Pagina 86 van 472

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 08:52
door Suus
Je hebt niets aan de Statentunnel, alle wissels in het Oude Westen liggen onhandig of ontbreken op de meest cruciale punten...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 09:54
door jesse-cruzu
Bee schreef:Je hebt niets aan de Statentunnel, alle wissels in het Oude Westen liggen onhandig of ontbreken op de meest cruciale punten...
"Je hebt niets aan de Statentunnel"? Ben ik niet met je eens. Bovendien had ik eerder gezegd dat het voor tramlijnen 4 en 8 een logische omleiding route is. Lijn 4 zou dan na de Statentunnel via de Claes de Vrieslaan en Mathenesserlaan naar het Heemraadsplein kunnen en dan vervolgens eigen route v.v.
Zelfde voor lijn 8: Claes de Vrieslaan, G.J. De Jonghweg, daarna eigen route v.v.

Enige nadeel is dan dat het Centrum minder goed wordt bediend, maar beide lijnen alsnog langs het Centraal Station rijden en lijn 4 iets noordelijker rijd t.o.v. z'n eigen route.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 10:51
door Suus
Het centrum is na het Centraal Station de belangrijkste bestemming voor de tramreizigers. Lijn 4 en 8 laten omrijden zorgt ervoor dat de lijnen helemaal niet in het centrum komen (4: Eendrachtsplein, 8: Beurs), nu komt lijn 4 in ieder geval met een deel nog in het centrum en met lijn 8 komt iedereen nog in het centrum.

En als je lijn 25 doorgaand zou willen laten rijden, liggen de wissels aan het eind van de Henegouwerlaan precies verkeerd, want je kan er alleen maar richting de halte 1e Middellandstraat afslaan, terwijl als je richting de halte Tiendplein zou kunnen afslaan je de ongebruikte bogen van het Kruisplein kan gebruiken en dan de normale route kan hervatten, met als advies dat reizigers voor het Centraal Station uit zuid uitstappen op het Kruisplein.

Maargoed, je kan de Statentunnel toch niet meer in met de Citadis-trams, dus het is allemaal hypothetisch.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 21:55
door Geert
Zou er niet wat van de bodem af te schrapen zijn om meer hoogte te winnen in die tunnel? (Beetje zoals in de Velsertunnel nu wordt gedaan voor te hoge vrachtwagens?)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 13:23
door Meltrain
Inmiddels is de Nota van reactie op de Vervoerplannen openbaar: http://mrdh.nl/system/files/vergaderstu ... 2017_1.pdf

Ten opzichte van de concept-vervoerplannen zijn er twee wijzigingen: lijn 95 blijft tot eind 2017 rijden en lijn 174 krijgt in Bergschenhoek een kleine omleiding via de rotonde Boterdorpseweg / Zuiderparklaan om het gemeentehuis van Lansingerland beter te bedienen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 16 jul 2016, 21:02
door Gideon
Weet iemand als tramline Den Haag Centraal <> Rotterdam Centraal via Rotterdam Airport nog door gaat?
Heb hier lang geleden iets over gehoord, maar nu niet meer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: za 16 jul 2016, 21:29
door Suus
Er zijn op dit moment geen concrete plannen voor de uitbreiding van het Rotterdamse tramnet, wel vage plannen zoals een nieuwe brug van het Vierhavengebied naar Charlois waar dan een tram over zou gaan rijden. En men wil nog steeds een tram door de Maastunnel, dat zal dan wel neerkomen op het vertrammen van bus 44.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 17 jul 2016, 17:42
door n-evo
Gideon schreef:Weet iemand als tramline Den Haag Centraal <> Rotterdam Centraal via Rotterdam Airport nog door gaat?
Heb hier lang geleden iets over gehoord, maar nu niet meer.
Eerste hit op Google:

http://www.omroepwest.nl/nieuws/2840603 ... ue-Airport

Sowieso nooit de illusie gehad dat dit door zou gaan. Was het niet een van de vele prachtplannen die altijd "spontaan" rond 'n verkiezing ontstaan?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 20:49
door Een Echte Heer
Misschien een beetje oud nieuws, maar als je er aan denkt...

'Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat pas in 2018 rijden' 

De kans dat de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 gaat rijden, wordt steeds kleiner. Volgens ingewijden is de inschatting dat de zomer van 2018 wordt gehaald optimistisch.

Bron: Nu.nl
Dat betekent dus dat de Hoekse Lijn sneller klaar is dan de Noord/Zuidlijn! *O* *O* *O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 21:01
door dylanwild94
In Rotterdam weten we wel hoe we een metronetwerk moeten bouwen. :Y :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 18 jul 2016, 21:30
door n-evo
Was de N/Z-lijn maar half zo ambitieus als lightrail over een voormalige spoorlijn laten rijden. :P

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 09:26
door Een Echte Heer
Even een brainstorm sessie,

Sinds 2002, het jaar dat de bouw van de NZ-lijn startte, tot 2018, is het Rotterdamse metronet uitgebreid met...

+ Beneluxlijn
+ Nesselandelijn
+ Randstadrail
+ Stratenwegtracé
+ Den Haag HSE
+ Hoekse Lijn
+ Verlening strand

In die tijd is het Amsterdamse Metronet gegroeid met...

+ Noord/Zuidlijn

En dan word de Amstelveenlijn omgebouwd naar een tram (die is ongeveer 10 km langer dan de NZ-lijn) en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.

Dus in 16 jaar is de Rotterdamse Metro bijna verdrievoudigd en is de Amsterdamse Metro alleen maar gekrompen :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 09:46
door nvdw
De Hoekse Lijn en RandstadRail zijn aangepaste treintrajecten en het ombouwen van de Hofpleinlijn was ook een gebed zonder eind met opschuivende opleverdata en oplopende kosten.

Het enige in de lijst wat nog een beetje directe overeenkomst heeft is het Statenwegtracé. Dat was uiteindelijk ook acht jaar werk voor drie kilometer...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:31
door n-evo
Een Echte Heer schreef:[...] en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.
Waar heb je het over?
Een Echte Heer schreef:Dus in 16 jaar is de Rotterdamse Metro bijna verdrievoudigd en is de Amsterdamse Metro alleen maar gekrompen :lol:
Grappig dat je grens bij 2002 trekt, want paar jaar daarvoor heeft Amsterdam de Ringlijn in gebruik genomen. Doe je dat expres? En tot op heden is er nog helemaal niks opgeheven in Amsterdam. Daarnaast vergeet je de verlengingen van de 51 van Poortwachter > Middenhoven en vervolgens door naar Westwijk. De RandstadRail en Hoekselijn zijn grotendeels omgebouwde bestaande spoorlijnen. Naar wat ik heb begrepen zijn de frequenties op de uitlopers van de Hoekselijn amper metro-waardig te noemen.

Komt bij dat op het stukje bij Blijdorp na geen van de uitbreidingen in Rotterdam echte metrolijnen zijn, maar het allemaal om lightrail/sneltram gaat met daarbij horende voertuigen. In Amsterdam is de N/Z-lijn een échte metrolijn waar zwaar metromaterieel op komt te rijden, net als de rest van het net. Beetje appels met peren vergelijken wat mij betreft.

Typo's aangepast.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:34
door MetroRET
n-evo schreef:Naar wat ik heb begrepen zijn de frequenties op de uitlopers van de Hoekselijn amper metro-waardig te noemen.
Schiedam Centrum - Vlaardingen West:
Spits: 12x/uur
Daluren: 6x/uur
Avonduren: 4x/uur

Vlaardingen West - Maassluis Steendijkpolder:
Spits: 6x/uur
Daluren: 6x/uur
Avonduren: 4x/uur

Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:36
door n-evo
MetroRET schreef:Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur
Dat bedoel ik.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:38
door MetroRET
Daar zullen de reizigershoeveelheid wel naar zijn...

Het heeft natuurlijk totaal geen zin om lucht te lopen vervoeren, als dat niet nodig is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:41
door Zonnig
@nvdw > naar mijn mening is er wel een verschil in het opschuiven van de startdata
Bij de Zoetermeerlijn / Metro E was er sprake van maanden.
Bij de Nood-Zuid-lijn is er spraken van jaren.
En ik heb het niet geteld maar het aantal maanden (R'dam) is minder dan het aantal jaren (A'dam).

Wat de uitbreidingen van de Metro aangaat heeft Rotterdam een hands-on mentaliteit en die mis ik toch wel in Amsterdam.
Daarnaast breken ze de Amstelveenlijn als metro af, ik vind dat kapitaalsvernietiging.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:42
door Zonnig
n-evo schreef:
MetroRET schreef:Maassluis Steendijkpolder - Hoek van Holland Strand:
Spits: 3x/uur
Daluren: 3x/uur
Avonduren: 2x/uur
Dat bedoel ik.
Kijk ook eens naar het SUCCES VAN metro E.
Wie weet gaat dat naar HvH ook zo.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:46
door n-evo
Zeker, dat is natuurlijk altijd afwachten. De prognoses van de Ringlijn in Amsterdam waren ook compleet fout ingeschat.

Persoonlijk vind ik het prachtig wat ze in Rotterdam doen en de uitbreidingen die netwerk daar gezien heeft. Vind alleen wel dat er als kanttekening bijgezet moet worden dat de meest recente en toekomstige uitbreidingen allemaal lightrail zijn en geen échte metro.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 10:47
door MetroRET
Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 12:32
door Zonnig
n-evo schreef:Zeker, dat is natuurlijk altijd afwachten. De prognoses van de Ringlijn in Amsterdam waren ook compleet fout ingeschat.

Persoonlijk vind ik het prachtig wat ze in Rotterdam doen en de uitbreidingen die netwerk daar gezien heeft. Vind alleen wel dat er als kanttekening bijgezet moet worden dat de meest recente en toekomstige uitbreidingen allemaal lightrail zijn en geen échte metro.
Dat is misschien wel zo maar het is wel een goed geïntegreerd systeem.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 13:05
door Meltrain
n-evo schreef: Komt bij dat op het stukje bij Blijdorp na geen van de uitbreidingen in Rotterdam echte metrolijnen zijn,
De verlenging naar Nesselande is ook nog een echte metrolijn.
Verder ben ik het met je eens dat de ombouw van een voormalige spoorlijn een stuk simpeler is dan de aanleg van een compleet nieuwe (grotendeels) ondergrondse metrolijn en dat de vergelijking dus mank gaat.

De enige eerlijke vergelijking die je kunt maken, is die tussen de Noord/Zuidlijn en de Beneluxlijn. Beide lijnen zijn ongeveer even lang en gaan voor een groot deel ondergronds.
De start van de aanleg van de Beneluxlijn kan ik niet achterhalen, maar "De plannen voor de Beneluxlijn dateren uit het begin van de jaren 1990". Zeggen we 1990, dan heeft de aanleg 12 jaar geduurd. De definitieve goedkeuring voor de Noord/Zuidlijn was in 2002, dus dat is een bouwtijd van ongeveer 15 jaar.
Ook de aanlegtijd is dus min of meer vergelijkbaar, zeker als je meeneemt dat de Noord/Zuidlijn een groter ondergronds tracé heeft en door een dichter bevolkt gebied gaat.
Ik durf dus niet te zeggen dat de aanleg in Rotterdam sneller gaat dan in Amsterdam, ik durf wel te zeggen dat in Rotterdam sneller beslissingen worden genomen over het al dan niet aanleggen van verbindingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 14:55
door Suus
Ik kan niet wachten op de Hoekse Metrolijn. Badhanddoek onder de arm en na 50 meter lopen vanaf mijn voordeur zit ik al in de metro naar het strand!

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 19 jul 2016, 15:33
door Geert
Op een dag als vandaag laat je je toch hopelijk niet weerhouden van een overstap op de NS-sprinter om naar het strand te gaan? :D
*smelt ondertussen weg in een kantoor zonder airco*