OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ThePretender »

Hier is toch ook vast nieuws over? :pos:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door JWM »

Er is pas nieuws te melden als men klaar is met verbouwen. Hele generaties weten niet beter dan dat het CS een bouwput is.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Als de nieuwe passages onder het station af zijn, wordt de centrumpassage dan ook afgesloten met OV-chippoortjes? Nu heb je daar nog (tot mijn grote ergernis) losstaande paaltjes.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

De middentunnel is al afgesloten met poortjes.

Spithorst klaagde daar vlak voor Koninginnedag ook al over, maar toen stonden die poortjes er ook al :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Ah, dan is dat nog niet zo lang het geval. :)
Beul van de blindegeleidelijn
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ThePretender »

Een deel van de nieuwe trappen was rond Koninginnedag opengesteld vanwege de verwachte drukte. Je kwam dan uit in de centrale passage. Het is nu al weer een tijdje gesloten.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door tsov »

Ja, dat viel me van de week ook op. Ik was al eens eerder door de nieuwe poortjes gewandeld en nu liep ik ineens weer ergens anders en moest ik zoeken naar een paaltje :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Gisteren is de oostelijke helft van de verbouwde middentunnel opgeleverd door ProRail. Ik ben daarom vanavond eens gaan kijken en heb wat (matige) foto's geschoten.

Afbeelding
Met spandoeken in de Cuypershal wordt duidelijk gemaakt dat de Middentunnel weer open is.
Afbeelding
Slechts de oostelijke helft van de tunnel is nu opgeleverd. De tunnel is afgesloten met poortjes aan de voorkant en heeft nog geen achteruitgang.
Afbeelding
De winkels in deze tunnel zijn vooral bedoeld voor treinreizigers, o.a. de Broodzaak, Swirls en Smullers zijn aanwezig.
Afbeelding
Bij de trapopgangen is het perron hoger. Hier is een mooie afwerking van dwarsbalkjes met daartussen TL-buizen gekozen. Rauw maar toch een mooie finish.
Afbeelding
De wanden van de trapopgangen zijn met witte tegels voorzien van een bepaalde structuur afgezet.
Afbeelding
Alle sporen zijn bereikbaar vanuit deze tunnel, maar de opgang naar spoor 15 zit achterin verstopt in een hoekje.
Afbeelding
Vanaf de opgang van spoor 13/14 een blik terug naar voren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Ziet er fraai uit, maar was enige consequentheid niet beter geweest? Deze tunnel ziet er nu weer heel anders uit dan de meest westelijke die al langer open is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Klaasje »

Ik neem toch aan dat de gemiddelde treinreiziger niet eerst de westtunnel gaat bekijken om daarna te beproeven of de middentunnel zoveel mooier is dat hij of zij die gaat gebruiken. En zelfs al zouden ze dat doen, wat maakt het uit dat het anders is?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Fles »

Die voorlaatste foto, komt er nog iets tegen dat plafond of heet dit "af"? :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

@Klaasje: Het maakt op zich nog niet eens uit om de reden die je zelf al schrijft, maar toch is het opvallend. Je ziet met de grote stationsverbouwingen die nu aan de gang zijn op diverse plaatsen immers juist dat men het grondig aanpakt om de verrommeling op te heffen, maar eigenlijk is dit een hedendaagse variant van diezelfde verrommeling.

Wat wel scheelt is dat de verschillen in bouwstijl nu een stuk kleiner zijn dan bv. wat Utrecht jarenlang had met z'n stationshal uit drie decennia aan elkaar geplakt in combinatie met vier verschillende soorten perronoverkapping.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Fles schreef:Die voorlaatste foto, komt er nog iets tegen dat plafond of heet dit "af"? :?
Komt later dit jaar als de winkelpromenade onder het busstation in gebruik wordt genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

@Bee: ik ben heel slecht met plaatjes, dus ik ga het gewoon amar even vragen. :P
Hebben ze geleidelijnen in de tunnel aangelegd? En hebben ze onderaan de trappen ook TBP's of AV's opgehangen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Nee. Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Geert »

Hoe kunnen ze nou blindengeleidelijnen vergeten??
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Hoe kunnen ze nou blindengeleidelijnen vergeten??
Door er niet over na te denken bij de planning? ;)

Als het een afgesloten deel van de tunnel was, lijkt het mij niet al te moeilijk om dat daar aan te leggen. Ik zag ze twee weken geleden bezig met nieuwe lijntjes op Lelylaan: kartonnen mallen op de grond, epoxy of wat dan ook erin en je bent klaar. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het is overduidelijk een sluitpost.

Op Utrecht Centraal lopen mensen die de blindengeleidelijn volgen met een smak tegen een tijdelijke wand bij de loketten
Op Amsterdam Centraal is er amper iets aan geleiding
En er zijn ook stations zonder geleidelijnen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Het is overduidelijk een sluitpost.

Op Utrecht Centraal lopen mensen die de blindengeleidelijn volgen met een smak tegen een tijdelijke wand bij de loketten
Op Amsterdam Centraal is er amper iets aan geleiding
En er zijn ook stations zonder geleidelijnen :?
Yups. Hoorde wat jaartjes geleden nog een horrorverhaal over een geleidelijn op station Nijmegen die eindigde vlak voor een afgrond. :mrgreen:

Dan vergeet je nog de categorie 'geleidelijnen die de locatie van de CiCo's niet aangeven, of waarbij de CiCo niet goed is geplaatst t.o.v. de geleidelijn'...

Op Amsterdam Centraal hebben ze iets van een jaartje geleden wel wat gedaan in de oosttunnel en op enkele perrons. Ten opzichte van de oude situatie zijn dat soort dingetjes een vooruitgang. :)

Maar het blijft sowieso in OV-land een wirwar, soms ondoordacht, soms goed-bedoeld-en-zeer-slecht-uitgevoerd met die dingen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Het probleem van die dingen is dat ze "tijdens verbouwingen" zeer slecht onderhouden worden. Als ze bijvoorbeeld verwerkt zijn in tegels, dan zal de eerste de beste tegelzetter zich niets meer aantrekken van eventuele ribbeltjes waardoor die dingen volkomen nutteloos worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Wubbo »

Ik ben niet blind, dus ik zie vast wat over het hoofd (dat is een hele rare zin, maar vooruit), maar ik vond dat ze Den Haag Centraal qua blindengeleidelijnen goed bijhielden tijdens de verbouwing.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ODRAIL »

In Den Haag doen ze het inderdaad goed qua blindengeleidenlijnen. Dat is mij teminste opgevallen. Gemiddeld kom ik drie of vier keer per jaar op Den Haag Centraal. Op Utrecht Centraal is het inderdaad een zootje. En op het nieuwe station vban Rotterdam Centraal vind ik de blindengeleidenlijnen niet helemaal jofel. Dat had beter gekund (zeker voor een nieuw station).
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Het viel mij op Den Haag Centraal inderdaad op dat ze hun best deden, door middel van tijdelijke stalen geleideplaten te plaatsen op de vloer. :pos:
Ik heb mij overigens eens door een medewerker van ProRail laten vertellen dat de aandacht hiervoor heel erg verschilt van bouwcoordinator tot bouwcoordinator. De ene coordinator met een blind familielid had er juist wel heel erg veel aandacht voor.

Maar er was laatst een topic hier over een slechtziende jongeman die in Utrecht wegens de verbouwingen ook tegen iets was opgelopen wat toch wel een beetje auw deed...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Ook het tweede deel van de middentunnel is nu opengesteld, waardoor de tunnel nu voor het grootste deel af is. Alleen het stuk achter de toegangen naar spoor 13/14 is nog niet af, maar dat komt als de dwarspassage onder het busstation in gebruik wordt genomen.

De foto's zijn genomen vanaf spoor 10/11 naar de ingang toe.
Afbeelding
De kant van de tunnel die nu open is, heeft roltrappen van/naar de perrons.
Afbeelding
Wat opvalt aan de roltrappen is dat de zijkanten melkwit licht uitstralen.
Afbeelding
De toegang tot spoor 15 is nog niet afgewerkt, maar minder in een hoekje verstopt dan eerst.
Afbeelding
Vanaf achterin de tunnel een blik naar voren. Zo valt op dat de tunnel enorm breed is.
Afbeelding
Aan de zijkanten van de tunnel zijn winkels met grote glazen puien. De informatievoorziening is goed.
Afbeelding
De AKO naast de hoofdingang heeft een plekje gekregen in de tunnel. De winkel lijkt wel wat gekrompen t.o.v. de oude locatie.
Afbeelding
Uiteraard is de tunnel afgesloten met poortjes.
Afbeelding
Jammer dat de klok niet precies boven het midden van de tunnel hangt.
Afbeelding
Nieuw dit jaar is de kerstboom op het stationsplein, die met koorden is verankerd in de grond. Het is een mooie boom, maar de entourage is wat minder.

Afbeelding
Op dit moment is het Amsterdam Light Festival gaande. Vlakbij het Centraal Station zijn ook enkele objecten opgesteld, waaronder dit Fly's Eye Dome, dat direct voor het station ligt. Deze wordt in steeds andere kleuren verlicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door VIRM »

Positieve ontwikkelingen, de verdere openstelling. :) Ik hoop alleen dat de glazen puien van de winkeltjes ook wel duidelijke markeringen hebben...
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 27 gasten