ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Thom91 » Vr 19 Jul 2013, 10:28

ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

HEERHUGOWAARD - Een rangeerterrein bij Heerhugowaard. Burgemeester en wethouders hebben er geen bezwaar tegen als ProRail die gaat aanleggen. Ruimte is er genoeg. Langs het spoor op bedrijventerrein De Vaandel zijn nog heel wat hectares vacant.

Niet dat hiermee nu het besluit is genomen tot de aanleg, maar in principe steunt Heerhugowaard het idee van ProRail.

Die heeft het rangeerterrein nodig voor de toekomstige spoorboekloze dienstregeling. Die dienstregeling is een plan van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en heet officieel ’Programma Hoogfrequent Spoorvervoer’. Dat houdt in dat op de drukste spoortrajecten van Nederland reizigers uiterlijk in 2020 elke tien minuten moeten kunnen opstappen op een intercity of een sprinter. Op deze trajecten moeten elk uur zes intercitys en twee tot zes sprinters gaan rijden.

Bron
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor VIRM » Vr 19 Jul 2013, 16:34

Natuurlijk zal Heerhugowaard niet tegenstribbelen: zij willen NS en ProRail te vriend houden voor uitbreiding van het PHS naar Heerhugowaard toe, zo bleek uit een eerder topic.

Wel opvallend dat ze hiermee doorgaan, ondanks dat niet alle gelijkvloerse (drukke) kruisingen gaan verdwijnen.
Beul van de blindegeleidelijn

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Jul 2013, 18:44

Bedoel je doorgaan met PHS of doorgaan met een opstelterrein in Heerhugowaard?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor VIRM » Za 20 Jul 2013, 15:46

@Wubbo: ik bedoel uiteraard het PHS.

Onlangs is bijvoorbeeld in mijn gemeente besloten de spoorwegovergang bij Koog-Zaandijk maar niet te vertunnelen i.v.m. bezuinigingen. Goed, dan heb je een mooie eenmalige meevaller wat je niet hoeft uit te geven.
Maar als de spoorbomen vanaf 2018 langer dichtblijven doordat er per uur in totaal 24 treinen (6/6 beide kanten op) overheen denderen, waardoor de verkeersopstopping daar tijdens de spits nog erger wordt dan het nu al schijnt te zijn...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Daniel » Za 20 Jul 2013, 19:36

Het opstelterrein in Heerhugowaard schijnt trouwens op zich niets met PHS te maken te hebben, maar des te meer met het al jarenlang aanwezige gebrek aan opstelruimte in Noord-Holland-Noord. Waarbij het in Alkmaar al helemaal krap wordt wanneer ze de opstelsporen aan gaan passen aan de nieuwe normen met ruimere paden enzo ertussen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Jul 2013, 21:07

Ik vind de keuze voor Heerhugowaard opvallend. Uitgeest is een veel logischer plaats, omdat dat veel handiger ligt. Er rijdt nu van allerlei materieel leeg van Uitgeest naar Alkmaar, dat zou prima in Uitgeest een plekje kunnen krijgen. Er starten en eindigen in Uitgeest ook veel meer treinen dan in Heerhugowaard.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Daniel » Za 20 Jul 2013, 21:17

Uitgeest schijnt, volgens de discussie hierover op Somda, al zo'n 10 jaar geleden de volgende stap te zijn geweest. Kennelijk daar niet doorgegaan, mogelijk doordat er wat meer bewoning in de omgeving is als ik het goed herinner. In Heerhugowaard zou het opstelterreintje op een bedrijventerrein komen waardoor je er geen/minder last van hebt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Suus » Za 20 Jul 2013, 21:55

Heerhugowaard is wel praktischer als overloop voor Hoorn, daar wordt de ruimte op het opstelterrein binnenkort nog krapper door het ARBO-geschikt maken ervan.
Rame à l'approche

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor VIRM » Za 20 Jul 2013, 22:36

Wubbo schreef:Ik vind de keuze voor Heerhugowaard opvallend. Uitgeest is een veel logischer plaats, omdat dat veel handiger ligt. Er rijdt nu van allerlei materieel leeg van Uitgeest naar Alkmaar, dat zou prima in Uitgeest een plekje kunnen krijgen. Er starten en eindigen in Uitgeest ook veel meer treinen dan in Heerhugowaard.


Sterker nog: volgensmij wordt er 's ochtends ook nog wat materieel vanuit Amsterdam Noord-Holland ingesleept om de reizigersdienst op te starten. Ik heb wel eens in de eerste of tweede stoptrein van Amsterdam naar Alkmaar gezeten, deze bestond uit 2x VIRM, waarvan er ééntje was afgesloten voor reizigers. Een conducteur vertelde mij dat dat treinstel naar Noord-Holland werd gebracht voor de reizigersdienst.
Beul van de blindegeleidelijn

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor webguy » Zo 21 Jul 2013, 14:21

Past de keuze voor Heerhugowaard juist niet in het corridor denken? Ik heb ook wel eens een plaatje gezien van de rangeerbewegingen voor de s3000 waar iig in de spits elk half uur een trein wordt bijgeplaatst en afgerangeerd. Als je dan rechtuit kan naar een opstelterrein biedt dat minder kans op vertragingen, etc en met minder wissels.
Reisinformatie/nerd

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Wubbo » Zo 21 Jul 2013, 19:50

Dat bijplaatsen/afrangeren doen ze in Alkmaar nu. Als je dat naar Heerhugowaard verplaatst, moet het opstelterreintje tussen de sporen naar Den Helder moeten liggen, anders maak je alsnog de kruisende bewegingen die je nu in Alkmaar maakt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Thom91 » Di 05 Aug 2014, 21:47

Goed, presentatie geweest. Hier te vinden: http://www.prorail.nl/projecten/alkmaar ... ugowaard-1

Opvallend kaartje wat landelijk wellicht interessant is:

Afbeelding
Opstelcapaciteit tekort in bakeenheden randstedelijk.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Daniel » Di 05 Aug 2014, 22:11

Valt me op dat men het heeft over opsteltekorten in Rotterdam, Dordrecht én Breda bij PHS. Gezien Dordrecht - Breda nou niet echt een verbinding is waar hoogfrequent vervoer te verwachten valt en Rotterdam Centraal niet het handigste station is om kop te maken vanaf de Oude Lijn lijkt men hier al rekening te houden met enige overloop vanaf Dordrecht wat nu eigenlijk helemaal geen opstelcapaciteit heeft (die ook nog eens slecht bereikbaar is: m.u.v. spoor 20 moet je altijd kopmaken om op een perronspoor te komen).

Maar als je dat alles een beetje optelt zit daar in de zuidelijke randstad blijkbaar het grootste tekort van 't land qua opstelruimte. Dat kan bijna niet alleen maar door extra materieel voor PHS zijn, dan moet men nu al plaatsgebrek hebben. (Hoewel dat ook wel een beetje te zien was al aan dat men de toenmalige 5000 's ochtends helemaal vanuit Den Haag leeg naar Dordrecht liet komen in de opstart van de treindienst)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor SuperGhost » Wo 06 Aug 2014, 03:03

Rond Rotterdam/Breda heeft dat wellicht ook te maken met de HSL, waardoor er daar extra kerende treinen komen/zijn gekomen.

Daarnaast eindigen in Breda nu ook al 2 sprinterseries en zijn er serieuze plannen voor een extra serie (kwartiersdienst sprinter op Breda-Tilburg).

Verbaast me echter eerder dat Arnhem een tekort heeft, maar Nijmegen niet. Als NS nu eens niet in Arnhem nog de intercity's Nijmegen->Utrecht wil verlengen (of andersom Utrecht->Nijmegen wil verkorten in Arnhem), dan los je volgens mij al een deel van het probleem op. Zo lang is Arnhem-Nijmegen ook weer niet.
Overigens: kan men in Arnhem niet een deel van Arnhem GE gebruiken om treinen op te stellen?

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Freek » Wo 06 Aug 2014, 08:24

SuperGhost schreef:Daarnaast eindigen in Breda nu ook al 2 sprinterseries en zijn er serieuze plannen voor een extra serie (kwartiersdienst sprinter op Breda-Tilburg).

bron?
Verbaast me echter eerder dat Arnhem een tekort heeft, maar Nijmegen niet. Als NS nu eens niet in Arnhem nog de intercity's Nijmegen->Utrecht wil verlengen (of andersom Utrecht->Nijmegen wil verkorten in Arnhem), dan los je volgens mij al een deel van het probleem op. Zo lang is Arnhem-Nijmegen ook weer niet.

Arnhem heeft nu al een tekort. Niet zo zeer dat het niet past, maar dat het niet mag. De milieuvergunning zit aan zijn max. Bovendien waarom zou je niet bijplaatsen en aftrappen in Arnhem als dit goedkoper is en qua capaciteit kan.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Karl » Wo 06 Aug 2014, 09:31

Het gaat toch om baktekorten aan de hand van PHS? Wat is dan de referentiesituatie, dat lijkt me nogal van belang om een tekort te kunnen definiëren...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1645
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Erno-BE » Wo 06 Aug 2014, 09:52

Freek schreef:
SuperGhost schreef:Daarnaast eindigen in Breda nu ook al 2 sprinterseries en zijn er serieuze plannen voor een extra serie (kwartiersdienst sprinter op Breda-Tilburg).

bron?
Verbaast me echter eerder dat Arnhem een tekort heeft, maar Nijmegen niet. Als NS nu eens niet in Arnhem nog de intercity's Nijmegen->Utrecht wil verlengen (of andersom Utrecht->Nijmegen wil verkorten in Arnhem), dan los je volgens mij al een deel van het probleem op. Zo lang is Arnhem-Nijmegen ook weer niet.

Arnhem heeft nu al een tekort. Niet zo zeer dat het niet past, maar dat het niet mag. De milieuvergunning zit aan zijn max. Bovendien waarom zou je niet bijplaatsen en aftrappen in Arnhem als dit goedkoper is en qua capaciteit kan.

Probleem is dat het opstelterrein van Doetinchem compleet gesaneerd is. Het bood ruimte om daar een aantal Breng-treinen te stallen, zodat Arnhem Berg minder belast wordt en het onnodige (LM)ritten scheelt.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Freek » Wo 06 Aug 2014, 10:04

Wat voor een hobbyist goed lijkt, is niet altijd goed voor een vervoerder. Zelfs als Doetinchem er zou zijn is Arnhem momenteel nog te klein omdat de aanvragen dan nog steeds boven de milieunorm zitten.

arjano1978
Berichten: 51
Lid geworden op: Wo 06 Aug 2014, 10:28

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor arjano1978 » Wo 06 Aug 2014, 10:41

Wat ik gehoord heb. Willen ze bij Rotterdam noord goederen. Een extra opstel terrein met was installatie aanleggen. Nu ze klaar zijn met Rotterdam centraal station.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor waldo79 » Wo 06 Aug 2014, 11:04

Freek schreef:Arnhem heeft nu al een tekort. Niet zo zeer dat het niet past, maar dat het niet mag. De milieuvergunning zit aan zijn max. Bovendien waarom zou je niet bijplaatsen en aftrappen in Arnhem als dit goedkoper is en qua capaciteit kan.

Met t3616 heb ik regelmatig meegemaakt dat er in Ah een stelletje werd bijgeplaatst. Een enkele keer kwam de trein al met twee stellen uit Nm aanzetten.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Suus » Wo 06 Aug 2014, 11:15

SuperGhost schreef:Verbaast me echter eerder dat Arnhem een tekort heeft, maar Nijmegen niet. Als NS nu eens niet in Arnhem nog de intercity's Nijmegen->Utrecht wil verlengen (of andersom Utrecht->Nijmegen wil verkorten in Arnhem), dan los je volgens mij al een deel van het probleem op. Zo lang is Arnhem-Nijmegen ook weer niet.

Dan heb je al die stellen in Nijmegen staan en heb je het probleem opgelost wil je zeggen? Hooguit verschoven volgens mij :)

Milieuproblemen is wel vaker een dingetje met de opstelterreinen helaas. Een opstelterrein veroorzaakt overlast, er wordt de hele nacht doorgewerkt bijvoorbeeld om treinen door de wasstraat te trekken en als omwonende wordt je daar niet echt blij van natuurlijk. Het probleem is echter dat de capaciteit zo ondertussen sneller verloren lijkt te gaan dan dat er bijkomt en zomaar even een nieuw opstelterrein toewijzen stuit weer op precies dezelfde bezwaren.

Wat ik mij in het geval van Heerhugowaard afvraag, is of daar dan ook een nieuwe standplaats van NS komt. Ik kan nu niet zeggen dat het op loopafstand van Alkmaar, Hoorn of Den Helder is (A)
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Freek » Wo 06 Aug 2014, 12:30

waldo79 schreef:
Freek schreef:Arnhem heeft nu al een tekort. Niet zo zeer dat het niet past, maar dat het niet mag. De milieuvergunning zit aan zijn max. Bovendien waarom zou je niet bijplaatsen en aftrappen in Arnhem als dit goedkoper is en qua capaciteit kan.

Met t3616 heb ik regelmatig meegemaakt dat er in Ah een stelletje werd bijgeplaatst. Een enkele keer kwam de trein al met twee stellen uit Nm aanzetten.

Dat is heel goed mogelijk. Milieuvergunning staat ook wel iets toe, maar zit nu aan zijn max. Vervoerders hebben meer aanvragen gedaan of hadden meer aanvragen willen doen. Daarnaast zijn er wat trucjes (GTW is op papier stiller dan Lint) toegepast.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Thom91 » Wo 06 Aug 2014, 12:39

Karl schreef:Het gaat toch om baktekorten aan de hand van PHS? Wat is dan de referentiesituatie, dat lijkt me nogal van belang om een tekort te kunnen definiëren...

Referentie zal nu zijn, inclusief lopende projecten. Voor PHS is een calculatie gemaakt waar hoeveel bakeenheden gestalt zullen moeten worden. Blijkt dus dat er flinke tekorten zijn, wat ook wel te verwachten was natuurlijk..
Komt wel goed schatje.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Frans F » Wo 06 Aug 2014, 12:50

Daniel schreef:Waarbij het in Alkmaar al helemaal krap wordt wanneer ze de opstelsporen aan gaan passen aan de nieuwe normen met ruimere paden enzo ertussen.

Al die tot kostenexplosies leidende normen van ProRail worden nog eens de ondergang van het Nederlandse spoor.
Het ontbreekt bij de ProRail-bureaucratie aan ieder kostenbesef.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail wil rangeerterrein in Heerhugowaard

Berichtdoor Thom91 » Wo 06 Aug 2014, 12:51

Dat is meer opgelegd door de arbeidsinspectie aan de hand van de ARBO-wet maar dat terzijde.
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast