Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 438
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Alle rode frequent buslijnen zijn toch druk neem ik aan?
Zou wel interessant zijn om te zien in welke volgorde de drukste lijnen zijn. Zouden de 68 en 668 ook hoog eindigen? :')
Zou wel interessant zijn om te zien in welke volgorde de drukste lijnen zijn. Zouden de 68 en 668 ook hoog eindigen? :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ach, ik ben niet zo thuis in het Rotterdamse busgebeuren, dus je moet vooral de wiki bedanken ;)Suus schreef:Uh ja! Goed dat je ook in Hong Kong nog zo goed op de cijfertjes let, een carrière bij de HSBC overwogen? *O*
Het bankwezen zie ik mezelf niet zo snel in terug, al helemaal niet in in Hong Kong :')
Geweldige stad hoor, maar ik zou er niet m'n leven willen doorbrengen. Leuk voor een paar jaar maximaal, maar daar zou ik het ook bij laten.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
de 668 is gewoon de drukste buslijn van de RET. :Y wat mij betreft ook geen discussie over mogelijk.jesse-cruzu schreef:Alle rode frequent buslijnen zijn toch druk neem ik aan?
Zou wel interessant zijn om te zien in welke volgorde de drukste lijnen zijn. Zouden de 68 en 668 ook hoog eindigen? :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
KM46 schreef:Bron? .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Vanaf volgende week rijdt lijn 25 voor bijna twee maanden geen rondje Schiebroek maar heeft deze begin en eindpunt Wilgenplaslaan. Om hier te keren zullen de trams dus de laatste stukje (circa 250 meter) achteruit moeten gaan rijden. De dienstregelingen zoals deze online staan geven aan dat het ritje tussen de voorlaatste en laatste halte 8 tot 10 minuten gaat duren, dat is vrij lang voor twee haltes die 350 meter uit elkaar liggen. Is dat driehoeken en achteruit rijden echt zo traag, of heeft men gewoon een zeer ruime rijtijd genomen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Beide denk ik. Heb dat achteruit rijden wel een keer gezien bij ik meen lijn 24, ging niet echt in een noodvaart. Maar sowieso, als de ruimte in de dienstregeling er is, dan moet je die gewoon nemen.
🍉
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Eigen ervaring. :YAking schreef:KM46 schreef:Bron? .
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
In de nieuwsbrief "Werk aan het Tramspoor" stond dat er een tijdelijke halte werd aangelegd, dus ik vermoed dat er minder ver dan 350 meter wordt gereden. In de "Onze aangepaste reis" voor deze werkzaamheden staat dat van een tijdelijke halte overigens niet genoemd. Als er wel naar de normale halte wordt gereden moet de bestuurder overigens twee wissels handmatig krikken tijdens het achteruit rijden, dat kost wel wat meer tijd dan de automatische wissels op het eindpunt Holysingel.
Werk aan het tramspoor schreef:Tramlijn 25
Rijdt een ingekorte route tussen Carnisselande en tijdelijke halte Wilgenplaslaan. Tramhaltes Wilgenlei, Meidoornweide, Larikslaan, Peppelweg en reguliere tramhalte Wilgenplaslaan komen te vervallen. Je kunt gebruik maken van pendelbus 725 als vervangend vervoer.
Pendelbus 725 rijdt iedere 15 minuten de route tegenovergesteld van tramlijn 25 en rijdt een rondje langs de volgende haltes: Metrostation Meijersplein, Wilgenplaslaan, Kastanjeplein, Peppelweg, Adrianalaan, Hazelaarweg, Cipreslaan, Meidoornweide, Peppelweg, Wilgenlei, Wilgenplaslaan, Schiehoven en Metrostation Meijersplein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Wisten jullie al dat de RET een metrostation erbij heeft.
Namelijk station Aveling keerspoor 15.
Ligt tussen zalmplaat en hoogvliet. *trein*
Namelijk station Aveling keerspoor 15.
Ligt tussen zalmplaat en hoogvliet. *trein*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Kwam die niet recent ook al elders op dees forum voorbij?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Doet mij denken aan toen tijdens de verbouwing van Centraal Station ook altijd de bufferzone voor de bus op het Kruisplein vermeld werd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
En opnieuw was het vanochtend bal bij de metro in Rotterdam. Meerdere uitgevallen ritten op lijn C en D, wat met die werkzaamheden bij Hoogvliet wel wreekt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Goede zaak dat er weer viertjes rijden op de D-lijn, al zitten deze nu ook al propvol :') Zullen deze ook na de werkzaamheden blijven rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Helaas niet, zie de berichten terug over de ontkoppelpilot van volgende week.
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Zie net op de website van RET dat vanaf maandag 18 maart 2019 de dienstregeling wijzigt voor lijn 602 en lijn 79.
Als ik de dienstregeling goed lees vervallen er een aantal haltes voor lijn 602 en wijzigt de dienstregeling in de middagspits ook.
Alle spitsritten smiddags zijn verdwenen. Dienstregeling is heel de dag hetzelfde van 7 tot 18 uur. Alle ritten rijden ook door naar Portland.
Extra rit om 17:15 uur naar Portland?
Lijn 79 krijgt 2 ritten via de haltes Metro Rhoon, Molendijk, Achterdijk, Overhoeken. Betekend dit dat lijn 79 bovenlangs gaat rijden
bij Metro Rhoon via de Viaductweg en Stationstraat v.v.? Rit 8:28 uur en 17:10 uur.
Verder verdwijnt op zaterdag het eindpunt Intratuin Rhoon en de korte ritten tussen Metro Poortugaal en Jachthaven en rijden
alle 6 de ritten door naar Portland Rhoon?
Iemand iets bekend of is dit een foutje op de website?
Als ik de dienstregeling goed lees vervallen er een aantal haltes voor lijn 602 en wijzigt de dienstregeling in de middagspits ook.
Alle spitsritten smiddags zijn verdwenen. Dienstregeling is heel de dag hetzelfde van 7 tot 18 uur. Alle ritten rijden ook door naar Portland.
Extra rit om 17:15 uur naar Portland?
Lijn 79 krijgt 2 ritten via de haltes Metro Rhoon, Molendijk, Achterdijk, Overhoeken. Betekend dit dat lijn 79 bovenlangs gaat rijden
bij Metro Rhoon via de Viaductweg en Stationstraat v.v.? Rit 8:28 uur en 17:10 uur.
Verder verdwijnt op zaterdag het eindpunt Intratuin Rhoon en de korte ritten tussen Metro Poortugaal en Jachthaven en rijden
alle 6 de ritten door naar Portland Rhoon?
Iemand iets bekend of is dit een foutje op de website?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dit ging toch helemaal niet meer door?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Jawel, start aanstaande maandag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
MetroRET schreef:Er wordt intern bevestigt dat het inderdaad gaat om de inzet van solo SG3 tussen 09:30 & 14:00.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Typisch dat men precies lijn D uitkiest voor deze proef dan, dat is de lijn met de minste verspilde voertuigkilometers. De lijnen B en C zorgen voor veel meer verspilling aangezien daar in de daluren met dezelfde capaciteit als in de spits gereden wordt sinds het verdwijnen van de spitsfrequentie. Misschien toch verkeerde voertuigen uitgekozen destijds? Die 60 meter treinen die in de spits 8x per uur reden om dezelfde capaciteit te bieden als de huidige 85 meter treinen bij 6x per uur waren zo slecht nog niet dan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Een prima manier van bezuinigen zou zijn geweest om dan alleen lijn A nog naar Schiedam te laten rijden in de spits.
Denk dat je veel makkelijker kan bezuinigen op frequentie waarin gereden wordt, dan in lengte van materieel.
Denk dat je veel makkelijker kan bezuinigen op frequentie waarin gereden wordt, dan in lengte van materieel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Cijfers zijn van 2011 dus enigszins gedateerd, maar geven wel een redelijke indicatie. Al zeggen deze cijfers niet over reizigerskilometers en trajecten, ik kan me voorstellen dat er in de daluren meer reizigers binnen het centrum zijn en minder tussen centrum en buitenwijken.
Dus grofweg in de periode van 9:00 tot 14:00 iets meer dan 15.000 instappers per uur in de metro, tegen 27.000 in de spits. Dat rechtvaardigt een frequentieverlaging van 18 naar 12 metro's per uur, maar niet een frequentieverlaging én kortere voertuigen. De weekenden zijn iets rustiger dan doordeweeks volgens deze cijfers, wat het verhaal onlogischer maakt, want juist die weekenden zijn de metro's enkele jaren terug verlengd, wat een van de aanleidingen is van deze bezuiniging (metro's maken meer kilometers sindsdien).
Dus grofweg in de periode van 9:00 tot 14:00 iets meer dan 15.000 instappers per uur in de metro, tegen 27.000 in de spits. Dat rechtvaardigt een frequentieverlaging van 18 naar 12 metro's per uur, maar niet een frequentieverlaging én kortere voertuigen. De weekenden zijn iets rustiger dan doordeweeks volgens deze cijfers, wat het verhaal onlogischer maakt, want juist die weekenden zijn de metro's enkele jaren terug verlengd, wat een van de aanleidingen is van deze bezuiniging (metro's maken meer kilometers sindsdien).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er wordt op dit moment toch relatief minder kilometers gereden dan gepland door het uitstel van de Hoekse Lijn, dat lijkt mij toch al voldoende compensatie?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Behalve op lijn A, daar rijden juist meer ritten omdat de keersporen te Schiedam gereserveerd zijn voor het testbedrijf en lijn A dus de gehele dag moet doorrijden tot Pernis om daar te keren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Maargoed, lijn B rijdt nu niet tussen Schiedam Centrum en Steendijkpolder/Hoek van Holland en dat extra stukje naar Parkweg ‘s avonds zet ook geen zoden aan de dijk, dus ik kom alsnog op veel minder kilometers uit. Ook omdat het eerste jaar de verlenging in de daluren naar Pernis nog niet reed.
En dan nog, de inzet van extra materieel zou zich ook toch moeten uitbetalen in meer reizigersinkomsten? Uit onderzoek blijkt dat ondertussen meer dan 50% van de bezoekers in het centrum van Rotterdam met het OV komt.
En dan nog, de inzet van extra materieel zou zich ook toch moeten uitbetalen in meer reizigersinkomsten? Uit onderzoek blijkt dat ondertussen meer dan 50% van de bezoekers in het centrum van Rotterdam met het OV komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten