Vandaag is de eerste van de twee passages opgegaan en ongeveer 60% van de IJhal. Even een korte uitleg hoe de indeling nu is:
De nu geopende passage zit tussen de Westtunnel en de Middentunnel en is bereikbaar vanaf de Westelijke verbindingstunnel aan de voorkant, via een zij-ingang in de Middentunnel en vanaf de nieuwe IJhal aan de achterkant van het station. Dit is een poortvrije passage, je hebt dus geen OV-chipkaart nodig om binnen te komen, wat wel het geval is bij de al bestaande drie tunnels op het station.
De IJhal is de tweede stationshal van Amsterdam Centraal en bedoeld als tegenhanger van de stationshal aan de voorkant, zodat het station nu een onderdeel van de stad is in plaats van een barrière. Deze hal is gebouwd onder het nieuwe busstation en boven de nieuwe Michiel de Ruytertunnel. Vanaf deze hal kan je zodra deze tunnel geopend is zonder hinder van verkeer naar de ponten lopen. Ook is in deze nieuwe hal een toegang naar het metrostation van de Noord-Zuidlijn aanwezig.
Anyway, tijd voor wat foto's.
Hier zien we de westelijke verbindingstunnel vanaf het balkon van de Starbucks in de Cuypershal. Binnenkort start de renovatie van deze hal, er komt dan ook een toegang naar het metrostation.
De westelijke verbindingstunnel is begin dit jaar enkele maanden gesloten geweest voor renovatie. Daarbij is de vloer vervangen en zijn de pilaren in een nieuwe stijl gebracht, met patronen die te maken hebben met architect Cuypers en met reizen. De nieuwe IJpassage zit aan de rechterkant van deze foto achter de pilaren.
Links van de ingang zit nu het filiaal van Ben & Jerry's dat we enkele jaren hebben moeten missen op Amsterdam Centraal.
Vanuit de verbindingstunnel kan je met een korte roltrap, twee brede trappen en een rolstoellift de nieuwe tunnel in. Boven de trap is een enorm breed LED-paneel aangebracht dat afwisselend promo's en Amsterdamse stadsgezichten toont.
De ingang gezien vanuit de nieuwe passage. De vloer van de tunnel is donkerbruin en doet denken aan parket. De trappen zijn afgezet met goudkleurige sierstrips.
Nu een blik in de nieuwe tunnel. De tunnel is vijf blokken breed, het promenadegedeelte is afwisselend twee of drie blokken breed. Nog niet alles winkels zijn al geopend, maar onder andere Erica, Rituals, AKO, Limonadebar, Lush en Claudia Sträter waren al wel geopend.
Halverwege de tunnel een zijuitgang naar de Middentunnel. Je komt uit tussen de sporen 7/8 en 10/11.
De ingang vanuit de Middentunnel.
De passage gezien vanaf de achteringang.
De toegang naar de passage vanuit de nieuwe IJhal.
Hier een kwartslag gedraaid (ik kijk nu richting het westen) de nieuwe IJhal. Deze hal is nu geopend vanaf de Middentunnel tot het pontplein voor de NDSM- en Buiksloterveer. In de hal is de aandacht gericht op reisinformatie en horeca. Links zie je bijvoorbeeld de reisaccessoireswinkel zoals we al kennen van Schiphol, met tassen, veters, hakkenbar etc. Daarachter zit de nieuwe OV-Servicewinkel.
Dit is de ingang van de Westtunnel. De nieuwe poortjes zijn al enkele weken geplaatst, de oude poortjes in de tunnel zijn opgeruimd. Spoor 15 ligt nu volledig binnen de poortjes. Links is de OV-Servicewinkel. Rechts een gigantische Ap to Go.
De uitgang naar de pont is nu niet meer recht voor de westtunnel maar aan de zijkant van de IJhal. Hier opent in het najaar ook de K+R en taxistandplaats.
In een hoekje een wachtruimte en een tweede filiaal van de Döner Company in aanbouw.
Vanaf de ingang voor de ponten een blik door de IJhal. Rechts zie je de nieuwe toiletten. Links de nog niet geopende Döner Company en daarachter zit de nieuwe Wagamama.
Dit was ooit de uitgang voor de ponten vanuit de westtunnel. Hier zit een nieuw filiaal van Julia's. Na het maken van de foto heb ik even de mevrouw geholpen de ponten te vinden :)
Een stukje verder, tussen het derde filiaal van Starbucks en de IJpassage zijn drie roltrappen te vinden die naar het nieuwe metrostation zullen gaan.
Nog ongeveer 40% van de IJhal is nog niet (af)gebouwd. Dit wordt in de zomer van 2016 geopend. Nu is er alleen een uitgang voor het IJpleinveer.
Honderdtachtig graden gedraaid is er nog maar een ingang naar het busstation. Merk op dat alle ingangen voor de bus en de trein met een grote kubus zijn aangegeven.
En tot slot een wat donkere foto met daarop de nieuwe achteringang van de Middentunnel, die ook sinds vandaag in gebruik is.
*O* *O*