Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Zonnig schreef:Ik mis in het `Doorstroomstation Utrecht` eigenlijk alle treinen vanuit Hilversum / Den Dolder (Amersfoort-Baarn). Het lijkt mij zeker zinvol om te kijken wat die in het geheel nog kunnen betekenen. Wie weet kan je daar nog goede verbindingen met potentie uit halen!
Zover ik de plannen gezien heb blijven die gewoon zo rijden als ze het nu ook al doen, met als belangrijkste verschil dat het kopmaken van de doorgaande ICs tussen Gouda en Amersfoort v.v. alleen nog op spoor 8 t/m 12 mogelijk is (nu kunnen ze in feite overal tussen 4 en 18 terecht, niet altijd praktisch met kruisende treinen maar qua wisselverbindingen kan het)
Dat de plannen over een begin van de werkzaamheden in 2014 spreken is mede door die beperkte mogelijkheden in DSSU om uit te wijken ook niet helemaal handig, gezien Utrecht dan nog vol in de verbouwing zit en er dus hoe dan ook sporen tijdelijk buiten dienst zullen moeten om de werkzaamheden mogelijk te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Dat zou een voorwaarde zijn voor robuustheid ja. Aan de andere kant: een andere voorwaarde daarvoor is een competente bijsturing. Zolang NS standaard IC's tussen Utrecht en Nijmegen laat uitvallen bij een wisselstoring bij Bijlmer heeft redundante infra aanleggen ook niet zo veel zin.
Wubbo schreef:Gelukkig is daarvan het merendeel geweest volgend jaar, daarvan ligt het hoogtepunt echt dit jaar.
Zeker weten? In en na 2014 komt men juist aan de fasen toe waarbij het midden van de hal verbouwd wordt. Dan zit je dus met veel takelwerk boven het spoor en aangezien de boel een stukje groter wordt zullen er toch ook wel perrons buiten dienst moeten om die werkzaamheden mogelijk te maken (zie bv. het funderingswerk op 14/15 dit weekend, dat valt buiten het gebied waar de nieuwe hal de oude traverse vervangt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
ProRail start megaklus rond Utrecht: over 2,5 jaar klaar Geplaatst op: maandag 3 juni 2013 18:51
Laatst bijgewerkt: maandag 3 juni 2013 18:53
Persbericht
Het ontvlechten van de ‘spaghetti’ aan sporen rond Utrecht is vandaag officieel gestart. ProRail heeft bouwcombinatie BAM Rail en Volker Rail de opdracht gegeven om binnen 2,5 jaar het spoor rond Utrecht te vernieuwen. Een megaklus in korte tijd. Hiermee ontstaat meer ruimte op het spoor waardoor de doorstroming van treinen verbetert, er meer treinen kunnen rijden en het spoor rond Utrecht betrouwbaarder wordt.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf in april van dit jaar de beschikking om de doorstroming van het treinverkeer rond Utrecht te verbeteren. De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger. Uit onderzoek blijkt verder dat door de nieuwe corridors het spoor ook veiliger wordt doordat de kans op onbedoelde rood sein passages verder daalt.
Grote aanpak rond Utrecht
Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen. Op zaterdag 8 juni opent staatssecretaris Mansveld het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn. Lees verder | Dossier Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | Meer nieuws over Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail | Dossier Verbouwing station Utrecht Centraal | Meer nieuws over Verbouwing station Utrecht Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Wat een persbericht zeg.. :X
Spaghetti, wirwar aan sporen en treinbewegingen.
Zouden ze zelf doorhebben dat er in de basisplanning juist door die "spaghetti aan sporen" met telkens wisselende dienstregelingen en spooropstellingen juist een "wirwar aan treinbewegingen" voorkomen kan worden en dat de enige reden dat die "wirwar aan treinbewegingen" in de bijsturing het gevolg is van een gebrekkige ondersteuning van treindienstleiders door functioneel totaal ongeschikte software die al jaren gebruikt wordt?
Trouwens, iemand voor de gein al eens gekeken wat voor route het goederenpad uit Amersfoort ri. Den Bosch en v.v. moet gaan nemen met de nieuwe infra. Als er iets een grote wirwar is aan spoorgebruik dan is het dat wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Momenteel kan je op verschillende manieren van Amersfoort naar Den Bosch komen. Dat heeft als voordeel dat je kunt kruisen op het punt waar dat het beste uitkomt. Nu wordt daar in de praktijk lang niet altijd even goed gebruik van gemaakt maar dat heeft een directe relatie met de slechte ondersteunende software voor treindienstleiders. Die software kan immers alleen een standaardplan uitvoeren of een waarschuwing geven dat er "iets" niet gaat als gepland. Veel meer intelligentie zit er niet in en het spoor is te druk voor een treindienstleider om alles te overzien. Dat is dus een taak waar een computer kan exeleren wanneer er daar wat moeite in gestoken wordt.