Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 06 mei 2013, 17:25
In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in de omgeving van Rotterdam.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Bus Rotterdam (Wiki)
* Rail Rotterdam (Wiki)
* Voorne-Putten en Rozenburg (Forum | Wiki)
-----------
Ik hoop dat het niet al ergens anders door iemand was geschreven, want anders schrijf ik onderstaande informatie dubbel.
Het concept-vervoerplan voor 2014 is inmiddels gepubliceerd. Deze is hier te lezen.
Hieronder een samenvatting van de wijzigingen:
A Shuttlemetro ingekort tot Capelsebrug - Ommoord ipv Kralingse Zoom
B
C
D Hogere frequentie op zaterdag en zondag in vakantie
E Toch ongewijzigd
2
4
7
8
20 Lagere frequentie vroege avond en vakantie
21
23
24
25
30/31/32/33/34/36/37/39/40/42/44/4648//51/53/54/56/57/66/67/68/69/70
71/72/73/74/76/78/79/80/84/87/97/98/101/102/103//105/106/107/110/111
115/126/140/143/144/145/146/170/173/182/183/184/187/188/192/226/290
B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B9/B10/B11/B16/B17/B19
35 Lagere frequentie avond
37 Lagere frequentie spits
50 Hogere frequentie daluren, niet meer op zaterdag
77 Vaker naar Katendrecht, minder naar Zuidplein
81 Opgeheven (Spijkenisse de Akkers - Spijkenisse Elementen
95 Verlengd naar Van oord
96 Hogere frequentie daluren
174 Hogere frequentie zaterdag
202 Nieuwe lijn, Spijkenisse - Botlek Welplaatweg
205 Hogere frequentie spits en overdag
B18 Nieuwe lijn, Rotterdam Centraal - Rozenburg
---------
Daarnaast nog wat informatie over het huidige lijnennet, met een mutatie van het aantal metroreizigers november 2011/2012:
Den Haag t/m Blijdorp (lijn E) +17%
Rotterdam Centraal t/m Slinge (D, E) 0%
Rhoon t/m Poortugaal (D) -2%
Tussenwater tm De Akkers (C, D) -2%
Pernis t/m Parkweg (C +2%
Schiedam Centrum t/m Capelsebrug (A, B, C) +6%
Schenkel t/m Graskruid (A, B) +1%
Romeynshof t/m Binnenhof (A) +1%
Hesseplaats t/m Nesselande (B) +1%
Slotlaan t/m De Terp (C) -3%
Een hoge groei was er in 2012 op lijn E naar Den Haag: +17%. Deze lijn is in december 2011
doorgekoppeld naar Slinge, waarbij de dienstregeling met lijn D geïntegreerd is. De sterkste
toename was er op de stations Blijdorp (+68%), Melanchthonweg (+39%) en Meijersplein
(+69%). Verderop het traject deden de stations Westpolder (+26%), Leidschenveen (+10%) en
Den Haag Centraal (+23%) het goed.
In de eerste maanden van 2013 zet deze groei door. Sinds december 2012 heeft de komst van
ZORO-bus en verschuiving van het knooppunt voor de busverbindingen van Westpolder naar
Rodenrijs geleid tot een groei van het laatste station, en een verwachte afname van het gebruik
van Berkel Westpolder. Deze afname was echter kleiner dan de toename. In totaal is een groei
te zien in de eerste maanden van 2013 met ca. 600 instappende reizigers per dag op deze twee
stations, waarbij aangetekend mag worden dat de groei in het weekend relatief hoger is dan
overdag. Ook op de andere stations van lijn E groeide het gebruik, en de verwachting voor
komend jaar is een verdergaande groei. Om ook in de toekomst voldoende capaciteit te bieden,
onderzoekt de RET momenteel samen met de stadsregio, het stadsgewest Haaglanden en
HTM de mogelijkheden voor een frequentieverhoging.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Bus Rotterdam (Wiki)
* Rail Rotterdam (Wiki)
* Voorne-Putten en Rozenburg (Forum | Wiki)
-----------
Ik hoop dat het niet al ergens anders door iemand was geschreven, want anders schrijf ik onderstaande informatie dubbel.
Het concept-vervoerplan voor 2014 is inmiddels gepubliceerd. Deze is hier te lezen.
Hieronder een samenvatting van de wijzigingen:
A Shuttlemetro ingekort tot Capelsebrug - Ommoord ipv Kralingse Zoom
B
C
D Hogere frequentie op zaterdag en zondag in vakantie
E Toch ongewijzigd
2
4
7
8
20 Lagere frequentie vroege avond en vakantie
21
23
24
25
30/31/32/33/34/36/37/39/40/42/44/4648//51/53/54/56/57/66/67/68/69/70
71/72/73/74/76/78/79/80/84/87/97/98/101/102/103//105/106/107/110/111
115/126/140/143/144/145/146/170/173/182/183/184/187/188/192/226/290
B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B9/B10/B11/B16/B17/B19
35 Lagere frequentie avond
37 Lagere frequentie spits
50 Hogere frequentie daluren, niet meer op zaterdag
77 Vaker naar Katendrecht, minder naar Zuidplein
81 Opgeheven (Spijkenisse de Akkers - Spijkenisse Elementen
95 Verlengd naar Van oord
96 Hogere frequentie daluren
174 Hogere frequentie zaterdag
202 Nieuwe lijn, Spijkenisse - Botlek Welplaatweg
205 Hogere frequentie spits en overdag
B18 Nieuwe lijn, Rotterdam Centraal - Rozenburg
---------
Daarnaast nog wat informatie over het huidige lijnennet, met een mutatie van het aantal metroreizigers november 2011/2012:
Den Haag t/m Blijdorp (lijn E) +17%
Rotterdam Centraal t/m Slinge (D, E) 0%
Rhoon t/m Poortugaal (D) -2%
Tussenwater tm De Akkers (C, D) -2%
Pernis t/m Parkweg (C +2%
Schiedam Centrum t/m Capelsebrug (A, B, C) +6%
Schenkel t/m Graskruid (A, B) +1%
Romeynshof t/m Binnenhof (A) +1%
Hesseplaats t/m Nesselande (B) +1%
Slotlaan t/m De Terp (C) -3%
Een hoge groei was er in 2012 op lijn E naar Den Haag: +17%. Deze lijn is in december 2011
doorgekoppeld naar Slinge, waarbij de dienstregeling met lijn D geïntegreerd is. De sterkste
toename was er op de stations Blijdorp (+68%), Melanchthonweg (+39%) en Meijersplein
(+69%). Verderop het traject deden de stations Westpolder (+26%), Leidschenveen (+10%) en
Den Haag Centraal (+23%) het goed.
In de eerste maanden van 2013 zet deze groei door. Sinds december 2012 heeft de komst van
ZORO-bus en verschuiving van het knooppunt voor de busverbindingen van Westpolder naar
Rodenrijs geleid tot een groei van het laatste station, en een verwachte afname van het gebruik
van Berkel Westpolder. Deze afname was echter kleiner dan de toename. In totaal is een groei
te zien in de eerste maanden van 2013 met ca. 600 instappende reizigers per dag op deze twee
stations, waarbij aangetekend mag worden dat de groei in het weekend relatief hoger is dan
overdag. Ook op de andere stations van lijn E groeide het gebruik, en de verwachting voor
komend jaar is een verdergaande groei. Om ook in de toekomst voldoende capaciteit te bieden,
onderzoekt de RET momenteel samen met de stadsregio, het stadsgewest Haaglanden en
HTM de mogelijkheden voor een frequentieverhoging.