Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Ach... en opheffen kan men ook weer lekker goed.... WD 1043 op lijn E reed vanochtend niet (zonder enige communicatie, alhoewel de RET anders beweerd https://twitter.com/RETRotterdam/status ... 76960?s=19) en WD 922 deze middag op lijn D datzelfde doet, opnieuw een tweet erover sturen lijkt me niet echt zinvol, met al gauw zulke reacties :roll: ).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Hoe kun je bij de metro +30 oplopen? :?
Stadsbus schreef:Op de 668 zat een uurtje geleden nog een MAN en de grijze 943.
Ja, ik heb er nog ingezeten. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:Hoe kun je bij de metro +30 oplopen? :?
De overstap missen op lijn 174 te Mtw.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Naar Hoek van Holland Haven kun je overigens wel +30 oplopen door een uitgevallen rit. Vraag me trouwens af hoe men zoiets afhandelt, zou men dan standaard de metro van een kwartier later tot Steendijkpolder gaat verlengen naar Hoek van Holland Haven? Zeker bij de metro die om 20:42 aankomt 's avonds zou dat de standaardprocedure moeten zijn bij uitval, want daar zitten passagiers op voor de veerboot (inchecken tot 21:15, dus de metro van een half uur later is eigenlijk te laat).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef:
Meltrain schreef:Hoe kun je bij de metro +30 oplopen? :?
De overstap missen op lijn 174 te Mtw.
Met enig nadenken kwam ik erachter dat dat Melanchthonweg betekent, maar het zou fijn zijn als je de volgende keer de afkortingen voluit schrijft, aangezien metrostations geen mouse-over hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Oeps, excuus :oops:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Zijn er eigenlijk al nieuwe hybride Citea's gespot? Zeker op de lijnen 170 en 173 moeten ze, in R-net uitmonstering, zondag al gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De 1206 en 1209 hebben de afgelopen anderhalve week slechts een 5 tal dienstjes gereden, waarvan 1 op de 42 en de rest op de genoemde lijnen hierboven.

Echter zullen de RNET-bussen pas later volgen.

Van de 103 hybrides zullen er sowieso maar 17 in dienst worden gesteld a.s. zondag, dat is genoeg voor de gehele exploitatie van lijn 170+173 in de spits + 4 stuks voor de overige lijnen die de Kleiweg niet met E-bussen zal gaan exploiteren, aangevuld met de eerder genoemde Citaro's uit de 200-serie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

De afgelopen dagen heb ik kunnen zitten in de nieuwe diesel-Citea's op de 98/97. Het zijn fijne bussen om in te zitten, echter vraag ik mij af of het niet funest voor die motor is om telkens op standby te staan als de bus bij een halte staat want om de 700 meter is er wel een halte waar gestopt wordt.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Dat zekjer, bij 36 is de halte ook best dicht bij en dan gaat ie steeds uit
Wel handig als die lang stil staat, maar toch niet zo?
Laatst gewijzigd door Ardan op za 14 dec 2019, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

Stop/Start systemen worden doorgaans uitgerust met verzwaarde dynamo, startmotor en accu.

Voertuig zal in de oppwarmfase ook minder snel stop/starten, immers zijn koude starts uitstoot technisch niet zo gunstig. :wink:

Ik vraag mij eerder af hoe de passagiers dit ervaren qua comfort.. Lijkt mij dat het starten van de motor niet geheel trillingsvrij verloopt.. naast het geluid dat dan van luid naar stil gaat en dan weer luid.. Lijkt mij vermoeiend, tenzij men zich daarvoor heeft afgesloten middels oordoppen e.d. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn D en E bieden op zondagochtend een 2-13 verdeling vanaf Slinge naar Rotterdam Centraal. :neg: Wat is dat nu weer voor onzin? :roll:
En een goede overstap vanaf Spijkenisse richting Den Haag kan het ook niet zijn, want lijn D rijdt tussen 2 minuten achter lijn E.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Kijk je nietbij de uitrukkers van D die in een ander patroon rijden ?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik zoek naar een metro die voor 8:30 op Rotterdam Centraal aankomt en ik zie dit patroon. Of het dan uitrukkers zijn, weet ik niet, maar het is wel vervelend.
De metro's van lijn D beginnen overigens alle op Slinge, dus mijn punt over overstappers vanaf Spijkenisse ging niet op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De uitrukkers beginnen indd op Slinge, daarna (na 4 metro's die uitrukken vanaf de Rem.Waalhaven) verschuift het patroon tot een nettere verdeling (waarbij deze metro's dus uit Spijkenisse komen).
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

Durashift schreef:Stop/Start systemen worden doorgaans uitgerust met verzwaarde dynamo, startmotor en accu.

Voertuig zal in de oppwarmfase ook minder snel stop/starten, immers zijn koude starts uitstoot technisch niet zo gunstig. :wink:

Ik vraag mij eerder af hoe de passagiers dit ervaren qua comfort.. Lijkt mij dat het starten van de motor niet geheel trillingsvrij verloopt.. naast het geluid dat dan van luid naar stil gaat en dan weer luid.. Lijkt mij vermoeiend, tenzij men zich daarvoor heeft afgesloten middels oordoppen e.d. (A)
Dit staat op de site van de schakelbak die in deze bussen is toegepast:
Better for the environment:
Our stop-start technology for your DIWA.6 transmission

City buses spend up to 40% of their operating time in idle mode. Tried and tested worldwide, Voith’s stop-start technology uses this downtime to greatly reduce fuel consumption and emissions. Do your part to combat climate change while making public transportation more attractive.
Bronlink

We leven bijna in 2020 en je mag verwachten dat een spiksplinternieuwe dieselbus dan ook een stuk stiller is. Immers zijn auto motoren ook stiller geworden.
In tegenstelling tot de VDL Berkhof Ambassador dat technisch maar een matige luidruchtige bus was, schijnt diens opvolger, de Citea technisch gezien een veel betere bus te zijn en ook stiller.

Nu ben ik zelf ook erg benieuwd naar deze wagens, maar ik reis nog maar heel zelden met de bus, puur om praktische redenen reis ik vooral per elektrische fiets en op de trajecten waar ik kom rijden deze wagens niet.
Zit dus met smacht te wachten op het eerste youtube filmpje gezien ik verwacht zelf nooit in deze wagens te zitten, mijn interesse is er niet minder om ;)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Zat gisteren in een diesel, is vanbinnen zeer gelikt, veel lampjes en comfortabele stoelen, best stil vanbinnen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik vind de stopknopjes van de nieuwe bussen misschien nog wel de leukste noviteit: groen verlicht als er niet gedrukt is, en rood verlicht als er wel gedrukt is. Een Suus is snel tevreden zeg maar ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door katvis »

Ja, precies dat vond ik ook heel mooi! Jammer dat de groene lichtjes in de traptreden naar de achterste zitplaatsen niet meeveranderen :P
PSA: Links gaan, rechts staan
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

CB-e-bike-ov schreef:
Durashift schreef: (..)

Ik vraag mij eerder af hoe de passagiers dit ervaren qua comfort.. Lijkt mij dat het starten van de motor niet geheel trillingsvrij verloopt.. naast het geluid dat dan van luid naar stil gaat en dan weer luid.. (.) (A)
Dit staat op de site van de schakelbak die in deze bussen is toegepast: (..)
Bronlink
(..)
In tegenstelling tot de VDL Berkhof Ambassador dat technisch maar een matige luidruchtige bus was, schijnt diens opvolger, de Citea technisch gezien een veel betere bus te zijn en ook stiller. (..)
Ik bedoel met luid.. inderdaad niet het 'gehuil' van Amba's zoals de generatie doet die nu in Utrecht (deels) is afgelost door o.a. de Setra.

Ik ken dat 'uitschakelen na stationaire loop van een minuut ofzo" van de DAF XF/CF met ECO pakket.. Op zich nuttig voor 'luie' chauffeurs die de motor liever laten draaien.. maar soms was het wel irritant als je net naar achteren was gelopen om de deuren van de trailer te openen, luchtvering goed zetten en dan was de motor afgeslagen.. :twisted: En dan is het niet zoals bij een auto.. dat contactsleutel omdraaien direct ook starten betekend..Nee, bij een moderne vrachtwagen zit er een vertraging van enkele seconden op.. omdat alle systemen ingeschakeld/gecheckt worden.. :roll:

Ook bij wegrijden.. ff de administratie doen.. starten.. van het dok af.. deuren dicht.. nog even check op de boardcomputer.. oh, berichtje: ff lezen.. en dan 'ding-dong-ding-dong'.. waarschuwing voor uitschakelen van de motor.. dus.. wat deed ik dan: toefje gas.. en het systeem ging weer ff in de 'waakstand'.. :wink:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Hainje »

Suus schreef:Ik vind de stopknopjes van de nieuwe bussen misschien nog wel de leukste noviteit: groen verlicht als er niet gedrukt is, en rood verlicht als er wel gedrukt is. Een Suus is snel tevreden zeg maar ;-)
OMG! OMG! OMG! Waar en welke bussen zijn dit!!!!! :shock:

Dat MOET ik echt zien!!
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

Nieuwe diesel Citea's in R'dam volgens mij.

Met mijn kleurenblindheid zal ik het kleurverschil vermoedelijk wel niet zien.. :(

Verschieten alle knoppen ook van kleur of alleen de knop waarop gedrukt werd?
Leuk spelletje voor kinderen.. die kunnen dan alle andere knoppen ook indrukken.. om van kleur te wisselen. *bus*
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Dit is bij alle nieuwe bussen zo. Alle knoppen verkleuren dan van groen naar rood.

Hieronder 2 (wat wazige) foto’s van een tijdje terug uit een E-Citea:
Afbeelding
Afbeelding
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Die lampjes ben ik niet zo van onder de indruk, maar dat er zo'n grote letter 'S' verschijnt in de bus als je op het knopje drukt vind ik wel vet!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door dennistd »

Toch niet gevuld met distikstofmonoxide hoop ik?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten