Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

De komst van die twee maakt het toch o.a. mogelijk om half februari twee extra ritten te rijden op metro E?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

1 rit per a.s. maandag (in een afgeknapte vorm) en vanaf 15/02 in zijn definitieve vorm.

Per april komt de 2e rit pas.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Ik rekende heen en terug als twee ritten... (A)
Wat moet ik mij voorstellen bij die rit die vanaf a.s. maandag gaat rijden?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De spitsrit gaat buiten dienst naar Nootdorp, heb ik mij laten vertellen door een insider.
Vervolgens gaat hij in dienst terug naar Slinge en de Remise Waalhaven.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Las net een bericht op de facebookpagina van RET buurtbuslijn 602 dat ze in de eerste 4 maanden (start 7 september tot 31 december 2015) dat ze rijden 4400 reizigers hebben vervoerd. Volgens mij is dat een redelijk groot en goed aantal voor een buurtbuslijn wat gereden wordt met een klein busje...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Wubbo »

Mwah. Dit zijn 24+31+30+31=116 dagen = 16 weken (naar beneden afgerond ivm feestdagen). Per week rijdt die lijn 6 dagen, dus in totaal 96 rijdagen. Dan kom je dus op zo'n 46 reizigers per dag uit. Er rijden zo'n 20 ritten per dag (10 heen, 10 terug), dus dan heb je het over 2,5 man per rit.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Globetrotter »

In de zomer van 2017 is de RET eigenaar van twee nieuwe VanHool waterstofbussen.
http://m.ovpro.nl/bus/2016/02/01/ret-br ... tofbussen/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door n-evo »

En hoe wordt de waterstof geproduceerd? Wel 100% CO2-neutraal mag ik hopen. Of wordt het weer een klassiek gevalletje probleem verschuiven?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Volgens http://www.3emotion.eu/, want dat is het project waar dit alles onder valt, is de bedoeling om "carbon-free hydrogen" te gebruiken. Daarmee doelt men op waterstof die geproduceerd is met behulp van wind- en zonne-energie. Een elektrolyse van water dus, want het andere proces om waterstof te maken (Steam Methane Reforming) is zoals de naam al zegt niet "carbon-free".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Wubbo schreef:Mwah. Dit zijn 24+31+30+31=116 dagen = 16 weken (naar beneden afgerond ivm feestdagen). Per week rijdt die lijn 6 dagen, dus in totaal 96 rijdagen. Dan kom je dus op zo'n 46 reizigers per dag uit. Er rijden zo'n 20 ritten per dag (10 heen, 10 terug), dus dan heb je het over 2,5 man per rit.
Jouw berekening klopt als een bus! :wink: 2,5 per rit is op dit gemiddelde niet veel maar volgens mij is het ook veel mooi weer geweest in september en oktober wat mensen meer laat fietsen ipv de bus pakken.... en aan het begin trekt een lijn nooit zoveel reizigers, buurtbussen moeten bekend worden, mond op mond reclame is belangrijk!

Verder zag ik nog een post op de facebookpagina voorbij komen dat ze op dinsdag 19 januari 110 reizigers op 1 dag hadden vervoerd wat een nieuw dagrecord was... volgens mij is dat wel heel veel en meer dan het dubbele van de 46 per dag....! :wink:
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Op de RET-website staat inmiddels info over de werkzaamheden bij Den Haag Centraal. De werkzaamheden duren tot en met 21 augustus, maar de inkorting van metrolijn E duurt tot en met 1 juli. Zie verder de website, waar ook twee flyers te downloaden zijn.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Zonnig »

Misschien is de vraag al eens gesteld.

Wordt het nieuwe stukje voor Metro E tussen LvNOI en CS ook geschikt gemaakt voor de trams van Randstadrail zodat de HTM in geval van calamiteiten toch naar CS kan rijden vanuit Zoetermeer?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ja, het middenperron is verlaagd voor de RegioCitadis.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Om meer ruimte op het spoor te maken, en het mogelijk te maken dat HTM-voertuigen bij calamiteiten en opbrekingen bij Den Haag Centraal kunnen komen, krijgt de E-lijn een nieuwe eindhalte, genaamd HSE (Haags Startstation E-lijn).
Bron: Metropoolregio
Het station bestaat uit twee sporen met hoge zijperrons voor de reguliere dienstregeling (van de RET) en een verlaagd middenperron dat ook aanlanding van lage vloer voertuigen (van de HTM) mogelijk maakt op het Centraal Station indien het tramviaduct in de hal door een calamiteit niet bereikt kan worden.
Bron: Gemeente Den Haag
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

MetroRET schreef:Vandaag zijn de nieuwe HSG3 5701 en 5702 voor het eerst in de reizigersdienst verschenen.
Vanochtend in de HSG3 5701 gereisd op lijn B. Had het eerst nauwelijks door. Tot ik een keertje naar het nummer keek. Er is geen verschil zichtbaar met de 56 serie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Een nieuwe (sterk verbeterde) vloer is toch minstens het verschil. ;-)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Daar las ik al ergens over. Wat is er precies anders en beter aan de vloer?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het oogt een stuk frisser en is ook veel lichter van kleur.

Waarschijnlijk zal hierop ook niet al die lelijker watervlekken op gaan ontstaan.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Dat zou mooi zijn!
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

-Ik kon zo even geen "toekomstplannen" onderwerp vinden dus plaats het maar hier-

In Rotterdam leeft al langer de wens om een derde stadsbrug aan te leggen om het verkeer beter te ontsluiten. De gemeente wilt deze ten westen van de Maastunnel aanleggen, grofweg tussen de Sluisjesdijk en Delfshaven dus. Ook bekend is dat er al langer plannen zijn voor een nieuwe metrolijn over Zuid die vroeger nog wel eens door het leven ging als "metrolijn F". Echter, als het aan de gemeente Rotterdam nu ligt gaat de nieuwe metrolijn niet door en komt er een nieuwe tramlijn over Zuid. Deze tram zou dan gecombineerd moeten worden met de nieuwe stadsbrug. De motivatie is om dit af te hebben voor de World Expo 2025*, en een tram is makkelijker te realiseren voor die tijd dan een nieuwe metrolijn.

Bron

* De expo is nog niet toegewezen aan Rotterdam.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Die stadsbrug lijkt me sowieso wel een goed iets, en een brug combineren met een tram is eenvoudiger dan met een metro. Helemaal mooi als men een driehoeksbrug kan maken die niet alleen noord met zuid verbind maar ook de Waalhaven met Heijplaat. Voor de oostelijke verbinding lijkt me een metro wel het beste, die wil je doortrekken naar Alexander en de sneltram downgraden tot tram is geen reële optie gezien de reizigersaantallen (plus dat je dan de rechtstreekse verbinding met het centrum verliest). Misschien moet men beide projecten los van elkaar gaan zien, het is volgens mij nooit bedoeld geweest als lijn voor doorgaande reizigers van Kralingse Zoom naar Marconiplein, want daar ligt al een rechtstreekse metrolijn. Een metro Alexander - Zuidplein en een tram De Kuip - Marconiplein zouden prima naast elkaar kunnen bestaan naar mijn idee. En mocht het havengebied rond de Waalhaven ooit herontwikkeld worden dan kan de metro alsnog verlengd worden via de Waalhaven Zuidzijde terwijl de tram via de Waalhaven Noordzijde rijdt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Niet echt afwijkend, maar wagendienst 565 van lijn B reed vandaag met een solo SG3, terwijl de anderen allemaal gekoppeld reden. Ik heb dit gezien op Oosterflank.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Solo SG3 is iets wat in het weekend niet meer voor hoort te komen (gelukkig), waarschijnlijk dus, voor de zoveelste keer, materieel te kort.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Wanneer gaat dit te kort eindelijk eens opgelost worden?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Over iets meer dan een week, men rijdt dit en volgende weekend namelijk nog de 'oude' dienstregeling gebaseerd op enkeltjes, deze kent op zaterdagmiddag een lange kering van de lijnen A en B op Schiedam Centrum waardoor er meer materieel nodig is. Vroeger ging dat prima met enkeltjes, maar nu de boel verlengd is wordt dat toch wat krap, er is nu op zaterdagmiddag meer materieel nodig voor de lijnen A/B/C dan in de spits. Vanaf de nieuwe dienstregeling die over een week ingaat gaan de lijnen A en B weer op elkaar keren op zaterdagmiddag en spaart men weer materieel uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten