Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Meltrain schreef:
Als ze deze plan toch zouden voortzetten, hoe zie je de route voor je?
Via Hoofdweg gelijk naar Alexandrium 2 of via Lage Land/Prinsenlaan?
Zoals vroegah in 2002 vanaf de Rusthoflaan - Bosdreef - Hoofdweg - Alexander. Als de gemeente een paar haltes neerzet op strategische plekken profiteren de wijken Nieuw Crooswijk, Het Lage Land Noord en bedrijventerrein Alexander profiteren dan van deze lijn.
Is wel opvallend heh dat Rotterdam en Den Haag slechts 2 geleden bussen hebben en andere steden zie je ze veel rondrijden. Zou de MRDH het vertikken om geleden bussen in te zetten?
Maar onlangs is bekend gemaakt dat er in de nieuwe EBS-concessie van Haaglanden Streek juist wél een 10-tal gelede bussen worden aangeschaft, en deze concessie staat ook in het beheer van de MRDH.
Van veel gelede bussen elders in het land kan je je afvragen of ze wel echt nodig zijn, en zeker niet de gehele tijd dat ze dienst doen. In heel Zuid-Holland zijn geen gelede bussen te vinden en rijden drukke lijnen wat vaker of met 15-meter materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daarnaast hebben beide steden natuurlijk een groot aandeel van stads- en streekvervoer op de rails, waardoor er relatief minder zware buslijnen zijn. De overgebleven drukke buslijnen kunnen dan af met hoge frequenties van niet-geleed materieel.
Suus schreef:In heel Zuid-Holland zijn geen gelede bussen te vinden en rijden drukke lijnen wat vaker of met 15-meter materieel.
Wat overigens wel iets van de laatste jaren is. Kijk je bijvoorbeeld naar wat er in 2006 rondreed dan zie je dat er in Zuid-Holland nog meer geleed spul rondreed. In veel gebieden zijn die vervolgens bij eerste aanbestedingen van het gebied door frequentere 12-meterbussen vervangen.
Wel is het zo dat Rotterdam eigenlijk nooit heel veel geleed op de stadsdienst gehad heeft (daar reden ze vroeger vooral op de streek) terwijl Den Haag nog wat recenter een vloot van 23 gelede bussen heeft gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik snap sowieso niet waarom er in de Nederlandse grote steden zo weinig gelede bussen rijden. Kijk je naar het Ruhrgebiet dan zie je op veel lijnen uitsluitend geleed rijden.
In Eindhoven bijvoorbeeld kan men wel een extra setje gelede bussen gebruiken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ik kan me eigenlijk ook weinig buslijnen van de RET bedenken die per se met gelede bussen zouden moeten rijden. Alleen lijn 668 wellicht, dus zou ik de RET willen adviseren om de twee aanwezige gelede bussen zo veel mogelijk op die lijnen in te zetten.
Wat ik wel raar vind, is dat de RET, afgaande op de tekeningen, wederom voor bussen zonder extra achterdeur kiest. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik heb ooit ergens gelezen (weet niet meer waar) dat een gelede bus veel duurder is in aanschaf, onderhoud en energieverbruik dan een standaardbus.
En dat het daarom niet rendabel is om hem in te zetten op lijnen die sterk verspitst zijn. Het zou dan goedkoper zijn om in de drukste spits wat extra gewone bussen in te zetten, dan de hele dag door (ook buiten de spits) met dure geledebussen rond te rijden.
Zie bijv. EBS Waterland en Syntus Almere, waar ze juist gekozen hebben om niet (zoals in de vorige concessie) geleed te rijden, maar juist met gewoon materieel in een hogere frequentie.
Ook omdat je met 6x/uur gewone bus, voor de reiziger een aantrekkelijker frequentie kunt bieden dan met 4x/uur geleed.
Met wat extra gewone bussen heb je natuurlijk ook extra gemak bij onderhoud: die extra bussen staan dan in de daluren binnen zodat je ze met rouleren gedurende de week dan allemaal kunt onderhouden.
Zet je de hele dag geledes in dan wordt dat lastiger omdat je hooguit een enkele als technische reserve overdag binnen hebt staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik hoorde onlangs dat RET geen gelede bussen aanschaft omdat de weginfrastructuur in Rotterdam steeds minder geschikt is voor geleed materieel.
Gelede bussen zouden bij veel haltes niet in de haltehaven passen en ook erg veel de stoepranden meepakken door de verandering die de gemeente Rotterdam doorvoert om alles veilig te houden.
Daarnaast zijn ze duurder in onderhoud en nemen meer plaats in op de remise die nu al overvol staat en waar het passen en meten is om alles goed weg gerangeerd te krijgen na tanken en wasbeurt snachts.
Na afloop van de instroom van de nieuwe vloot van 198 Citea’s eind dit jaar blijven er nog altijd 50 bussen van de bestaande Mercedes/MAN-vloot in dienst tot de volgende ronde van 50 elektrische bussen in 2021/2022 instroomt, dus een extra bus voor het een of ander blijft voorlopig nog wel beschikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Was eigenlijk al duidelijk dat in ieder geval het onderzoek er zou komen, omdat de twee grootste coalitiepartijen dat al in hun verkiezingsprogramma hadden en die twee ook de coalitieovereenkomst hebben opgesteld. De vraag is hoe het valt te combineren met de plannen voor de derde brug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland schreef:Tja, gelet op de (in tijd, geld en publiciteit) zo succesvolle aanleg van de NZ-lijn in Amsterdam wil Rotterdam natuurlijk niet achterblijven...
Is het je niet opgevallen dat Rotterdam al een poosje een Noord-Zuidlijn heeft?
Sterker nog, zelfs de filmpjes van de bouw van de tweede ondergrondse metrolijn in Rotterdam doen al lekker ouderwets aan, die zijn tenslotte ook al meer dan 30 jaar oud *O* Merk op dat de bouwmethoden best wel wat overlast gaven maar het al met al toch heel erg vlot ging :Y