Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door mattie156 »

fred1954 schreef:En het definitief concept Vervoerplan 2020 (versie 4.1) op de website van Rover. Met een doorkijk naar verdere ZE instroom 2021.

https://www.rover.nl/images/pdf/1._Bijl ... landen.pdf

Zie hier wel dat 341 alleen maar met 12 en 13 meter gereden gaat worden. Dit vind ik een slechte zaak aangezien er in de spits de bus van schiphol tot hoofddorp floriande bomvol zit. Ik zou zelf 18 meter in hebben gezet in de spits.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door JcJay »

Mooi omschreven in t rapport, over de reizigersdaling van lijn 169: "Bij lijn 169 wordt vermoed dat de aantrekkelijkheid van de nabijgelegen R-nethalten ervoor heeft gezorgd dat reizigers sneller kiezen voor de veel frequentere lijn 341".

Dunkt mij dat de druk om lijn 341 succesvol te maken heel hoog was bij diverse partijen en dat de frequentieverlaging overdag van lijn 169 (ooit 4, nu 2x per uur) en het niet meer doorrijden naar Schiphol Zuidoost (Beechavenue) eerder (mede) oorzaak is van reizigersdaling op lijn 169 en reizigersgroei op de 341. Connexxion maakt 1 lijn succesvol door een ander lijn dood te laten bloeden. Mensen hebben simpelweg geen keus meer en moeten wel een 341/R-Netbus pakken. Wil je naar Schiphol Zuidoost vanuit Hoofddorp, moet je tegenwoordig wel een R-Netlijn pakken naar Schiphol Handelskade om daar over te stappen op een Schipholbus.

Zie t nog wel gebeuren dat de 169 in de toekomst helemaal opgeheven gaat worden en dat ze van die mooie busbaan in Hoofddorp een fietspad gaan maken.
Laatst gewijzigd door JcJay op wo 26 jun 2019, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

mattie156 schreef:
Zie hier wel dat 341 alleen maar met 12 en 13 meter gereden gaat worden. Dit vind ik een slechte zaak aangezien er in de spits de bus van schiphol tot hoofddorp floriande bomvol zit. Ik zou zelf 18 meter in hebben gezet in de spits.
Het is duidelijk dat CXX de ambitie van het oorspronkelijke aanbod losgelaten heeft, om vanaf 2021 alle R-netlijnen (behalve 346) met 18m ZE te laten rijden. Men heeft nu gekozen om op een aantal lijnen met kortere ZE bussen te gaan rijden, maar wel mét versterking in de spits.

Ik denk niet onterecht. Lijn 341 heeft buiten de spits echt geen 18m nodig, daar volstaat 12/13m met versterking in de spirs.

Daarbij komt dat met de nieuwe generatie solobussen van bijv. VDL inmiiddels een actieradius bereikt kan worden van 150-200 km.

https://www.ecomobiel.nl/nl/nieuws-item ... he-bussen/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

Er schijnt vandaag in de Volkskrant een artikel te staan over de beperkte actieradius van EV bussen in AML (in de winter) waardoor er lijnen opgeknipt moeten worden. (ik hoorde dit op de radio, linken naar artikel is direct een koekjeswand).
Zal wel met het hierboven beschreven problematiek te maken hebben van lijn 300.

Aan de andere kant.. de vervoersregio heeft toch ook nog een stem in wat de vervoerder allemaal gaat veranderen t.o.v. het oorspronkelijk ingediende aanbestedingsdocument?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Meltrain »

En hierbij de link naar het genoemde artikel ;) :
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7392b2e/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door sneltram »

Het is jammer dat die journalist alleen maar uit het RAR-advies gequote heeft. Er is klaarblijkelijk niet om een reactie van CXX gevraagd. Gewoon stemmingmakerij. En wat ik al zei, wie gaat er in de 300 van Haarlem naar Bijlmer? Die heeft niet goed op 9292 gekeken, want je hebt veel snellere alternatieven zoals lijn 356 en 255 in de spits. Ik vind het plan juist goed doordacht. En kortere bussen hoeft niet erg te zijn als de frequentie maar hoog genoeg is. CXX voldoet volgens mij nog altijd aan de belofte om een bepaald percentage elektrisch te rijden in 2021. Dat lukt in geen enkele andere regio.
Men spreekt ook van 'regelmatig' vallen er bussen stil. We praten over een incidentele rit in de winter, maar zelf dat is steeds beter onder controle. Volgens mij gewoon komkommertijd dat de media het nu zo oppakt. En die vergrijsde club van lammen en blinden die de RAR is (de 'gewone' forens is ondervertegenwoordigd in de RAR) moeten we niet zo serieus nemen. Dat blijkt al uit het feit dat de adviescommissie AML van vrijwel alle gemeenten goedkeuring kreeg over de plannen van CXX (zie de stukken van het DB van de Vervoerregio).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Hier de reactie van CXX binnen gekregen op Twitter, weet niet hoe ik moet linken naar Twitter, vandaar hier het hele verhaal:

Ontwikkeling batterij elektrische bussen

In de media is er momenteel aandacht voor mogelijke negatieve gevolgen van de batterijcapaciteit van onze elektrische bussen voor het Vervoerplan 2020 in de regio Amstelland-Meerlanden, onder andere in de Volkskrant. Dit ligt echter veel genuanceerder en willen we hier graag toelichten.

Opdrachtgevers van het OV in Nederland zijn met de green deal Zero Emissie stevige stappen aan het zetten ten opzichte van andere landen in de verduurzaming van het openbaar vervoer. Vanaf 2025 mogen er geen dieselbussen meer instromen en na 2030 zijn ze niet meer zichtbaar in het straatbeeld.

Transdev Nederland, moederbedrijf van Connexxion, heeft hierin de ambitie voorloper te zijn. Eerst in Eindhoven met 43 bussen en vervolgens in Amstelland-Meerlanden met 100 bussen. Door voorloper te zijn, benut de omgeving als eerste de voordelen op het gebied van minder uitstoot, leefbaarheid en comfort voor inwoners en reizigers. Doordat we koploper zijn hebben we te maken met de eerste, op grote schaal geleverde bussen. De batterijkarakteristiek, waaronder de capaciteit, ontwikkelt zich in rap tempo, maar van die ontwikkeling profiteren de reeds geleverde bussen uiteraard niet mee.

De actieradius van deze bussen is een gegeven waarmee we rekenen in de vervoerplannen die we maken. Dat doen we op een manier om, anders dan het artikel in de Volkskrant suggereert, juist niet stil te vallen. Dit is sinds de instroom van deze voertuigen ook vrijwel niet gebeurd.

Bij het bouwen van ieder Vervoerplan gaan we uit van de vervoervraag vanuit de reizigers. Door op deze manier het vervoerplan op te bouwen, en op zeker te spelen met de actieradius, voorkomen we juist mogelijke uitval met negatieve gevolgen voor reizigers. Dit is ook de actieradius waarmee de bussen in het huidige Vervoerplan zijn ingepland.

Wel hebben we in dit gebied te maken met diverse omleidingen met een stevige impact op de dienstregeling, door diverse werkzaamheden in en rond Amsterdam en het mobiliteitsknooppunt Zuidas. We doen juist aanpassingen om hinder voor onze reizigers te voorkomen, zoals in alle gevallen waarin we dienstregelingen aanpassen.

De Reizigers Advies Raad heeft advies gegeven over het Vervoerplan 2020 (ingang per 15 december 2019). In dit concept-vervoerplan zat ook een doorkijk naar 2021 waarin gesproken is over de mogelijke veranderende lijnvoering van lijn 300. Dit is voor het komende Vervoerplan nog niet aan de orde en is ook nog niet definitief. We gaan hierover in gesprek met de diverse stakeholders en houden opties open. Het Vervoerplan 2020 is inmiddels vastgesteld door het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

Voor de toekomst zien we dat de ontwikkeling van de batterij snel gaat. In het aanbestedingstraject in deze regio hebben wij aangegeven dat wij de dieselbussen gaan vervangen door nieuwe elektrische voertuigen. Hierbij zien we dat we de voordelen van de verdere ontwikkeling van de batterij kunnen benutten. We zoeken hier naar de beste keuze voor dit vervoersgebied, gericht op de vervoervraag, de actieradius en levensduur van batterij.

Bron: Connexxion via Twitter

EDIT: Inmiddels staat bovenstaand bericht ook op Connexxion.nl, op de vernieuwde website van CXX
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Durashift »

Ik heb het artikel in de VK vanmiddag ff in de bieb gelezen. Is inderdaad een 'vertaling' van de RAR, naar mijn indruk.

Echter, omtrent de actieradius is het artikel m.i. vrij helder.
fred1954 schreef: (..)

De actieradius van deze bussen is een gegeven waarmee we rekenen in de vervoerplannen die we maken. Dat doen we op een manier om, anders dan het artikel in de Volkskrant suggereert, juist niet stil te vallen. Dit is sinds de instroom van deze voertuigen ook vrijwel niet gebeurd.

Bij het bouwen van ieder Vervoerplan gaan we uit van de vervoervraag vanuit de reizigers. Door op deze manier het vervoerplan op te bouwen, en op zeker te spelen met de actieradius, voorkomen we juist mogelijke uitval met negatieve gevolgen voor reizigers. Dit is ook de actieradius waarmee de bussen in het huidige Vervoerplan zijn ingepland.

(..)
Er wordt met 72 kilometer afstand (tussen 2 batterijladingen door) gerekend t.o.v. de theoretische 200 kilometer. Ruime marge m.i. maar wel begrijpelijk. Echter, nu er praktijkervaringen zijn van winter en zomer perioden... lijkt mij dat gedrag van batterijen (ontladingen) wel beter ingeschat kan worden en dat die 72 kilometer toch wel wat omhoog kan?

Ik stond een tijdje geleden op Schiphol Noord te wachten en daar stonden slechts 2 R-Net's bij te laden.. kwamen er later nog een paar bij maar die gingen niet aan de lader tijdens hun pauze. Kennelijk nog voldoende prik aan boord concludeerde ik. Verbaasd mij niet, in de zomerperiode is het stroomverbruik iets gunstiger, denk ik.. ondanks de klimaatbeheersing.
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door rooddolfijn »

durashift schreef: (..)

Ik stond een tijdje geleden op Schiphol Noord te wachten en daar stonden slechts 2 R-Net's bij te laden.. kwamen er later nog een paar bij maar die gingen niet aan de lader tijdens hun pauze.

(..)
Lijn 342 is nu de enige R-NET lijn die laad op Schiphol Noord. De bussen laden bij in 20 tot 30 minuten. Aangezien lijn 342 om het kwartier rijdt heb je maar 2 laadpalen nodig op Schiphol-Noord voor lijn 342.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Als ik onderstaand artikel moet geloven, zet Connexxion AML vanaf 1 juli Spaanse buschauffeurs in, om het personeelstekort te lijf te gaan. Het zou gaan om een pilot.

https://www.ovpro.nl/personeel/2019/07/ ... %202019-27
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door julsteren »

Krijgen die dan ook een spoedcursus Nederlands of moet ik in mijn beste Spaans vragen waar mijn volgende bus vertrekt?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Frank93 »

Geen idee of het kantinepraat was maar ik hoorde dat er dan iemand naast staat voor de reisinformatie :lol:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door julsteren »

:') _O- _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door n-evo »

Tijdens de Grote Zomersluitingen van de Oostlijntunnel zette GVB Poolse buschauffeurs in voor de pendelbussen tussen CS en Amstelstation. Aanvankelijk reden die alleen, maar spraken geen woord Nederlands of Engels. Het "mooie" was dat een aardige portie ervan geheel willekeurig een stempel zette waardoor sommige reizigers in één klap een halve strippenkaart kwijt waren voor een ritje van 1 zone.

Later werd daar door GVB inderdaad een Nederlandse steward naast gezet om reizigers te informeren en om bijvoorbeeld het zetten van stempels in goede banen te leiden. Deze oplossing zal dus niet voor het eerst zijn. :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Milco »

Misschien kunnen ze de heer Teeven vragen om wat extra uren te draaien, volgens mij vindt hij het wel leuk op de bus (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10549
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door trolly »

julsteren schreef:Krijgen die dan ook een spoedcursus Nederlands of moet ik in mijn beste Spaans vragen waar mijn volgende bus vertrekt?
Jouw beste Spaans, lijkt me. Gun die gasten ook een pretje :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door mp623 »

julsteren schreef:Krijgen die dan ook een spoedcursus Nederlands of moet ik in mijn beste Spaans vragen waar mijn volgende bus vertrekt?
Zoals Frank al zei staat er gewoonlijk een Nederlands sprekend iemand naast (een at'er oid)
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Remco1989 »

Hier alle wijzigingen per augustus:

https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... stregeling
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Dank Remco. Ik zie dat lijn 245 door CXX toch omgenummerd is naar 244 ivm zelfde lijnnummer bij GVB.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Milco »

Ik vraag me af waarmee lijn 244 gaat rijden want in mijn beleving zijn er net of net niet voldoende bussen momenteel over.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TLP »

Klopt het dat de frequentieverlagingen op de lijnen 340 en 342 niet doorgaan dan wel uitgesteld worden, of is men vergeten deze op de wijzigingspagina te vermelden? :?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

Ik zie momenteel verdacht veel e-Citea’s op lijn 347 die witte lijnnummers voeren, lijkt geen software foutje, maar bewust gedaan?
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door Jurre »

Milco schreef:Ik vraag me af waarmee lijn 244 gaat rijden want in mijn beleving zijn er net of net niet voldoende bussen momenteel over.
Wordt een mix van verschillende materieeltypes.
TLP schreef:Klopt het dat de frequentieverlagingen op de lijnen 340 en 342 niet doorgaan dan wel uitgesteld worden, of is men vergeten deze op de wijzigingspagina te vermelden? :?
Niet per 25 augustus.
fred1954 schreef:Ik zie momenteel verdacht veel e-Citea’s op lijn 347 die witte lijnnummers voeren, lijkt geen software foutje, maar bewust gedaan?
Is géén ''bewussie'', dus dank voor de melding. Als je ook nog voertuignummers hebt houd ik me aanbevolen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door fred1954 »

@Jurre: alle 347’s die ik vandaag (10/7) gezien heb, voerden witte lijnnummers met zwarte rand op oranje achtergrond, vergelijkbaar met de witte lijnnummers op de 21m Citaro’s, als die dienst doen op lijn 397.

Helaas niet op wagennummers gelet......
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2027)

Bericht door TLP »

fred1954 schreef:Helaas niet op wagennummers gelet......
Je kunt de wagennummers eventueel bij benadering achterhalen door op OVinfo of OVzoeker de vertrektijden van de ritten die je hebt gespot op te zoeken, en vervolgens daaruit de voertuignummers afleiden. Uiteraard wel zolang de betreffende rit nog onderweg is of de bus inmiddels verder is gereden in een rit die in de reisinfo gekoppeld is aan de rit die je hebt gespot.
Laatst gewijzigd door TLP op wo 10 jul 2019, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 88 gasten