Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » do 20 okt 2016, 19:59

Maar het rijden van een 15-minutendienst is pas sinds vanmiddag van kracht ;-)

BusFreakRotterdam
Berichten: 498
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor BusFreakRotterdam » do 20 okt 2016, 21:17

Zijn ze een 15-minuten dienstregeling in de spits gaan rijden omdat er teveel vertraging was de afgelopen 3 dagen op de D-lijn? :P

MetroRET
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » do 20 okt 2016, 21:23

Ja, deze avond werd er met 6 omlopen gereden op lijn D, waarbij er op beide beginpunten op het hele kwartier werd vertrokken.

De kruisingen zijn:
Op Beurs
Op Maashaven
Net na Slinge
Op Tussenwater
Tussen Heemraadlaan en De Akkers.

Hendrik
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » do 20 okt 2016, 21:35

BusFreakRotterdam schreef:Metrolijn D rijdt met een hele rare interval in de spits. Maar in ieder geval iedere 8 minuten proberen ze een metro te laten rijden. In ieder geval geen 15 minuten in de spits, 100% zeker, heb er gisteren gebruik van gemaakt.

Ik heb ook elke dag met metro D gereisd deze week... :P
Tot vanmiddag was er officieel een tienminutendienstregeling, maar door alle vertragingen was dat niet goed meer te zien. Sinds vanmiddag is er een kwartiersdienstregeling, zoals gezegd.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2293
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Gekko123 » do 20 okt 2016, 22:02

Klopt. Maar waarom ze het dan tot aan het begin van de middag hebben vol weten te houden met een frequentie van iedere 10 minuten, inclusief een doorrijdende lijn E tot Beurs en daarna ineens niet meer blijft een raadsel. Verder waren meteen nadat dit was doorgevoerd alle panelen op de stations van de lijnen D en E op blanco gezet, met scrollend en alternerend:
Metro D heeft een frequentie van 15 minuten

Door werkzaamheden rijdt lijn E niet tussen Rotterdam Centraal en Beurs/Slinge. Maak gebruik van metro D. Extra reistijd

Dit was ook het geval op de stations die werden gedeeld met de lijnen A (alleen in de spits) en C, dus tussen De Akkers en Tussenwater. In ieder geval was het ook niet meer mogelijk om de actuele status van de ritten op te vragen in bijvoorbeeld OVinfo (in ieder geval van lijn D). Bij lijn E lijkt het nog enigszins te lukken, aangezien die tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal gewoon hun geplande dienstregeling rijden.

MetroRET
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » do 20 okt 2016, 22:04

Wat hierboven al door Bemined was aangegeven, dat er in Fase 1 (gereden t/m dinsdag) dat men over een korter gebied over 1 spoor hoefde te rijden, waardoor een 10-minutendienst wel gereden kon worden.

Hendrik
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » do 20 okt 2016, 22:42

Gekko123 schreef:Klopt. Maar waarom ze het dan tot aan het begin van de middag hebben vol weten te houden met een frequentie van iedere 10 minuten, inclusief een doorrijdende lijn E tot Beurs en daarna ineens niet meer blijft een raadsel.

Het was tamelijk chaotisch, maar de stap van elke tien minuten + metro E tot Beurs naar elke 15 minuten + metro E tot Centraal vind ik ook wel opvallend. Zou elke tien minuten + metro E tot Centraal al niet voldoende soelaas bieden? Al denk ik toch dat je dan steeds in de knoei komt bij het kruisen, omdat je bij drie stations enkelspoor moet rijden.

Dat de borden uit stonden, was ook echt een misser. Het is al vervelend dat je lang moet wachten (terwijl het al megadruk is), maar dat je ook geen flauw idee hebt wanneer je een rijdende metro kunt verwachten, is wel erg vervelend...

Bemined
Berichten: 1879
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » do 20 okt 2016, 22:46

Fase 2 was inderdaad zeer strak gepland, naar mijn idee te krap, metro's werden op hun tegenligger afgestuurd nog voor deze het spoor vrijgemaakt had. Van Beurs vertrok de metro naar Leuvehaven al 15 seconden voor de tegenligger vertrok, wat geen enkele tijd overlaat voor het vrijkomen en overlopen van de wissels. De andere richting uit vertrok van de metro van Maashaven naar Rijnhaven 15 seconden na z'n tegenligger vanaf Rijnhaven vertrok, maar die tegenligger moest dus nog van spoor wisselen. Voor het van spoor wisselen hadden de metro's twee maal 30 seconden extra rijtijd gekregen, maar dat is onvoldoende om ook de vertragingen van het wachten op een tegenligger én de extra drukte op te vangen. Naar mijn idee had men zelfs bij correct op tijd rijden een tekort van 60 seconden op de opvolgtijd, men had eigenlijk een 12 minuten frequentie moeten gaan rijden, en zelfs dan had men slechts een minuut marge.

In de ochtend (toen de reisinformatie nog actief was) zie ik ook veelvuldig oplopende vertragingen waarna er op een gegeven moment twee treinen achter elkaar gestuurd worden via hetzelfde spoor, later heeft men toch maar besloten een kwartierdienst te gaan rijden blijkbaar en daarbij gelijk de reisinformatie maar uitgezet. Slordige is dat nu de app gewoon de geplande dienstregeling blijft tonen, want het systeem op opgeheven ritten door te geven werkt dus nog niet bij de metro.

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » do 20 okt 2016, 22:47

Ben afgelopen dinsdag van Beurs naar Rotterdam Centraal gereisd (en weer terug) rond 12:00 Maar op het perron van station beurs waar men in twee richtingen rijdt zag het zwart van de mensen en was er bijna geen doorkomen aan.

MetroRET
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » do 20 okt 2016, 22:47

Nee, het enkelspoorgebied van Maashaven tot aan Beurs is op de tekentafel weliswaar genoeg voor een 10-minutendienst, echter met 0.0 marge.

Daarom is de stap gezet naar een 15-minutendienst, waarbij er meer marge is gecreëerd op het enkelspoorgebied.

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » do 20 okt 2016, 22:48

Bemined schreef:In de ochtend (toen de reisinformatie nog actief was) zie ik ook veelvuldig oplopende vertragingen waarna er op een gegeven moment twee treinen achter elkaar gestuurd worden via hetzelfde spoor, later heeft men toch maar besloten een kwartierdienst te gaan rijden blijkbaar en daarbij gelijk de reisinformatie maar uitgezet. Slordige is dat nu de app gewoon de geplande dienstregeling blijft tonen, want het systeem op opgeheven ritten door te geven werkt dus nog niet bij de metro.

Op de site van de RET is over deze kwartierdienst (nog) niets te vinden.

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » do 20 okt 2016, 22:49

MetroRET schreef:Nee, het enkelspoorgebied van Maashaven tot aan Beurs is op de tekentafel weliswaar genoeg voor een 10-minutendienst, echter met 0.0 marge.

Daarom is de stap gezet naar een 15-minutendienst, waarbij er meer marge is gecreëerd op het enkelspoorgebied.

De tekentafel en de praktijk zijn wel twee totaal verschillende dingen.

MetroRET
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » do 20 okt 2016, 22:57

Daarom dus. :wink:

Bemined
Berichten: 1879
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » do 20 okt 2016, 23:02

MetroRET schreef:Nee, het enkelspoorgebied van Maashaven tot aan Beurs is op de tekentafel weliswaar genoeg voor een 10-minutendienst, echter met 0.0 marge.

Op mijn tekentafel niet, en ik vind mezelf altijd al erg optimistisch. Vertrek van Leuvehaven richting Beurs om 9:02:30, dan moet je toch afgerond 45 seconden rekenen voor de rijweg in tegengestelde richting ingesteld is, dus 9:03:15. Echter het geplande vertrek van Beurs richting Leuvehaven is al om 9:02:15, en je kunt vanaf hier misschien net 15 seconden rijden zonder rijweg tot je afgeremd wordt door de ATB. Oftewel met de geplande dienstregeling haal je dat echt nooit, zelfs niet op papier, om met groen seinbeeld van Beurs naar Leuvehaven te rijden, je komt hier 45 seconden te kort.

Dit maakt me eigenlijk wel benieuwd hoe men deze dienstregelingen maakt bij de RET, want geen enkel computersysteem dat op conflictpunten test zal dit toelaten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » vr 21 okt 2016, 07:10

KM46 schreef:
Bemined schreef:In de ochtend (toen de reisinformatie nog actief was) zie ik ook veelvuldig oplopende vertragingen waarna er op een gegeven moment twee treinen achter elkaar gestuurd worden via hetzelfde spoor, later heeft men toch maar besloten een kwartierdienst te gaan rijden blijkbaar en daarbij gelijk de reisinformatie maar uitgezet. Slordige is dat nu de app gewoon de geplande dienstregeling blijft tonen, want het systeem op opgeheven ritten door te geven werkt dus nog niet bij de metro.

Op de site van de RET is over deze kwartierdienst (nog) niets te vinden.

Dit stond gisteren als storingsmelding op de site, inmiddels is de informatie over de werkzaamheden wel aangepast voor lijn E (nu alleen nog maar tot Rotterdam Centraal) maar voor lijn D wordt niets meer gecommuniceerd over frequentiewijziging.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14767
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » vr 21 okt 2016, 08:33

Bemined schreef:
MetroRET schreef:Nee, het enkelspoorgebied van Maashaven tot aan Beurs is op de tekentafel weliswaar genoeg voor een 10-minutendienst, echter met 0.0 marge.

Op mijn tekentafel niet, en ik vind mezelf altijd al erg optimistisch. Vertrek van Leuvehaven richting Beurs om 9:02:30, dan moet je toch afgerond 45 seconden rekenen voor de rijweg in tegengestelde richting ingesteld is, dus 9:03:15. Echter het geplande vertrek van Beurs richting Leuvehaven is al om 9:02:15, en je kunt vanaf hier misschien net 15 seconden rijden zonder rijweg tot je afgeremd wordt door de ATB. Oftewel met de geplande dienstregeling haal je dat echt nooit, zelfs niet op papier, om met groen seinbeeld van Beurs naar Leuvehaven te rijden, je komt hier 45 seconden te kort.

Dit maakt me eigenlijk wel benieuwd hoe men deze dienstregelingen maakt bij de RET, want geen enkel computersysteem dat op conflictpunten test zal dit toelaten.

Was het anders geen optie om station Leuvehaven tijdelijk te sluiten?
Het niet hoeven stoppen op dat station had misschien net genoeg tijd opgeleverd om de dienstregeling kloppend te krijgen bij een 10-minutendienst.
Reizigers van / naar Leuvehaven kunnen dan gebruikmaken van de tramlijnen 23 en 25.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41377
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » vr 21 okt 2016, 10:15

RET nu op Twitter:
Door de aard van de werkzaamheden is het niet mogelijk de vertrektijden te tonen. Metrolijn D rijdt met een frequentie van 15 minuten.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » vr 21 okt 2016, 10:27

Meltrain schreef:Was het anders geen optie om station Leuvehaven tijdelijk te sluiten?
Het niet hoeven stoppen op dat station had misschien net genoeg tijd opgeleverd om de dienstregeling kloppend te krijgen bij een 10-minutendienst.
Reizigers van / naar Leuvehaven kunnen dan gebruikmaken van de tramlijnen 23 en 25.

Dit was een goede optie geweest. Maar ja het heet niet voor niets de RET :? :wink: .

Bemined
Berichten: 1879
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » vr 21 okt 2016, 18:13

Vandaag helemaal geen dynamische reisinformatie op lijn D, de RET loopt nu de gehele dag voor alle ritten op lijn D elke minuut DELAY berichten te spammen gedurende de tijd dat de rit had moeten rijden, waardoor apps in de war raakte en elke rit met +30 aan gingen kondigen. Het DELAY bericht is namelijk bedoeld voor aanvangsvertraging, dus ritten die later van hun beginpunt vertrekken, doordat de RET voor elke rit een half uur lang DELAY berichten aan het spammen bleef de wachttijd dus constant, want elke minuut werd de vertraging op alle haltes dus met één minuut verhoogd, en na 30 minuten volgde er een timeout en viel de rit van de reisinformatie af. Men had de boel beter helemaal uit kunnen zetten dus.

In de loop van de middag was er ook nog brand op station Leuvehaven, hierdoor lag de boel tijdelijk helemaal plat.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 5824
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Etienne » di 25 okt 2016, 09:53

In de ochtendspits staan op metrostation Blijdorp mensen van de RET per metrobak te tellen hoeveel staanders er zijn voor elke metrotrein die langs komt aldaar. Iemand een idee waarom dit momenteel gebeurt?
Elke dag van Pijnacker Centrum naar Spijkenisse Centrum en terug.

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's of kijk op mijn wandelblog over het wandelen op de GR5 (Grande Randonee 5)

Michael
Berichten: 10847
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Michael » di 25 okt 2016, 16:43

Wellicht om te kijken of er extra inzet nodig is?

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 25 okt 2016, 21:06

Dat er meer inzet van materieel op de RandstadRail nodig weet men al een hele tijd hoor :wink: . De RandstadRail groeit gewoon uit zijn jasje.

Bemined
Berichten: 1879
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » di 25 okt 2016, 21:10

Maar men had al aangegeven op korte termijn slechts drie extra ritten te kunnen gaan rijden in de spits, dus kan zijn dat men nu wil bepalen op welke tijden deze het meest nut gaan hebben. Een integrale frequentieverhoging gedurende de gehele spits zat er nog niet in.

KM46
Berichten: 12522
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 25 okt 2016, 21:15

Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Natorious » di 25 okt 2016, 21:20

KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?


Niet mogelijk omdat er niet genoeg materieel beschikbaar is volgens mij. Ook vind ik dat er meer mogelijkheden zijn om met het huidige materieel de frequentie te verhogen in de spits. Denk aan inderdaad een keerspoor bij Berkel Westpolder, of een paar metro's voorzien van een pantograaf, als ze deze nog niet hebben, of een derde rail aanleggen tot het keerpunt. Ik zag in een filmpje dat het metrosysteem in Oslo derde rail en overwegen prima combineren. :Y


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten