Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Dat is een andere situatie, de enige mensen die richting centraal lijn E voorbij laten gaan en wachten op lijn D zijn mensen die het lijnennet niet kennen en in de war raken van de eindbestemmingen. Bij C en D heb je eigenlijk alleen reizigers die naar Beurs willen die beide lijnen kunnen pakken, dat zijn er minder. Misschien een enkeling die wil overstappen op A en B en hoopt via Beurs een metro eerder te halen ten opzichte van Schiedam, maar het zullen er niet zo veel zijn als op de kerntrajecten.

Overigens ging die 75 seconden opvolging vanmiddag weer mis, ik spotte lijn C op Eendrachtsplein met circa anderhalve minuut vertraging, volgens de app opgelopen bij de samenloop met lijn D. Lijn A, die vlak achter C hoort te zitten, liep hierdoor vanaf Schiedam ook enige vertraging op, en kreeg bij Blaak een ATB ingreep omdat deze inmiddels te ver was ingelopen op lijn C (die waarschijnlijk een hoop reizigers te verwerken kreeg bij Beurs en Blaak).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vandaag nog zo'n robuuste constructie ontdekt in de zomerdienstregeling. Lijn A heeft blijkbaar een keertijd van 2,5 minuut op Binnenhof, wat al niet veel is. Maar nu merkte ik op dat diezelfde lijn A onderweg naar Binnenhof op Graskruid ook nog eens een overkruistijd van 0 seconden heeft met lijn B. En ja hoor, ik hoefde maar 30 seconden in de ovinfo app te zoeken en ik vond al enkele ritten die op Graskruid vertraging opliepen omdat ze op lijn B moesten wachten, en met zo'n krappe kering werkt dat al snel door op de terugrit.

Naast vervelend voor de punctualiteit is dat ook zwaar irritant voor reizigers die van lijn B overstappen op lijn A. De dienstregeling is dusdanig gepland dat lijn A richting Binnenhof de deuren moet sluiten zodra lijn B richting Schiedam tot stilstand komt, tijd om op overstappers te wachten is er officieel dus niet. Ik mag toch hopen dat met de Hoekse Lijn er straks bij men niet meer van die krappe dienstregelingen maakt.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ook vanmiddag weer vertraging op de lijnen C en A vanwege de veel te krappe opvolgtijd, dus maar even lopen timen wat de werkelijke opvolgtijd tussen deze twee vertraagde metro's was en dat bleek 1:45 te zijn.


Overigens leek het vanmorgen net alsof lijn A linkerspoor reed:
Afbeelding
Maar de schijn bedroeg want deze metro reed dus toch gewoon rechterspoor en dit was de achterkant :shock:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Frank93 »

Ik was net dit filmpje aan het bekijken en de maker had blijkbaar zin om met wat geluidseffecten te spelen, maar was het volumeniveau vergeten aan te passen:
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

:o

Overigens komt het filmpje ook nog eens niet overeen met de reisplanner, want volgens de reisplanner rijden lijnen 3 en 4 vanuit Zoetermeer door tot Forepark en vanuit Den Haag tot Laan van NOI (laag), en met de alternatieve nummers 53 en 54.
ovinrdam
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 21:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ovinrdam »

Suus schreef:https://www.ad.nl/rotterdam/ret-bestelt ... ~aaaf604b/

RET bestelt 55 elektrische bussen bij VDL.
Heb een vraagje, is er een bepaald reden waarvan ik niet afweet dat de RET weer 2-deursbussen kopen en geen 3-deurs?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Zit jij in de instemcommissie die bepaald wat voor bussen de RET besteld?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

Als hij/zij daar in zou zitten dan denk ik niet dat die persoon deze vraag hier zou stellen, denk je ook niet? :wink:
🍉
ovinrdam
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 21:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ovinrdam »

dylanwild94 schreef:Zit jij in de instemcommissie die bepaald wat voor bussen de RET besteld?
Het was ook een vraag ik heb nooit geschreven dat ik in de instemcomissie zit, je hoeft me niet gelijk aan te vallen hiervoor als je het niet weet kan je ook niet reageren ipv met rare opmerkingen komen. :D
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

De vraag komt op mij een beetje over als: waarom weet ik het niet want ik had het moeten weten voor mijn werk o.i.d.

Maar om even terug te komen op jou vraag.
Het is helemaal niet zeker of er 2 deurs of 3 deurs bussen worden aangeschaft.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Inderdaad, vond de opmerking zelf ook nogal raar, maar ik besloot hem te negeren i.p.v. er een net zo rare reactie op terug te plaatsen. Opmerking komt nu over dat de RET tegen deskundig advies in voor bussen met 2 deuren gekozen zou hebben, terwijl nergens uit duidelijk wordt dat dit een slechts keuze is, de RET rijdt al meer dan 10 jaar met dit soort bussen.
ovinrdam
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 21:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ovinrdam »

ja, ik kan niet zo goed op me woorden komen in het nederlandse taal. Ik bedank jullie beide voor de nette reacties?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Weet iemand toevallig op welke locatie pendelbus 709 (die van 13 t/m 26 augustus rijdt i.v.m. werkzaamheden bij Maashaven) gaat halteren bij de stations Maashaven en Wilhelminaplein?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Halte voor Maashaven komt op de Mijnsherenlaan, tegenover het hotel, bij de liften. Halte Wilhelminaplein zal ergens rondom de rechtbank zijn. Als ik Google Maps moet geloven is die halte gesitueerd in de Veemstraat.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

En als ik een foto moet geloven, gaat deze pendelbus (gedeeltelijk ?) gereden worden met de gelede bussen van Voorne-Putten, net zoals de vorige keer met de stremming Maashaven - Zuidplein.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Mis ik een foto, of waar kan je die foto daarvan dan zien ?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Etienne schreef:En als ik een foto moet geloven, gaat deze pendelbus (gedeeltelijk ?) gereden worden met de gelede bussen van Voorne-Putten, net zoals de vorige keer met de stremming Maashaven - Zuidplein.
Vanmorgen heb ik alleen Citaro's en Lion's City's van de RET zelf gezien. Ik kreeg een beetje de indruk dat de RET het reizigersaanbod niet helemaal goed heeft ingeschat... Vanmorgen om 6.55 uur was het al erg druk. Het helpt natuurlijk niet dat metro D op het deel Maashaven - De Akkers maar één keer per kwartier (!) rijdt, waardoor het reizigersaanbod voor de pendelbus niet echt gespreid is.
De aansluiting van de metro op de pendelbus richting Wilhelminaplein was goed. Zelf kon ik met de eerste pendelbus mee. Ik hoop maar dat er op hetzelfde tijdstip nog een bus ging rijden (er stond er nog wel één), want niet iedereen paste in 'mijn' bus.
Bij Wilhelminaplein zou metro E na 1 minuut vertrekken. De bestuurder was zo vriendelijk om nog een minuut of twee/drie te wachten, waardoor de aansluiting van de pendelbus op de metro ook goed was.
Volgens mij had nog niet iedereen in de gaten dat op de stations Leuvehaven en Wilhelminaplein metro E op spoor 1 rijdt en metro D op spoor 2. Dat zou wel wat duidelijker aangegeven kunnen worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... de RET en "Duidelijke communicatie ... dat zijn twee werelden van verschil. Helaas :? .
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

De verwijzingen naar de pendelbussen waren prima! En de automatische omroep in de metro verwees netjes naar de pendelbussen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Nu nog een upgrade aan de magere dienstregeling aan de zuidzijde: slechts 4x/uur Lijn D Maashaven - De Akkers met 3 stellen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Zeer mager inderdaad.
Ik zag op Twitter ook al meldingen voorbijkomen over de magere dienstregeling op lijn C. De RET verwijst naar lijn C als alternatief voor lijn D, maar ook lijn C rijdt momenteel maar vier keer per uur...

Edit: Volgens dit AD-bericht rijden er tien pendelbussen, waarvan er vandaag enkele uitgevallen waren...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Snap dan ook niet waarom lijn A niet verlengd is naar De Akkers vanaf Pernis.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dat is te moeilijk :wink: .
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Wie vanuit Rhoon/Poortugaal naar Beurs beter af dacht te zijn via Tussenwater kwam ook bedrogen uit, de overstap op Tussenwater is 14 minuten waardoor het sneller is om het stuk van Maashaven naar Wilhelminaplein te lopen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Vandaag reden er meer pendelbussen (waaronder Alliances). Aansluiting van de metro op de pendelbus is prima, in die zin dat de pendelbussen gaan rijden als er weer een stroom reizigers uit de metro komt. Andersom is de aansluiting veel minder goed, met name bij Maashaven. Als de pendelbus lang voor een verkeerslicht moet wachten, is de kans groot dat de metro net voor je neus wegrijdt. En dan mag je bijna een kwartier wachten... -o-
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten