Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » Do 26 Nov 2015, 22:11

Dan moet je sneller lopen. De metro is een snel vervoersmiddel, maar als ze op iedereen moeten wachten kom je alsnog met twintig minuten vertraging in Nesselande.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Do 26 Nov 2015, 22:23

Gelukkig gaat het in 9 van de 10 gevallen wel goed hoor. Maar er zijn uitzonderingen zoals die van gisteren.

En in de avondspits moet ik meestal in de metro vragen of ik mag zitten. En dit gaat gelukkig een stuk beter dan een aantal jaren geleden (hierbij doel ik op de (positieve) reacties die ik krijg).

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor JWM » Vr 27 Nov 2015, 10:32

KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).

Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Vr 27 Nov 2015, 21:15

JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).

Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?

In theorie klop het JWM. Volgens een officiële lezing van de RET zelf moet er tussen de drietoon en het sluiten van de deuren vijf seconden zitten. Maar in de praktijk zijn dit er 0 seconden. En probeer dan de deur maar eens te blokkeren.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2290
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 27 Nov 2015, 21:18

Ligt het aan mijn of gaat de wereld wel erg snel in jou ogen. Er zitten hooguit 3 seconde tussen de sluittoon en het daadwerkelijk dicht zijn van de deuren.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Vr 27 Nov 2015, 21:21

Vergis je niet maar ik heb er soms echt geen tijd tussen de drietoon het sluiten van de deuren gezien. En dat is dus 0 seconden.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor JWM » Vr 27 Nov 2015, 21:34

Nou, gewoon werken aan je reactiesnelheid en het probleem is opgelost :P

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Vr 27 Nov 2015, 21:39

Dat doe ik al :wink: . Maar ik ben helaas niet de enige passagier die in de spits met de metro mee wil.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2290
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 27 Nov 2015, 21:41

KM46 schreef:Vergis je niet maar ik heb er soms echt geen tijd tussen de drietoon het sluiten van de deuren gezien. En dat is dus 0 seconden.
Dat zou dus betekenen dat de deuren al dicht zijn vóór de sluittoon.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Vr 27 Nov 2015, 21:43

Dat gebeurd weleens ja. En de laatste tijd vaak.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Vr 27 Nov 2015, 21:51

Bij de (R)SG3-rijtuigen beginnen de deuren al te sluiten tijdens (dus niet pas na afloop van) het drietonige signaal. Misschien bedoel je dat? Maar dan nog heb ik nog niet meegemaakt dat bestuurders je onvoldoende tijd geven voor instappen.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Vr 27 Nov 2015, 22:01

Dit bedoel ik ja.

En volgens de officiële lezing van de RET moet er tussen de sluittoon en het begin van het sluiten van de deuren vijf seconden zitten. Maar ja dat gebeurd helaas niet.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Vr 27 Nov 2015, 22:13

Hoe kom je aan die 'officiële lezing'? Nooit gehoord of gezien namelijk.

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Thom69 » Vr 27 Nov 2015, 22:33

Voor zover ik me kan herinneren beginnen de deuren te sluiten bij de derde toon van het signaal (hoog-laag-hoog, bij de tweede hoog), in elk geval bij de nieuwe metro's. Ik merk dat soms het signaal niet overeenkomt met het sluiten van de deuren, maar dat is eigenlijk altijd als er het een en ander misgaat bij de haltering (bijvoorbeeld een deurstoring of een reiziger tussen de deuren). Dat de deuren bij een haltering sluiten voordat het sluitsignaal begonnen is, heb ik nooit zien gebeuren.

En, als het echt wel eens gebeurt dat je recht voor een deur staat te wachten en dat terwijl er reizigers instappen de deuren sluiten (met of zonder sluittoon), dan zou ik dat toch echt even aangeven bij de RET en/of de metropoolregio.
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Zo 29 Nov 2015, 20:30

Hendrik schreef:Hoe kom je aan die 'officiële lezing'? Nooit gehoord of gezien namelijk.

Met de 'officiële lezing' bedoel ik het antwoordt van de RET klantenservice over deze kwestie. Vlak nadat de nieuwe (R)SG3 stellen in dienst kwamen heb ik al eens tussen de deuren gezeten en heb hier toen een aantal vragen over gesteld.

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Zo 29 Nov 2015, 20:31

Thom69 schreef:En, als het echt wel eens gebeurt dat je recht voor een deur staat te wachten en dat terwijl er reizigers instappen de deuren sluiten (met of zonder sluittoon), dan zou ik dat toch echt even aangeven bij de RET en/of de metropoolregio.

Dat ben ik binnenkort wel van plan ja.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Ma 30 Nov 2015, 07:41

JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).

Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?


Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.
Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.
Vooral als je weet dat je aansluitingen tegelijk eens per half uur vertrekken.

Deel je ervaringen als ik niet de enige ben.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Ma 30 Nov 2015, 07:41

Mijn moeder heeft hypervetilatie. Hoe moet ik dit gaan uitleggen aan haar?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Ma 30 Nov 2015, 08:35

OmniLezer schreef:Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.

Gelukkig gebeurt dit alleen in een nare droom... :P :P

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » Ma 30 Nov 2015, 09:40

OmniLezer schreef: En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.

Dat vergrendelen gebeurt altijd: je wilt immers niet dat halverwege de rit ineens de deuren opengaan. (A)

OmniLezer schreef:Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.

Dat heeft weinig met claustrofobie te maken, maar ik erger me er ook wel aan als een voertuig niet meteen vertrekt en "nutteloos" stilstaat.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Michael » Ma 30 Nov 2015, 13:49

OmniLezer schreef:
JWM schreef:
KM46 schreef:Nee zo moeilijk is het niet. Maar bij (zeer) grote drukte wordt er vaak niet op de laatste twee of drie instappers gewacht. En dan spreek ik nog niet over instappers die voordringen :? (wat gelukkig niet zo vaak voorkomt).

Er wordt toch nog altijd eerst een drietoon ten gehore gebracht alvorens de deuren daadwerkelijk sluiten? Op dat moment ben je toch wel in staat om op z'n minst de deur te blokkeren?


Dat gebeurt bij de SG3'tjes niet meer. Die sluit gewoon uit zichzelf en na 30 seconden hoor je een sluitsignaal. En dan vergrendelen ze ook nog.
Dat kreeg ik bij Schenkel en Capelsebrug. Bij KralingseZoom heb ik dit ook vaak.
Bij Schenkel stond ik in de metro en toen blokkeerde de deur en vertrokken we pas na 2 minuten ofzo.
Ik weet niet of ik een lichte vorm van claustrofobie heb, maar ik ergerde me wel erg aan.
Vooral als je weet dat je aansluitingen tegelijk eens per half uur vertrekken.

Deel je ervaringen als ik niet de enige ben.


Bij alle metro's (behalve Type T maar dat is niet meer in dienst.) sluiten de deuren automatisch na een tijdje (voorheen was dat altijd 30 seconden, nu nog steeds als ik de berichten lees) maar dan kan je ze nog wel openen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Ma 30 Nov 2015, 14:05

Volgens mij kan de bestuurder bepalen of ze na enige tijd automatisch sluiten. Maar inderdaad: dan kun je ze gewoon nog openen. Net zoals bij bijv. SLT.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Michael » Ma 30 Nov 2015, 14:14

Klopt. Als de bestuurder de deuren zo vrijgeeft dat passagiers zelf de deur moeten openen sluiten de deuren automatisch. Als de bestuurder de deuren allemaal tegelijk open laat gaan (wat op Rotterdam Centraal gebeurd bij lijn D) blijven ze open staan en sluiten ze niet automatisch.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Ma 30 Nov 2015, 14:25

Dat heeft weinig met claustrofobie te maken, maar ik erger me er ook wel aan als een voertuig niet meteen vertrekt en "nutteloos" stilstaat.


Om een lange quote kort te maken; we stonden toen ook nog een minuut of twee stil op het station. Daar ergerde me ik dus aan. En dan kunnen de deuren niet openen omdat ze vergrendeld zijn zonder sluitsignaal.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Di 01 Dec 2015, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 942
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Ma 30 Nov 2015, 14:26

JWM schreef:Nou, gewoon werken aan je reactiesnelheid en het probleem is opgelost :P


Welk reactievermogen. Die deuren gaan gewoon halverwege dat signaal dicht. Ik zit elke dag in zo'n SG3 en daar heb je dat iets te vaak. Dus die 0 seconden klopt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten