Pagina 57 van 471

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 07 nov 2015, 14:50
door MetroRET
Snap eigenlijk het principe niet van dat een lijn ineens in een gebroken rit moet/gaat rijden. T is niet voor niets 1 lijn onder 1 en dezelfde lijnnummer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 07 nov 2015, 15:56
door OmniLezer
Misschien is dit omdat veel mensen altijd van lijn 105 naar 84 overstappen of andersom. Zo ook met lijn 101/103 en 84

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 07 nov 2015, 16:48
door Meltrain
Ga er maar vanuit dat het met omlopen en dienstroosters te maken heeft.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 07 nov 2015, 20:05
door Daniel
Eerder omlopen dan, een chauffeur kan immers gewoon overstappen op die andere bus :wink: Maar wat de oorzaak ook is: als je die verbinding zo vaak niet doorgaand kunt rijden moet je gewoon beide lijndelen een ander nummer geven, dat maakt het een stuk duidelijker.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 08 nov 2015, 21:50
door dylanwild94
De rit is inderdaad gebroken maar de omloop niet. :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 14 nov 2015, 14:31
door Meltrain
Ik kwam er gisteren pas achter dat reeds per 1 oktober Type T buiten dienst is. :o :oops:
Officieel hebben ze alleen geen toelating meer voor de tunnels, maar effectief zijn ze dus buiten dienst, aangezien ze dan nog uitsluitend 's avonds op lijn A dienst kunnen doen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 14 nov 2015, 21:12
door ArrivaBas
Nu heb ik er geen foto's van :(

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 nov 2015, 07:05
door Hendrik
Op de DRIM's van de RET staat momenteel het volgende (tekst kan iets afwijken):
De voertuigen van de RET staan vandaag om 12.00 uur één minuut stil uit respect voor de slachtoffers van de terreuraanslagen in Parijs van afgelopen vrijdag.

Edit: Dit berichtje staat op de website:
De RET staat 1 minuut stil
De RET staat maandag 16 november om 12.00 uur 1 minuut stil bij de terreuraanslagen in Parijs.

De gemeente Rotterdam heeft onze medewerking gevraagd om op maandag 16 november om 12.00 uur 1 minuut stil te kunnen staan bij de slachtoffers van de terreuraanslagen in Parijs.

Net als de andere openbaarvervoerbedrijven werken we daar graag aan mee. Daarom staan onze voertuigen 1 minuut stil en hangen de vlaggen op de vestigingen halfstok van zonsopgang tot zonsondergang.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 nov 2015, 13:48
door Michael
De RET heeft het trouwens voor elkaar gekregen om om 12:00 tijdens de minuut stilte een tweet te posten met informatie over een omleiding op 19 November. Niet erg handig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 nov 2015, 17:14
door BusFreakRotterdam
Van een groot aantal buslijnen van de RET staan de eerste dagen van de nieuwe dienstregeling online.

Lijn 283 gaat in de ochtend van van 5 terug naar 3 ritten. De middagritten worden allemaal 45 minuten
met een vaste begin en eindtijd afgerond op hele minuten.

Verder in de dienstregeling gezien dat er op de rotonde bij de Volkswagendealer op Rotterdam-Zuid een nieuwe halte komt,
halte "Driemanssteeweg" voor de lijnen 82,183 en 283.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 18 nov 2015, 15:02
door BusFreakRotterdam
Even verder gespit door de RET dienstregeling vallen de volgende dingen op;

Lijn 57 - Vlaardingen: vervalt de eerste rit en de laatste rit gaat maar tot Dillenburgplein

Lijn 67 - Pendrecht: verdere versobering in de avonduren gaat door, laatste rit naar Pendrecht vertrekt even na 21:30 uur
vanaf het Zuidplein. Hierdoor wordt Pendrecht alleen nog door lijn 68 bediend met 2 haltes op de Slinge
nl. Slingedael + Plein 1953.

Lijn 602 - Buurtbus Albrandswaard: krijgt in de middgspits 3 extra korte ritten over de Overhoeken; betreft slechts 2 haltes!
Laatste rit van Portland gaat niet verder dan Rhoon Metro, dan een ultra korte rit en de laatste rit Overhoeken
eindigt in Poortugaal. Verder vervallen de 2 keer 10 minuten pauze in Ghijseland. En op zaterdagen gaan alle
ritten door naar Portland en is de dienstregeling eerder klaar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 21 nov 2015, 09:19
door mb90
Hier staat een overzicht met alle wijzigingen. Over lijn 602 wordt alleen niets gezegd, terwijl de dienstregeling wel aangepast wordt.

http://www.ret.nl/dienstregeling2016

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 21 nov 2015, 10:42
door 010jongen
Op de ABC lijnen gaan ze op zaterdag vaker en met langere metro'staat rijden. Ik neem aan alleen dat laatste dan? Of gaan ze elke 7.5 minuut per lijn rijden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 21 nov 2015, 12:57
door MetroRET
Als een 7,5" al niet haalbaar is in de spits, laat staan op een zaterdag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 08:46
door ArrivaBas
Gisteren reden er 2 metro's (A en B) op 1 station achter elkaar. Dan bedoel ik dat de eerste (Lijn A) bij Oosterflank was en die daarna bij Prinsenlaan (Lijn B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 08:53
door MetroRET
Inprincipe rijden lijn A en lijn B een ongelijke onderlinge interval (dit komt door lijn C in het centrum).

4/6" bij een 10-minutendienst.
5/10" bij een 15-minutendienst.

Hierbij heeft lijn A in de meeste gevallen de langste interval. Behalve richting Sdm tijdens de 10-minutendienst.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 10:49
door 010jongen
In de praktijk komt er vaak niks terecht van die 4/6 interval. Eerder een 2/8 interval. Merk het ook vaak op Beurs waardoor de capaciteit eigenlijk niet altijd even optimaal benut wordt.

Een iets langere keertijd op Binnenhof zou misschien wat meer lucht kunnen geven. Nu is het vaak zo dat de bestuurder hooguit een minuut heeft om even om te lopen. Dit is zeker tijdens de spitsuren het geval waardoor de metro al gauw 1 tot 3 minuten later vertrekt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 10:53
door 010jongen
MetroRET schreef:Als een 7,5" al niet haalbaar is in de spits, laat staan op een zaterdag.
Wel grappig dat ze het dan toch over vaker rijden hebben. Misschien bedoelen ze vaker een langere metro :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 11:01
door MetroRET
T is ook planmatig in de Drgl opgenomen dat er met verlengde eenheden wordt gereden op ABC tijdens de Zaterdagsdienst.

Opmerkelijk dat er niks over de zondagsdienst wordt gezegd, waar nu ook planmatig verlengde eenheden worden ingezet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 12:09
door ODRAIL
010jongen schreef:Een iets langere keertijd op Binnenhof zou misschien wat meer lucht kunnen geven. Nu is het vaak zo dat de bestuurder hooguit een minuut heeft om even om te lopen. Dit is zeker tijdens de spitsuren het geval waardoor de metro al gauw 1 tot 3 minuten later vertrekt.
Op Nesselande zijn de keertijden ruim genoeg. Maar deze worden vaak ook niet gehaald door de vertragingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 13:45
door JWM
Hoe komt het dat er zoveel vertraging is op de ABC? Dat wordt nog wat als de Hoekselijn er ook aan gehangen wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 14:59
door 010jongen
Met de hoekse lijn erbij wordt het denk ik nog lastiger om de regelmaat erin te houden in het centrum. Zou metrostation Beurs de extra drukte aan kunnen? Met name het perron richting het oosten van de stad kan nu al tijdens de spitsuren wat extra ruimte gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 19:57
door Bemined
Ik ben op zich wel benieuwd naar de oorzaak van vertragingen anders dan verstoringen waarbij er infrastructuur niet beschikbaar is. De metro zou namelijk in theorie nauwelijks invloed van buiten moeten hebben, ritten zijn conflictvrij ingepland, en op overwegen kent de metro prioriteit en komt het onder normale omstandigheden niet voor dat er gewacht moet worden op een verkeerslicht. De enige factoren die dus invloed zouden kunnen hebben zijn te laat beginnen met de rit, te langzaam rijden of te lang halteren.

De rijtijden zijn de laatste jaren overigens ook al omhoog gegaan. Waar je in 2001 nog in 31 minuten van De Tochten naar Marconiplein reed in de spits, doe je daar nu 32 minuten en 30 seconden over. En in de daluren zijn de rijtijden nu gelijk aan in de spits, waar je vroeger in 29 minuten en 30 seconden van De Tochten naar Marconiplein kon in de avond is dat nu 3 minuten langer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 22 nov 2015, 23:58
door JWM
Ik denk niet dat dat laatste een eerlijke vergelijking is, want na 2001 zijn de ritten De Tochten - Marconiplein doorgetrokken naar Nesselande en Schiedam. Het is maar net op welk trajectdeel de marges worden neergelegd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 16:49
door Bemined
Die marges moeten juist gelijkmatig verdeeld zijn, omdat de metro strenge punctualiteitseisen kent. Bij tram en bus wordt met tijdhaltes gewerkt omdat je vanwege verkeerslichten en haltes waar geen passagiers willen in- en uitstappen nooit per halte exact de dienstregeling kan vaststellen. De metro stopt echter op elk station en kent geen verkeerslichten waar mogelijk gewacht moet worden, dus in principe is elke halte een tijdhalte.