Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Een goede overstap zal eerder toeval dan gepland zijn :wink: Metro's in het centrum rijden 's avonds elke 7,5 minuut dus je kan hooguit op de helft van de metro's in één richting aansluiten.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Waarom rijdt de 82 niet met een taxibus 's avonds?? Der zit haast nooit wat in. Dus waarom geen lijntaxi. Daarnaast Zie ik dat de RET ritjes efficiënter gaat bekijken of ritten niet dubbel rijden etc. En natuurlijk veel frequentie verhoging op lijn E. Dat is echt perfect. *O* Dan had ik nog een vraagje. Wat is dat kleinschalig vervoer in Maassluis dan (lijnnummer 526) en die pendelbus bij vijfsluizen (nummertje 127)? Waar is dat goed voor?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

busfanNL schreef:Dan had ik nog een vraagje. Wat is dat kleinschalig vervoer in Maassluis dan (lijnnummer 526) en die pendelbus bij vijfsluizen (nummertje 127)? Waar is dat goed voor?
Dat zijn waarschijnlijk de lijnnummers die worden gebruikt voor een aantal buslijnen zodra de metro op de Hoekse Lijn gaat rijden. Die voorstellen staan in het RET Vervoerplan 2018.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vanaf volgende week komt er ook een lijn 726 bij, in de ochtendspits 4 ritten Maassluis Steendijkpolder - Schiedam centrum en in de middagspits 8 ritten Schiedam Centrum - Maassluis Steendijkpolder.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

En de 226 wordt uitgebreid met deze ritten, ipv hetzelfde lijnnummer te gebruiken.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Beide lijnen zitten in een andere omloop, de bussen van lijn 226 vallen in de gewone RET omloop van de noordelijke buslijnen (een tweetal bussen van lijn 226 gaat vanaf Schiedam door als lijn 38, een andere wordt lijn 54) terwijl lijn 726 binnen de omloop van het vervangende vervoer valt en de bussen keren op de lijnen 711, 712, 713 of 714. Overigens staat bij de dienstregeling van lijn 226 de halte Steendijkpolder er niet bij, vergeten of gaan deze ritten daadwerkelijk deze halte voorbij rijden straks?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dan hoef je er toch niet perse een nieuw lijnnummertje voor te gebruiken, geeft alleen maar verwarring.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Tuurlijk wel anders weten reizigers niet of er een bus komt met donkere schortplaten of met lichte. :roll: :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De 726 heeft een afwijkend kilometertarief van 5 cent/kilometer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Jammer dat Lijn 47 er op achteruit gaat. Zondag helemaal geen bus over het Noordereiland. Snap RET ook niet zo heel goed, op rustige momenten kan er toch een klein busje worden ingezet? Gebeurd op lijn 79 in het weekend ook. RMC rijdt dan iov RET met een taxibus de buslijn zodat er wel vervoer is. Lijkt wel of er weinig moeite wordt gedaan om e.e.a. zo te organiseren. Volgend jaar of het jaar er na komt het bericht dat lijn 47 helemaal wordt geschrapt wegens te weinig animo.

Wel positief is de komst van lijn 75 die overigens vroeger bijna over hetzelfde traject heeft gereden.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ik zie het al gebeuren dat lijn 75 onder zijn eigen succes zal lijden als ze niet snel die frequentie omhoog gooien. 2x per uur en niet in het weekend vind ik nogal zwak voor een lijn met zoveel potentie. Ook hebben ze het over een (snel)tramlijn die de bus op een gegeven moment gaat vervangen. Als het stadion omgeving helemaal herontwikkeld is met het nieuwe stadion en treinstation, kan je beter gelijk investeren in een toekomstbestendige metrolijn i.p.v. een trage tram... :N
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door katvis »

Sowieso omdat het "duur" is, al lijkt het mij vrij logisch dat op lange termijn, maar waarschijnlijk zelfs op korte termijn, die metrolijn veel zou betekenen. Helemaal als die aan lijn A wordt gekoppeld om zo lijnen B en C te ontlasten.
PSA: Links gaan, rechts staan
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

RET heeft helemaal geen zin in die tram- of metrolijn, in geen enkele uiting onderschrijven ze een bedrijfsvisie wat zij nou eigenlijk willen met het netwerk in en rond Rotterdam. Het gaat binnenstedelijk alleen maar om pappen en nathouden, af en toe een puntje erbij in de klantenbarometer en iets 'vernieuwends' als een fiets verhuren zoals bij werkzaamheden Kruisplein; dan vindt RET het allemaal wel weer welletjes. Zie ook de ambitie die de vervoersplannen uitstralen, alleen maar met de kaasschaaf over het huidige product heen. Die buslijn móét juist mislukken, zodat die tramlijn er ook niet hoeft te komen. De centen komen van regionale relaties, en daar slaat RET graag een slaatje in mee, want daar worden wel serieuze buslijnen opgezet (ZoRo) en gaat de metro extra rijden. Zolang klanten naar afstand betalen en personeel naar tijd wordt betaald gaat er helemaal niets veranderen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

Ze hadden ook gewoon de markt volledig moeten openbreken (inclusief metro/tram). Niet dit halfbakkengedoe met inbesteden voor de vier grote steden. De prikkel voor innovatie ontbreekt gewoonweg. Ik ben wel benieuwd wat Arriva, Connexxion, EBS, Qbuzz of Keolis met het netwerk zouden doen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Van Connexxion en in iets mindere mate Arriva verwacht ik nou ook niet echt veel innovatie in het netwerk. Dat laten EBS, Keolis en Qbuzz dan nog een stuk meer zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Ze hadden ook gewoon de markt volledig moeten openbreken (inclusief metro/tram). Niet dit halfbakkengedoe met inbesteden voor de vier grote steden. De prikkel voor innovatie ontbreekt gewoonweg. Ik ben wel benieuwd wat Arriva, Connexxion, EBS, Qbuzz of Keolis met het netwerk zouden doen.
Waarom zou een Arriva investeren in de metro-infra, want zodra die investering af is, is de concessie dan ook afgelopen. Ik denk dat hier juist de 'markt' juist innovatie zou wegnemen, want waarom zou een bedrijf investeren in iets waar de concurrent dan mee aan de haal kan gaan?

Het OV is ook geen echte markt. Het zijn slechts kortdurende monopolies. In een echte markt is er geen afloopdatum tot wanneer je een dienst mag aanbieden, maar mag je hem altijd aanbieden en zijn er juist partijen die tegelijkertijd eenzelfde dienst mag aanbieden. Dat is in het OV gewoon niet mogelijk.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

De RET heeft dan toch precies hetzelfde probleem. De concessie heeft nog steeds elke keer een bepaalde aflooptijd en elke keer is het onzeker of er een in- of aanbesteding komt. Er hoeft maar een andere politieke wind te waaien en men kan overgaan tot een aanbesteding. Ja, oké de RET heeft iets meer zekerheid t.o.v. een Arriva, maar ze hebben geen gouden troon. De voorwaarden voor inbesteding van de MRDH zijn zeer strikt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik denk niet dat de RET de schuldige is. Zolang de MRDH de vervoerders bijna dwingt om maar steeds goedkoper te werken, zal er weinig innovatiefs komen.
Sowieso kan geen enkele vervoerder de investering voor een nieuwe metrolijn volledig bekostigen: er zal hoe dan ook een forse bijdrage vanuit de MRDH, de gemeentes of het Rijk moeten komen.

Overigens heeft de RET het busnet eind 2014 nog een forse upgrade gegeven en worden nu alleen lijnen aangepakt die daadwerkelijk weinig reizigers vervoeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door regenmaker »

In principe zou het moeten kunnen: een volledig subsidieloos ov-systeem in de vier grote steden. Als je dat punt eenmaal hebt bereikt dan kan je gaan bouwen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Tram en metro rijden in Rotterdam zonder exploitatiesubsidie en wellicht zouden enkele 6-4-2 lijnen dat ook nog wel kunnen (zoals 32, 56, 70 en de ZoRo-lijnen), maar ik denk dat er dan verder geen bussen meer zullen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door katvis »

Daniel schreef:Van Connexxion en in iets mindere mate Arriva verwacht ik nou ook niet echt veel innovatie in het netwerk. Dat laten EBS, Keolis en Qbuzz dan nog een stuk meer zien.
Laat Qbuzz nou overgenomen zijn door de RET -o-
PSA: Links gaan, rechts staan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Een subsidieloos OV-systeem is een illusie. Daarvoor zijn de investeringskosten in spoor echt te hoog. Dat geeft op zich niet, want er zijn ook duidelijke positieve effecten van OV, alleen komen die niet bij de vervoerder terecht maar bij de maatschappij. Daarom investeren wij (als belastingbetalers) ook in infra.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

luka23 schreef:
Daniel schreef:Van Connexxion en in iets mindere mate Arriva verwacht ik nou ook niet echt veel innovatie in het netwerk. Dat laten EBS, Keolis en Qbuzz dan nog een stuk meer zien.
Laat Qbuzz nou overgenomen zijn door de RET -o-
dus treinitalia is RET dat wist ik niet. :shock:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

luka23 schreef:
Daniel schreef:Van Connexxion en in iets mindere mate Arriva verwacht ik nou ook niet echt veel innovatie in het netwerk. Dat laten EBS, Keolis en Qbuzz dan nog een stuk meer zien.
Laat Qbuzz nou overgenomen zijn door de RET -o-
¿Que?
🍉
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door katvis »

Qbuzz reed een aantal jaren terug in Rotterdam en omstreken, maar dat is nu allemaal RET geworden.
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten