Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Wubbo » di 25 okt 2016, 21:43

Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?

Bemined
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » di 25 okt 2016, 21:54

KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?

Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.

KM46
Berichten: 12534
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 25 okt 2016, 21:55

Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?

Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?

MetroRET
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » di 25 okt 2016, 21:56

Bemined schreef:
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?

Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.


Voor Pijnacker Zuid ligt toch een overloopwissel, kan men daar geen gebeurt van maken ?

KM46
Berichten: 12534
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 25 okt 2016, 21:56

Bemined schreef:
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?

Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.

En is het dan al zeker dat het keerspoor er komen gaat?

Bemined
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » di 25 okt 2016, 22:12

Men is bezig met een onderzoek...

Bij Pijnacker Zuid liggen inderdaad al wissels, maar die liggen niet echt handig om spitsdiensten te laten keren. Dan moet je de dienstregeling echt zo maken dat je precies 3 á 4 minuten keertijd hebt op spoor 1, en de interval tot de volgende trein uit Rotterdam op dat moment 6 minuten is. En er zitten al zoveel beperkende factoren in de dienstregeling. Misschien dat je met wat puzzelen een variant kan vinden waarin dit werkt (heb het niet geprobeerd) maar een echt keerspoor is wel handiger.

Met de huidige dienstregeling zou je op zich ook nog achter Pijnacker Zuid kunnen keren, als je de ritten van :05 op Rotterdam Centraal doortrekt naar Pijnacker Zuid kom je daar om :18 aan en kruis je de tegenligger vanuit Den Haag. Je zou dan direct daarna door kunnen rijden naar een stukje voorbij het station om te keren en dan terugrijden naar spoor 2 waar dan om :26 de terugrit naar Rotterdam kan beginnen. Maar dit loopt wel in de soep bij vertragingen, en ik vermoed dat men het daarom liever niet wil.

KM46
Berichten: 12534
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 25 okt 2016, 22:18

Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12506
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Geert » di 25 okt 2016, 22:18

KM46 schreef:
Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?

Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?

Zolang de gegevens geanonimiseerd zijn lijkt me dat geen probleem.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2293
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Gekko123 » wo 26 okt 2016, 10:04

KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?

Het probleem met keren bij Leidschenveen is dat het daar al behoorlijk druk is in de spits met iedere 3 minuten per richting een tram/metro. Verder is het voordeel de eventuele overstap, al zullen veel reizigers in de praktijk alsnog aangewezen zijn op de volgende wel doorrijdende metro van 5 minuten later. Reden: een volle metro neemt meer reizigers mee dan een volle tram en die trams komen al behoorlijk goed gevuld aan vanuit Zoetermeer (er rijden niet voor niets enkele spitsritten op tramlijn 4 met een dubbel tramstel).

Roeland
Berichten: 973
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Roeland » wo 26 okt 2016, 10:52

KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?


Voor de korte termijn zou het misschien een idee zijn, om (evenals in Utrecht naar de Uithof) vanuit het Randstadrail-gebied (Zoetermeer, Berkel, e.d.) rechtstreekse spitsbussen naar bijv. Alexander of Kralingse Zoom te rijden? Daarmee ontlast je dan de drukste metro's een beetje.
Op de lange termijn moet je inderdaad kijken, naar wat je structureel kunt oplossen (frequentie, lijnvoering, voertuiglengte).

Bemined
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » wo 26 okt 2016, 17:47

KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?

Zoals ik al aangaf, daarvoor is niet voldoende materieel :wink: Het is heel simpel: voor elke 5 minuten dat je de spitsmetro's verder laat doorrijden, heb je twee extra rijtuigen nodig. Leidschenveen is bijna 10 minuten verder dan Pijnacker Zuid, dus heb al snel 4 extra rijtuigen nodig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41409
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » di 01 nov 2016, 18:44

Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen. Ik snap het wel, ik ging op mijn fiets met rubberen banden ook bijna onderuit op een wat vreemd gepositioneerde riooldeksel.
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 12534
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » di 01 nov 2016, 19:16

Suus schreef:Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen.

Dan moet de spoorveegwagen van de RET ingezet worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41409
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » di 01 nov 2016, 19:22

Heb ik wel eens achter gereden. Mijn broek kon meteen in de was.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2865
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor n-evo » di 01 nov 2016, 19:39

Vaak hebben dat soort reinigingswagens ook niet voor niets een bordje achterop met "x meter afstand houden". (A)

busfanNL
Berichten: 1905
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor busfanNL » di 01 nov 2016, 20:50

Ik weet niet of het al gemeld was hier ergens maar kwam deze buitenlandse elektrische testbus op zuidplein tegen. Het is een beetje een paniek shot met mijn telefoon. De chauffeur reed in RET uniform
Afbeelding

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » di 01 nov 2016, 21:03

Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Stefan
Berichten: 3814
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Stefan » di 01 nov 2016, 22:23

Bus komt uit Helsinki vandaan, is een bus van 't merk Linkker. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Visgraatmodel » do 03 nov 2016, 22:46

Dat het volume van de afroep veel hoger is bij de Pinfostmetro's is een grote verbetering. Nu wacht ik met smart af hoe het Engels gaat klinken, ze hadden het beter nu kunnen inschakelen nu de European Music Awards er morgen zijn.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Chrysa » do 03 nov 2016, 23:27

Plannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle

Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.


Lees verder

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Visgraatmodel » do 03 nov 2016, 23:43

Chrysa schreef:
Plannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle

Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.


Lees verder

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.

Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor OmniLezer » vr 04 nov 2016, 07:54

dylanwild94 schreef:Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.

Zal ik ook maar doen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

TfR
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 11:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor TfR » vr 04 nov 2016, 11:33

Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14784
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Meltrain » vr 04 nov 2016, 11:47

Visgraatmodel schreef:
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.

Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?

Ik denk dat er bij de Van Brienenoordbrug een aanlegsteiger voor de Waterbus komt. De Plantagelaan lijkt me wel erg ver rijden voor de Parkshuttle.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

MetroRET
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » vr 04 nov 2016, 13:47

TfR schreef:Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')


Wordt daar al mee uitgerold, weet je toevallig welk nummer het was ?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten