Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Wel verrassend dat ze daar nog werk van maken nu er ook al schetsen van een metro in R-NET Huisstijl circuleren, je zou wachten totdat bekend wordt of daar een go/no-go over valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door BrengMe »

Ah, dank je voor het filmpje. Ziet er overigens mooi uit! :D
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Cygnum »

Bee schreef:Wel verrassend dat ze daar nog werk van maken nu er ook al schetsen van een metro in R-NET Huisstijl circuleren, je zou wachten totdat bekend wordt of daar een go/no-go over valt.
Daar is op het metroforum indertijd over gezegd (naar aanleiding van de vraag waarom de stoelen nog niet zijn vernieuwd):

Dat heeft te maken gehad met planning. Deze beurt is niet op een vrijdagmiddag in elkaar gezet. Er is capaciteit voor gemaakt in de centrale werkplaats, er is personeel voor beschikbaar gemaakt, er is budget voor vrijgemaakt, et cetera, et cetera. Dan stel je zo'n revisie niet uit totdat de stoelen binnenkomen. Verwacht werd overigens wel dat de stoelen bij het begin van de revisie geplaatst konden worden, maar dat is vertraagd. Ook heeft de revisie niet gewacht op de besluitvorming rondom R-Net. Wanneer het vierde rijtuig gereviseerd is wordt er wel geëvalueerd en kan een eventuele combinatie van R-Net en RET stelselmatig doorgevoerd worden.

http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... 62#p100862 (alleen voor leden)

De revisie was overigens al een halfjaar uitgesteld wegens Europese aanbestedingsregels.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Vanaf aanstaande maandag (10 maart) wijzigt de dienstregeling van een aantal RET-lijnen (8, 33, 38, 48, 51, 68, 73, 76, 77, 79, 80, 170). Hoofdzakelijk kleine dingen van 1 à 2 minuten, behalve bij lijn 33. Die gaat doordeweeks in de avonduren en tijdens de hele vakantiedienst 5x per uur rijden. Nu is dat in de avonduren 3x per uur en tijdens de vakantiedienst overdag 4x en in de avond 3x per uur.
Zie: http://www.ret.nl/reizen-met-ret/dienst ... eling.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Wat er niet bij staat, is dat er een nieuwe buurtbuslijn 601 komt tussen Beverwaard en Barendrecht via Ridderkerk, deels ter vervanging van lijn 589 (Buurtbus Rijsoord).
Lijn 601 staat dankzij Etienne ook al op de Wiki. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Klopt ja, was ik vergeten erbij te zetten. Eindelijk weer een verbinding tussen het centrum van Ridderkerk en de Waterbus. :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Stefan »

Oh, vandaar. Ik verbaasde me al over die lijnstickers van de 601 op 't Koningsplein in Ridderkerk. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Jammer nog steeds geen OV voor Rotterdam Airport in de vroege ochtend. Maar dat de bus vaker in avond gaat rijden is al een verbetering opzich. Kan je nog in ieder geval rekenen op een frequente bus als je aankomt op de luchthaven *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Zou het echt niet mogelijk zijn om een kwartier na aankomst van een nachttrein in Rotterdam Centraal een nachtbus naar Rotterdam The Hague Airport te laten rijden? Speciaal tarief van 4 euro voor een enkele reis vragen, kleine poule chauffeurs die 's nachts rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Er gaat toch om 5:43 een lijn 33 vanaf Rotterdam Centraal? Ik zie dat morgen het eerste vliegtuig om 7:00 gaat, dus dat is vroeg zat.
waldo79
Berichten: 7629
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Dat is gezien de benodigde inchecktijden nogal laat.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Mwah, het is 's ochtends uitgestorven daar vermoed ik. Twee uur vantevoren aanwezig zijn lijkt me zwaar overdreven.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door mb90 »

Bij mijn laatste vlucht vanaf Rotterdam Airport moest ik 40 minuten van te voren aanwezig zijn, dan is de bus van 5:46 uur (die komt 6:03 uur aan op de luchthaven) op tijd voor een vlucht die om 7 uur de lucht in gaat.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

bij de meeste vluchten die vanaf Rotterdam vertrekken kun je van te voren (dus thuis) al inchecken.
dan is het alleen nog nodig om de bagage af te geven.
dan is vaak voldoende om 40 minuten of in ieder geval minder dan 60 minuten van te voren aanwezig te zijn...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Geert »

Precies, het is geen Schiphol met drie vertrekhallen en enorme uitgestrekte pieren :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Maar voordat je kan inchecken moet er wel personeel aanwezig zijn en dan is de eerste bus te laat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Men is hier zo nonchalant over de inchecktijden en denken serieus dat bijna iedereen die 40 minuten voor vertrek ruim voldoende is. Dus niet! In het praktijk werkt het dus heel anders en hebben passagiers liever dat ze te vroeg komen dan op het laatste moment en het risico dus nemen om hun vlucht te missen door hun bagage. Vergeet niet dat veel passagiers ook gewoon op de luchthaven willen inchecken en personeel ook met het OV willen komen maar dus niet mogelijk is. Zo wordt je gedwongen om eigen vervoer te nemen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Dus je wil een heel OV-systeem een uur eerder laten opstarten omdat er misschien 30 man in de hele Rijnmondregio zijn die vroeg weg moeten én geen gebruik kunnen maken van de auto én twee uur inchecktijd willen? Je kunt wel een busje laten rijden van het station naar de luchthaven, maar als alle andere aanvoerlijnen ook nog niet rijden, zie ik er geen brood in. Laat die lui lekker een taxi nemen of door een familielid brengen.

De enige aanvoer die er nu is, bestaat uit het nachtnet. Het huidige nachtnet sluit aardig aan op de eerste bus naar Zestienhoven. Vertrek je 04:44 uit Den Haag, dan ben je 06:03 op Zestienhoven. Als je een uur eerder zou starten met lijn 33 zou je dus om 03:44 uit Den Haag vertrekken om om 05:03 (op een waarschijnlijk nog donker) Zestienhoven aan te komen. Elk normaal mens zou in dat geval niet om 03:44 de trein pakken op Den Haag HS, maar voor een paar euro meer zich nog in geen kwartiertje per taxi laten vervoeren van huisadres naar Zestienhoven.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

dan moet er overal nachtvervoer aangeboden worden, want er zijn wel meer bedrijven waar voor 6 uur begonnen wordt...

en dan moet er in het hele ov 's nachts gereden blijven worden, omdat de mensen die de eerste bus, tram, metro of trein moeten rijden en die de laatste gereden hebben, moeten ook van/naar huis kunnen (zonder eigen vervoer).

we leven hier nu eenmaal in een maatschappij, waar voor de meesten de nacht nog als rustperiode wordt gezien en waar kantoortijden hun dagelijks leven invullen... er zijn dus genoeg mensen die met eigen vervoer van/naar het werk moeten (zelfs ongeacht de tijden)...
waldo79
Berichten: 7629
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door waldo79 »

Voor mij persoonlijk geen probleem om rond 6.00 uur op Zestienhoven te zijn. Kom je van buiten de Randstad, dan ben je hoe dan ook aangewezen op de auto. Sta 's nachts in 50 minuten op Zestienhoven, terwijl het 80 km rijden is :lol:
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ik snap het probleem totaal niet en de argumenten hierboven vind ik werkelijk nergens op slaan. :|

Men vind het blijkbaar normaal dat een luchthaven van een wereldstad onbereikbaar is met OV tijdens de druktse moment van de dag qua vluchten.
Ik werk zelf op Schiphol en val af en toe in op Rotterdam Airport. En men vind het daar een serieuze misser dat er geen OV is in de vroege uren. Zo gek is dat niet wat ik suggereer...
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Geef het eens aan bij het lokale ROCOV, wellicht kan er eens een onderzoekje naar de werkelijke potentiele vraag gedaan worden. M.i. is het aanbod, zolang Zestienhoven niet eerder dan 7 uur mag gaan vliegen, voldoende.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

Rotterdam blijft voornamelijk een zaken vliegveld en is totaal niet te vergelijken met Schiphol.
het staat de luchthaven trouwens niets in de weg om een eigen dienst op te starten voor bijv. personeel of reizigers.
dat doen ze ook niet, dus de vraag zal blijkbaar te gering zijn...

en als de stadsregio de luchthaven zo graag goed met het ov bereikbaar had willen laten zijn, dan hadden ze wel voor een betere verbinding (rechtstreeks CS-vliegveld en niet eerst door een paat woonwijken) met ruimere tijden gezorgd.
en al helemaal een verbinding met voertuigen die geschikt zijn voor veel koffers.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Hainje »

Even een vraagje tussendoor, kan ik in de bus ook een dagkaartje kopen? Of kan dat alleen bij de servicepunten?
Ga morgen namelijk een dagje Rotterdam doen (lijn 144 Ddr - Rtd, ZoRo-bus, Lijn E, etc.) maar ik kan het product niet kopen op de website van de RET. :(
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Nee, helaas. :(
In de bus en tram kun je alleen een 1 uurskaartje (van 3 euro) kopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten