffen tijdens de werkzaamheden, RET roept reizigers die vandaag op het station geweest zijn op zich te melden, station blijft dicht tot de boel is opgeruimd.
010rdamm
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door 010rdamm »

Suus schreef:Spoedwerkzaamheden op metrostation Stadhuis.

Lijn D rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Beurs, lijn E rijdt niet tussen Rotterdam Centraal en Slinge.

Helaas precies op het moment dat lijn 8, 23 en 25 niet via Beurs rijden wegens spoorvernieuwing op de Schiedamsedijk...

Edit: er is asbest aangetroffen tijdens de verbouwing van station Stadhuis: https://www.rijnmondveilig.nl/incidente ... rotterdam/
Stapte toen straks op beurs over op lijn 23...
ben benieuwd hoe lang dit gaat duren en of men wel met de extra spitspendels naar De Akkers rijdt.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Die werkzaamheden aan de Schiedamsedijk zijn gelukkig pas vanaf aanstaande maandag aan de orde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten