OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7084
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor trolly » za 23 jun 2018, 07:08

Toxicologisch en geologisch, waarschijnlijk. Doel zal namelijk zijn de graad van vervuiling en de bodemmechanica (o.a. samenstelling en drukvastheid) te achterhalen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor samsam538 » di 04 sep 2018, 21:33

Voor de verbouwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal gaan ze een keerspoor aanleggen tussen Amstel en Muiderpoort. Ook komen er extra stijgpunten op Amsterdam Amstel. Zie https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 978255d127

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 12787
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Aking » di 04 sep 2018, 21:48

Qua stijgpunt op Amstel, hoeveel is er nog over van de (toegang) tot de oude autotunnel? Ik weet dat de tunnel grotendeels nog aanwezig is namelijk :)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33907
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » di 04 sep 2018, 21:50

samsam538 schreef:Voor de verbouwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal gaan ze een keerspoor aanleggen tussen Amstel en Muiderpoort. Ook komen er extra stijgpunten op Amsterdam Amstel. Zie https://amsterdam.notubiz.nl/document/6 ... 978255d127

Geen keerspoor maar een keervoorziening. Ik zag al een hele discussie op Somda qua technische mogelijkheden en het lijkt er nog het meest op dat het iets wordt met overloopwissels tussen Amstel en Muiderpoort en seintechnische aanpassingen (bediende seinen) zodat je op Muiderpoort kunt keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3968
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Alargule » wo 25 mar 2020, 20:40

Naar het schijnt wordt morgen het OTB gepubliceerd. ProRail heeft alvast een keck filmpje:

https://youtu.be/vMDBfsM4T7I
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 1002
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Statler Rail » do 26 mar 2020, 20:29


ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor ykc » ma 30 mar 2020, 18:13

Statler Rail schreef:Het Ontwerp-Tracébesluit is gepubliceerd: https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/amsterdam-phs/ontwerptracebesluit/

Opvallend is dat een van de varianten (variant 2) van de Oosttunnel een verbinding heeft met de verdeelhal van de metro. Dus dan heeft zowel de Middentunnel met de Cuyperstrap als de Oosttunnel een directe verbinding met de metro zonder naar buiten te hoeven gaan.

VIRM
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor VIRM » wo 01 apr 2020, 22:10

Blijven die trappen op het Stationsplein bestaan?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 12787
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Aking » wo 01 apr 2020, 22:10

Die zijn daar "net" neergegooid toch? :') :X
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7084
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor trolly » wo 01 apr 2020, 22:18

ykc schreef:
Statler Rail schreef:Het Ontwerp-Tracébesluit is gepubliceerd: https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/amsterdam-phs/ontwerptracebesluit/

Opvallend is dat een van de varianten (variant 2) van de Oosttunnel een verbinding heeft met de verdeelhal van de metro. Dus dan heeft zowel de Middentunnel met de Cuyperstrap als de Oosttunnel een directe verbinding met de metro zonder naar buiten te hoeven gaan.


Dat heb ik nog niet terug kunnen vinden. Heb je een quote + vindplaats?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

IC140
Berichten: 429
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor IC140 » do 02 apr 2020, 08:19

In het informatiedocument over de verbreding van de Oosttunnel.


https://www.platformparticipatie.nl/bin ... 438639.pdf

Overigens staat er ook dat de varianten zonder die verbinding beter scoren op het afwegingskader. Aangezien de variant met directe verbinding ook nog de duurste variant is, geef ik het weinig kans.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7084
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor trolly » do 02 apr 2020, 08:38

Dank je, die had ik even gemist. Dat zal 'm inderdaad wel niet worden.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3968
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Alargule » do 14 mei 2020, 13:28

Mogelijk dat de nooit in gebruik genomen tramtunnel ten oosten van het CS tóch nog een bestemming gaat krijgen. Het wordt wel wat banaler dan een cocofabriek:

De gemeente Amsterdam zoekt in het stationsgebied naar ruimte om fietsen op te slaan die worden verwijderd omdat ze onjuist zijn gestald. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om de verlaten [sic] IJ-tramtunnel onder de sporen op het oostelijk eiland in te richten als depot voor deze fietsen. De tramtunnel moet hiervoor geschikt worden gemaakt door deze te voorzien van twee entreegebouwen. De tramtunnel moet worden verstevigd voor de realisatie van PHS Amsterdam Centaal. De realisatie van het fietsdepot maakt geen onderdeel uit van dit tracébesluit, maar wordt door de uitvoering ervan niet onmogelijk gemaakt.


Uit het OTB (voor link, zie post Statler Rail hierboven).
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

Durashift
Berichten: 4435
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Berichtdoor Durashift » do 14 mei 2020, 19:57

Hoezo dient de tunnel verstevigd te worden voor PHS?

Als ik de tekst op de site van Alargue goed begrijp... is die tunnel juist berekend op het dragen van spoorrails op zijn dak?
Zal het dan om het gewicht van perrons gaan?

(..) Hoewel de realisatie van IJburg toen nog ver in de toekomst lag en er met de bouw van de metrolijn dus nog niet echt sprake was van haast, zou de tunnel komen te liggen op een plek waar NS indertijd ook het aantal sporen wilde uitbreiden. Het achteraf inbouwen van een tunnel onder deze sporen zou veel duurder zijn dan het op voorhand aanleggen van deze tunnel, waarna de sporen er maar op hoefden te worden gebouwd.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 7 gasten