Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

181 rijdt bijvoorbeeld tot Schiphol Noord, in de avond wordt er soms doorgereden naar Amstelveen Westwijk als lijn 199
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Daniel »

Niet alleen 's avonds maar ook in het weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

De koppeling tussen de 199 en 181 is pas vrij recent erin gekomen, nadat de eerste toch maar ook na 19u en in het weekend ging rijden.

In de eerste plannen zouden alleen de lijnen 180 en 181 R-net worden met een ander lijnnummer (390 uit mijn hoofd). Ook zou er maar op een beperkt aantal haltes worden gestopt. De rest van het Schipholnet was toen niet anders dan het in december is ingevoerd op lijn 193 na dan (m.u.v. de lijnnummers, ik dacht allen in de 19x).
Ik meen dat uiteindelijk de Vervoerregio (samen met Schiphol) er de voorkeur aan gaf om er de huidige variant van te maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef:Ik was nieuwsgierig naar die eerdere plannen. Of er toen helemaal geen schipholnet was, aangezien veel schipholnet lijnen zijn gekoppeld aan 180/181
Het zijn geen perfecte ringlijnen. Lijn 180 begint op P30, rijdt dan via Noord bijna een heel rondje om lijn 181 te worden die daarna via P30 naar Noord rijdt. Op P30 kan je dus lijnen koppelen aan de 180, en op Noord aan 181.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Wievank »

In het oorspronkelijke plan stonden ze als één lijn ingetekend. In praktijk is dat meestal niet haalbaar/verstandig, omdat je dan nergens een serieuze buffer kan inbouwen. Vermoedelijk was toen dus ook al het plan om de bussen in feite anderhalf rondje te laten rijden en vervolgens om te keren en anderhalf rondje in omgekeerde richting, maar dan dus onder één nummer. De Vervoersregio vond het duidelijker als de lijn gesplitst zou worden in twee lijnnummers, wat als nadeel heeft dat alleen de ervaren reiziger weet dat de ene lijn altijd door rijdt als de andere.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Milco »

De dienstregeling na 22/7 staat online voor deze concessie! In de reguliere dienst rijdt lijn 358 tussen Aalsmeer en Kudelstaart 4x/uur in de ochtendspits en de rest van de dag 2x/uur in beide richtingen. 357 wordt ingekort tot Aalsmeer. De 342 lijkt koppelingen te krijgen met zowel 347 als 348. Op Amsterdam Centraal gaan alle lijnen naar de IJzijde, inclusief nachtbussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Zoals ik al eerder opgemerkt heb, vind ik dat de dienstregelingen van 348/358 van/naar Zuid heel mager, met name in de avond en weekend. Terwijl de 347/357 nog lang een kwartierdienst rijdt van/naar de Elandsgracht, zijn de 348/358 al naar een halfuur dienst. In het weekend is het voornamelijk een halfuurdienst van/naar Zuid voor beide lijnen. Vraag me af of je de passagiers op deze manier in de NZL krijgt, vanuit de stad.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Je hebt straks in de avonduren/weekend om de rit een aansluiting op een lijn naar Amstelveen vanaf Amsterdam Zuid. In Amstelveen kan je weer snel overstappen op de 347/357 naar het juiste eindpunt. Ja, het is een beetje omslachtig maar er zit een idee achter. Mensen van en naar Kudelstaart dwing je op deze manier wel meer in de NZL, aangezien de ritten vanaf Elandsgracht niet doorgaan naar Kuddelstaart.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

Bijzonder nuttig inderdaad :neg:
Uit alle vervoersanalyses is gebleken dat reizigers op de "oude 172", zeg maar Kudelstaart-Aalsmeer-Amstelveen-Amsterdam voornamelijk korte stukjes reizen, tenzij het weekend is want er maakt wel veel uitgaanspubliek gebruik van de route. Dit is de verkeerde prioriteit stellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

@regenmaker: Dat ben ik met je eens, maar dat betekent nógmaals overstappen, waar je dus nu vanaf bijv. de Dam rechtstreeks naar Uithoorn/Aalsmeer/Kudel rijdt, moet je straks dus in het ongunstgste geval 2x overstappen. Daar blijft geen tijdwinst meer over dan.......ondanks de snelle rit van Dam (Rokin) naar Zuid.

En inderdaad voor Kudel ben je verplicht om lijn 358 te pakken en moet je dus op Zuid blijven wachten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Meltrain »

Mwoa, dat laatste is gewoon een kwestie van goed plannen.
Lijn 358 gaat om 22:58 vanaf Station Zuid, dus dat betekent dat je om 22:38 de metro vanaf Rokin moet hebben.

In Rotterdam gaat het al jarenlang zo: reizigers naar (bijvoorbeeld) de Hoeksche Waard moeten ook per metro vanuit het centrum naar Zuidplein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Uiteraard moet je ruim plannen.....daarbij komt dat het op Zuid nou niet bepaald cross-platform overstappen is, w.b. aansluitend streekvervoer. Je moet ook nog een stuk lopen naar de bushalte.

W.b. Hoeksche Waard, zal dat waarschijnlijk ook nooit anders geweest zijn, dat je eerst naar Zuidplein moest. Voor Amstelland kan je al vele jaren rechtstreeks vanaf de stad naar huis, zonder over te stappen....daarom zal wel even wennen zijn.

Geldt natuurlijk ook voor Zaanstreek/Waterland......vanaf CS in één keer naar huis.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

Al moet ik wel zeggen dat er nu op een doordeweekse avond bijvoorbeeld 10x/uur een bus vanuit het centrum richting Amstelveen rijdt (6x/uur lijn 347 en 4x/uur 357). Straks is dit 4x/uur lijn 347, 2x/uur lijn 357, 2x/uur lijn 348 en 2x/uur lijn 358. Dat is precies hetzelfde aantal ritten. Je zou op zich ook vanaf Zuid nog de metro kunnen pakken naar de Amstelveenseweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Het totaal aantal ritten verandert inderdaad ook niet, de verdeling is niet handig, zeker niet als aansluiting op eem metro die iedere 6-7,5 minuut rijdt.

Overigens in de categorie “eigenaardigheden van AML” vanmiddag gefotografeerd in een R-net SLFA (geen photoshop!)

Afbeelding

Misschien iemand met een gevat bijschrift? :D
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door regenmaker »

fred1954 schreef:Het totaal aantal ritten verandert inderdaad ook niet, de verdeling is niet handig, zeker niet als aansluiting op eem metro die iedere 6-7,5 minuut rijdt.
Hoe had jij het dan ingedeeld? Meer ritten naar Zuid en minder naar het Centrum?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

Ja, met name op 347 en 348 is de verdeling regelmatig 4x resp. 2x per uur, dan had ik er 3x/3x van gemaakt.

Maar in het algemeen, gezien het feit dat de NZL zo een beetje de heilige graal van het OV in Amsterdam gaat worden, zou je verwachten, dat de streekbus aansluitingen op Zuid soepeler zouden zijn. Passagiers moeten immers overstappen, het is geen keus....
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Het totaal aantal ritten verandert inderdaad ook niet, de verdeling is niet handig, zeker niet als aansluiting op eem metro die iedere 6-7,5 minuut rijdt.
GVB presteert het ook al jaren om tram 2 en M50 met enige regelmaat zo op elkaar af te stemmen dat alles netjes voor je neus wegrijdt.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:Afbeelding
Misschien iemand met een gevat bijschrift? :D
Ik zie boven een Y, daaronder een V en daaronder een O. Dat kan in combinatie met het pictogram maar één ding betekenen: Yoga Voor Ouderen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door sirvinniei »

n-evo schreef:
fred1954 schreef:Het totaal aantal ritten verandert inderdaad ook niet, de verdeling is niet handig, zeker niet als aansluiting op eem metro die iedere 6-7,5 minuut rijdt.
GVB presteert het ook al jaren om tram 2 en M50 met enige regelmaat zo op elkaar af te stemmen dat alles netjes voor je neus wegrijdt.
Ik vraag me af of er met zulke hoogfrequente lijnen überhaupt nog naar aansluitingen wordt gekeken of dat ze gewoon kijken wat een beetje mooi in het dienstrooster past.
Ik heb geen onderschrift
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door n-evo »

Het is gewoon irritant om iedere keer weer die metro net boven je kop voorbij te zien komen (beide richtingen) als je net de 2 uit stapt. Telkens weer die 6 minuten wachten. Slecht voor het moraal. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:@regenmaker: Dat ben ik met je eens, maar dat betekent nógmaals overstappen, waar je dus nu vanaf bijv. de Dam rechtstreeks naar Uithoorn/Aalsmeer/Kudel rijdt, moet je straks dus in het ongunstgste geval 2x overstappen. Daar blijft geen tijdwinst meer over dan.......ondanks de snelle rit van Dam (Rokin) naar Zuid.

En inderdaad voor Kudel ben je verplicht om lijn 358 te pakken en moet je dus op Zuid blijven wachten.
Het was gewoon beter geweest om alle spitsmeuk naar Amsterdam Zuid te gooien en voor Centrum de basislijn te houden. Dat bedient namelijk vooral recreatief en uitgaanspubliek en die mensen willen niet op een onguur kantorenpark 's avonds laat overstappen..., mijn ouders zullen dus gewoon met de olieslurper naar Amsterdam gaan. Met dank aan het OV-afbraakbeleid van de stadsregio :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door DingeZ »

Er is iets heel raars met de dienstregeling van lijn 242. Op een of andere manier doet die altijd minimaal 5 minuten langer over het stuk Uithoorn - Amsterdam Zuid dan de 348. Er zit zelfs één rit bij die in Uithoorn begint (i.p.v. Mijdrecht) op exact dezelfde tijd als de eerste 348, maar dan wel 10(!) minuten later op Amsterdam Zuid aankomt. Andere rare dingen zijn dat lijn 242 als enige (naast de 612) op de halte Strawinskylaan stopt en dat de 348 en 358 (per ongeluk?) zowel VUmc als VUmc Hoofdingang in de dienstregeling hebben staan, maar dat is volgens mij fysiek onmogelijk.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Durashift »

Vinny schreef: (..) Dat bedient namelijk vooral recreatief en uitgaanspubliek en die mensen willen niet op een onguur kantorenpark 's avonds laat overstappen..., mijn ouders zullen dus gewoon met de olieslurper naar Amsterdam gaan. Met dank aan het OV-afbraakbeleid van de stadsregio :evil:

..en dan? € 7,50 per uur gaan betalen voor een parkeerplek in een kille kelder?

diederickx schreef: (..)
Dat kan in combinatie met het pictogram maar één ding betekenen: Yoga Voor Ouderen.
:D *bus*
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:........dat de 348 en 358 (per ongeluk?) zowel VUmc als VUmc Hoofdingang in de dienstregeling hebben staan, maar dat is volgens mij fysiek onmogelijk.
Dat kan inderdaad ook niet, lijn 242/348/358 moeten vanaf A’veenseweg de rechtsaf rijstrook voor het normale verkeer volgen en dan kunnen ze voor het VUmc viaduct schuin de busbaan oprijden. Foutje van de kaartenmaker......

Verder snap ik sowieso niet zoveel van het hele lijn 242 gebeuren......zou volgens het vervoerplan tot 22/7 rijden, daarna zou de 348 gedeeltelijk dat traject overnemen, etc.... Nu blijkt lijn 348 helemaal niet van/naar Mijdrecht te gaan rijden en het aantal omlopen van lijn 242 is teruggeschroefd.

Ik las hier dat er In de nieuwe dienstregeling naast de koppeling 342/347 er ook een koppeling 342/348 is. Misschien dat dit de reden is, dat er geen omlopen van lijn 348 doorgaan naar Mijdrecht, zoals in het vervoerplan gesteld is.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden

Bericht door Remco1989 »

DingeZ schreef: zowel VUmc als VUmc Hoofdingang in de dienstregeling hebben staan, maar dat is volgens mij fysiek onmogelijk.
Bedoelen ze niet vu/de Boelelaan (metro) en medisch centrum?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten