Pagina 96 van 471

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 21:43
door Wubbo
Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 21:54
door Bemined
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 21:55
door ODRAIL
Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?
Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 21:56
door MetroRET
Bemined schreef:
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.
Voor Pijnacker Zuid ligt toch een overloopwissel, kan men daar geen gebeurt van maken ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 21:56
door ODRAIL
Bemined schreef:
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Met de zes rijtuigen die men aangeschaft heeft kan men tot Pijnacker de frequentie verhogen tot elke 5 minuten, maar dan heeft men wel een keerspoor nodig voor een robuuste dienstregeling. Tot dat keerspoor er ligt moet men verder doorrijden, en dan is het aantal van zes rijtuigen onvoldoende om de gehele spits frequenter te rijden.
En is het dan al zeker dat het keerspoor er komen gaat?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 22:12
door Bemined
Men is bezig met een onderzoek...

Bij Pijnacker Zuid liggen inderdaad al wissels, maar die liggen niet echt handig om spitsdiensten te laten keren. Dan moet je de dienstregeling echt zo maken dat je precies 3 á 4 minuten keertijd hebt op spoor 1, en de interval tot de volgende trein uit Rotterdam op dat moment 6 minuten is. En er zitten al zoveel beperkende factoren in de dienstregeling. Misschien dat je met wat puzzelen een variant kan vinden waarin dit werkt (heb het niet geprobeerd) maar een echt keerspoor is wel handiger.

Met de huidige dienstregeling zou je op zich ook nog achter Pijnacker Zuid kunnen keren, als je de ritten van :05 op Rotterdam Centraal doortrekt naar Pijnacker Zuid kom je daar om :18 aan en kruis je de tegenligger vanuit Den Haag. Je zou dan direct daarna door kunnen rijden naar een stukje voorbij het station om te keren en dan terugrijden naar spoor 2 waar dan om :26 de terugrit naar Rotterdam kan beginnen. Maar dit loopt wel in de soep bij vertragingen, en ik vermoed dat men het daarom liever niet wil.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 22:18
door ODRAIL
Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 25 okt 2016, 22:18
door Geert
KM46 schreef:
Wubbo schreef:Met de OV-chipkaartdata heb je toch al redelijk betrouwbare data van de drukte?
Mogen dergelijke gegevens hiervoor wel gebruikt worden?
Zolang de gegevens geanonimiseerd zijn lijkt me dat geen probleem.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 10:04
door Gekko123
KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?
Het probleem met keren bij Leidschenveen is dat het daar al behoorlijk druk is in de spits met iedere 3 minuten per richting een tram/metro. Verder is het voordeel de eventuele overstap, al zullen veel reizigers in de praktijk alsnog aangewezen zijn op de volgende wel doorrijdende metro van 5 minuten later. Reden: een volle metro neemt meer reizigers mee dan een volle tram en die trams komen al behoorlijk goed gevuld aan vanuit Zoetermeer (er rijden niet voor niets enkele spitsritten op tramlijn 4 met een dubbel tramstel).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 10:52
door Roeland
KM46 schreef:Is een frequentieverhoging op (midden) lange termijn wel de bedoeling of is dit niet mogelijk?
Voor de korte termijn zou het misschien een idee zijn, om (evenals in Utrecht naar de Uithof) vanuit het Randstadrail-gebied (Zoetermeer, Berkel, e.d.) rechtstreekse spitsbussen naar bijv. Alexander of Kralingse Zoom te rijden? Daarmee ontlast je dan de drukste metro's een beetje.
Op de lange termijn moet je inderdaad kijken, naar wat je structureel kunt oplossen (frequentie, lijnvoering, voertuiglengte).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 17:47
door Bemined
KM46 schreef:Is het dan niet handiger om op Leidschenveen te keren? of staat de HTM dit niet toe?
Zoals ik al aangaf, daarvoor is niet voldoende materieel :wink: Het is heel simpel: voor elke 5 minuten dat je de spitsmetro's verder laat doorrijden, heb je twee extra rijtuigen nodig. Leidschenveen is bijna 10 minuten verder dan Pijnacker Zuid, dus heb al snel 4 extra rijtuigen nodig.

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 18:44
door Suus
Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen. Ik snap het wel, ik ging op mijn fiets met rubberen banden ook bijna onderuit op een wat vreemd gepositioneerde riooldeksel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 19:16
door ODRAIL
Suus schreef:Vandaag vertraging op alle tramlijnen door gladde sporen.
Dan moet de spoorveegwagen van de RET ingezet worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 19:22
door Suus
Heb ik wel eens achter gereden. Mijn broek kon meteen in de was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 19:39
door n-evo
Vaak hebben dat soort reinigingswagens ook niet voor niets een bordje achterop met "x meter afstand houden". (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 20:50
door busfanNL
Ik weet niet of het al gemeld was hier ergens maar kwam deze buitenlandse elektrische testbus op zuidplein tegen. Het is een beetje een paniek shot met mijn telefoon. De chauffeur reed in RET uniform
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 21:03
door dylanwild94
Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: di 01 nov 2016, 22:23
door Stefan
Bus komt uit Helsinki vandaan, is een bus van 't merk Linkker. :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 03 nov 2016, 22:46
door Visgraatmodel
Dat het volume van de afroep veel hoger is bij de Pinfostmetro's is een grote verbetering. Nu wacht ik met smart af hoe het Engels gaat klinken, ze hadden het beter nu kunnen inschakelen nu de European Music Awards er morgen zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 03 nov 2016, 23:27
door Chrysa
Plannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle

Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.
Lees verder

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: do 03 nov 2016, 23:43
door Visgraatmodel
Chrysa schreef:
Plannen voor uitbreiding voor zelfrijdende ParkShuttle

Nederlands eerste zelfrijdende bus, de Parkshuttle naar bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel, wordt waarschijnlijk in 2018 verlengd. De komende twee jaar blijft de bus ongewijzigd en blijft de concessie in handen van Connexxion.
Lees verder
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 04 nov 2016, 07:54
door OmniLezer
dylanwild94 schreef:Ik zal lijn 70 in de gaten houden de komende tijd.
Zal ik ook maar doen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 04 nov 2016, 11:33
door TfR
Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 04 nov 2016, 11:47
door Meltrain
Visgraatmodel schreef:
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft de ambitie het systeem te vernieuwen en te verlengen per eind 2018. Het systeem zal in eerste instantie verlengd worden naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem zal zijn dat daadwerkelijk autonoom rijdt. Dat wil zeggen: zonder ‘steward’ in het voertuig.
Wat bedoelen ze? Dat er bij de Brienenoordbrug overgestapt kan worden op een Waterbus of dat de Parkshuttle tot Plantagelaan rijdt?
Ik denk dat er bij de Van Brienenoordbrug een aanlegsteiger voor de Waterbus komt. De Plantagelaan lijkt me wel erg ver rijden voor de Parkshuttle.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 04 nov 2016, 13:47
door MetroRET
TfR schreef:Ik zat in een metrotrein (lijn E) die toevallig de nieuwe Engelstalige afroepen aan had staan. Klinkt wel heel erg Dunglish, het is gewoon dezelfde vrouw :')
Wordt daar al mee uitgerold, weet je toevallig welk nummer het was ?