OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Het lijkt me dat ze niet voor niets het bloemblaadjes kunstwerk gesplitst hebben zodat er een trap tussen kan...
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door samsam538 »

NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam CS
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/05/ns ... s-a1594481

Spoor 10 wil NS niet verwijderd hebben, weten jullie waarom dat zo is?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door ZO6176 »

Ik denk dat je het verkeerd leest. Het tiende spoor is niet spoor 10.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Ik ben vooral benieuwd hoe men nu op 9 sporen denkt uit te komen. In de huidige situatie kent Amsterdam Centraal een elftal perronsporen, waarvan het 2e, 3e, 4e en 5e perron vrij smal zijn. Maar wanneer je alle middensporen zou opofferen en de perronsporen een stukje de vrijkomende ruimte in schuift (zodat je de perrons kunt verbreden) houdt je nog steeds 11 perronsporen over.
Van 10 sporen zou ik nog een voorstelling kunnen maken (bv. als spoor 1 vervalt), maar met 9 sporen zou je ergens een perron aan weerszijden van één spoor krijgen???
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door reisthijs »

Ik kan me zo voorstellen dat ze misschien het 6e perron (spoor 15) willen laten vervallen, dat is ook vrij smal en kan eigenlijk niet verbreed worden. Spoor 15 opheffen zou meer ruimte geven om het 5e perron te verbreden, dat zou anders maar aan één kant verbreed kunnen worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Past een opgeschoven spoor 14 daar wel onder de kap dan qua profiel? Lijkt me dan waarschijnlijker dat je alternatief toegepast wordt: 5e perron aan een kant verbreden en het zesde perron ook. Maar dan krijg je dus een spoor met aan weerszijden perron. Is dat nog goed genoeg om de Eurostar langs te zetten of moeten er dan steeds twee perrons schoongeveegd worden voor de Eurostar komt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Je moet dan een groot hek dwars op de middellijn van het perron bouwen, met goed af te sluiten doorgangen Dat is nu in Brussel-Zuid ook gebeurd met het perron van spoor 3-4 (tussenwand van glas, bij de opgangen kan je slechts een perron toegankelijk maken dmv rolluiken) en in Lille-Europe is dat ook met één perron het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het daadwerkelijke probleem is inmiddels boven: het viaduct op Amsterdam Centraal dat onder spoor 14-15 ligt moet grondig gerenoveerd worden. Als dat een beetje gebeurt, kan er nog maar één spoor op liggen. Als dat grondig gebeurt, kunnen er twee sporen op blijven liggen. Het prijsverschil is 100 miljoen euro en niemand heeft dat geld.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/06/ie ... n-a1594609
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Suus schreef:[...] en niemand heeft dat geld. [...] en niemand heeft zin om de portemonnee te trekken.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:
Suus schreef:[...] en niemand heeft dat geld. [...] en niemand heeft zin om de portemonnee te trekken.
Het is ook best veel geld, voor het verschil tussen 9 en 10 sporen. Verbouwing station utrecht kostte in totaal 300 miljoen ofzo? Waarom is dat viaduct zo duur, ongeveer de helft van de hele verbouwing?
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Was het nou nog een luxeprobleem geweest, dan had ik je gelijk gegeven. Maar dat 10e spoor is gewoon broodnodig om toekomstige groei te accommoderen.

Ik ken het viaduct in kwestie niet, maar volgens mij vormt het onderdeel van de uitbreidingen uit de jaren 1920. Dan wordt het kennelijk eens tijd voor een grondige sanering. Gelet op de prut waarop CS is gebouwd geen eenvoudige opgave. Dat zal het hoge prijskaartje wel verklaren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Pooh schreef:Het is ook best veel geld, voor het verschil tussen 9 en 10 sporen. Verbouwing station utrecht kostte in totaal 300 miljoen ofzo? Waarom is dat viaduct zo duur, ongeveer de helft van de hele verbouwing?
Het gaat hier om de toekomst en bereikbaarheid van het zeer drukke centrale station van onze hoofdstad, niet om een fontein op een willekeurige rotonde voor de leuk. Het is toch te gek voor woorden dat ze maar gaan snijden in broodnodige sporen omdat een viaduct na decennia intensief gebruik een onderhoudsbeurt nodig heeft?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Nou ja, op zich is het best logisch toch? Dat geld is natuurlijk hard nodig voor een fontein ergens op een rotonde :Y
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:
Pooh schreef:Het is ook best veel geld, voor het verschil tussen 9 en 10 sporen. Verbouwing station utrecht kostte in totaal 300 miljoen ofzo? Waarom is dat viaduct zo duur, ongeveer de helft van de hele verbouwing?
Het gaat hier om de toekomst en bereikbaarheid van het zeer drukke centrale station van onze hoofdstad, niet om een fontein op een willekeurige rotonde voor de leuk. Het is toch te gek voor woorden dat ze maar gaan snijden in broodnodige sporen omdat een viaduct na decennia intensief gebruik een onderhoudsbeurt nodig heeft?
Dat snap ik ook wel. Maar als je heel Utrecht CS kunt herbouwen voor 300 miljoen, en je kunt in Amsterdam kiezen tussen 9 sporen voor 100 miljoen of 10 sporen voor 200 miljoen, dan is het toch niet gek als ik vraag waar dat bedrag vandaan komt?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Ik weet niet hoe complex het verhaal is. Misschien speelt er ook mee dat de boel overschat wordt na een hele rits budgetoverschrijdingen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door reisthijs »

Gezien de locatie is het in elk geval goed voor te stellen dat het complex is. Alargule stipte de bodemgesteldheid al even aan, daar komt bij dat er een monumentale perronkap boven staat waarvan ik aanneem dat men die wil laten staan. Dat zijn alvast twee problemen die in Utrecht niet meespeelden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Pooh schreef:Dat snap ik ook wel. Maar als je heel Utrecht CS kunt herbouwen voor 300 miljoen, en je kunt in Amsterdam kiezen tussen 9 sporen voor 100 miljoen of 10 sporen voor 200 miljoen, dan is het toch niet gek als ik vraag waar dat bedrag vandaan komt?
Dat is een vraag die anderen zich duidelijk ook gesteld hebben, en daarbij zijn ze in dezelfde kuil gevallen. Je veronderstelt namelijk, dat er een keuze is. Dat is niet het geval.

Naarmate een gebied dichter bebouwd is, ligt er een hogere druk op de infrastructuur, en is er minder ruimte om die uit te breiden, waardoor noodzakelijke uitbreidingen draconische bedragen kosten. In landelijk gebied kan een spoorovergang nog wel, als een drukke spoorlijn een weg in stedelijk gebied kruist, is een viaduct onontkoombaar. Dat levert bij de bouw van metrolijnen altijd weer een leuke discussie op: lijnen in onbebouwd gebied aanleggen is veel goedkoper dan onder een drukke binnenstad doorboren, maar een metro is juist in die laatste situatie noodzaak.

In het geval van doorstroomstation Amsterdam Centraal zijn tien perronsporen eigenlijk onvoldoende om de gewenste (lees: noodzakelijke) dienstregeling uit te voeren. Er is geen ruimte voor meer perronsporen. Maar dat iemand bedenkt dat het dan wel met minder sporen kan, omdat dat goedkoper is, dat heet in het plaatselijke taalgebruik een gotspe.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Over welk viaduct hebben we het trouwens exact? Die in een van de (tussen)tunnels? Aan het begin/einde van het perron of?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het betreft een heel lang viaduct vanaf de westelijke onderdoorgang tot aan de oostelijke onderdoorgang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Kijk omhoog!

https://www.parool.nl/amsterdam/-ga-op- ... ~a4578497/

Misschien nog niet eens zo'n gek idee. De bestaande perrons voor wachtende en instappende reizigers en de daarboven aan te leggen voor uitstappende. Kun je de stromen beter scheiden. In de hoge hallen zou het in ieder geval op de middenperrons wel passend te krijgen moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Coen leeft in lalaland. Natuurlijk, de opgangen zijn een probleem, maar de ontzettend smalle perrongedeeltes naast deze opgangen zijn evengoed een probleem. Dat los je niet op met een loopbrug, dat maakt het alleen maar erger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door JWM »

Aan de westkant kan een brug best interessant zijn. Daar hoopt het nu vooral op.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door DingeZ »

Daarnaast, hoe wil je ooit een loopbrug inpassen zonder de monumentale kappen aan te tasten?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door dennistd »

Vroeger was er ook al een loopbrug, de middenvoetbrug (nog altijd bekend van de -seinen). Al weet ik niet of die ook voor reizigers was of alleen voor personeel? https://www.flickr.com/photos/tim_boric/11193951845
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door en-es »

Was alleen voor personeel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten