'Snel investeren in vervoer over water'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Snel investeren in vervoer over water'

Bericht door Wubbo »

'Snel investeren in vervoer over water'
Uitgegeven: 7 juli 2008 19:20
Laatst gewijzigd: 7 juli 2008 19:24


ROTTERDAM - Rotterdam moet snel een hoogwaardig netwerk van vervoer over water krijgen. Dat adviseert de Rotterdamse economische adviesraad EDBR aan de gemeente. "Rotterdam heeft door zijn ligging aan de Nieuwe Maas een unieke verbindingsweg voor personenvervoer, maar deze wordt niet benut."

Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van de stad en de haven staat onder druk. Zonder adequate oplossingen loopt de economische ontwikkeling van de regio Rijnmond gevaar, aldus het platform, waarin ruim dertig opinieleiders uit het bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en cultuur zitten. Het vervoer over water moet onderdeel uitmaken van het bestaande openbaarvervoernetwerk. Tussen Hoek van Holland en Krimpen aan den IJssel dienen circa dertig haltes te komen.

Economische ontwikkeling
Bereikbaarheid is een van de hoogste prioriteiten voor de economische ontwikkeling van de stad. Ook het imago kan profiteren van het openbaar vervoer over water. Rotterdam kan zich zo beter profileren als moderne metropolis.

Waterbus
De stad praat al langer over vervoer over water. Tussen de Willemskade in het centrum van de Maasstad en tuindorp Heijplaat op de zuidoever van de Nieuwe Maas vaart sinds eind mei een nieuwe waterbus. De rederij onderzoekt of het deze aqualiner in de toekomst kan uitbreiden naar onder meer de wijk Katendrecht, Vlaardingen, Spijkenisse, Hoogvliet, Pernis en Schiedam.

Bron: Nu.nl
Mohamed
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 13:56

Re: 'Snel investeren in vervoer over water'

Bericht door Mohamed »

Een update:

afgelopen zomer de afvaarten tussen Erasmusbrug-Heijplaat verdubbeld, waardoor er nu de volgende diensten zijn:
- doordeweeks 2x per uur in de ochtend een verbinding Heijplaat-Erasmusbrug-Katendrecht-Erasmusbrug- St jobshaven- Heijplaat ;
- doordeweeks 2x per uur in de middag (1x per uur in de avond) een verbinding Heijplaat- St Jobshaven - Erasmusbrug - Katendrecht - Erasmusbrug - Heijplaat ;
- in de weekenden 2x per uur een dienst Heijplaat-Katendrecht-Erasmusbrug-Katendrecht-Heijplaat.

Daarnaast begint Aqualiner deze maand een proef (2 maanden) met een Spitsveer tussen Vlaardingen Waternetsteiger - Vondelingsplaat Petroleumweg (Botlek) , in principe bedoelt voor werkende in de Botlek. Check dit hier: http://www.aqualiner.nl/index.php?optio ... &Itemid=26

Even verderop is de RET Fast Ferry bezig met het varen tussen Hoek van Holland Haven en de Maasvlakte (+ vaart er natuurlijk sinds jaar en dag de pont tussen Rozenburg en Maassluis (Connexxion))

Ik heb verder niet kunnen vinden hoe succesvol deze diensten zijn; mijn ervaring met de Aqualiner is dat de 2 schepen die worden gebruikt gewoon te groot zijn (capaciteit van 130 en 150 passagiers) en dat de diensten veelal worden gebruikt door studenten die naar de RDM Campus op Heijplaat moeten (handjevol passagiers).

Nu is de Waterbus tussen Rdam-Dordt een succesverhaal en hoopt men dat dit succes verder kan worden uitgebreid naar het westelijke Rijnmond gebied. Al verschillen de gebieden geografisch nogal en is er bijvoorbeeld concurrentie met de trein, er is genoeg scope om ook hier een succesvol waterbusnet te kunnen neerzetten, bijvoorbeeld door de volgende verbindingen aan te bieden:
- (Katendrecht) - Erasmusbrug - St. Jobshaven - Schiedam De Gorzen - Heijplaat
- Erasmusbrug - (St. Jobshaven) - Schiedam De Gorzen - Vlaardingen - Rozenburg / Maasluis

Denk vooral dat deze diensten (in combinatie met de fiets) vanuit Rozenburg en Schiedam erg populair kunnen zijn.

Het zou in ieder geval fijn zijn om een snel en consequent waternet te hebben in R'dam. Maar zal natuurlijk de nodige investeringen nodig hebben (bijv kleinere , snellere schepen) en zie dat eigenlijk in deze tijden niet snel gebeuren.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: 'Snel investeren in vervoer over water'

Bericht door hidihi »

Ik ben voor uitbreiding van de ferry maar de meeste plaatsen die genoemd worden zie ik geen potencie in.


Ik zou eerder deze lijnen introduceren omdat ik denk dat deze routes het meeste kans maken:

Kinderdijk+-Riverium*-station zuid
Rozenburg-Vlaardingen oost- Jobshaven

*Sluit aan op lijn 95. De eindhalte van lijn 95 moet wel naar Kr zoom.
+Moet aansluiten met lijn 90 van en naar Utrecht

Als deze lijnen een sucses zijn kunnen kan men lijnen introduceren die in mijn ogen een redelijke kans van slagen hebben, zoals:

Katendrecht Jobshaven
Rotterdam zuid - de esch
Spijkenisse-Barendrecht- Zwijndrecht -Dordrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 203 gasten