Concept-vervoerplan 2014 EBS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor fred1954 » Do 30 Mei 2013, 12:17

Via de ANBO-site te lezen: inkortingen, vervallen lijnen, lagere frequenties bij EBS in 2014 :twisted:

Routewijzigingen
Lijn 105 en 109 worden verlegd van NDSM terrein naar Buiksloterwegveer
Lijn 110 rijdt via Edam Keetzijde en Volendam Broeckgouw
Lijn 124 rijdt niet meer via Amsterdam Buikslotermeerplein
Lijn 307 rijdt ’s avonds en op zondag niet meer via Amsterdam Buikslotermeerplein
Lijn 316 rijdt niet meer via Edam Keetzijde
Lijn 376 wordt ingekort tot Purmerend ML Kingweg.
Lijn 379 wordt ingekort tot Hoorn station.
Lijn 225, 608, 624 en 625 komen te vervallen.

Frequentiewijzigingen
Lijn 103 rit van 20:18 ingekort tot De Purmer Zuid, rijdt niet door naar Monnickendam
Lijn 110 rijdt niet meer ’s avonds en op zondag
Lijn 121 rijdt niet meer na 20:15
Lijn 124 rijdt in de spitsuren 4 in plaats van 2x per uur in de spitsrichting. Op zondag start lijn 124 wat eerder: om 11:00 in plaats van 13:00.
Lijn 125 rijdt ’s avonds niet iedere 20 maar iedere 30 minuten
Lijn 301 in de spits en ’s avonds na 22:00 minder ritten tussen De Rijp en Purmerend v.v.
Lijn 301, 306, 308 op zaterdag om 8:00 in plaats van 9:00 naar iedere 15 minuten.
Lijn 304 en 307 op zaterdag om 8:00 in plaats van 9:00 naar iedere 20 minuten.
Lijn 306 in de spits en ’s avonds na 22:00 minder ritten tussen Middenbeemster en Purmerend v.v.
Lijn 311 ’s avonds na 22:00 minder ritten tussen Monnickendam en Marken v.v.
Lijn 312 bediening Amsterdam > Edam op zaterdagmiddag vervalt
Lijn 316 rijdt voortaan ook ’s avonds en op zondag
Lijn N01 bediening zondag t/m woensdagnacht vervalt. Tijdens weekeinde richting Amsterdam ieder uur in plaats van ieder half uur.
Lijn N04 op vrijdagnacht ieder uur in plaats van ieder half uur. Tijdens weekeinde richting Amsterdam ieder uur in plaats van ieder half uur.
Lijn N10 op vrijdagnacht ieder uur in plaats van ieder half uur. Tijdens weekeinde richting Amsterdam ieder uur in plaats van ieder half uur.
Lijn N14 bediening zondag t/m woensdagnacht vervalt.

Bron: http://www.anbo.nl/afdelingen/purmerend ... n-2014-ecb

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor JWM » Do 30 Mei 2013, 12:24

Het doordeweekse nachtnet vervalt dus.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor VIRM » Do 30 Mei 2013, 12:33

JWM schreef:Het doordeweekse nachtnet vervalt dus.


Ik was eigenlijk al verbaasd om te lezen dat er uberhaupt al een doordeweekse nachtnet was.
Connexxion heeft de doordeweekse N92 richting Zaandam ook niet lang volgehouden, dus dat de ritten van EBS verdwijnen is niet zo verbazingwekkend.

In het weekend is er sowieso wel vraag naar. Wellicht kun je doordeweeks ook nog 1 of 2 ritten per nacht laten rijden als de ritten snel genoeg zijn (en niet bij iedere stoeptegel stoppen) en er ook een klein beetje aan promotie wordt gedaan.
Beul van de blindegeleidelijn

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor BR628 » Do 30 Mei 2013, 17:44

Tja, algemeen bekend dat het financieel niet echt denderend gaat met EBS dus moet er bezuinigd worden. Opdrachtgever gaat er blijkbaar in mee.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor robert55 » Do 30 Mei 2013, 18:35

wijziging van de 105 en 109 verrast niet, die bussen rijden zo goed als leeg bij de ndsm

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Meltrain » Do 30 Mei 2013, 20:30

Edam Keetzijde: is dat die aftakking naar dat sportpark?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Suus » Do 30 Mei 2013, 20:34

Ja, dat klopt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Vinny » Vr 31 Mei 2013, 18:33

Tja, algemeen bekend dat het financieel niet echt denderend gaat met EBS dus moet er bezuinigd worden. Opdrachtgever gaat er blijkbaar in mee.

Nou concessie Waterland is dan wel leeggevist hoor. Ik denk dat er weinig gebieden in Nederland zijn met een fijnmaziger en frequenter busnet. EBS probeerde er een schepje bovenop te doen, maar dat heeft onvoldoende extra (betalende) reizigers gelokt. Dat is natuurlijk ook niet vreemd: iedereen die al met de bus wilde reizen deed dat al.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 02 Jun 2013, 10:55

Valt me op dat de 122 er op Zondag niet uit wordt gegooid. Dat ding rijdt zo goed als leeg rond behalve als het koopzondag is in Purmerend dan zitten er op zijn hoogst 4/5 man in.
Leven, en laten leven.

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor BR628 » Zo 02 Jun 2013, 11:03

Rücksichtlos schrappen van ritten kan nou ook weer niet, want vaak zit je met je personeel wat gewoon een contract heeft voor een bepaald aantal uren per week. Als je dan op zondag ritten eruit haalt en daarmee kort je je gemiddelde dienstlengte in, schiet niemand daar wat mee op want die chauffeur moet je toch gewoon betalen voor gemiddeld 8 uur per dag. Ook als je m bijvoorbeeld maar 6 uur laat rijden.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 02 Jun 2013, 11:22

En dan werken ze de andere dagen weer diensten van 9 uur. Is op zich prima te compenseren. Of het rooster zo maken dat er minder weekenden gewerkt worden maar meer door de weeks waardoor ze alsnog aan hun uren/dagen komen. Nadeel voor de chauffeurs is dan wel dat hun toeslagen minder worden.

DSJM
Berichten: 31
Lid geworden op: Wo 21 Dec 2011, 22:17

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor DSJM » Zo 02 Jun 2013, 20:09

BR628 schreef:Opdrachtgever gaat er blijkbaar in mee.

Vreemd dat een opdrachtgever meegaat in het uitkleden van het nachtnet in een gebied rondom een Europese hoofdstad. EBS won de concessie door drie andere inschrijvers op punten af te troeven. Het doordeweekse nachtnet zorgde o.a. voor de punten die het verschil maakten. Na twee jaar is zo'n bod blijkbaar niet zo veel meer waard en mag op een contract afgedongen worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Vinny » Zo 02 Jun 2013, 21:23

Een door de weeks nachtnet is een eclatante verspilling van belastinggeld voor de bediening van een aantal voorsteden. Dat daar, bij onvoldoende vraag, het mes in wordt gezet is alleen maar toe te juichen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Statler Rail » Ma 03 Jun 2013, 00:34

Als een vervoerder minder uren rijdt krijgt hij ook minder geld van de concessieverlener. Dat levert de vervoerder niks op, integendeel. De vaste kosten moeten over minder uren worden terugverdiend.

De vervoerder mag bovendien meestal niet zélf schappen in de dienstregeling; dat gebeurt alleen op verzoek van de opdrachtgever. Hoe weten jullie zo zeker dat bezuinigingen bij EBS de reden is en niet bezuinigingen door de concessieverlener?

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor fred1954 » Ma 03 Jun 2013, 08:43

Statler Rail schreef:Als een vervoerder minder uren rijdt krijgt hij ook minder geld van de concessieverlener. Dat levert de vervoerder niks op, integendeel. De vaste kosten moeten over minder uren worden terugverdiend.

De vervoerder mag bovendien meestal niet zélf schappen in de dienstregeling; dat gebeurt alleen op verzoek van de opdrachtgever. Hoe weten jullie zo zeker dat bezuinigingen bij EBS de reden is en niet bezuinigingen door de concessieverlener?


Ik heb altijd begrepen dat EBS toentertijd heel laag ingeschreven heeft, om in ieder geval vaste voet in NL te krijgen. Ik kan me voorstellen, dat het financiele plaatje bij EBS nu scheef gaat lopen, ook door de crisis. Minder mensen naar hun werk, minder mensen die gaan stappen (hand op de knip), minder mensen die zomaar een dagje Albert Cuyp/Amsterdam o.i.d. gaan doen want dat kost weer geld etc etc. Derhalve minder instappers dus minder inkomsten, dit in combinatie met waarschijnlijk minder geld van de SRA, want er moet immers bezuinigd worden.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Edwin » Wo 09 Okt 2013, 09:47

Wijzigingen in Waterlandse dienstregeling in 2014

Het definitieve vervoerplan van vervoerder EBS voor de concessie Waterland is recent opgeleverd. Het plan is uitvoerig besproken met de gemeenten en leden van de Reizigersadviesraad (RAR). Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam heeft de vervoerplannen op 19 september 2013 goedgekeurd. De dienstregeling voor 2014 gaat in op 15 december 2013.

De concessie Waterland bestaat uit de gemeenten Purmerend, Wormerland, Beemster, Zeevang, Edam-Volendam, Waterland en Landsmeer. De volgende wijzigingen zijn voorzien in dit gebied:
Algemeen

Door langdurige verbouwingen op het Tramplein in Purmerend is het busstation het gehele jaar niet beschikbaar. Voor alle buslijnen die het Tramplein als begin-/ eindhalte hebben geldt een aangepaste route. Ook het loket op het Tramplein is het hele dienstregelingsjaar niet in gebruik. EBS opent daarom een loket in de Westerstraat.

R-net

In Edam-Volendam wordt lijn 316 meer dan nu een typische R-net lijn: De route wordt versneld en de 316 gaat ook in de avond en het weekend rijden Het ommetje via Keetzijde wordt overgenomen door lijn 110. Op de lijnen 301, 306 en 308 (Purmerend) worden de kwartierdiensten in de avonduren langer aangehouden, in plaats van dat er met een halfuurdienst wordt gereden. Op zaterdagochtend wordt eerder met een kwartierdienst (in plaats van een halfuurdienst) gereden.

In Beemster/De Rijp vindt een beperking van de dienstregeling plaats in de vroege ochtend en late avond op de lijnen 301, 306 en 311, wegens het zeer geringe gebruik. In Monnickendam en op Marken komt een betere afstemming tussen de lijnen 311 en 315 én een uitbreiding met enkele ritten op lijn 315. Ook op lijn 317 van Hoorn, via Edam naar Amsterdam CS, zijn ritten toegevoegd.

Voor Bizzliner reizigers van Edam en Monnickendam naar Amsterdam Zuidoost komt er een vroege rit bij op lijn 378. Voor de Bizzliner naar Hoorn geldt dat lijn 379 wordt ingekort; het gedeelte tussen de Scheldeweg en Station Hoorn vervalt, omdat hier weinig tot geen reizigers gebruik van maken. Onverhoopt gedupeerde reizigers kunnen hier gebruik maken van lijnen van de vervoerder Connexxion. Voor de Bizzliner naar De Rijp geldt dat lijn 376 wegens het geringe gebruik op het traject naar De Rijp, slechts tot Purmerend gaat rijden.

Nachtnet

Een aantal ritten van het nachtnet heeft zeer weinig reizigers. Daarom worden de volgende wijzigingen doorgevoerd:

N1 en N14 rijden niet meer van zondag t/m woensdagnacht.
N4 en N10 rijden op vrijdag ieder uur in plaats van ieder half uur.
N1, N4 en N10 rijden op zaterdag na 02:00 uur richting Amsterdam ieder uur i.p.v. ieder half uur.

Overige buslijnen

In Edam-Volendam wordt de nieuwe wijk Broeckgouw ontsloten door lijn 110 met een uitgebreide route en nieuwe haltes. Ook zal lijn 110 via de Keetzijde gaan rijden in plaats van R-net lijn 316. Lijn 316 gaat in de avonduren rijden en daarom rijdt lijn 110 niet langer in de avond.

In Landsmeer rijdt lijn 124 rijdt niet meer via de ‘korte' Fuutstraat en niet meer via Amsterdam Buikslotermeerplein. De frequentie wordt 4x per uur in de spits en 2x per uur in het dal. Op zondag begint lijn 124 eerder. Lijn 124 rijdt als sneldienst. De ritten van lijn 225 worden gereden door lijn 124. Ook rijdt lijn 125 in de avond ieder half uur in plaats van iedere 20 minuten. Verder rijden de scholierenlijnen 624 en 625 niet meer. Het vervoer wordt afgewikkeld via de lijnen 124 en 125, waarmee de dienstregeling voor de reiziger eenvoudiger en makkelijker te begrijpen wordt.

In Amsterdam Noord zijn in december 2011 de lijnen 105 en 109 doorgetrokken naar het NDSM-terrein. Helaas heeft deze uitbreiding zeer weinig reizigers getrokken. Daarom zullen de lijnen 105 en 109 in de nieuwe dienstregeling weer het Buiksloterwegveer als Amsterdams eindpunt hebben. Richting NDSM-terrein kunnen reizigers gebruik maken van lijnen 34, 35, 37, 38, 391 en 394.

Voor Monnickendam wordt de laatste rit op lijn 103 van Purmerend naar Monnickendam wegens het geringe gebruik ingekort tot de Purmer Zuid. In Wormerland wordt voor lijn 121 de avondbediening eerder stopgezet wegens het geringe gebruik.

Bron
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Etienne » Wo 09 Okt 2013, 11:24

Voornamelijk bezuinigingen dus, met een enkele uitbreiding. Dat idee had ik ook wel naar aanleiding van het Conceptplan, mijn inziens is het Waterland altijd al een gebied geweest wat veel te ruim bediend werd.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor tsov » Wo 09 Okt 2013, 11:40

Overigens: die verbouwing van het Tramplein behelst onder meer de sloop van het oude tramstation... Belachelijk!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Okt 2013, 19:00

Etienne schreef:Voornamelijk bezuinigingen dus, met een enkele uitbreiding. Dat idee had ik ook wel naar aanleiding van het Conceptplan, mijn inziens is het Waterland altijd al een gebied geweest wat veel te ruim bediend werd.

Het is ook wel een van de concessiegebieden met het hoogste percentage busreizigers onder de bevolking. :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3745
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 10 Okt 2013, 18:24

tsov schreef:Overigens: die verbouwing van het Tramplein behelst onder meer de sloop van het oude tramstation... Belachelijk!

Aan de ene kant is het jammer, aan de andere kant is het station zo´n bouwval geworden dat slopen onvermijdelijk is.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor tsov » Do 10 Okt 2013, 20:03

Ja, maar het is zo'n bouwval geworden omdat de gemeente (die het eigendom in 2005 heeft overgenomen van Connexxion) er nooit onderhoud aan heeft gepleegd... Het is één van de weinige overgebleven sporen van de Waterlandse tram, dat zou je een beetje moeten beschermen en koesteren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Vinny » Do 10 Okt 2013, 20:09

Heeft iemand een plaatje? (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Suus » Do 10 Okt 2013, 21:12

Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Vinny » Do 10 Okt 2013, 22:09

Het ziet er grappig uit, maar is dus geen monument. Hopelijk komt er geen afzichtelijk gedrocht voor terug zoals het busstation van Hoofddorp-Spaarnwoude.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Concept-vervoerplan 2014 EBS

Berichtdoor Etienne » Vr 11 Okt 2013, 08:06

Zouden ze niet gewoon bij station Purmerend de boel kunnen herinrichten, zodat daar een OV-Knooppunt ontstaat?
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 4 gasten