Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Geplaatst: di 19 jul 2016, 18:52
Het voornaamste wat mij tegenhoud is een kantoor waar mijn aanwezigheid wordt verwacht.
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
In Rotterdam gebruiken ze de metro ook echt als ruggengraat voor stadsregionaal vervoer.Zonnig schreef: Wat de uitbreidingen van de Metro aangaat heeft Rotterdam een hands-on mentaliteit en die mis ik toch wel in Amsterdam.
Daarnaast breken ze de Amstelveenlijn als metro af, ik vind dat kapitaalsvernietiging.
De metropoolregio Amsterdam wil het metronet aanpassen als de Noord/Zuidlijn word geopend. Het metronetwerk word als het ware "ontvlecht". Dat betekent dat iedere metrolijn zijn eigen spoorlijn krijgt, en niet gedeeld zoals in Rotterdam. Lijnen 51 en 54 verdwijnen dan en 50, 52 en 53 krijgen hun eigen baan. Als je dan met de metro van CS naar Gein wilt, moet je bij Van der Madeweg overstappen.n-evo schreef:Waar heb je het over?Een Echte Heer schreef:[...] en als de GVB zijn zin krijgt gaat de Geinlijn ook ten onder.
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen RandstadRail en Hoekse Lijn. De RandstadRail loopt tussen twee grote steden langs diverse snelgroeiende randgemeenten. De Hoekse Lijn loopt van een grote stad naar het strand. Waar de RandstadRail in beide richtingen reizigers zal trekken, zal de Hoekse Lijn buiten stranddagen maar weinig reizigers richting Hoek van Holland vervoeren. Zelfs al wordt de lijn een enorm succes, dan nog zal verhoudingsgewijs het aantal reizigers naar Vlaardingen meer dan het dubbele zijn dan het aantal naar Hoek van Holland.MetroRET schreef:Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.
Moet lijn A daar eerst voor omgelegd worden? De dienstregeling zoals die nu gepland staat is prima toch? bij een frequentie van 7.5 minuut moet je ook de C lijn vaker later rijden om een gelijke interval te behouden. Wat overigens niet verkeerd zou zijn tijdens de spitsuren. Als de A en B lijn over de hoekse lijn gaan rijden is er haast geen mogelijkheid meer om de frequentie op de C lijn te verhogen. Tenzij de opvolging op het gezamenlijke traject korter kan. Is het mogelijk om met 4 wagentreinen te rijden op de C lijn?Bemined schreef:Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen RandstadRail en Hoekse Lijn. De RandstadRail loopt tussen twee grote steden langs diverse snelgroeiende randgemeenten. De Hoekse Lijn loopt van een grote stad naar het strand. Waar de RandstadRail in beide richtingen reizigers zal trekken, zal de Hoekse Lijn buiten stranddagen maar weinig reizigers richting Hoek van Holland vervoeren. Zelfs al wordt de lijn een enorm succes, dan nog zal verhoudingsgewijs het aantal reizigers naar Vlaardingen meer dan het dubbele zijn dan het aantal naar Hoek van Holland.MetroRET schreef:Daarom... ik vermoed ook dat Steendijkpolder niet lang een eindpuntfunctie zal gaan hebben.
Misschien als ooit de lijn Kralingse Zoom - Zuidplein is aangelegd en lijn A omgelegd wordt dat de frequentie van lijn B verder verhoogd kan worden en er elk kwartier een metro naar Hoek van Holland gaat rijden, maar dan zal tegelijkertijd de frequentie naar Vlaardingen of Maassluis groeien naar elke 7,5 minuut. Ik denk niet dat het zo ver zal komen dat de volledige frequentie van lijn B buiten het strandseizoen naar Hoek van Holland door zal gaan.
Door de 3 stationnetjes in Capelle is dat niet mogelijk, helaas.010jongen schreef:Is het mogelijk om met 4 wagentreinen te rijden op de C lijn?
De frequentie tussen Schiedam Centrum en De Akkers mag best wel wat omhoog. Of de perrons wat langer zodat er viertjes kunnen rijden, dat kan natuurlijk ook. Maar de huidige dienstregeling is niet echt lang houdbaar meer vermoed ik, er werd 10 jaar geleden al geklaagd over volle metro's op dit traject en rustiger zal het niet worden. Het probleem is dat met drie lijnen door het centrum het lastig wordt de frequenties te verhogen, je zult alle lijnen tegelijk moeten verhogen en dan wordt het we erg druk in het centrum. Als het aantal lijnen dat gebruik maakt van het traject Kralingse Zoom - Schiedam Centrum van drie naar twee wordt teruggebracht door de nieuwe verbinding Kralingse Zoom - Zuidplein zou dat gunstig zijn voor de uiteinden van de lijnen, waar de frequenties nu 'op slot' zitten door het gedeelde traject.010jongen schreef:Moet lijn A daar eerst voor omgelegd worden? De dienstregeling zoals die nu gepland staat is prima toch?
Ja leuk, maar er zijn aan de oostkant nu eenmaal drie aftakkingen dus dat is geen optie.Bemined schreef:Twee lijnen is gewoon in meerdere aspecten handiger.
Er zal sowieso materieel besteld moeten worden, wat er nu afgeleverd wordt is al geclaimed door de Hoekse Lijn en RandstadRail. Er is misschien iets meer ruimte zodra de revisie van de 5300/5400 serie is afgerond zal er iets meer marge zijn, maar dat is maar beperkt en tenslotte ook maar tijdelijk want de RSG3 serie zal ook vroeg of laat een grote beurt nodig hebben.Bee schreef:Klein detail misschien, is er genoeg materieel om met viertjes te gaan rijden?
Heel concreet is die lijn momenteel niet en je legt daar geen nieuwe lijn aan om ten westen van Schiedam een betere capaciteitsverdeling te krijgen. Dat is slechts bijvangst.Bemined schreef:En daarom had ik het ook over die geplande metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein, dan heb je aan de andere kant ook drie vertakkingen en komt het weer wel uit
Waar zie jij dat beweerd worden dan?JWM schreef:je legt daar geen nieuwe lijn aan om ten westen van Schiedam een betere capaciteitsverdeling te krijgen
Dan toch liever de huidige lijnvoering. Daarbij gaat Alexander er ook op achteruit, van 12 rechtstreekse metro's naar 8. Overstappen zit niemand op te wachten. Er kan ook bijvoorbeeld een tweetal extra ritten worden ingelegd om gedurende het drukste half uurtje extra capaciteit te bieden, zoals nu op de E-lijn gebeurt. Ik heb alleen niet het idee dat het echt dringend nodig is. Reis meerdere malen per week met de C lijn in de spitsuren en dan gaat het allemaal nog wel.Meltrain schreef:Je kunt ook lijn A definitief inkorten tot Kralingse Zoom en de frequentie op alledrie de lijnen verhogen tot 8x/uur. A en C kunnen dan bij Capelsebrug of Kralingse Zoom op elkaar aansluiten.
In het centrum wordt de frequentie dan wel iets verlaagd: van 18 naar 16 metro's per uur.
De twee Ommoordse stations verliezen hun rechtstreekse verbinding met het centrum, maar krijgen er een frequentere cross-platform overstap voor terug.
Volgens mij moet je zelf de berichten eens teruglezen, dan zie je dat je hele betoog voor niets was. Je draait namelijk oorzaak en gevolg om, ik gaf namelijk aan dat een lijnvoering met lijn A naar Zuidplein en de lijnen B en C via Beurs gunstiger zou zijn qua logistiek, niet dat dit de reden is die lijn aan te leggen. Met drie lijnen de frequentie op de Beneluxlijn verhogen is een logistieke uitdaging doordat er nu drie materieelsoorten rondrijden waarvan een deel niet geschikt is voor de Hoekse Lijn. Je moet de lijnen qua materieelomloop dus gescheiden houden, ook bij kleine verstoringen "Sorry, deze metro rijdt niet verder want we hebben geen pantograaf". Op korte termijn lijken me viertjes dus een betere oplossing (eventueel met tijdelijke perronverlenging met steigers), op de langere termijn zodra de nieuwe lijnvoering er is kun je een 6 minuten frequentie aanbieden per lijn in de spits.JWM schreef:Ehm, lees je eigen berichten nog eens terug?
Je vergeet erbij te vermelden dat de totale frequentie omhoog gaat naar 16 keer per uur. ;)010jongen schreef:Dan toch liever de huidige lijnvoering. Daarbij gaat Alexander er ook op achteruit, van 12 rechtstreekse metro's naar 8. Overstappen zit niemand op te wachten.Meltrain schreef:Je kunt ook lijn A definitief inkorten tot Kralingse Zoom en de frequentie op alledrie de lijnen verhogen tot 8x/uur. A en C kunnen dan bij Capelsebrug of Kralingse Zoom op elkaar aansluiten.
In het centrum wordt de frequentie dan wel iets verlaagd: van 18 naar 16 metro's per uur.
De twee Ommoordse stations verliezen hun rechtstreekse verbinding met het centrum, maar krijgen er een frequentere cross-platform overstap voor terug.
Aan welke kant van lijn C reis jij? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor dus dat vooral het westelijke gedeelte van lijn C druk is.Ik heb alleen niet het idee dat het echt dringend nodig is. Reis meerdere malen per week met de C lijn in de spitsuren en dan gaat het allemaal nog wel.