Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Di 04 Jun 2019, 15:12

Mmmm....interessant leesvoer inderdaad. Als ik goed lees in die documenten is het niet persé VDL, die de 12 en 18m bussen gaat leveren, die keuze moet nog gemaakt worden aan de hand van de offertes die nu uitstaan.....

Lijn 346 als dubbeldekker alleen in de spitsen vind ik wel apart. Moeten alle dubbeldekker bussen gewisseld worden na de ochtendspits en in de middagspits opnieuw een wisseling van bussen en daarna weer? Leuk logistiek klusje. Misschien beter helemaal kappen met die dubbeldekkers en de hele dag gelede enkeldekkers inzetten, i.c.m. met de nieuwe lijn die voorlopig 346 B (Haarlem-Noord/station Zuid) als werknaam heeft gekregen.

Lijn 347/348 wordt diesel vanaf 2021 tot begin exploitatie Amsteltram, lijkt me een logische keus. Misschien de Solarissen van 356/397 tijdelijk inzetten op deze lijnen?

sneltram
Berichten: 207
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor sneltram » Di 04 Jun 2019, 15:17

Voor wie veel tijd heeft. Zoekt en gij zult vinden: https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... cbf9f6b5ff. Ongeveer van iedere lijn de overweging hoe het er na de tweede tranche ZE bussen uit gaan zien. Met o.a. de splitsing van lijn 300, het inkorten van de 340 tot Uithoorn en verlengen van 342 naar Mijdrecht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12322
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Vinny » Di 04 Jun 2019, 18:04

Ze gaan de verlenging van de 340 dus weer terugdraaien? Wat een zwabbers ook bij de stadsregio :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 768
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar/Haarlem

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Frank93 » Di 04 Jun 2019, 18:08

In plaats van lijn 340 gaat lijn 342 naar Mijdrecht rijden. Misschien hebben ze gemerkt dat passagiers vanuit Mijdrecht liever naar Schiphol reizen in plaats van Hoofddorp/Haarlem.

sneltram
Berichten: 207
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor sneltram » Di 04 Jun 2019, 18:38

Nee, ze schrijven dat ze om privacyredenen geen goed beeld hebben van de overstapstromen. Het gaat er puur om dat het omlooptechnisch beter is om lijn 340 altijd tussen Haarlem en Uithoorn te rijden als je met een ZE-bus rijdt. Soms naar Mijdrecht en soms niet, is onhandig. Lijn 342 heeft dat probleem minder, omdat je precies om en om wel of niet doorrijdt. Ook zou het qua omlooptijd en accucapaciteit beter zijn.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 333
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor luka23 » Ma 10 Jun 2019, 11:38

Waarom is 341 echt altijd laat? Nu ook weer een kwartier vertraging zowat.
PSA: Links gaan, rechts staan

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Ma 10 Jun 2019, 11:40

A10 Zuid is ook vandaag afgesloten i.v.m. Zuidasdok, misschien is dat de oorzaak?

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 333
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor luka23 » Ma 10 Jun 2019, 14:46

Dat zou wel kunnen, maar iedere keer dat ik op de 341 overstap is er minstens 5 a 7 minuten vertraging, ook nog voor de A10 werkzaamheden. Misschien tijd om de route anders in te plannen?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14383
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Meltrain » Ma 10 Jun 2019, 15:33

Waar en en in welke richting is lijn 341 "altijd te laat"? Je bericht mist deze essentiële informatie.

Over het vervoerplan: vreemd dat Connexxion lijn 195 een andere route in Sloten wil geven, zeker nu vlak naast de halte Sportpark Sloten allemaal nieuwe huizen worden gebouwd. :?

Het argument voor het opheffen van de halte Frankweg (lijn 162) is ook wel een leuke: "Aan de westzijde (van de Hoofdvaart, red) lijkt dit wel zo te zijn, echter hier zijn niet veel woningen en waar de woningen zijn is geen brug over de vaart, dus het is vooral een theoretische afdekking." Er ligt echter nota bene in het verlengde van de Guldenweg een brug naar deze woningen. :')
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 333
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor luka23 » Ma 10 Jun 2019, 17:56

Ik werk zelf in Hoofddorp en ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen vertraging was tussen Hoofddorp Centrum en Schiphol, noch 's ochtends, noch 's middags, noch 's avonds. En dan heb ik het over beide richtingen (Station Zuid en Spaarne Gasthuis)
PSA: Links gaan, rechts staan

Raymond
Berichten: 1151
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Raymond » Ma 10 Jun 2019, 19:27

Volgens het OV-dashboard van de vervoerregio had lijn 341 vorige dienstregeling een punctualiteit van rond de 91-92% (bij meethaltes). Daarmee zat de lijn ruim boven het gemiddelde van de concessie. De cijfers uit 2019 staan er nog niet in, dus misschien dat er toen een slechtere trend is ingezet.

tripel7
Berichten: 24
Lid geworden op: Di 22 Apr 2014, 11:38

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor tripel7 » Ma 10 Jun 2019, 20:08

luka23 schreef:Waarom is 341 echt altijd laat? Nu ook weer een kwartier vertraging zowat.

De zakpaal op de Henry didon werkt niet, waardoor bussen om moeten hobbelen via de ijweg, niet elke collega is daar bekend, en sommige hebben meer tijd nodig dan andere.

mattie156
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 17 Dec 2011, 21:22

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor mattie156 » Ma 10 Jun 2019, 22:30

Er komt dus een lijn 300A en 300B goed idee.

300A Haarlem - Hoofddorp - Schiphol Noord
300B - Hoofddorp - Schiphol Noord - Bijlmer Arena

Mensen vanuit haarlem naar amsterdam pakken toch de 356.

En zo rijden er op het drukke (overvolle) traject Hoofddorp - schiphol 2 buslijnen.

Ook word er in het document gesproken over een eventuele nieuwe r-netlijn Lijn 343: van lisserbroek naar nieuw vennep getsewoud en eventueel als versterking door naar hoofddorp. zeer goed idee. Zeker met keukenhof. En de verbinding hoofddorp lisse is zowieso al ronduit slecht te noemen.

Durashift
Berichten: 3358
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Durashift » Ma 10 Jun 2019, 23:56

Ik heb zo het vermoeden dat je het tegenovergestelde van 'goed' bedoeld. :?: :wink:

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 768
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar/Haarlem

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Frank93 » Di 11 Jun 2019, 00:03

Maar wat is het voordeel van die lijn 343 dan? Lijn 162 rijdt nu ook al tussen Lisserbroek, Getsewoud en Hoofddorp. De frequentie is misschien niet zo hoog maar dat zal ook wel een reden hebben.

Remco1989
Berichten: 347
Lid geworden op: Do 11 Aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Remco1989 » Di 11 Jun 2019, 01:39

Zit alleen in de ochtend scholieren in verder rijd je tussen nieuw-Vennep station en Lisse leeg of hoogstens 1a2 personen.

Dus ik snap de pendel die ze willen niet tussen nieuw-Vennep en Lisse. Dat is drk’s wegsmijten. Terwijl er tussen Hoofddorp en nieuw-Vennep best aardig wat mensen zitten als ik hem heb. Dus die terug naar uur.

Hoe verkloot je een lijn. Net als met de 169 is gebeurd en 163. Alles maar op het Rnet.

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Wo 12 Jun 2019, 12:32

I.v.m. werkzaamheden rond het Haarlemmermeer circuit, kunnen de lijnen 347/357/397 niet door de Cornelis Kruseman. Er is sinds gisteren een omleiding ingesteld via Olympiaplein, Beethovenstraat en van Baerlestraat. Dit duurt tot medio oktober 2019.

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Wo 12 Jun 2019, 16:21

Uithoornlijn is niet eerder klaar dan zomer 2024......meldt het Parool. Misschien toch maar de elektrische bussen handhaven op 347/348 tot die tijd? De bedoeling is dat vanaf dec. 2020 op bovenstaande lijnen dieselbussen ingezet gaan worden in afwachting van de opening van de Uithoornlijn, die opening was oorspronkelijk voorzien voor 2022.

https://www.parool.nl/amsterdam/tramlij ... ~bebb7040/

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Za 15 Jun 2019, 07:03

Een artikel op OVPRO waarin een woordvoerder van CXX vertelt dat er volgend jaar 30 ZE-bussen minder besteld gaan worden dan in de aanbieding van CXX stond ten tijde van de aanbesteding. Dit zou komen doordat de ontwikkelingen op ZE gebied de laatste jaren heel snel zouden gaan. In plaats van 160 bussen (158 om precies te zijn) worden er nu maar 130 besteld.

https://www.ovpro.nl/bus/2019/06/11/die ... -mogelijk/

Wat CXX er niet bij vertelt, is dat het verschil hem voor een groot deel zit in het feit dat de elektrische lijnen 347/348 vanaf eind 2020 weer met diesels gereden gaan worden, tot het moment dat de Amsteltram gaat rijden in 2024 (huidige verwachting). Enerzijds wel begrijpelijk dat je over een aantal jaren niet met een overschot aan elektrisch materieel wil blijven zitten als de lijnen 347/348 stoppen, maar zeg dat dan ook gewoon.

Logisch dat je dan minder ZE bussen hoeft te kopen, als je diesels gedurende jaren nog in dienst houdt. Heeft dus nauwelijks iets te maken met de (huidige) ontwikkelingen van ZE.

Overigens zitten we de komende jaren midden in een energietransitie w.b. OV busvervoer, dus kan me niet voorstellen, dat een eventueel overschot aan ZE materieel in AML tegen die tijd niet doorgeschoven zou kunnen worden naar een andere CXX concessie c.q. een andere vervoerder.

Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 768
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar/Haarlem

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Frank93 » Ma 17 Jun 2019, 17:21

Volgens NHNieuws gaat de nieuwe lijn 245 tussen Haarlem Noord en Amsterdam Zuid vanaf eind augustus al rijden. De route gaat via de haltes Delftplein, Minahassastraat, Julianapark, Prins Bernhardlaan, Reinaldapark, Amstelveenseweg, VU, De Boelelaan en Station Zuid.

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Ma 17 Jun 2019, 17:26

Klopt, daarbij gaat de frequentie van de 346 in de daluren, avonden en zondagen per 25 augustus naar beneden: dal van 8 naar 6x per uur en in de avonden en op zondag van 4 naar 2x per uur.

Selivio
Berichten: 124
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor Selivio » Di 25 Jun 2019, 11:02

https://www.ovpro.nl/bus/2019/06/25/bep ... buslijnen/

In aml zitten ze in de knel met de actieradiussen van de elektrische bussen. De Reizigers Advies Raad adviseert zelf uitstel van elektrificatie van buslijnen.
Grt. Stefan

fred1954
Berichten: 2743
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor fred1954 » Di 25 Jun 2019, 12:00

En het definitief concept Vervoerplan 2020 (versie 4.1) op de website van Rover. Met een doorkijk naar verdere ZE instroom 2021.

https://www.rover.nl/images/pdf/1._Bijl ... landen.pdf

sneltram
Berichten: 207
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor sneltram » Di 25 Jun 2019, 18:39

De RAR trapt weer eens om zich heen om de vooruitgang te temperen. Zo zijn ze tegen het splitsen van buslijn 300. Maar laten we wel wezen. CXX stelt voor om te rijden: Bijlmer - Spaarne Gasthuis en Haarlem - Schiphol Noord. Dat is een hele logische keuze. Iemand van Haarlem naar Amstelveen of Bijlmer is met de 356 sowieso sneller. Alle logische bestemmingen blijven dus rechtstreeks bereikbaar (behalve Vijfhuizen - Bijlmer, maar dat zal niet veel zijn). Als extra bonus komen er meer bussen op het drukste gedeelte van de corridor. En ja, de frequentie op de uitlopers gaat iets omlaag, maar ik heb daar zelfs in de spits nooit extreme drukte ervaren. Bovendien heb je de mogelijkheid om de bussen van lijn 300 en 356 op Schiphol - Noord - Bijlmer precies om de 3 tot 4 minuten te plannen i.p.v. nu soms mooi gespreid en soms vlak achter elkaar. Dus waarom dan toch die negativiteit van de RAR?

TLP
Berichten: 491
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Berichtdoor TLP » Di 25 Jun 2019, 21:03

Grotendeels mee eens, zelfs indien reizigers de verbinding Vijfhuizen - Amstelveen en verder volledig per bus willen afleggen, kunnen zij dat doen door op een tussenliggende halte over te stappen, dan hoeven ze niet van perron te wisselen en hebben ze bovendien weinig tot geen last van de turbulentie op knooppunthaltes als Schiphol Plaza. Met name overdag zal dat in principe een zeer korte overstap zijn.
Wel betreur ik enigszins de vermoedelijke frequentieverlaging op de uitlopers; natuurlijk is een avondfrequentie van 4x/uur behoorlijk hoog voor een streeklijn die de bezetting bovendien zou rechtvaardigen, maar indien je net een bus mist door bijvoorbeeld een beroerde treinaansluiting is een kwartier wachten toch vervelender dan tien minuten, en als zowel de 356 als 340 een avonduitsnijding blijven houden kun je ook moeilijker aanvullen om bijvoorbeeld evenementenpieken te verwerken of overstapreizen te stimuleren.

Verder betreur ik de opheffing van lijn N42 enigszins. Het is maar een nachtlijn en de bezetting is kennelijk erg laag, maar de lijn vormt wel een belangrijke schakel in het nachtnet die straks wegvalt, zeker omdat het één van de weinige nachtlijnen is die perfect op de nachttrein in Schiphol aansluit. De intentie is om lijn N95 ingekort te behouden vanwege de ontsluiting van Badhoevedorp, maar als lijn N57 niet dagelijks gaat rijden verliest Aalsmeer, een grotere plaats dan Badhoevedorp, haar doordeweekse nachtverbinding. Daar komt bij dat de N42 mogelijk meer reizigers vervoert als deze door de dorpskern van Aalsmeer gaat rijden vanwege de aanleg van de busbaan aldaar.
Het is geen ramp, maar als het nachtnet in deze vorm toch al bestaat omdat het een concessiebelofte is zou het jammer zijn als er een verbindende schakel uit wegvalt.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Suus en 5 gasten