Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

De wagens worden aangepast voor OV vervoer. Dat is wat ik gelezen heb.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Is er niks bekend over wat die aanpassingen precies inhouden?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

http://cms.vdlgroep.com/data/images/vdl ... 150714.jpg
De bussen vind ik vrij luxe uitgerust, ik kan me voorstellen dat dat wel wat minder kan, dus goedkoper voor CXX/TCR. Verder ontbreken er stangen, denk dat er ook geen stopknoppen zijn, veiligheidsriemen zou men ook niet hoeven te monteren, misschien ook alle stoelen naar voren geplaatst, zonder tafels ertussen. Ik denk dit soort zaken.
http://c7.alamy.com/comp/A6W5N9/london- ... A6W5N9.jpg Zie hier beneden dek van willekeurige Londense dubbeldekker.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door busfanNL »

n-evo schreef:Is er niks bekend over wat die aanpassingen precies inhouden?
Misschien weet Remco meer????
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

Hij word naar ov om gebouwd.

Wc eruit behalve in 4 bussen die gaat tcr ook gebruiken voor treinstremmjngen en evt pendels.

Dus incl:
Stopknoppen
Gordels
Rolstoelmogelijkheid
Sta stangen niet nodig want geen staanplaatsen
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 18 apr 2017, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:http://cms.vdlgroep.com/data/images/vdl ... 150714.jpg
De bussen vind ik vrij luxe uitgerust, ik kan me voorstellen dat dat wel wat minder kan, dus goedkoper voor CXX/TCR. Verder ontbreken er stangen, denk dat er ook geen stopknoppen zijn, veiligheidsriemen zou men ook niet hoeven te monteren, misschien ook alle stoelen naar voren geplaatst, zonder tafels ertussen. Ik denk dit soort zaken.
http://c7.alamy.com/comp/A6W5N9/london- ... A6W5N9.jpg Zie hier beneden dek van willekeurige Londense dubbeldekker.
Dat gangpad, oei.

Ik vraag me af of ze nu van die touringcars gebruiken bij wijze van test. Als het aanslaat kunnen er altijd nog echte OV-dubbeldekkers gekocht worden. Is het niks dan kunnen ze weer makkelijk voor vakantiedoeleinden ingezet worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ArrivaBas »

Het verschil tussen de Futura en een Engelse dubbeldekker, is dat de Engelse dubbeldekker van de link specifiek voor OV is ontworpen, en de Futura is meer gericht op tourondernemers. Ik snap het wel als er aanpassingen worden gedaan (zoals een lagere vloer bij de zitplaatsen beneden), want mijn school huurt tourdubbeldekkers om bijvoorbeeld heel VWO-4 (stuk of 75 leerlingen) te verplaatsen en als ik beneden in een Van Hool zit (ook met opstapje naar de zitplaatsen), stoot ik mijn hoofd al bij het opstaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

ArrivaBas schreef:Het verschil tussen de Futura en een Engelse dubbeldekker, is dat de Engelse dubbeldekker van de link specifiek voor OV is ontworpen, en de Futura is meer gericht op tourondernemers.
Joh, en ik maar denken dat al die rode bussen daar feestende vakantiegangers waren van dezelfde reisorganisatie. :wink:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door ArrivaBas »

Ik probeer alleen de opstapjes in de Futura te verklaren, hoor. :') :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door dennistd »

Waarom wordt er eigenlijk een omgebouwde Futura ingezet in plaats van de CItea-dubbeldekker die ook aan Berlijn geleverd is?
Stadsbus
Berichten: 1135
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Stadsbus »

fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

dennistd schreef:Waarom wordt er eigenlijk een omgebouwde Futura ingezet in plaats van de CItea-dubbeldekker die ook aan Berlijn geleverd is?
Zo ziet het bovendek eruit van de Berlijnse Citea:
https://www.google.nl/search?site=&tbm= ... 2T3LVDSzHM:

Niks mis mee!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10577
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door trolly »

Hoezo 'niks mis mee'?!? Al dat geel moet allemaal rood gekwast worden!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Of lichtgroen? *bus*
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Dit is wel een moeilijke keus.
Ik zou die DLF meer als Cityhopper gebruiken in het Centrum van Amsterdam, maar die Futura's passen ook niet echt.
- En Hold up! Touringcars hebben toch in het algemeen stopknoppen? De touringcars die ik kreeg voor schoolreis, hadden die wel.
- Daarnaast, als je die podesten wilt wegwerken, moeten ze die bagageruimte wegwerken. Die zitten onder die stoelen op de onderste laag.
- Rolstoelmogelijkheid moet kunnen, maar dan moet die bus een dubbele achterdeur krijgen. Er zijn een aantal touringcars die dat hebben(Van Hool Altano TD921).
- Gordels kunnen blijven, want er zijn geen staanplaatsen. Zo ook de stastangen. Die hoeven nergens bij.

Een puntje wat ik wel kan aanbevelen, is een automatische versnellingsbak. Die Iveco Crossway/Arway dingen hebben dat ook en dat trekt lekker op.
- We vergeten het allerbelangrijkste; LIJNFILM/KOERSDISPLAY op de voor-, zij- en achterkant.

Vergelijk die dubbele deur hier maar mee.
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Dit stastangen zijn niet nodig omdat er geen staanplaatsen zijn, daar kan ik in meegaan, maar stastangen dienen ook om houvast te hebben als je bijna op je bestemming bent en alvast richting uitstapdeur loopt tijdens het rijden. Het lijkt me toch wel handig als je je dan kan vastgrijpen aan stangen. Zeker als je op het bovendek zit, zal je je toch vroegtijdig naar beneden moeten begeven. De enige keren dat ik in een dubbeldekker heb gezeten, waren keren in Londen en in Hongkong ook in de dubbeldekker tram. (prachtige ervaring trouwens in HK *O* )
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Syntus heeft een display, waarop staat: ...wacht tot de bus helemaal stil staat. Dan kunt u veilig uitstappen.

Als mensen dat dus doen, is er geen probleem. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door OmniLezer »

Als elke stoel een handvat krijgt, die naar buiten wijst, kan dat ook goed vangen. De stastangen voor de bagagedragers kunnen ook hiermee door.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Globetrotter »

OmniLezer schreef: - We vergeten het allerbelangrijkste; LIJNFILM/KOERSDISPLAY op de voor-, zij- en achterkant.
Ik denk dat er wat dat betreft meer kan dan we denken. In het internationale lijndienstverkeer (Flixbus/ Eurolines, enzovoort) kan ik zo al vier busmodellen opnoemen die gewoon een filmkast hebben. Volgens mij zijn dingen als filmkasten, stopknoppen e.d gewoon op aanvraag in te bouwen door de fabrikant.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Over filmkasten gesproken: Ik zie dat CXX op de nieuwe (2018) R-net lijnenkaart de officiële naam voor Amsterdam Centraal gebruikt. Ben benieuwd of de 347/357 in het display zoveel ruimte hebben, dat ze dit ook daadwerkelijk kunnen gaan filmen i.p.v. Amsterdam CS. Het zou nog alternerend kunnen, maar daar doen we volgens mij niet zo aan in NL. Scrollend zou ook nog kunnen, maar dat zie ik hier in Amsterdam zelden, m.u.v. de paar gelede Mercedes bussen op de 170-bundel, die aan de voorkant scrollend Amsterdam CS filmen.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door bartjemestrom »

Kan toch ook in twee regels weergeven worden?

Amsterdam
Centraal

En wat is er mis met Amsterdam CS? :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

Het is ingekort tot Amsterdam CS zodat het op één regel past wanneer er een via-bestemming is. Anders komt er alleen Amsterdam of Centraal op de film te staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Als de via bestemming verdwijnt blijft Amsterdam CS staan, ik heb hier nog nooit een CXX-bus Amsterdam Centraal zien filmen, niet scrollend en al helemaal niet onder elkaar. Overigens is er niks mis met Amsterdam CS.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Bluearrow »

Iedereen noemt het nog "Amsterdam Centraal Station", maar de NS is al enkele jaren geleden overgegaan om zijn stations gewoon "Centraal" te noemen (net zoals Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal) enz.enz.

En aan de andere kant, veel andere bedrijven (zoals Syntus als voorbeeld) noemt in de bestemmingsdisplays vaak zijn stations weer een "CS" terwijl dit weer niet de officiele naam is (bijv. Almelo en Hengelo).
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

NS noemt het juist weer Amsterdam CS op de borden bij de verkorte weergave...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten