Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor 010jongen » Zo 17 Apr 2016, 14:03

Nooit geweten dat er een busverbinding was tussen Alexander en Pijnacker. Misschien had een halte in het zuidelijke deel van Ommoord net wat meer extra reizigers getrokken. En uiteraard ook de hierboven genoemde routevoering via het lage bergse bos, al sla je daarmee wel een groot deel van Hilligersberg over.

Vanuit Ommoord ben ik echt meer dan een uur onderweg naar Den Haag. Ik denk dat een versnelde lijn 35 best reëel is en de verbinding met randstadrail wat aantrekkelijker maakt.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Zo 17 Apr 2016, 14:23

Het klinkt misschien onlogisch, maar Ommoord - Den Haag is het snelste via Gouda, dan kan het binnen 50 minuten (Binnenhof - Den Haag Centraal). Als je die tijd met bus+RandstadRail wil verbeteren moet je een bus hebben die in circa 20 minuten van Ommoord naar Rodenrijs kan rijden, ik vraag me af of dat gaat lukken. Dan zou het echt een sneldienst moeten worden, en ik betwijfel of de vervoersvraag daarvoor groot genoeg is. Je zult voor een succesvolle lijn ook een redelijke frequentie moeten hebben, anders kiezen mensen alsnog voor de langzame lijn.

busfanNL
Berichten: 816
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor busfanNL » Zo 17 Apr 2016, 21:53

Afbeelding
Deze oude RET 310 van stichting RoMeO kwam ik tegen op Zuidplein. Ik heb geen idee wat hij op het Zuidplein deed. De foto is snel gemaakt met mijn S4 mini dus wat mindere kwaliteit.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 17 Apr 2016, 22:19

Bus moest laatst naar de keuring. Misschien een tussenstop gemaakt op Zuidplein.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor 010jongen » Ma 18 Apr 2016, 07:27

Nostalgie :)
In Utrecht stonden er laatst ook een paar bij het centraal station (GVU).

In het vervoersplan voor 2017 staat trouwens dat de Bob bus naar Brielle via Heenvliet en Geervliet gaat rijden. Nu vraag ik mezelf af waarom er überhaupt een Bob-bus naar Brielle is gekomen en niet bijvoorbeeld naar Hellevoetsluis?. Ik hoor altijd wel dat er veel vraag naar is of dat mensen niet in Rotterdam gaan stappen omdat men anders pas de eerste bus van 8 uur kan nemen op Spijkenisse Centrum.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2304
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 18 Apr 2016, 16:26

Gaat de B18 dan nog wel langs Rozenburg?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 954
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Wo 20 Apr 2016, 08:56

Het viel me al op dat die Citaro's van de RET niet gemaakt zijn voor de snelweg. Ik had 'm net met lijn 283. Op de A15 en (busbaan)A16 zong die bus de hele toonladder. Dat waren volgens mij zoveel toeren dat het niet meer gezond klonk om sneller te rijden en terug naar de 60 te gaan. Volgens mij hebben die bussen geen 5e versnelling. Als staat dat op de site van Mercedes-Benz, maar ik denk dat ze gewoon een goedkope ZF 4 hebben genomen.
Voertuignummer 202 trouwens.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 900
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor nvdw » Wo 20 Apr 2016, 11:21

RET-Citaro's hebben een vierversnellingsbak van Voith. Waarschijnlijk met korte eindoverbrenging voor snellere acceleratie ivm stadsgebruik, dan loeit zo'n bus wel 1.800 toeren op de snelweg (net als een ouwe Ambassador).

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 954
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Wo 20 Apr 2016, 17:22

nvdw schreef:RET-Citaro's hebben een vierversnellingsbak van Voith. Waarschijnlijk met korte eindoverbrenging voor snellere acceleratie ivm stadsgebruik, dan loeit zo'n bus wel 1.800 toeren op de snelweg (net als een ouwe Ambassador).


I've noticed but die dingen klinken als een ZF bij de eerste twee versnellingen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

arjano1978
Berichten: 51
Lid geworden op: Wo 06 Aug 2014, 10:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor arjano1978 » Wo 20 Apr 2016, 17:46

Ik denk dat de RET het nooit hadden verwacht dat ze ooit op de streek zullen rijden rond Rotterdam. En dat ze puur voor de stad is besteld de versnellingsbakken. Weet iemand al wanneer er nieuwe bussen komen ter vervanging van de MAN's en de eerste serie Citaro's?

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Wo 20 Apr 2016, 18:06

Niet op korte termijn denk ik, want de RET gaat tweedehands bussen kopen/huren voor het vervangende vervoer voor de Hoekse Lijn in 2017. Lijkt me niet dat ze dat doen omdat ze op korte termijn eigen materieel in overschot hebben.

Ofyles2
Berichten: 53
Lid geworden op: Za 30 Aug 2008, 13:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Ofyles2 » Wo 20 Apr 2016, 18:26

OmniLezer schreef:Het viel me al op dat die Citaro's van de RET niet gemaakt zijn voor de snelweg. Ik had 'm net met lijn 283. Op de A15 en (busbaan)A16 zong die bus de hele toonladder. Dat waren volgens mij zoveel toeren dat het niet meer gezond klonk om sneller te rijden en terug naar de 60 te gaan. Volgens mij hebben die bussen geen 5e versnelling. Als staat dat op de site van Mercedes-Benz, maar ik denk dat ze gewoon een goedkope ZF 4 hebben genomen.
Voertuignummer 202 trouwens.


Ik denk dat ZF alleen maar 6-autoversnellingsbakken levert voor stadsbussen.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 954
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Wo 20 Apr 2016, 19:41

arjano1978 schreef:Ik denk dat de RET het nooit hadden verwacht dat ze ooit op de streek zullen rijden rond Rotterdam. En dat ze puur voor de stad is besteld de versnellingsbakken. Weet iemand al wanneer er nieuwe bussen komen ter vervanging van de MAN's en de eerste serie Citaro's?


En bus kan 12 jaar mee en dat is ook het maximum van een concessie. Dus ik denk dat de eerste serie Citaro´s er in 2018 uit gaan en de tweede serie en de MAN-netjes in 2020.
(200-serie is vanaf 2006 en 300-serie vanaf 2008 met de MAN.)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hainje » Wo 20 Apr 2016, 20:21

Een bus kan wel langer mee dan 12 jaar, maar dan zijn de leasetermijnen afgelopen en economisch afgeschreven. Dat is heel wat anders. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2381
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Ook Rotterdamse vervoerder RET wil spuugkits inzetten

Berichtdoor Mr-W » Wo 20 Apr 2016, 21:27

De Rotterdamse vervoerder RET gaat ook spuugkits inzetten waarmee het DNA verzameld kan worden van een persoon die een OV-medewerker bespuugd. De vervoerder hoopt dat hiermee het hoge aantal spuugincidenten tegengegaan kan worden. Enkele weken geleden veroordeelde de politierechter voor het eerst een man, die met behulp van de spuugkits – die vervoerder GVB nu als proef gebruikt – werd opgespoord. “De rechter erkent dus de bewijslast via de spuugkit”, aldus RET-directeur Pedro Peters.
De vervoerder wil de kits vanaf mei gaan invoeren. RET wil wachten op de resultaten van de proef die momenteel nog draait bij de GVB. Maar RET gaat de spuugkits sowieso inzetten, wat de resultaten van de proef van GVB ook zijn. “We wachten op de GVB zodat we de spuugkits succesvol kunnen invoeren”, vertelt woordvoerster Eline Klooster van de RET.
OVpro.nl

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor JWM » Do 21 Apr 2016, 01:01

Ik lees dat er in het Rotterdamse weer stemmen opgaan voor een nachtmetro. Rotterdam heeft daar op zich het netwerk wel voor en het zal een impuls zijn voor de nachtelijke economie. Het kan bijvoorbeeld door op vr-za en za-zo elke 20 minuten met een rit op lijn B (Nesselande - Maassluis) en op Lijn DE (Den Haag - Spijkenisse) die tegelijk op Beurs zijn en daar vijf minuten blijven staan voor snelle overstappen in alle richtingen. Ik zou het wel een proef van twee jaar waard vinden.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Daantje » Zo 24 Apr 2016, 19:36

Een nachtmetro kost klauwen vol met geld omdat alle ondergrondse stations waar gestopt wordt minstens door twee mensen bemand moeten zijn 's nachts. Ik vraag me af of je dat rendabel gaat krijgen.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MarkNL » Zo 24 Apr 2016, 19:38

Je zou op enkele stations kunnen stoppen en niet allen. Nadeel is wel dat een nachtmetro nooit volledig het netwerk van bobbussen kan vervangen. Ook komt de bobbus in sommige gevallen dichter bij de mensen thuis dan de metro.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 954
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » Zo 24 Apr 2016, 20:35

MarkNL schreef:Je zou op enkele stations kunnen stoppen en niet allen. Nadeel is wel dat een nachtmetro nooit volledig het netwerk van bobbussen kan vervangen. Ook komt de bobbus in sommige gevallen dichter bij de mensen thuis dan de metro.


In sommige of in alle gevallen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

KM46
Berichten: 8078
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Zo 24 Apr 2016, 20:39

In bijna alle gevallen. Omdat sommige bobbussen niet in de nacht zaterdag/zondag rijden.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Zo 24 Apr 2016, 21:28

Op veel verbindingen is een metro ook amper sneller. Beurs - Oosterflank is per metro 15 minuten, per bobbus 21 minuten. Soms is de bobbus zelfs sneller, van Rotterdam Centraal naar Nesselande haal je (met overstap op Beurs) per metro niet in de 32 minuten dat de bus er over doet. En dan heeft die bus voor veel mensen ook nog een halte dichterbij huis.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor JWM » Zo 24 Apr 2016, 21:30

Daantje schreef:Een nachtmetro kost klauwen vol met geld omdat alle ondergrondse stations waar gestopt wordt minstens door twee mensen bemand moeten zijn 's nachts. Ik vraag me af of je dat rendabel gaat krijgen.

Rendabel. Als dat een maatstaf is kan je het hele OV wel opdoeken.

Natuurlijk kost personeel op ondergrondse stations geld, maar een bus heeft ook een bestuurder nodig.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Daantje » Zo 24 Apr 2016, 22:18

Een metro rijdt natuurlijk ook niet zonder bestuurder. Je kan er voor kiezen om niet alle stations te bedienen maar dat maakt het natuurlijk wel weer minder aantrekkelijk omdat reizigers dan ook weer verder moeten lopen van/naar hun bestemming. Als je dan heel ver moet lopen/fietsen naar de metro pak je misschien net zo makkelijk gelijk een taxi of een ander alternatief.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Zo 24 Apr 2016, 22:41

JWM schreef:Natuurlijk kost personeel op ondergrondse stations geld, maar een bus heeft ook een bestuurder nodig.

Maar dan ga je er vanuit dat de metro in plaats van de bus zou komen. Ik vermoed echter niet dat zoiets haalbaar is, zeker als er maar een beperkt aantal stations open zou gaan moet je die bussen ook gewoon behouden wil je hetzelfde bereik hebben als nu. Je zou misschien hooguit een aantal lijnen kunnen inkorten door ze niet meer naar Rotterdam Centraal te laten rijden maar bij het eerste beste metrostation te laten beginnen. Maar waarschijnlijk kost de metro dan alsnog meer personeel dan je wint aan minder bussen.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor 010jongen » Zo 24 Apr 2016, 23:23

Richting Spijkenisse zie ik een nachtmetro nog wel rendabel zijn. De bussen van B8 kan je dan mooi inzetten op een buslijn naar Hellevoetsluis bijvoorbeeld.

Ik zie liever gewoon wat extra late metro's in alle windrichtingen rijden. Met bijvoorbeeld om 01.00 nog een laatste rit. Hierdoor kan een aantal bobbuslijnen wat later starten.

B1 bijvoorbeeld brengt mij in 10 minuten vanaf het centrum naar Ommoord. Kan de metro never nooit aan tippen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten