Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Ik ga er niet van uit dat 170 en 172 R-NET nummers krijgen. Als die lijnen iets niet zijn, dan is het wel R-NET waardig...
DAT ben ik 100% met je eens Suus, maar toch is er intentie om van deze lijnen R net te maken.

Edit: is ook een wens van de VRA trouwens.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door paolie »

Het worden R-net lijnen en ze zullen ook niet meer iedere halte stoppen tussen Amstelveen en Amsterdam. Lijnnummers zullen dan ook meeveranderen neem ik aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Als je het hondeninstinct om bij elke boom een stop te houden van deze lijnen inderdaad kan onderdrukken, dan is er misschien nog wat van te maken. Maar op tijd rijden kan je blijven vergeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Ik ben bij dat er in het document staat; Meer OV voor Minder geld, werkt niet. Dat leidde tot Minder OV voor Meer geld.

Gelukkig dat iemand het ziet.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

170/172 worden idd rnet met nieuwe nummers en er gaan in de hele concessie ruim 90 haltes vervallen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dat is nogal wat.....wordt dus voor veel passagiers verder lopen naar een halte. Of dit dan de verbetering is? :N
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

schijnt dat uit onderzoek is gebleken dat mensen max 800m naar een rnet willen lopen ipv de huidige "300m" naar een groene bus. en sommige haltes slaan nergens op denk aan bijvoorbeeld halte jacob obrechtstraat (lairessestraat) en dijkgravenlaan (amstelveen die op minder dan 100m van een andere halte liggen
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Klopt, neem halte Heemraadschapslaan. Je kan het Amstelveen Busstation bijna aanraken als je daar op de halte staat. Maar wat wel weer jammer is, is dat al die haltes voor een vermogen zijn opgehoogd en opgeknapt. En dan nu opheffen. Ken er in de regio inmiddels een hoop.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:
fred1954 schreef:
Remco1989 schreef:170/172 worden idd rnet met nieuwe nummers en er gaan in de hele concessie ruim 90 haltes vervallen.
Dat is nogal wat.....wordt dus voor veel passagiers verder lopen naar een halte. Of dit dan de verbetering is? :N
schijnt dat uit onderzoek is gebleken dat mensen max 800m naar een rnet willen lopen ipv de huidige "300m" naar een groene bus. en sommige haltes slaan nergens op denk aan bijvoorbeeld halte jacob obrechtstraat (lairessestraat) en dijkgravenlaan (amstelveen die op minder dan 100m van een andere halte liggen
Die voorbeelden die je noemt, heb je gelijk, hier in de buurt de Koenenkade, ook zo een halte, die dichtbij de VU ligt. Maar het gevaar is, dat er op bijvoorbeeld de 170 bundel (toekomstige R net 170-172, zoals al gemeld hier zullen andere lijnen in deze bundel zoals 142, 174, 241, 242, 272 vervallen) een soort lijn 142s achtige dienstregeling krijgen waarbij dus een aanzienlijk aantal haltes overgeslagen worden/vervallen. Op die lijn ligt tusssen een aantal haltes wel veel meer dan 800 meter. Bijvoorbeeld Amstelveen busstation - Kalfjeslaan of Haarlemmermeerstation - Museumplein.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

er komt een stadsdienst amstelveen :P oeps.... mocht ik niet zeggen
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Mompelt iets over lijn 149 :X

Lijn 170 is toch onze stadsdienst :Y. Of lijn 51. Die is zelfs gratis *O* , zegt men.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

sneltram schreef:Mompelt iets over lijn 149 :X

Lijn 170 is toch onze stadsdienst :Y
er komt meer dan alleen 149 :P vervoer in amstelveen gaat op z'n kop
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Je maakt me benieuwd. Er zijn door de jaren al heel wat voorstellen door Connexxion gedaan, maar veel is ook door de RAR afgeschoten. Zo wilde men ooit de 199 ten noorden van het Busstation opheffen, want daar zit toch bijna niemand in behalve op vrijdag wellicht. Dan de 199 koppelen aan de 186/187 om een soort rondje Schiphol / Amstelveen te creeëren. En wilde plannen om de 172 van de Handweg af te halen vanwege de congestie aldaar (dus Sportlaan -> Van der Hooplaan). Maar ook dat werd afgeschoten door de RAR. Ben benieuwd waar men nu mee komt.

Ooit schoot de RAR ook het plan af om de 199 via de Meander te sturen i.p.v. de Van der Leeklaan. Twee jaar later gebeurde het toch. Toen CXX een jaar later voorstelde om het terug te draaien, krabbelde de RAR tegen, want de nieuwe route was zo fijn langs het Binnenhof. Ach, die ouwe lullen in de RAR. :X
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

afwachten anders heb ik problemen met mijn werkgever :?
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 mar 2017, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sneltram »

Ja, snap ik. Het komt vanzelf naar buiten wanneer de tijd daar is.

Maar je snapt mijn punt over de RAR. Ben benieuwd. In ieder geval klinkt het mooi wat er tot nu toe bekend is.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Vaak weten de passagiers het eerder dan de werknemers.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Remco1989 schreef:er komt een stadsdienst amstelveen :P oeps.... mocht ik niet zeggen
Van mij mag je het wel zeggen *bus* . Een soort 165/166 weer terug, goede zaak.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:
Remco1989 schreef:170/172 worden idd rnet met nieuwe nummers en er gaan in de hele concessie ruim 90 haltes vervallen.
Dat is nogal wat.....wordt dus voor veel passagiers verder lopen naar een halte. Of dit dan de verbetering is? :N
Nee. Uit de analyse van de passagiersgegevens blijkt dat de meeste reizigers maar een heel kort stukje met de 172 reizen omdat de rit veel te lang duurt en andere reismogelijkheden sneller en comfortabeler zijn. De lijn fungeert dus als wijkontsluiting (stadsdienst). Als je wilt gaan R-netten moet je echt wat aan de infrastructuur doen, anders kan de je de lijn ook wel meteen opheffen (immers als door slechte doorstroming op de weg de bus nog steeds meer dan een uur nodig heeft om van Aalsmeer naar Amsterdam te rijden, kunnen reizigers net zo goed fietsen, zeker als hun halte niet meer bediend wordt)... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Chrysa »

Die muziek... -o-
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door frankberg19 »

DingeZ schreef:
En om een nieuwe 'tunnelgate' te voorkomen heb ik gelijk geprobeerd een duidelijke foto te maken van het 'tunneltje' onder het VUmc door. Het is echter moeilijk te zeggen hoe hoog het exact is, aangezien het hoogste wat er nu onderdoor gaat de 12G-trams zijn en daar zit nog steeds minimaal 30cm tussen.
AfbeeldingDoorgang onder VUmc by D!ngeZ, on Flickr
Kijk eens op het ronde bord met de rode rand: precies: 3,9 m hoogte. :D
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ik heb de dienstregelingen van de 142 en van 170 en 172 er eens bij gepakt om te kijken wat het nu scheelt in tijd w.b. het overslaan van haltes.

Ik heb genomen de route Amstelveen busstation naar de Elandsgracht. Dat stuk rijden alle 3 de lijnen parallel, dus goed te vergelijken.

Rond 8 uur 's morgens doet lijn 142 er 31 minuten over, met de lijnen 170 en 172 kost het 29 minuten om deze afstand te overbruggen.
Rond 12 uur 's middags: lijn 142 28 minuten en de lijnen 170 en 172 27 minuten.
Hier blijkt dus dat ondanks het overslaan van een groot aantal haltes de 142 dus niet sneller is, in principe zelfs 1 of 2 minuten langzamer! (volgens de dienstregeling)

Een vergelijking op de route Uithoorn busstation en Elandsgracht is ook te maken, voor de lijnen 142 en 170 omdat deze parallel rijden op dit stuk.

Rond 8 uur 's morgens voor lijn 142 is dat 51 minuten. Lijn 170 doet op het zelfde stuk er 60 minuten over. Lijn 142 is dus 9 minuten sneller.
Rond 12 uur 's morgens kost het lijn 142 45 minuten om van Uithoorn op de Elandsgracht te komen. Lijn 170 doet er dan 51 minuten over. Daar is lijn 142 dus 6 minuten sneller.

Hier blijkt dus uit dat de tijdswinst blijkbaar grotendeels behaald wordt op het stuk Uithoorn - Amstelveen. Binnen het stedelijk gebied van Amstelveen en Amsterdam is er met een sneldienst (noem het R net) geen tijdwinst te behalen. Het overslaan van haltes heeft daar dus, volgens de huidige dienstregeling niet zoveel zin.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

De vergelijking naar Elandsgracht gaat mank. En dat komt omdat de ingebouwde marge geconcentreerd zit vlak voor het eindpunt. Richting Uithoorn speelt dat denkelijk minder een rol, omdat beide lijnen daar hetzij hun eindpunt hetzij een wachttijd hebben.

Als je de vergelijking eerlijker wil maken moet je het doen in de richting van Amstelveen, of anders tot een de voorlaatste halte (Leidseplein).

's Ochtends om 8:00 van Elandsgracht naar Amstelveen busstation: 27 minuten met lijn 142, 36 minuten met lijn 170/172.
's Ochtends om 8:00 van Amstelveen busstation naar Leidseplein: 24 minuten met lijn 142, 26 minuten met lijn 170/172.

De vergelijking richting Amstelveen valt vermoedelijk overdreven uit omdat de lijnen 170/172 daar een wachttijd hebben.

Bron: 9292
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat R-net een politiek paradepaardje is in dit gebied, om maar haltes en dus kosten te schrappen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef:De vergelijking naar Elandsgracht gaat mank. En dat komt omdat de ingebouwde marge geconcentreerd zit vlak voor het eindpunt. Richting Uithoorn speelt dat denkelijk minder een rol, omdat beide lijnen daar hetzij hun eindpunt hetzij een wachttijd hebben.

Als je de vergelijking eerlijker wil maken moet je het doen in de richting van Amstelveen, of anders tot een de voorlaatste halte (Leidseplein).

's Ochtends om 8:00 van Elandsgracht naar Amstelveen busstation: 27 minuten met lijn 142, 36 minuten met lijn 170/172.
's Ochtends om 8:00 van Amstelveen busstation naar Leidseplein: 24 minuten met lijn 142, 26 minuten met lijn 170/172.

De vergelijking richting Amstelveen valt vermoedelijk overdreven uit omdat de lijnen 170/172 daar een wachttijd hebben.

Bron: 9292
Dank, Diederickx, inderdaad niet gezien die marge.

Nog een keer gedaan, maar dan Amstelveen Busstation naar Leidseplein:
8.00u: lijn 142 24 minuten, lijnen 170/172 26 minuten. Lijn 142 is 2 minuten sneller.
12.00u: lijn 142 22 minuten, lijnen 170/172 24 minuten. Lijn 142 is wederom 2 minuten sneller.

Lijn 142 bedient op dit stuk van de route 8 haltes (incl. A'veen Busstation) de 170/172 bedienen 19(!) haltes. De 142 slaat dus 11 haltes over voor 2 minuten tijdwinst.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat het overslaan van haltes in het stedelijk gebied van Amstelveen en Amsterdam t.b.v. een HOV (R net) de rit niet echt veel sneller maakt. Uiteindelijk komt het er op neer dat een aantal passagiers zelfs langer onderweg is, omdat ze verder moeten lopen naar de HOV halte en bij uitstappen moeten ze misschien ook nog verder lopen van de HOV halte naar hun bestemming.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 200 gasten