Pagina 94 van 199

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 10:33
door KM46
dylanwild94 schreef:Zijn wel lekker aan sleutelen met lijn 7 zeg. alleen het deel museumpark-Boezemsingel is nu nog de originele route.

Dat krijg je als er op meerdere plaatsen in de stad aan de weg gewerkt wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 12 okt 2016, 17:59
door Bemined
Buslijnen 30 en 31 rijden nog altijd door de werkwerkzaamheden heen. Vanmorgen hobbelden we over de onderlaag omdat de toplaag van het asfalt was weggefreesd, vanmiddag ging ook dat niet meer en moesten de bussen bij halte Oosterflank in beide richtingen over dezelfde weghelft rijden, wat enkele minuten vertraging opleverde omdat er op een tegenligger gewacht moest worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 20:32
door mb90
mb90 schreef:Ook rijdt sinds gisteren tramlijn 7 niet in het Scheepvaarkwartier en van/naar het Willemsplein, maar rijdt vanaf de Eendrachtsweg naar het Drooglever Fortuynplein bij de halte Euromast / Erasmus MC. Op de trams wordt echter als bestemming de Parksluizen aangegeven

Inmiddels is dit aangepast, want op de trams en bij de haltes wordt de bestemming Euromast / Erasmus MC aangegeven. Op de Citadis 2121 van de onderstaande foto bij de halte Museumpark paste de bestemming echter net niet helemaal:
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 18:15
door Hendrik
Heb ik iets gemist of is het echt nog maar sinds kort dat de schermen in de metro de aankomsttijden voor de eerstvolgende stations weergeven?
Heeft te lang geduurd, maar desalniettemin een goede toevoeging! :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 18:18
door MetroRET
Het zogeheten "PinfoS".

Werd uitgetest op de 5417-5412-5414 en sinds 4 weken wordt het uitgerold over de rest van de 5300- & 5400-serie met gemiddeld 6 rijtuigen per week.

Inmiddels zit men op 33 van de 81 rijtuigen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 18:39
door Hendrik
Dank voor de info! Niet gek dus dat ik het niet had gezien... ;)

Iets anders: metro D rijdt i.v.m. de werkzaamheden bij Wilhelminaplein en Leuvehaven met vierwagentreinen. En da's maar goed ook...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 18:50
door MetroRET
Klopt... ook een leuk dingetje van PinfoS is dat er bijvoorbeeld op lijn D nu bij Leuvehaven en Wilhelminaplein nu de omroep wordt gegeven van "links uitstappen".

PinfoS kan tevens alle bestemmingen probleemloos informeren naar de reiziger.
Dus ook metrolijn A van/naar De Akkers in de 5400'en die deze week ook rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 20:08
door Bemined
Links uitstappen is dus nu ook op basis van het daadwerkelijke perronspoor? Dat zou wel een mooie verbetering zijn, dat ging namelijk nogal eens fout bij werkzaamheden tot nu toe. Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.

Wat ik tot nu toe nog mis in de reisinformatie van de metro is rituitval, daar lijkt nog geen verbetering in te zijn, ik zie nog altijd geen reisinformatie verschijnen over (gedeeltelijk) vervallen ritten. Dat was altijd een van de grootste problemen bij verstoringen, de reisinformatie die tegen beter weten in metro's bleef aankondigen die al lang opgeheven waren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 20:12
door MetroRET
Bemined schreef:Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.


Deze wordt nu omroepen op de eindpunten, op basis van de dienstregeling.
Komt hij op spoor 1 aan en hij is gepland op spoor 2, dan hoor je nog altijd "links uitstappen".

Maar zoiets lijkt mij simpelweg niet uit de afroepen te halen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 22:03
door Bemined
Als je de afroepen zou baseren op het daadwerkelijke spoor dan moet het wel goed moeten gaan. Volgens mij ging dit wel altijd goed op de drims, al voor binnenkomst van de trein stond deze op het juiste perron aangegeven. Als die informatie doorgegeven wordt aan PinfoS zou deze juist moeten kunnen afroepen. In de actuele ritinformatie wordt het juiste aankomstspoor ook doorgegeven, probleem is dat deze pas doorgestuurd wordt zodra het voertuig het perron binnenrijdt en dat is dus te laat voor de omroep.

De BISON standaarden voor reisinformatie hebben helaas niet de mogelijkheid een vervangende halte door te geven (alle perrons zijn aparte haltes in de digitale systemen), dus de RET zou weer een eigen systeem moeten maken hiervoor (terwijl je dat juist liever niet wil, dan loop je weer verschillende systemen naast elkaar te onderhouden). Dat probleem merk je nu ook met buslijn 36 en 37, die rijden een omleiding maar men heeft deze niet in de dienstregeling verwerkt. De vervallen haltes worden nu dus per rit apart opgeheven, maar de vervangende halte wordt niet vermeld.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 22:38
door Geert
MetroRET schreef:Maar zoiets lijkt mij simpelweg niet uit de afroepen te halen.

Tuurlijk wel. Gewoon in de software inbouwen dat het niet omgeroepen moet worden. Alleen lijken de omstandigheden zoals Bemined ze beschrijft daar niet zo succesvol voor :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 00:06
door 010jongen
Bemined schreef:Links uitstappen is dus nu ook op basis van het daadwerkelijke perronspoor? Dat zou wel een mooie verbetering zijn, dat ging namelijk nogal eens fout bij werkzaamheden tot nu toe. Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.

Wat ik tot nu toe nog mis in de reisinformatie van de metro is rituitval, daar lijkt nog geen verbetering in te zijn, ik zie nog altijd geen reisinformatie verschijnen over (gedeeltelijk) vervallen ritten. Dat was altijd een van de grootste problemen bij verstoringen, de reisinformatie die tegen beter weten in metro's bleef aankondigen die al lang opgeheven waren.


Ik zie eigenlijk altijd wel reisinformatie over ritten die vervallen. Vaak wordt er dan vermeld dat er een rit is uitgevallen en dat er rekening gehouden moet worden met extra reistijd. De rit die dan daadwerkelijk uitvalt wordt dan niet weergeven (met regelmaat gezien).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 09:09
door Meltrain
MetroRET schreef:Werd uitgetest op de 5417-5412-5414 en sinds 4 weken wordt het uitgerold over de rest van de 5300- & 5400-serie met gemiddeld 6 rijtuigen per week.

Inmiddels zit men op 33 van de 81 rijtuigen.

Om even de mogelijke verwarring weg te nemen: je bedoelt 6 stellen per week?
Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt, dus 1 stel heeft 2* of 3** rijtuigen.
*5000- t/m 5400-serie
**5500- t/m 5700-serie

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 09:11
door MetroRET
Ja, zo bedoel ik het inderdaad. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 17:34
door Bemined
010jongen schreef:Ik zie eigenlijk altijd wel reisinformatie over ritten die vervallen. Vaak wordt er dan vermeld dat er een rit is uitgevallen en dat er rekening gehouden moet worden met extra reistijd. De rit die dan daadwerkelijk uitvalt wordt dan niet weergeven (met regelmaat gezien).

Ik vermoed dat je op het perron zelf bedoeld? Het ging hier om de reisinformatie onderweg, dus in de voertuigen zelf of via de app. De app toont vervallen ritten bij de metro als rijdend zonder actuele status, eventueel met een losse tekstmededeling dat er vertraging is. Bij bus en tram wordt een uitgevallen rit wel doorgestreept in de apps.

Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt

Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 18:19
door MetroRET
Vanmiddag kwam ik tot een nieuw dingetje tegen in de PinfoS.

Door een verstoring bij metrostation Poortugaal werd daar enkelspoor gereden.
Doordat wij nog op de tegenmetro moesten wachten werd dit dmv een automatische afroep kenbaar gemaakt naar de reiziger, iets wat vermoedelijk bij de PinfoS-installatie betrokken is, net zoals het omroepen van buitendienst metro's om kenbaar te maken dat deze metro niet is bestemd voor reizigers én in spits dat er geen fietsen in mee mogen.

Dat werkt zoveel beter dan het slecht verstaanbare stemmetje van de desbetreffende bestuurder.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 20:55
door Meltrain
Bemined schreef:
Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt

Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.

Echt?
Bij trams kende ik het begrip wel, maar dan slaat het alsnog op ongelede eenheden. Bij de moderne gelede tram wordt volgens mij meestal over "stel" gesproken.
Bij de metro, die vaak gekoppeld rijdt en dan uit meerdere stellen bestaat, kende ik het gebruik van het woord "rijtuig" nog niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:03
door Suus
Op de tramhaltes op Rotterdam Centraal zijn grote letterborden geplaatst, vanaf de stationshal gezien heten de perrons nu A t/m D.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 13:33
door Meltrain
Bedoel je die vierkante bordjes bovenop de haltepaal of bedoel je iets anders?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 13:42
door reisthijs
Meltrain schreef:
Bemined schreef:
Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt

Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.

Echt?
Bij trams kende ik het begrip wel, maar dan slaat het alsnog op ongelede eenheden. Bij de moderne gelede tram wordt volgens mij meestal over "stel" gesproken.
Bij de metro, die vaak gekoppeld rijdt en dan uit meerdere stellen bestaat, kende ik het gebruik van het woord "rijtuig" nog niet.

De term 'rijtuig' wordt nog steeds gebruikt voor gelede trams/metrovoertuigen. Ook op de site van de RET bijvoorbeeld. Ik heb wel het idee dat het vooral een Rotterdamse gewoonte is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 20 okt 2016, 17:05
door Bemined
Het enkelspoorbedrijf en keren van lijn E op Beurs lijkt vandaag een beetje mislukt te zijn, de RET meld nu op de website het volgende:
Door werkzaamheden bij de metrostations Leuvehaven en Wilhelminaplein wordt op lijn E in beide richtingen er niet gereden tussen Rotterdam Centraal en Beurs / Slinge v.v. Houd rekening met een extra reistijd tot 15 min. Stap over op Rotterdam Centraal op metro D.

Naar goed RET gebruik is het een beetje cryptisch neergezet, de werkzaamheden waren immers gepland, maar de overstap op Rotterdam Centraal niet. Het eerder genoemde probleem met opgeheven ritten treed nu opnieuw op, de RET app blijft lijn E aankondigen tot en met Beurs.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 20 okt 2016, 17:15
door Hendrik
Dat je op Rotterdam Centraal moet overstappen, wordt steeds al omgeroepen.
Sinds de werkzaamheden gisteren zijn verplaatst naar de andere kant van de stations, lopen metro's flinke vertragingen op. Geen idee waarom dat eerder niet zo was!

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 20 okt 2016, 17:50
door Bemined
Men rijdt nu een langer stuk enkelspoor, bij fase 1 kon men nog gebruik maken van de overloopwissels die nog over zijn van de oude aansluiting naar de remise Hilledijk, in fase 2 kan dat niet want die wissels liggen maar in een richting. Daar heeft men zich blijkbaar een beetje op verkeken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 20 okt 2016, 18:54
door Hendrik
Dat bedacht ik me later ook. Er wordt nu enkelspoor gereden bij Rijnhaven, Wilhelminaplein en Leuvehaven.

Metro D rijdt nu nog maar eens per 15 min. Vrij dramatisch, zeker in de spits...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 20 okt 2016, 19:55
door BusFreakRotterdam
Metrolijn D rijdt met een hele rare interval in de spits. Maar in ieder geval iedere 8 minuten proberen ze een metro te laten rijden. In ieder geval geen 15 minuten in de spits, 100% zeker, heb er gisteren gebruik van gemaakt.