Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

In Rotterdam heb je gelede bussen ook alleen maar nodig op zuid. want daar heeft zoveel de metro als de tram een veel kleinere bediening dan in noord waar de bus echt een onderliggend en aanvullend net is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

De netwerken in Rotterdam en Amsterdam zijn totaal niet te vergelijken. Waar je in Amsterdam op sommige buslijnen ook 's avonds en in het weekend nog veel vraag is en gelede bussen een optie zijn, is dat in Rotterdam eigenlijk niet het geval. Gelede bussen zijn vooral wenselijk op een paar lijnen naar onderwijsinstellingen en een dwarslijn op Zuid.

Op de lijnen naar de onderwijsinstellingen zou de RET toch echt eens moeten gaan versterken, wat ze tot nu toe maar deels met spitslijnen doen.

Voor de dwarslijn op Zuid is op heel lange termijn een tramlijn gepland maar de komst daarvan is mede afhankelijk van een nieuwe oeververbinding tussen de Merwe-Vierhavens en de Sluisjesdijk. Helaas is het in Rotterdam sinds de afronding van het TramPlus-project op het gebied van trams alweer vele jaren plannen maar weinig bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Suus schreef:Helaas is het in Rotterdam sinds de afronding van het TramPlus-project op het gebied van trams alweer vele jaren plannen maar weinig bouwen.
En zelfs qua plannen is er nagenoeg niks concreet heb ik het idee, op enkele gedachtespinsels na.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Voor de dwarslijn op Zuid is op heel lange termijn een tramlijn gepland maar de komst daarvan is mede afhankelijk van een nieuwe oeververbinding tussen de Merwe-Vierhavens en de Sluisjesdijk. Helaas is het in Rotterdam sinds de afronding van het TramPlus-project op het gebied van trams alweer vele jaren plannen maar weinig bouwen.
Welk tracé zou een nieuwe tramlijn op Zuid dan precies moeten krijgen?
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Helaas is het in Rotterdam sinds de afronding van het TramPlus-project op het gebied van trams alweer vele jaren plannen maar weinig bouwen.
Afronding? Afraffeling bedoel je, ik zie namelijk weinig terug van het TramPlus lijnennet was men destijds (1994) als eindbeeld had voor 2010:
Afbeelding
En van dat 'in de spits elke vijf minuten een tram' is ook weinig terecht gekomen, of men moet daarmee de gezamenlijke trajecten bedoelen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Rond de eeuwwisseling was het hele plan al beperkt tot de lijnen die uiteindelijk daadwerkelijk zijn aangelegd (+ een verlenging van Woudhoek naar Spaland).
Lijn 25 heeft overigens in de periode 2010 - 2012 wel degelijk een 5-minutenfrequentie gehad tijdens de spits (en een frequentie van 9x/uur tijdens de daluren). Dit werd met ingang van dienstregeling 2013 verlaagd tot 8x/uur in combinatie met een frequentieverhoging op lijn 20 en 23.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roffa010
Berichten: 2
Lid geworden op: do 01 jun 2017, 15:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roffa010 »

Ik zag vandaag rond 12 uur een RET citaro door Papendrecht rijden met lijnnummer 344. Weet iemand wat hij hier doet?
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door wouter15 »

Weet iemand of lijn 8 (Spangen - Kleiweg) in de zomervakantie ook rijdt? Zag namelijk op een halte op Rotterdam CS dat de lijn niet rijdt in de vakantieperioden en op de halte Schiemond (waar ik altijd heen moet) staat dat de lijn wel gewoon rijdt in die periode. Wat is het nu?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Ardan »

Bemined schreef:[plaatje]
Wat is dat voor metrolijn die bij Zuidplein aftakt naar Lombardijen? :D
Ik doe ook maar wat
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Dat was de geplande metrolijn naar Ridderkerk. Nooit wat van gekomen, en dat zal de komende tijd ook niet gebeuren :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Ridderkerk wilde sowieso die metro al niet hebben, dan houdt het op he. Leuk detail, en ook een GTI dus, is dat er al een metrokoker onder station Lombardijen ligt. Als je goed kijkt in de lift van perron naar tunnel is het te zien dat de liftkoker nog een verdieping verder omlaag doorloopt. Daar zit die buis voor een toekomstige metro.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Abracadabram »

BrengMe schreef:Dat was de geplande metrolijn naar Ridderkerk. Nooit wat van gekomen, en dat zal de komende tijd ook niet gebeuren :')
Was het verhaal niet juist dat Ridderkerk een metro wil hebben en niet de Tram (nou zijn die plannen ook al weer een paar jaartjes oud.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Nee, Ridderkerk wilde de metro niet. Die lijn had trouwens helemaal tot aan Dordrecht moeten lopen meen ik te herinneren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Maar later kreeg men een tram aangeboden en wilde men die juist niet, toen had men toch liever de metro...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Een metrolijn naar Ridderkerk en eventueel verder zou wel een enorme verbetering zijn voor heel dat gebied. Verder jammer dat het tramplus plan niet zoals destijds gepland is uitgevoerd. Zag wel wat kansrijke verbindingen... o.a. in noord en Hilligersberg.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Roffa010 schreef:Ik zag vandaag rond 12 uur een RET citaro door Papendrecht rijden met lijnnummer 344. Weet iemand wat hij hier doet?
ik zag foto's voorbij komen van RET bussen in Parijs. Ik denk dat 344 het team nummer is van de RET loopploeg in de roparun.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Teamnummer wordt bevestigd op http://www.retrunners.nl/over-ons/

Syntus is team 271.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

wouter15 schreef:Weet iemand of lijn 8 (Spangen - Kleiweg) in de zomervakantie ook rijdt? Zag namelijk op een halte op Rotterdam CS dat de lijn niet rijdt in de vakantieperioden en op de halte Schiemond (waar ik altijd heen moet) staat dat de lijn wel gewoon rijdt in die periode. Wat is het nu?
Lijn 8 rijdt "altijd", dus ook in de zomervakantie.
Wel rijdt lijn 8 in de periode 29 mei t/m 18 juni via de Heer Bokelweg en Bergweg i.p.v. Linker Rottekade en rijdt hij van 24 juni t/m 2 juli wel via de Linker Rottekade, maar slechts tot en met de Bergweg. De halte Schiemond blijft wel steeds bediend.
Wat zag je precies op de halte?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

010jongen schreef:Een metrolijn naar Ridderkerk en eventueel verder zou wel een enorme verbetering zijn voor heel dat gebied. Verder jammer dat het tramplus plan niet zoals destijds gepland is uitgevoerd. Zag wel wat kansrijke verbindingen... o.a. in noord en Hilligersberg.
Om het oorspronkelijke TramPlus plan tot een succes te maken was meer nodig dan wat extra rails. Het is nu bijvoorbeeld 27 minuten van P&R Beverwaard naar Beurs, als je daar nog een verlenging naar Ridderkerk aan hangt wordt het wel een erg lange rit. Wat dat betreft is een metro een meer voor de hand liggend vervoersmiddel, alleen betwijfel ik of via Lombardijen de beste route is. Toen dit plan opgesteld werd stopten er nog sneltreinen op Lombardijen, maar dat is voltooid verleden tijd wat het station minder interessant maakt als knooppunt. Een route via het vernieuwde Stadiongebied zou logischer en ook rechtstreekser zijn, allen zul je dan richting Zuidplein een overstap krijgen (maar goed: die zou je met de tram ook krijgen).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Volgens mij is het huidige busnetwerk met lijn 144 en 146 als basislijnen nu ook prima en hoeft daar de komende tijd niet veel aan veranderd te worden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door wouter15 »

Meltrain schreef:
wouter15 schreef:Weet iemand of lijn 8 (Spangen - Kleiweg) in de zomervakantie ook rijdt? Zag namelijk op een halte op Rotterdam CS dat de lijn niet rijdt in de vakantieperioden en op de halte Schiemond (waar ik altijd heen moet) staat dat de lijn wel gewoon rijdt in die periode. Wat is het nu?
Lijn 8 rijdt "altijd", dus ook in de zomervakantie.
Wel rijdt lijn 8 in de periode 29 mei t/m 18 juni via de Heer Bokelweg en Bergweg i.p.v. Linker Rottekade en rijdt hij van 24 juni t/m 2 juli wel via de Linker Rottekade, maar slechts tot en met de Bergweg. De halte Schiemond blijft wel steeds bediend.
Wat zag je precies op de halte?
Ik zag bij een halte Schiemond dat de lijn in de vakantie in een frequentie van 4x/uur gaat rijden maar op de vertrekstaat op Rotterdam CS zag ik in de kolom vakantiedienstregeling het volgende staan: "Deze lijn rijdt niet tijdens de vakantieperioden". Daarbij is misschien wel handig om te weten dat de vertrekstaten op Rotterdam CS vanaf 29 mei 2017 gelden en de vertrekstaten op Schiemond vanaf 11 december 2016.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Morgen zet RET op lijn 47 (Station Blaak-Noordereiland-Station Blaak) een 20-persooonsvoertuig in ivm de Roparun
omdat de Coolsingel afgesloten is en een grote bus niet kan keren.

Iemand enig idee welk voertuig dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk iets van de RMC.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MarkNL »

Daniel schreef:Ridderkerk wilde sowieso die metro al niet hebben, dan houdt het op he. Leuk detail, en ook een GTI dus, is dat er al een metrokoker onder station Lombardijen ligt. Als je goed kijkt in de lift van perron naar tunnel is het te zien dat de liftkoker nog een verdieping verder omlaag doorloopt. Daar zit die buis voor een toekomstige metro.
In dit interessante bouwverslag zijn er wat foto's van te vinden.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

BusFreakRotterdam schreef:Morgen zet RET op lijn 47 (Station Blaak-Noordereiland-Station Blaak) een 20-persooonsvoertuig in ivm de Roparun
omdat de Coolsingel afgesloten is en een grote bus niet kan keren.

Iemand enig idee welk voertuig dit kan zijn?
In de praktijk bleek dit gewoon een Citaro te zijn die een kruising eerder keerde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten