Pagina 81 van 472

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 18:40
door jesse-cruzu
dylanwild94 schreef:Voor die groep is de 126 en goed alternatief.
Met de huidige frequentie is dat niet bepaald aantrekkelijk meer te noemen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 20:04
door OmniLezer
Ik denk dat de snellijnen wel 4x per uur gaat rijden tijdens de spits uren. Zo ook met lijn 226 en 126. Of lijn 126 gaat dan elke periode 2x per uur rijden.
De gebiedsonsluitende lijn gaat volgens mij standaard 2x per uur rijden. Het zou wel beter zijn als die laatste in de avond dat 4x per uur gaat rijden.
Hoeveel materieel hebben ze hier voor klaar staan, want dit gaat een zeer grote klus worden.

Het ergste is dat het een herhaling van 1985 wordt; tussen Ommoord/Zevenkamp en Centraal Station 2 bussen achter elkaar in per rit met een frequentie van 12 tot 20x per uur.

Waarschijnlijk wordt dit een zeer 1-2'tje met bus en metro tussen Vlaardingen en Schiedam, want ik zie dat bus 56 ook als alternatief is aan gegeven. Lijn A en B rijden vast door naar Hoogvliet tenzij er een opstel terrein is bij Vijfsluizen, maar die is er niet. Daarom wordt de oude verbinding van Nesselande/Ommoord weer in het leven geroepen met lijn 56 die standaard ook 8x per uur tussen vlaardingen west rijdt en Vijfsluizen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:31
door Meltrain
Als ik het goed onthouden heb, zijn de frequenties (ongeveer) als volgt:
-De snellijnen rijden 4 tot 8 x per uur.
-De ontsluitende lijn rijdt 2 tot 4 x per uur
-Lijn 126 en 226 behouden hun huidige freuenties
-Lijn A of B wordt verlengd naar Vijfsluizen of Pernis (lees daarvoor ook de eerdere berichten in dit topic)
-Lijn 56 krijgt een frequentieverhoging tussen Vlaardingen West en Vijfsluizen en behoudt de huidige frequenties op de rest van het traject

Er zijn hiervoor inderdaad extra bussen nodig en de RET is nu in gesprek met dealers om bussen te leasen.
De benodigde extra metro's komen gewoon uit de 5700 serie.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:37
door MetroRET
Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis. Ik hoop dan toch stiekem dat men het zou kunnen verlengen naar Hoogvliet.
Met een paar creatieve oplossingen zou het stukje Hoogvliet-Tussenwater wel met 24 metro's per uur bereken kunnen worden. Dat zal in ieder geval niet de 1e keer zijn op dat baanvak. Dan hebben de reizigers van metrolijn C eindelijk eens een (tijdelijk, tot structurele) oplossing voor de volle metro's in de spits tussen Schiedam en Spijkenisse.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:40
door JWM
Wellicht wordt het na de ombouw van de Hoekselijn wel wat rustiger omdat reizigers die nu bijvoorbeeld naar Vijfsluizen gaan op een station in Vlaardingen de metro kunnen nemen. Zelfde verhaal voor Schiedam Nieuwland wat reizigers kan wegtrekken bij Parkweg. Zeker als de Hoekselijn (in de spits) dubbel zoveel metro's krijgt zal daar wel wat gaan schuiven.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:42
door MetroRET
Ik denk eerder pas nadat de ombouwperiode is afgerond.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:42
door Meltrain
MetroRET schreef:Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis.
Ik zie op het sporenplan na Vijfsluizen wel overloopwissels liggen.
Maar er zal dan zeker te Pernis gekeerd worden omdat daar de metro al voor het station van spoor kan wisselen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:43
door JWM
MetroRET schreef:Ik denk eerder pas nadat de ombouwperiode is afgerond.
Dat bedoelde ik ook, was mijn post nog ff aan het bijschaven :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:46
door MetroRET
Meltrain schreef:
MetroRET schreef:Vijfsluizen zou al niet kunnen, ivm het gebrek aan een overloopwissel, dus dan wordt het automatisch al naar Pernis.
Ik zie op het sporenplan na Vijfsluizen wel overloopwissels liggen.
Maar er zal dan zeker te Pernis gekeerd worden omdat daar de metro al voor het station van spoor kan wisselen?
Dat bedoelde ik ook... Maar ja... dan is het nog maar 1 stationnetje naar de "beschaving". Dus dan hoop je dat men het dan ook maar daar naartoe verlengd, tbv verlichting van de huidige dienstuitvoering.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:52
door JWM
Zeg, van Hoogvliet naar Beurs is de route over Schiedam toch even snel in vergelijking met Slinge? Waarom rijden ze over Slinge in de spits met turbofrequenties en over Schiedam niet, zou dat niet gewoon wat meer in evenwicht gebracht kunnen worden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:55
door MetroRET
Daarom juist.... Dat is destijds (2006) gedaan, omdat men op de Calandlijn destijds 11 rijtuigen kwijtraakte aan RandstadRail. Om toch de gewenste frequentie te laten rijden, is de Erasmuslijn vaker gaan rijden in de spits. Echter... dit is daarna nooit meer veranderd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 10:25
door Bemined
Inderdaad, de frequentie vanuit Spijkenisse is eigenlijk altijd om de ongeveer 3 minuten geweest. Vroeger (voor de Beneluxlijn) gingen die allemaal via Zuidplein, later werd het om en om (7 minuten per lijn) en dat is later dus aangepast naar 3/7 minuut via Zuidplein en 10 minuut via Schiedam. Ik zie dat zo snel niet meer veranderen, ten eerste is het een logistiek probleem doordat er te weinig sneltrammaterieel is waardoor lijn C met metromaterieel moet rijden, wat lastig is als men alternerende bestemmingen kent (vroeg of laat sta je dan met een 5300 op Capelsebrug richting Nesselande). Ten tweede worden de beoogde frequenties op de Hoekse Lijn lastig als er meer metro's van Schiedam naar Spijkenisse gaan rijden, dan kan men geen spitsritten naar Vlaardingen meer aanbieden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 10:35
door dylanwild94
jesse-cruzu schreef:
dylanwild94 schreef:Voor die groep is de 126 en goed alternatief.
Met de huidige frequentie is dat niet bepaald aantrekkelijk meer te noemen.
andere optie is om niet alle ritten door te laten gaan naar vijfsluizen op lijn 56. Want na de ombouw lijkt het me niet meer nodig om met 2 bussen achterelkaar naar vijfsluizen te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 13:32
door BusFreakRotterdam
@dylan94, die 2 bussen achter elkaar naar Vijfsluizen hebben 2 verschillende bestemmingen, 1 vanaf Vlaardingen via Vijfsluizen naar Holy en 1 van Holy via Vijfsluizen naar Vlaardingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 17:57
door JWM
Bemined schreef:Inderdaad, de frequentie vanuit Spijkenisse is eigenlijk altijd om de ongeveer 3 minuten geweest. Vroeger (voor de Beneluxlijn) gingen die allemaal via Zuidplein, later werd het om en om (7 minuten per lijn) en dat is later dus aangepast naar 3/7 minuut via Zuidplein en 10 minuut via Schiedam. Ik zie dat zo snel niet meer veranderen, ten eerste is het een logistiek probleem doordat er te weinig sneltrammaterieel is waardoor lijn C met metromaterieel moet rijden, wat lastig is als men alternerende bestemmingen kent (vroeg of laat sta je dan met een 5300 op Capelsebrug richting Nesselande). Ten tweede worden de beoogde frequenties op de Hoekse Lijn lastig als er meer metro's van Schiedam naar Spijkenisse gaan rijden, dan kan men geen spitsritten naar Vlaardingen meer aanbieden.
Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft. Of je zou naar een model toe moeten waarbij de vaste lijnvoering weer wordt losgelaten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:18
door Meltrain
JWM schreef: Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft.
Nee, maar dat gebeurt toch ook niet? :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:25
door Natorious
Meltrain schreef:
JWM schreef: Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden? Je maakt mij bijvoorbeeld niet wijs dat er op de Hoekselijn in de ochtendspits 12x/u nodig is en in de middagspits maar de helft.
Nee, maar dat gebeurt toch ook niet? :?
Volgens mij staat op de website van de Hoekse Lijn dat Lijn A alleen in de ochtendspits doorgaat tot Vlaardingen West.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:26
door JWM
http://hoekselijn.mrdh.nl/dienstregeling

in de ochtendspits dus elke 5 minuten tot Vlaardingen west en in de middagspits dus geen versterking.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:32
door Bemined
De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
JWM schreef:Zou Rotterdam niet gewoon het 'Amsterdamse model' moeten overnemen door op elke lijn in de spits 8x/u te rijden?
Daar is weinig 'Amsterdams' aan, en volgens mij wil men er daar juist van afstappen omdat de nieuwe tunnelveiligheidseisen geen 24 treinen per uur meer toelaten zonder aanvullende maatregelen, en ze de metrolijnen ook wilde ontvlechten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:41
door Natorious
Nou, de RET zegt weer wat anders :')

http://www.ret.nl/reizen-met-ret/dienst ... -lijn.html

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 18:48
door JWM
Bemined schreef:De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
Maar het verschil tussen ochtend en middagspits is echt niet zo groot dat het een dubbele inzet noodzakelijk maakt. Met 8x/u op lijn E, de Hoekselijn en zowel op C als D vanaf Spijkenisse zou je denk ik veel meer recht doen aan de vervoersstromen en het zal qua materieelinzet waarschijnlijk niet eens zoveel uitmaken. Ja, 24tph op het centrale deel van de ABC is wel veel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 19:12
door Daniel
Bemined schreef:De versterkingsritten naar Vlaardingen West staan alleen in de ochtendspits gepland inderdaad, net als de versterkingsritten van lijn E nu alleen in de ochtend rijden. De ochtendspits is vaak heviger dan de middagspits omdat de drukte in de middag beter verspreid is dan in de ochtend.
Waarom wordt er dan nu wel 8x/uur gereden met treinen in zowel de ochtend- als de avondspits? Dat suggereert toch wel dat het nodig is want NS rijdt die frequentie vast niet voor de lol.
Die reizigers zullen niet spontaan verdampt zijn als er metro's gaan rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 19:38
door Bemined
Op de projectwebsite staat het volgende:
Afbeelding
Afbeelding
Kan best dat men hier nog op terugkomt. NS rijdt naar Vlaardingen nu inderdaad ook in de middagspits vaker, maar andersom rijden de spitstreinen vanaf Hoek van Holland nu ook alleen in de ochtendspits. En de frequentie gaat straks in het algemeen omhoog, en de treinen waar men mee gaat rijden zijn ook iets langer, dus de situatie kan je niet 1 op 1 vergelijken. Die 8x per uur waar de NS nu mee rijdt is qua capaciteit ongeveer gelijk als de 6x per uur van de RET. Dus 12x per uur in de spits is bijna het dubbele van nu. Men verwacht dan ook een flinke reizigersgroei.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 16 mei 2016, 21:41
door dylanwild94
BusFreakRotterdam schreef:@dylan94, die 2 bussen achter elkaar naar Vijfsluizen hebben 2 verschillende bestemmingen, 1 vanaf Vlaardingen via Vijfsluizen naar Holy en 1 van Holy via Vijfsluizen naar Vlaardingen.
dat weet ik. Maar wat mij betreft kunnen de bussen om en om naar vijfsluizen rijden na de ombouw met aansluiting op de andere richting op Vlaardingen Oost.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 17 mei 2016, 18:09
door Wubbo
Als je die aansluiting goed wil doen sta je denk ik het hele lusje naar Vijfsluizen stil op Vlaardingen Oost. Vraag me af of dat echt iets oplevert, behalve gemiste aansluitingen en een klein beetje minder kilometers.