OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37341
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Di 19 Jun 2018, 11:01

Ik moet het grootste deel van de tijd in de nabijheid van Amsterdam Centraal zijn of daar overstappen voor de snelste verbinding naar andere plaatsen en wordt eerlijk gezegd niet echt enthousiast van extra overstappen of de verplichting om de Noord-Zuidlijn te gebruiken, dat laatste voornamelijk omdat het geen onderdeel is van een treinabonnement.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor reisthijs » Di 19 Jun 2018, 11:26

Dat is eigenlijk alleen het geval als je met de IC direct reist. Dan nog kan je er voor kiezen om vanaf Schiphol de airport sprinter naar CS te nemen. Je wordt niet gedwongen om met de metro te gaan.

maarten83 schreef:Amsterdam Zuid is niet echt ingericht om treinen te laten keren, hoogstens via spoor 402. Het is vergelijkbaar met een station als Rlb.
Als het nodig is dat treinen daar gaan keren kan het station daar natuurlijk op ingericht worden (als je toch gaat verbouwen...). Er waren ook nog plannen om ergens ten oosten van station Zuid een nieuw opstelterrein te maken dan kunnen treinen daar keren.

Voor zover ze tenminste eindigden bij Amsterdam Zuid, het ligt eigenlijk niet voor de hand dat je daar veel treinen laat keren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Klaasje » Di 19 Jun 2018, 11:49

Wat men in feite gaat doen is spoor 15 in de huidige staat laten liggen. Men vindt alleen de ruimte tussen de trappen en de perronrand te smal. Het uitplaatsen van de trappen tast de onderliggende constructie van het vijfde en zesde perron en de sporen 14 en 15 teveel aan. De vraag is overigens spoor 15 ook echt zo smal is. Goed, voor IC's Utrecht-Alkmaar wel maar een Eurostar of Thalys kan je er prima afhandelen als je ze niet naast de trap bij de oosttunnel laat stoppen.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor groningen » Di 19 Jun 2018, 13:00

Misschien val ik herhaling sorry. Maar men wil dus 9 sporen houden en het aantal treinen naar Amsterdam Centraal bijna verdubbelen. Ik mag dus (misschien) aannemen dat het misschien beter is om treinen niet te laten beginnen of eindigen, omdat ze anders het spoor/perron bezet houden. Een trein die om 3 of 33 binnen komt en pas om 27 of 57 weer vertrekt is toch funest voor de doorstroming.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10540
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Ardan » Di 19 Jun 2018, 13:07

DSSA -> Doorstroomstation Amsterdam. Wordt een beetje hetzelfde grapje als in Utrecht, treinen doorkoppelen en niet laten eindigen. Bij de Dijksgracht komt een dive-under om treinen van de noordelijke sporen conflictvrij naar Utrecht te kunnen sturen. En alle wissels gaan deruit want die gaan toch alleen maar stuk :Y
2018 (30-7):
Trein 6732 km · S-Bahn 314 km · Metro 303 km · Zweeftrein 14 km · (Snel)tram 331 km · Bus 417 km · Veer 7.0 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37341
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Di 19 Jun 2018, 13:14

groningen schreef:Een trein die om 3 of 33 binnen komt en pas om 27 of 57 weer vertrekt is toch funest voor de doorstroming.

Er is in de randstad altijd wel een manier te vinden om korter te keren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2482
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor n-evo » Di 19 Jun 2018, 14:44

creëren we ruimte voor een hoogfrequente stedelijke OV-verbinding in combinatie met woningbouw langs de verbinding Schiphol – Amsterdam Centraal.

Wat hebben ze hier nou precies voor ogen? NS-treinen inzetten voor stedelijk vervoer wat Haven-Stad betreft? Kunnen mensen lachen iedere keer minimaal € 2,30 weg op korte afstanden en geen tariefintegratie met GVB. Dat wordt toch helemaal niks?

Klaasje
Berichten: 6530
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Klaasje » Wo 20 Jun 2018, 09:16

Je kan er natuurlijk altijd een alternatieve regeling voor maken. De regionale treindiensten werken met de ov-chipkaart ook redelijk conform het stad en streekmodel en die hebben een redelijke tariefintegratie met NS. Dat zou je dan dus ook tussen GVB en NS kunnen organiseren.

Overigens heb ik nog wel andere vraagtekens bij de Airportsprinter. Gezien de ritfrequenties zal die de twee middensporen in de Schipholtunnel wel gaan opeisen. Hoe zit het dan met al het andere treinverkeer? Allemaal over de buitensporen? Gaat dat goed?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor reisthijs » Wo 20 Jun 2018, 11:05

Niet te snel conclusies trekken he, de haalbaarheid van de Airportsprinter moet nog onderzocht worden. Nog een paar jaar geduld nog, tot men doorheeft dat dat niet goed gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

IC140
Berichten: 328
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor IC140 » Wo 20 Jun 2018, 11:17

Het aantal treinen op de buitensporen van Schiphol hoeft niet toe te nemen als je IC’s en ICd’s gaat doorkoppelen. De 6 IC’s uit Utrecht en Amersfoort die nu op de binnensporen eindigen kun je mooi wegstrepen tegen de 5 ICd’s die door de Airport Sprinter niet meer naar CS mogen. Een beetje slim bestemmingen aan elkaar knopen (van de HSL naar Utrecht lijkt me vrij zinloos) en je komt een heel eind.

Gamma
Berichten: 23
Lid geworden op: Zo 06 Jul 2014, 15:44

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Gamma » Wo 20 Jun 2018, 11:20

IC140 schreef:De 6 IC’s uit Utrecht en Amersfoort die nu op de binnensporen eindigen kun je mooi wegstrepen tegen de 5 ICd’s die door de Airport Sprinter niet meer naar CS mogen.
Past dat dan ook in de sporenlayout rond Shl en conflictvrije verbindingen?

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2794
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Alargule » Wo 20 Jun 2018, 11:30

Het mooie aan de Airportsprinter is dat alles juist ontvlochten wordt: de buitensporen worden voortaan voor doorgaande treinen gebruikt (en wat er nog eindigt op Hoofddorp Opstel) die hierna allemaal doorrijden naar Zuid (en eventueel verder). De binnensporen worden door de Airportsprinter gebruikt, die doorrijdt over de Westtak.

Het zal bovendien ook allemaal vast wel passen. Of het ook robúúst is? Dat denk ik niet. Zeker niet wat betreft het plethora aan doorgaande treinen, dat zal bestaan uit sprinters, ic's, icd's en internationale treinen. Dat moet maar allemaal net lekker op elkaar aansluiten. Bovendien zouden ze vanaf Zuid in westelijke richting allemaal op één spoor moeten invoegen. Het behoeft geen hogere wiskunde om te begrijpen dat kleine verstoringen hier een grote impact kunnen hebben...
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor reisthijs » Wo 20 Jun 2018, 11:43

6 x IC richting Utrecht
6 x IC richting Almere
6 x sprinter richting Weesp
2 x IC richting Amersfoort
Dat zijn er al 20. Elke 3 minuten een trein op één spoor. En daar moeten nog internationale treinen tussendoor :?:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2794
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Alargule » Wo 20 Jun 2018, 12:35

Er wordt voorgesteld 2 van de 6 IC's uit Almere op Zuid te laten eindigen. Dan heb je dus 18 treinen per uur + 2 internationaal.

Afbeelding
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37341
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Wo 20 Jun 2018, 12:49

Alleen deugt dat voorstel niet, want in een aanvulling daarop is al geschreven dat de capaciteit van ICNG niet voldoende zal zijn voor Almere - Schiphol en dat er dus 6x/uur een doorkoppeling HSL - Almere noodzakelijk is. De bedachte restcapaciteit is daarmee meteen opgesoupeerd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2794
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Alargule » Wo 20 Jun 2018, 12:53

Nou dan keer je een trein uit Utrecht om bij Zuid. Zou toch ook moeten lukken?
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

IC140
Berichten: 328
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor IC140 » Wo 20 Jun 2018, 13:40

De rode streepjes waarvan een aantal op Zuid eindigen zijn Sprinters. In bovenstaande plaatjes lijken er 8 IC’s naar Leiden te gaan. Dat lijkt me wat overdreven, je kunt dus ook 6x Almere - Schiphol - Rotterdam en 6x Utrecht - Schiphol - Leiden rijden.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 186
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor luka23 » Wo 20 Jun 2018, 14:06

Even een heel guerrilla idee, als er toch al wordt gekeken naar het ombouwen van trein- naar metrosporen, dan zou M51 toch die taak kunnen vervullen? Dan rijdt die Centraal - Schiphol via Zuid en is aansluiting mogelijk naar de treinsporen, aangezien die er toch naast liggen. Ook gaat deze langs veel belangrijke knoop/overstappunten zoals Centraal, Amstel, Zuid, Spaklerweg en wellicht een extra stop mogelijk bij de Zuidas t.h.v. de kantoren.
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2482
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor n-evo » Wo 20 Jun 2018, 16:26

M51 is er ook voor de verbinding Zuid - Amstel hè.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4659
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor reisthijs » Wo 20 Jun 2018, 17:49

Die functie blijft de 51 in dit voorstel nog steeds vervullen, wat is je punt?

Los daarvan: als er een metro naar Schiphol zou komen, geeft een verlenging van lijn 52 (N/Z-lijn) een snellere verbinding CS-Schiphol dan een route via Amstel. Daar gaan alle voorstellen tot nu toe dan ook van uit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11579
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Wubbo » Wo 20 Jun 2018, 20:37

Als dit doorgaat moet er sowieso iets aan wissels aangelegd worden tussen Amsterdam Zuid en Riekerpolder om ervoor te zorgen dat je vanaf de binnensporen van Amsterdam Zuid nog op Schiphol kan komen zonder die Airportsprinter in de weg te zitten. Kan mooi meegenomen worden in de verbouwing van Amsterdam Zuid lijkt me, waar toch al een extra perron moet komen.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8272
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor webguy » Do 21 Jun 2018, 09:34

Volgens mij kunnen we beter in één adem na de NZL door met het aanleggen van een metro naar Schiphol, dan is ie er over 10 jaar een keer.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2482
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor n-evo » Do 21 Jun 2018, 11:34

reisthijs schreef:Die functie blijft de 51 in dit voorstel nog steeds vervullen, wat is je punt?

Overheen gelezen

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor groningen » Vr 22 Jun 2018, 12:05

Bron Prorail: Bodemonderzoek bij Amsterdam voor aanleg van een ongelijksvloerse treinkruising. Deze 'vrije kruising' is nodig om meer treinen van en naar @AmsterdamNL te laten rijden.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5259
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Z2N » Za 23 Jun 2018, 01:55

Wat voor onderzoek bedoel je? Archeologisch? Geologisch? Paleontologisch? :P
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten