Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Het staat op slimovidee.nl en dat is een website waar individuen hun wilde ideeën kunnen insturen. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat is geen antwoord op mijn vraag :wink:
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

dylanwild94 schreef:Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel reiziger trekt omdat Rozenburg mee gericht is op Spijkenisse,Misschien eerst met een bus verbinding starten. En de mogelijke integratie van de metro verbinding door de blankenburgtunnel gebruiken voor een fiets tunnel want die gaat er niet komen als het aan de provincie ligt. :X
Ik denk dat er juist behoefte is aan een snelle verbinding naar Rotterdam. Dat nu iedereen naar Spijkenisse gaat is niet zo gek, of je niet de pont willen nemen. Maar laat er eerst maar een snelle busverbinding met Schiedam komen. En als de blankenburgtunnel er is naar Vlaardingen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef:Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel reiziger trekt omdat Rozenburg mee gericht is op Spijkenisse,Misschien eerst met een bus verbinding starten. En de mogelijke integratie van de metro verbinding door de blankenburgtunnel gebruiken voor een fiets tunnel want die gaat er niet komen als het aan de provincie ligt. :X
De RET zou kunnen zeggen dat tussen Rozenburg en Vlaardingen de fiets altijd met de metro mag, dan is er ook gelijk een "fietstunnel".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Geert »

Vooralsnog wilde plannen dus, zo te lezen. Er is geen metrobuis gepland voor de Blankenburgtunnel. Prima om hier verder over te discussiëren, maar dat past beter in Uitbreiden metronetwerk Rotterdam.
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Er komt zeker weten geen metrotunnelbuis in de Blankenburgtunnel, dit kost vele miljoenen extra en dat geld is er niet. Er is überhaupt niet genoeg geld, er gaat dan ook tol geheven worden. Alleen het toevoegen van een buis voor fietsers kost al zo'n 33 miljoen euro extra. Afgelopen periode kon men reageren op het ontwerptracébesluit en daaruit blijkt heeft een groep mensen alsnog aangedrongen op een fietsbuis, maar pas in het voorjaar van 2016 wordt duidelijk of deze echt komt (lees: of er een potje voor is gevonden).

Nu weet ik niet precies hoe het zit met metro's, maar door beperkte ruimte wordt de helling aan de zuidoever (Rozenburgse zijde) behoorlijk steil, de tunnel komt op een diepte van 30 meter. Ik denk dat de metro dit hoogteverschil niet kan overwinnen binnen wat honderden meters, wat zou betekenen dat de tunnel stuk langer moet worden. Of al deze investeringen waard zijn voor een dorp als Rozenburg, ik denk het geld aan nuttigere (metro)projecten te besteden valt ;). Ikzelf denk dat een bus door de tunnel wel mogelijk moet zijn en er vermoedelijk ook wel zal komen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Gekko123 »

Vandaag heeft het metroverkeer korte tijd stilgelegen vanwege een brandmelding bij de verkeerscentrale.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET gaat definitief 6 extra metro's aanschaffen, welke in de spits op lijn E ingezet gaan worden *O*
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Is al enigszins bekend hoe men denkt de frequentieverhoging in te passen, zeker op het Haagse deel van de lijn?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Volgens mij moeten de extra ritten gaan rijden tussen Rotterdam en Leidschenveen. Verder naar Den Haag is haast onmogelijk, zonder te conflicteren met de HTM.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik mag toch hopen dat de RET geen genoegen neemt daarmee, het lijkt me niet echt eerlijk als de RET maar 6 ritten per uur mag rijden en de HTM wel 18 per uur. Zeker omdat de HTM zo vaak rijdt omdat ze veel te korte trammetjes op een te drukke verbinding inzetten. Als de RET niet 9 ritten per uur weet te onderhandelen dan is er iets hopeloos mis met dit project. Qua opvolgtijd kan de lijn ook wel meer voertuigen per uur aan dan nu, vraag is of de stroomvoorziening en logistiek (als in totale meltdown als er iets kleins mis gaat) het aankunnen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Etienne schreef:Volgens mij moeten de extra ritten gaan rijden tussen Rotterdam en Leidschenveen. Verder naar Den Haag is haast onmogelijk, zonder te conflicteren met de HTM.
Dit ritten moeten worden gekoppeld aan de spitsdiensten van metrolijn D, waardoor een rechtstreekse (spits)verbinding tot stand komt tussen Leidschenveen en De Akkers.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Bemined schreef:Ik mag toch hopen dat de RET geen genoegen neemt daarmee, het lijkt me niet echt eerlijk als de RET maar 6 ritten per uur mag rijden en de HTM wel 18 per uur. Zeker omdat de HTM zo vaak rijdt omdat ze veel te korte trammetjes op een te drukke verbinding inzetten. Als de RET niet 9 ritten per uur weet te onderhandelen dan is er iets hopeloos mis met dit project. Qua opvolgtijd kan de lijn ook wel meer voertuigen per uur aan dan nu, vraag is of de stroomvoorziening en logistiek (als in totale meltdown als er iets kleins mis gaat) het aankunnen.
Volgens mij is 6x p.u. een metro tussen Leidscheveen en Den Haag Centraal best wel voldoende.

Is het koppelen van de spitsritten op de D lijn en de extra ritten naar Leidscheveen wel mogelijk? er moeten dan namelijk wel voldoende metro's met een pantograaf beschikbaar zijn. er rijden nu wel wat enkele SG3tjes, maar of dit er voldoende zijn?. Je kan ook eventueel de frequentie van de D lijn verlagen naar 8x p.u. (4 wagentreinen) en de E lijn 8x p.u. Hierdoor blijft er op het stamtraject toch elke 3,3 minuten een metro rijden.

Het rijden met 4 wagentreinen op de D lijn moet volgens mij geen problemen geven, ik denk juist dat de capaciteit hierdoor beter benut gaat worden. Nu is het vaak zo dat er sprake is van een 2/8 interval, waardoor de metro met de korte interval vaak een stuk leger rond rijdt. Aan de andere kant kan het juist ook weer zo zijn dat de capaciteit juist niet optimaal wordt benut doordat op bijvoorbeeld Centraal en Beurs de meeste mensen altijd vooraan instappen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat staat overigens al vast (zover ik weet).

Lijn A/B met (H)SG3 (SG2/1 is nog altijd twijfelachtig).
Lijn C met MG2/1
Lijn D (Rotterdam Centraal - De Akkers) met MG2/1
Lijn D (Leidschenveen - De Akkers) met (H)SG3
Lijn E met RSG3
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

MetroRET schreef:
Etienne schreef:Volgens mij moeten de extra ritten gaan rijden tussen Rotterdam en Leidschenveen. Verder naar Den Haag is haast onmogelijk, zonder te conflicteren met de HTM.
Dit ritten moeten worden gekoppeld aan de spitsdiensten van metrolijn D, waardoor een rechtstreekse (spits)verbinding tot stand komt tussen Leidschenveen en De Akkers.
Hoe gaat dit er dan uitzien voor de reizigers? Metrolijn F (Leidschenveen - De Akkers) :?:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

SG2/1 zou toch ook naar de lijnen C en D gaan?
Zo ver ik weet kan het niet op de Hoekse Lijn rijden en heb je er op lijn B dus niks aan en op lijn A alleen buiten de spitsuren.

Maar zijn 6 extra stellen wel genoeg om tijdens de spitsuren enkele ritten De Akkers - Leidschenveen te rijden? Uit 6 stellen kunnen immers maar drie treinen gevormd worden. Het lijkt me dan eerder dat er extra ritten op lijn E komen tussen Rotterdam Centraal en Leidschenveen. Op het zuidelijke deel kun je immers gewoon MG2/1 en SG2/1 inzetten.
Dan moet lijn D kort keren op spoor 2 en "E-pendel" kort keren op spoor 3.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 16 dec 2015, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

jesse-cruzu schreef:
MetroRET schreef:
Etienne schreef:Volgens mij moeten de extra ritten gaan rijden tussen Rotterdam en Leidschenveen. Verder naar Den Haag is haast onmogelijk, zonder te conflicteren met de HTM.
Dit ritten moeten worden gekoppeld aan de spitsdiensten van metrolijn D, waardoor een rechtstreekse (spits)verbinding tot stand komt tussen Leidschenveen en De Akkers.
Hoe gaat dit er dan uitzien voor de reizigers? Metrolijn F (Leidschenveen - De Akkers) :?:
Dit zou gewoon lijn D kunnen blijven toch? al is het misschien wat duidelijker om er een aparte lijnletter voor te gebruiken. Als beide lijnen nou 8x per uur zouden gaan rijden is een extra letter niet nodig. *O*
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Meltrain schreef:SG2/1 zou toch ook naar de lijnen C en D gaan?
Zo ver ik weet kan het niet op de Hoekse Lijn rijden en heb je er op lijn B dus niks aan en op lijn A alleen buiten de spitsuren.

Maar zijn 6 extra stellen wel genoeg om tijdens de spitsuren enkele ritten De Akkers - Leidschenveen te rijden? Uit 6 stellen kunnen immers maar drie treinen gevormd worden. Het lijkt me dan eerder dat er extra ritten op lijn E komen tussen Rotterdam Centraal en Leidschenveen. Op het zuidelijke deel kun je immers gewoon MG2/1 en SG2/1 inzetten.
Heb je dan wel genoeg metro's voor de hoekse lijn? als daar ook al een aantal setjes SG2/1 wegvallen... volgens mij rijden er nu wel op z'n minst 4 dienstwagens met SG2/1 op de A/B lijn.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ik weet niet exact de prognose, maar dat Leidschenveen - De Akkers er komt, weet ik 100% zeker.

En of de SG2/1 weg zullen gaan vallen op lijn A en B is ook nog niet geheel duidelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Dan ben ik wel benieuwd naar je bron. Misschien dat daarin wat meer verduidelijking staat. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Sorry, is een interne bron ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

De RET heeft de dienstregelingfolders een compleet nieuw design gegeven, zoals hier te zien is bij de folder van lijn D: http://www.ret.nl/uploads/tx_retinterface/D.pdf

De folders van de metro- en tramlijnen staan inmiddels online (waarbij élke lijn nu zijn eigen folder heeft gekregen), de folders van de buslijnen komen vermoedelijk pas op 25 december.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef:De RET heeft de dienstregelingfolders een compleet nieuw design gegeven, zoals hier te zien is bij de folder van lijn D: http://www.ret.nl/uploads/tx_retinterface/D.pdf
Wel jammer dan dat er op de voorkant van deze folder dan een metro bij Meijersplein staat. Een cover met iets van lijn D was mijn inziens beter geweest. :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De lijnfolders staan verder weer vol met fouten.

Zo staat de koopavonddienst vermeld als zijnde vakantiedienst.
Verder missen behoorlijk wat haltes.

Op lijn C worden de aankomsttijden ipv de vertrektijden vermeld.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

MetroRET schreef:De lijnfolders staan verder weer vol met fouten.

Zo staat de koopavonddienst vermeld als zijnde vakantiedienst.
Verder missen behoorlijk wat haltes.

Op lijn C worden de aankomsttijden ipv de vertrektijden vermeld.
Ook grappig om te zien dat bijvoorbeeld de laatste ritten van lijn A alleen een vertrektijd bij Binnenhof weergeven. Niet duidelijk tot waar A dan rijdt. Zelfde als lijn A tot kralingse zoom rijdt. Volgens de folder eindigt A dan op capelsebrug .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten