Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

De facto zijn 21 en 24 één tramlijn, stuur lijn 4 dan naar Spangen en lijn 21 en 24 naar het spoor van tramlijn 4 te Marconiplein. Wat een kansloos verhaal dit weer.
Het is een spectrum.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Tja, RET en reisinformatie :roll: Men heeft nu ook eindelijk de werkzaamheden bij de metro in de Herfstvakantie vermeld op de website, men is daarbij wel de belangrijkste details vergeten :roll: Zo vermeld men wel een spoorwijziging die slechts cross-platform is, maar niet dat lijn A op een aantal dagen en tijdstippen gedeeltelijk opgeheven wordt. Ook overschat de RET volgens mij de bekendheid van de spoornummers bij reizigers. Wordt overigens wel een bijzonder weekje, vooral maandag 16 en dinsdag 17 oktober, wanneer bij metrostation Schenkel er in beide richtingen linkerspoor gereden gaat worden met een frequentie van 12x per uur. Bij Prinsenlaan gaat men dan weer rechterspoor rijden, dat zijn 24 kruisende bewegingen per uur. Iets wat je je bij ProRail niet kan voorstellen :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daniel »

Logisch dan ook weer dat de werkzaamheden wel bij de dienstregeling staan maar niet bij de werkzaamheden, 't lijkt NS wel :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Werkzaamheden kunnen soms al een week op de infopanelen staan voordat de RET de website eens bijwerkt. Als ze dat doen verschijnt er ook een onnavolgbaar Twitterberichtje.

Al gaat dat ook niet altijd even goed... :X
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Ik vind dit echter heel slecht gecommuniceerd (ik heb alleen in een advertentie in De Havenloods een kaartje gevonden) en al helemaal geen klantvriendelijke oplossing.
Op de tramhaltes (o.a. Kruisplein) hangt ook een kaartje met uitleg, maar ik ben het wel met je eens dat het niet klantvriendelijk is.
Bemined schreef:Wordt overigens wel een bijzonder weekje, vooral maandag 16 en dinsdag 17 oktober, wanneer bij metrostation Schenkel er in beide richtingen linkerspoor gereden gaat worden met een frequentie van 12x per uur. Bij Prinsenlaan gaat men dan weer rechterspoor rijden, dat zijn 24 kruisende bewegingen per uur.
Dus bij Schenkel worden wel beide sporen gebruikt, maar in de andere richting dan normaal? Waar is dat nu weer goed voor? :?

Bij de RET is er blijkbaar ook geen eenduidigheid over de juiste spelling van "Capelsebrug". Zelfs in de titel van het bericht worden beide schrijfwijzes gebruikt. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Dus bij Schenkel worden wel beide sporen gebruikt, maar in de andere richting dan normaal? Waar is dat nu weer goed voor? :?
Bij Schenkel worden inderdaad beide sporen gebruikt, maar dan beide in de omgekeerde richting, op z'n Engels dus. Reden hiervan ligt verderop, bij Capelsebrug is spoor 2 die dagen niet beschikbaar. Omdat 18 metro's per uur via één spoor niet te doen is rijden de metro's die dagen in één richting via de emplacementssporen van de remise 's-Gravenrweg. Bij Kralingse Zoom wordt richting Oost via spoor 4 gereden, waarna de metro's de fly-over pakken en vervolgens bij Capelsebrug langs het noodperron te halteren. Vanaf dat noodperron ontbreken wissels om weer terug naar rechts te gaan, en gaan de metro's dus noodzakelijkerwijs links rijden (ook die richting Capelle, maar die wisselen voor Slotlaan al weer van spoor).

Er zijn weinig alternatieven hier, er is weliswaar een tunneltje om vanaf de remise het rechterspoor in oostelijke richting te bereiken, maar daar is geen ruimte voor een noodperron aanwezig, je moet dan station Capelsebrug overslaan. Ander alternatief is de metro's in westelijke richting via het noodperron en in oostelijke richting via spoor 1, maar dan moeten de metro's in beide richtingen elkaar kruisen bij Kralingse Zoom, wat met 18 metro's per uur lastig kan worden. Nu liggen de kruisende bewegingen op plekken waar minder frequent gereden wordt, en hopelijk gaat dat beter. Nog robuuster zou zijn om gewoon tot de eindpunten links te blijven rijden, maar dan moet men dat wel erg duidelijk communiceren.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Werkzaamheden kunnen soms al een week op de infopanelen staan voordat de RET de website eens bijwerkt.
Dienstregelingen zijn soms ook al 7 weken van te voren verwerkt met werkzaamheden waar nog geen woord over te vinden is. Zo zal lijn C op 11 en 12 november ingekort worden tot Hoogvliet, in de reisplanner is dit ook al doorgevoerd, maar ik kan het nog niet terugvinden op de site.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Die omleiding van lijn 4 in west is ook een groot succes trouwens:

21 september 22:55 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
22 september 17:39 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
23 september 21:27 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
29 september 22:08 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
30 september 20:03 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
30 september 22:19 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
1 oktober 22:48 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
2 oktober 19:11 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
4 oktober 13:13 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Mathenesserlaan en Mathenesserbrug
6 oktober 22:11 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
7 oktober 21:28 - Auto op de rails. Tram 4 rijdt via de Vierambachtstraat en Mathenesserbrug
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Bemined schreef:*heel verhaal*
Klinkt als een inventieve oplossing, maar een gebrek aan verstand bij de afdeling communicatie, of nouja, hoe zo'n afdeling ook mag heten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door nvdw »

RE: het lijstje van Suus: zou het telkens dezelfde auto zijn? :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door tsov »

Zal neem ik aan in de Claes de Vrieselaan zijn? Daar liggen de parkeervakken zowat op de tramrails :')
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Tot aan de Hooidrift heb je de parkeervakken zo goed als op het tramspoor.
Ze moeten een sleepregeling inzetten daar zo. Auto in de weg, sleeppech!
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

tsov schreef:Zal neem ik aan in de Claes de Vrieselaan zijn? Daar liggen de parkeervakken zowat op de tramrails :')
Precies, en vandaag was het ook weer raak, om 17:58 _O_
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Nog geen 24 uur voor sommige gevallen. Wat een record.
30 september was wel mooi. 2 x in +2 uur.

Is die sleepregeling geen goed idee?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Karl »

Er is toch een sleepregeling? Volgens mij is het probleem dat er niet vaak genoeg een tram komt (alleen omleidingen) en sommige auto's gewoon te lang zijn voor het parkeervak.
Het is een spectrum.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door OmniLezer »

Ja, kan kloppen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Aan het begin van de Claes de Vrieselaan (beide kanten) staat nu ook een geel bord met daarop de mededeling dat er trams rijden en het verzoek om 'goed' te parkeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Karl schreef:De facto zijn 21 en 24 één tramlijn
Ik snap sowieso niet waarom die 21 nog rijdt, en waarom ze niet gewoon de 24 hoogfrequent laten rijden. En dan (ter compensatie) bus 53 frequenter laten rijden naar Woudhoek (overdag 4x, spits 6x, avond 2x/uur).
Dan bied je de 24-tramhaltes een frequentieverdubbeling. En de meeste reizigers van/naar Woudhoek zijn veel sneller op hun bestemming met bus 53 dan met tram 21.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Lijn 21 bedient een deel van Woudhoek waar bus 53 niet komt en geeft een rechtstreekse verbinding naar het centrum van Schiedam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 53 rijdt eigenlijk puur en alleen voor 's-Graveland. Dat is ook de reden waarom die lijn alleen op werkdagen overdag rijdt.
Lijn 21 vervangen door lijn 51 kan eventueel wel, maar ik denk dat een frequentieverhoging voor lijn 51 duurder is dan de huidige oplossing met 21 en 24.
Roeland schreef:En de meeste reizigers van/naar Woudhoek zijn veel sneller op hun bestemming met bus 53 dan met tram 21.
Dat durf ik te betwijfelen. Vergeet ook niet dat overstappen tussen die twee lijnen alleen bij Schiedam Centrum mogelijk is en dat de tram- en bushaltes aldaar niet dicht bij elkaar liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Lijn 21 lijdt onder het 'succes' van de Vlaardingenlijn. Een gedowngrade vorm van deze lijn is volgens mij wel het beste wat je kunt doen.
Als je naar lijn 20 kijkt was deze voorheen ook een populaire tramlijn en door andere nieuwe tramlijnen gedegradeerd tot slechts een spitslijn.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef:Lijn 53 rijdt eigenlijk puur en alleen voor 's-Graveland. Dat is ook de reden waarom die lijn alleen op werkdagen overdag rijdt.
Lijn 21 vervangen door lijn 51 kan eventueel wel, maar ik denk dat een frequentieverhoging voor lijn 51 duurder is dan de huidige oplossing met 21 en 24.
Als reizigers vanaf Woudhoek nu de 21 nemen i.p.v. de 53, dan doen ze er toch zo'n 10 minuten langer over (tenzij ze in Schiedam noord blijven).
De hier geuite bezwaren tegen "24 en 53 vaker, 21 vervallen" kunnen prima worden opgelost als je:
- ervan uitgaat dat reizigers Woudhoek - Rotterdam op Schiedam, vanuit de 53, natuurlijk niet meer op de 24, maar op de metro zullen overstappen
- lijn 53 koppelt aan lijn 54 (waardoor Woudhoek - Schiedam Koemarkt weer rechtstreeks wordt)
- lijn 51 dan eindelijk een nuttige functie krijgt in Schiedam noord
Vergeet niet hoeveel (potentiële) 24-reizigers nu gedupeerd worden door de extreem lage tramfrequentie op de Vlaardingentak.
En hoe armoedig het is, dat die arme Woudhoekers 's avonds niet eens rechtstreeks naar een station kunnen, maar moeten overstappen op een pendelbusje, dat hen slechts op een tochtige tramhalte elders in de wijk brengt, in dezelfde tijd als dat de 53 hen op station Schiedam Centrum had kunnen brengen.
Als je mijn oplossing overdag niet ideaal vindt, oké, verschil van inzicht mag er zijn. Maar ik kan werkelijk geen enkel voordeel noemen van dat huidige pendelbusjesgedoe in de avond, boven de (door mij voorgestelde) avondritten op lijn 53.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Durashift »

Automobilisten stellen het geduld van reizigers en bestuurders van vooral tramlijn 4 op de proef. Sinds zaterdag heeft de tram al zes keer niet kunnen verder rijden omdat mensen in Rotterdam-West hun wagen op de rails zetten. Woensdagmorgen was het twee keer raak in twee uur.

Er zijn meerdere plekken in Rotterdam-West, zoals op de Claes de Vrieselaan, waar de RET veel foutparkeerders op de tramrails ziet.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/160121/RE ... rails-tram
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

RET heeft blijkbaar toch nog ontdekt dat de communicatie rondom tram 21 en 24 niet helemaal klopte en toont nu op de haltepanelen dat tram 21 niet rijdt tussen Mathenesserbrug en Schiedam Centrum.

Heeft even mogen duren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Durashift schreef: Automobilisten stellen het geduld van reizigers en bestuurders van vooral tramlijn 4 op de proef. Sinds zaterdag heeft de tram al zes keer niet kunnen verder rijden omdat mensen in Rotterdam-West hun wagen op de rails zetten. Woensdagmorgen was het twee keer raak in twee uur.

Er zijn meerdere plekken in Rotterdam-West, zoals op de Claes de Vrieselaan, waar de RET veel foutparkeerders op de tramrails ziet.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/160121/RE ... rails-tram
Dit klinkt wel echt alsof mensen expres hun auto midden op de tramrails zetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten