Pagina 14 van 471

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 00:58
door Z2N
Ligt het langzame optrekken van de M5's niet aan stroomproblemen op het stroomnet van de metro's, waardoor zij niet voldoende vermogen behalen om snel op te trekken? Ik dacht dat dat een issue was, om dezelfde reden dat er een tijdje geen twee M5's achter elkaar mochten rijden in de metrotunnel.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 01:06
door Suus
Goed... terug naar Rotterdam maar weer.

Het valt mij op de foto en video op dat alle stoelen van de metro met de nieuwe stoffering in de rijrichting staan, de laatste paar keren dat ik de metro nam in Rotterdam was de helft van de metro voorzien van stoelen tegen de zijwanden aan. Maar dat is dus niet bij alle metro's van de 5300/5400-serie zo?

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 01:08
door Karl
Je hebt 'metro versies' en 'sneltram versies'. De sneltram had altijd meer langsbanken dan de metro. Waarom dat onderscheid er is, is mij niet helemaal duidelijk.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 01:10
door MetroRET
De eerste serie 5300-serie rijtuigen zijn anders ten opzichten van de 'hoge Type B'-rijtuigen.

5301-5342 :
- 30,50 meter
- Analoge koersrol (m.u.v. 5339)
- Alle stoelen in lengte richtingen

5343-5363 & 5401-5418:
- 30,65 meter
- Digitale koersfilm
- De helft van de stoelen is in zijrichting.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 01:12
door Karl
Waarom is dat verschil er dan, ook in lengte? Dat moet toch een bewuste keuze geweest zijn of had de fabriek nog een paar staan? "Tweedehandsje, van een omaatje geweest...."

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 01:30
door MetroRET
Om eerlijk te wezen, kwam de RET er pas achter toen de serie geleverd begon te worden (de lengte).
Hierdoor past een drietje Type B (volledig hoog) of Type S een stuk moeilijker op Slotlaan/Capelle Centrum/De Terp (De Capellelijn) dan een drietje lage Type B.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 08:34
door Geert
3x15 cm verschil, die 45cm maakte het ineens veel lastiger?

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 09:21
door MetroRET
Wel degelijk. De perrons zijn daar eigenlijk gebouwd voor een driewagentrein Type T, die daar destijds reed. Dat is maar 30,0 meter per rijtuig.

Zo staat het tenminste in het boek "40 jaar metro Rofterdam 1968-2008".

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 10:29
door zone5324bericht...
op lijn C zouden inderdaad 3 wagentreinen SG3 kunnen rijden, maar in de praktijk zal dat niet snel gebeuren.

met een 4 wagentrein op lijn D moeten bestuurders ook altijd opletten, waardoor menigeen dan rustiger een station binnenrijdt dan met een 3 wagentrein...

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 10:43
door MetroRET
Een drietje SG3 zal nergens lukken, want die zijn iets van 8 meter langer dan het langst mogelijke viertje (4x 30,65m).

De rede dan men bij viertjes nu moet uitkijken bij die perrons, is omdat deze weer gebouwd zijn op een vierwagentrein Type M (4x 29 meter, wat dus 6 meter verschil is).

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 16:38
door zone5324bericht...
na 2 jaar er zelf niet meer gereden te hebben vergeet je snel dingen.
maar ik weet wel (hoewel het dan eerder Capelsebrug-Marconiplein (of zoiets) zal zijn) waar met langere treinen gereden kan worden dan nu gedaan wordt.
maar waarschijnlijk is dat dan ook een vierwagentrein 5300...
zal me daarin wel vergist hebben...

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 16:42
door Suus
MetroRET schreef:Om eerlijk te wezen, kwam de RET er pas achter toen de serie geleverd begon te worden (de lengte).
Hierdoor past een drietje Type B (volledig hoog) of Type S een stuk moeilijker op Slotlaan/Capelle Centrum/De Terp (De Capellelijn) dan een drietje lage Type B.
Dat klinkt wel een beetje naar een gelijk gevalletje waarbij de RATP eens roltrappen ging kopen :roll:

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 16:45
door MetroRET
zone5324bericht... schreef:na 2 jaar er zelf niet meer gereden te hebben vergeet je snel dingen.
maar ik weet wel (hoewel het dan eerder Capelsebrug-Marconiplein (of zoiets) zal zijn) waar met langere treinen gereden kan worden dan nu gedaan wordt.
maar waarschijnlijk is dat dan ook een vierwagentrein 5300...
zal me daarin wel vergist hebben...
Op het traject tussen Rotterdam Centraal en De Akkers & Capelsebrug en Tussenwater zijn 120 meter lang (dus de lengte van een vierwagentrein 5300/5400).

De sneltramhaltes & de Capellelijn zijn slechts 90 meter lang (dus lang genoeg voor een tweewagentrein 5500/5600 & driewagentrein 5300/5400).
Oosterflank, Binnenhof, Hesseplaats & De Tochten zijn wel 120 meter lang.

De RandstalRail-Lijn (Blijdorp-Den Haag Centraal) zijn 100 meter lang.

Momenteel wordt er regulier géén vierwagentrein in de exploitatie opgenomen.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 23:33
door donny2290
Zag vorige week nog 3x sg3 rijden thv schenkel. Buiten dienst uiteraard. Zag dit ook wel eens bij Maashaven.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: do 17 jul 2014, 23:34
door MetroRET
Dan heb je meer gezien dan mij.
Heb er ooit 2 filmpjes van gezien, maar nog nooit met eigen ogen.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 10:32
door zone5324bericht...
Op de Waalhaven liggen genoeg nieuwe bielzen en andere spullen voor de werkzaamheden vanaf volgende week.
Natuurlijk zal er nog wel meer aangeleverd worden.
Ook staat op het RET-terrein een Locon-loc (oude NS-600 volgens mij).

De diensten voor de chauffeurs zijn bekend en ik zie op de papieren, dat er sowieso veel met 900-en gereden gaat worden.

Dezelfde papieren geven ook aan, dat chauffeurs depot krijgen en dat men dus gewoon moet inchecken of moet betalen voor de reis van Slinge naar Rhoon, Poortugaal of Hoogvliet (incl. Tussenwater).

Het lijnnummer van de pendel is gesteld op 9, maar of dat ook echt gefilmd wordt, zal men maandag wel merken.
Metrodienst zal sowieso wel gefilmd worden.
Maar de diensten zullen dus sowieso in de boordapparatuur staan, want de CiCo's moeten ook correct werken...

Doordeweeks zijn er 26 diensten.
Op zaterdag 16 en op zondag 20.
Doordeweeks met 8 gebroken diensten en op zaterdag 3.

Normaal gezien begint en eindigd iedereen bij de garage Sluisjesdijk.

Ikzelf ga maar een paar dagen meedraaien en de eerste dag voor mij is zaterdag de 26ste (zeg maar een verjaardagscadeautje).

De gestelde route is:

Richting Slinge => Hoogvliet.
Metrostation Slinge – Zuiderparkweg - rechtsaf Slinge – linksaf N492 Groene Kruisweg – onder de snelweg door A15 - halte Rhoon - halte Portugaal – halte Tussenwater –- linksaf Kouwenaardseweg – Metrostation Hoogvliet

Richting Hoogvliet => Slinge.
Metrostation Hoogvliet - rechtsaf Kouwenaardseweg - rotonde rechtdoor - stoplichten rechtsaf - N492 Groene Kruisweg - halte Tussenwater - halte Poortugaal - halte Rhoon - onder de snelweg door A15 - vervolg Groene Kruisweg - rechtsaf Oldengaarde - rechtsaf Zuiderparkweg - halte Metrostation Slinge.

Een slag duurt ongeveer 1 uur.

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 11:11
door Daantje
Hoezo zijn er op zaterdag minder diensten dan op zondag?

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 12:04
door ODRAIL
Geen idee. Maar tegenwoordig lijken de weekend en vakantiediensten van de metro net een soort loterij. Het is elke keer maar weer afwachten op welke tijden er gereden wordt :? .

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 12:07
door MetroRET
Hoezo ? Wat is er mis met een kwartierdienst, wanneer dat blijkbaar geweest wordt geacht ?

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 12:12
door hauptbahnhof
Zolang de eerste en de laatste ritten gelijk is kan het toch gewoon?

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 13:00
door zone5324bericht...
zal morgen een dienstregeling met omlopen maken...

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 13:13
door MetroRET
De dienstregeling staat al online op de RET-website.
http://www.ret.nl/nc/reizen-met-ret/die ... n-709.html

Zo te zien zijn de frequenties als volgt:

Spits : 20x per uur (3 minutendienst)
Daluren, Zaterdag- & Zondagmiddag : 12x per uur (5 minutendienst)
Avonddienst, Zaterdag- & Zondagochtend : 8x per uur (7,5 minutendienst).

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 15:30
door zone5324bericht...
ik zei ook met omlopen, want staan natuurlijk niet op de gewone site...

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 17:02
door zone5324bericht...
deze 2 ex-NS-600 locs staan bij de RET op de Waalhaven op het terrein.
vermoed toch, dat deze gebruikt worden voor de werkzaamheden...

Afbeelding

Re: OV in en om Rotterdam

Geplaatst: vr 18 jul 2014, 17:07
door MetroRET
Deze kunnen ook gebruikt zijn bij de 2 transporten naar de Kleiweg, die vandaag geweest zijn.