Pagina 464 van 474

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 12:49
door Julius
ODRAIL schreef: wo 13 mar 2024, 10:59
Chrysa schreef: di 12 mar 2024, 21:25 Nope, op Meijersplein is de aansluiting zo ruk dat ik daar altijd bijna 10 minuten sta te wachten.
Dit geldt trouwens ook voor alle aansluitingen die de RET heeft. Je staat overal altijd bijna 10 minuten te wachten. :s .
RET vindt blijkbaar 10 minuten wachten “een aansluiting”

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 14:16
door Bemined

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 15:58
door Meltrain
Op zich een mooi plan. :pos:
Verschillende trajecten gaan er qua frequentie fors op vooruit, vooral lijn 2 en 7. Ook wordt de lijnnummering zo een stuk logischer.

Ik snap alleen de opheffing van lijn 65 niet helemaal: ik dacht juist dat halte Overhoeken erg druk was.
De routewijziging van lijn 77 lijkt me erg mooi.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 17:00
door Bemined
Bij de metro ook een mooie verbetering, ook buiten de spits 18x per uur tussen Centraal en Slinge. En de terugkeer van de spitsritten tussen Centraal en Pijnacker staat ook nog steeds op de planning, althans van maandag t/m donderdag, op vrijdag ziet men er nu definitief van af. Ook gaat lijn B voortaan in de zomer op zaterdagen 6x per uur naar Hoek van Holland rijden om de kronkel te herstellen dat men op zondag vaker rijdt dan op zaterdag.
Bemined schreef: za 09 mar 2024, 14:19Wat is het idee achter de snelheidsborden eigenlijk? De stopborden en overwegaankondigingsborden snap ik, maar bij Alexander zag ik ook op beide sporen een groen baanvaksnelheidsbord staan richting Graskruid. Komen er weer snelheidsbeperkingen die niet via de ATB geregeld worden?
Om mezelf te beantwoorden: bij Oosterflank zag ik net snelheidsborden 55km/u staan richting Alexander, en dat is inderdaad geen ATB code.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 17:52
door Chollo
De plannen voor de nieuwe lijn 64 en 77 zien er erg goed uit. Een directe verbinding tussen wijken, ipv - stukje met de bus - 1 halte met de metro - weer een stukje bus - is een stuk klantvriendelijker, ondanks de lage frequentie. Blij dat de RET dat ook inziet.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 18:50
door HSG3 5722
jesse-cruzu schreef: di 12 mar 2024, 22:40 De aansluiting op Meijersplein is toch prima. Alleen dat men het promoot om vanuit Rotterdam Centraal eerst de metro te nemen om vervolgens over te stappen op dezelfde buslijn die notabene ook op Rotterdam Centraal komt om op de luchthaven te komen vind ik wel klantonvriendelijk. Zo zadel je reizigers op met een onnodige overstap. Grote kans dat er mensen tussen zitten met koffers. Wat ook opmerkelijk is is dat op Rotterdam Airport de bussen van lijn 33 "Overschie" als bestemming tonen wat misleidend is want deze rijden gewoon allemaal naar Rotterdam Centraal. Maar weet vrijwel zeker dat dit met opzet is gedaan om mensen de metro in te jagen.
Dit is gedaan om de reizigers binnen Overschie nog een beetje plek in de bus te geven

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 07:43
door Julius
Ik vraag me af wat ze bedoelen met “Maatwerkvoorzieningen (Buiten RET concessie) (pagina 41)”, gaan ze over naar een andere concessie?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 07:45
door Meltrain
Het betekent dat deze lijnen niet betaald worden uit het budget wat voor de concessies van de RET beschikbaar is, maar uit een ander potje.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 08:42
door Chrysa
De realtime info van de RET lijkt eruit te liggen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 10:18
door ODRAIL
Oh ... dat gebeurd de laatste tijd zo vaak bij de RET. Dit is niets nieuws.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:13
door Bemined
Ik heb het enkel in de ovinfo app, andere bronnen werken nog wel.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:16
door Milco
In de ovinfo-app betreft de storing ook andere bedrijven...

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:21
door Roeland
Volgens mij bevat dit vervoerplan een aantal mooie verbeteringen. Ook de omnummering van de tramlijnen naar 1 t/m 11 vind ik positief.
Wel komt de frequentie van de tram naar Vlaardingen (lijn 1, nu lijn 24) er bekaaid van af.
Zou het een alternatief zijn, als tram 1 voortaan 6x/uur naar Vlaardingen rijdt, en dat tram 7 daarnaast na Marconiplein 3x/uur doorrijdt naar Woudhoek?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:30
door Meltrain
Natuurlijk is dat een optie, maar dat kost weer meer trams (en personeel). ;)
Ik had zelf verwacht dat lijn 1 en 11 beide 4x/uur zouden rijden, maar ik zie nu dat de geplande frequentie (op de middagspits na) gelijk is aan de huidige frequentie.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:36
door Roeland
Ja, waarschijnlijk vanwege de samenloop met tram 7. Daarom moeten de 1 en de 7 zoveel mogelijk dezelfde frequentie hebben.

Mijn voorkeursoptie is trouwens nog steeds:
* tram 1 (nu 24) 6x/uur (of 8x) naar Vlaardingen rijden
* tram 11 (nu 21) opheffen
* bus 38 na Schiedam Centrum via de 53-route hoogfrequent naar Woudhoek laten doorrijden.
Voordelen: zowel Woudhoek als Vlaardingen gaan er qua frequentie fors op vooruit, en Woudhoek krijgt (met de 38 naar Schiedam Centrum) een veel snellere verbinding dan met de huidige tram 21.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:59
door dennistd
Wat gaan ze doen met infrastructuur die in dit nieuwe plan niet meer gebruikt wordt? Gaan ze die tramrails en bovenleiding weghalen of blijft liggen voor stremmingen?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 12:07
door Daantje
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo blij. Vanuit Noord krijg ik straks twee trams dezelfde richting op (west) en kan ik niet meer naar de stad/meent zonder onhandige omweg. Het is me niet helemaal duidelijk of tram 4 of 6 wel nog bij beurs komt. Gelukkig woon ik niet meer bij de zaagmolenstraat want daar komt helemaal geen tram meer . Net die halte bij de benthuizerstraat verbouwd.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 12:11
door Bemined
dennistd schreef: do 14 mar 2024, 11:59 Wat gaan ze doen met infrastructuur die in dit nieuwe plan niet meer gebruikt wordt? Gaan ze die tramrails en bovenleiding weghalen of blijft liggen voor stremmingen?
Ik verwacht niet dat men direct de boel gaat opbreken, maar er was sprake van dat de gemeente enkele straten opnieuw wilde inrichten en dan zal de tram verdwijnen. Ook zou het me niets verbazen dat bij de eerstvolgende vernieuwing van de kruising Vasteland de trambogen richting Willemsplein verdwijnen, dat zijn best dure kruisingen om te vernieuwen. Alleen is deze kruising volgens mij vrij recent nog vernieuwd dus zou deze nog even mee moeten kunnen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 12:21
door Roeland
Uiteindelijk was het wel de bedoeling van de MRDH om op onderhoudskosten van tramrails te besparen, door niet-gebruikte bogen enz. op termijn niet meer te handhaven.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 12:49
door tjoektjoek
Is al bekend hoe de tram over de nieuwe brug tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt geïntegreerd? Logisch zou zijn om tram 7 door te trekken naar Kralingse Zoom en daarvandaan naar Zuidplein laten vertrekken, maar deze tram gaat later naar Nieuw Kralingen rijden.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 14:58
door Julius
Daantje schreef: do 14 mar 2024, 12:07
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo blij. Vanuit Noord krijg ik straks twee trams dezelfde richting op (west) en kan ik niet meer naar de stad/meent zonder onhandige omweg. Het is me niet helemaal duidelijk of tram 4 of 6 wel nog bij beurs komt. Gelukkig woon ik niet meer bij de zaagmolenstraat want daar komt helemaal geen tram meer . Net die halte bij de benthuizerstraat verbouwd.
Lijn 4 en 6 komen niet bij Beurs, ze gaan vanaf de Hofplein rechtstreeks naar Centraal. De traject op Benthuizerstraat vervalt omdat de straat te dun is en trams moeilijk er langs kan komen. Van Hoochstratenweg is ook zo, maar na Eudokiaplein heeft het wel een baan voor zichzelf.
Roeland schreef: do 14 mar 2024, 12:21 Uiteindelijk was het wel de bedoeling van de MRDH om op onderhoudskosten van tramrails te besparen, door niet-gebruikte bogen enz. op termijn niet meer te handhaven.
Is het mogelijk om sommige trajecten te behouden? Dan kan bijvoorbeeld de toekomstige lijnen 4 en 6 via Meent rijden als er een omleiding is op de Noordsingel. Of 1, 7 en 11 via Hooidrift.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 17:06
door jesse-cruzu
Julius schreef: do 14 mar 2024, 14:58 De traject op Benthuizerstraat vervalt omdat de straat te dun is en trams moeilijk er langs kan komen
Benthuizerstraat te dun voor trams? Deze is zowat even breed als de Bergweg waar wel trams blijven rijden. Ik blijf het een kul argument vinden dat straten opeens te smal worden bevonden voor tramverkeer. Men geeft gewoon de ruimte weg aan autoverkeer.

Verder vind ik de lijnnummers veel logischer en mooi knipoogje naar de historie van sommige tramlijnen.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 17:32
door Julius
Wel een vraagje, waarom werd het lijnnummer 9 niet gebruikt?

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 17:41
door Bemined
Omdat er niet zo veel lijnen zijn? Als men 1/11 als één beschouwd (in het kaartje worden ze althans met één lijn getekend) heb je 8 lijnen. Vroeger, toen er veel meer lijnen waren, had je uiteraard wel gewoon een 9.

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Geplaatst: do 14 mar 2024, 21:38
door Meltrain
Lijn 4 en 6 kun je eigenlijk ook als één lijn beschouwen, dus dan zou 14 een logischer lijnnummer zijn voor de tak naar Kleiweg. Maar ik snap best dat om historische redenen voor het lijnnummer 6 is gekozen.